Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@22:37:17 GMT

گفتمان اعتدال و جهان علیه خشونت

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۰۲۲۱۹

گفتمان اعتدال و جهان علیه خشونت

تهران- ایرنا- با نزدیک شدن به سالروز تصویب قطعنامه «جهان علیه خشونت و افراطی گری» که از سوی رییس جمهوری ایران در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح و مورد استقبال قرار گرفت، این نکته به ذهن می رسد که اگر در چهار سال گذشته به آن عمل می شد، امروز جهان در چه وضعیتی قرار داشت؟

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، بیست وهفتم آذرماه مقارن با هیجدهم دسامبر سالروز تصویب قطعنامه ای در مجمع عمومی سازمان ملل است که از سوی حجت الاسلام «حسن روحانی» رییس جمهوری کشور ارائه شد؛ طرح پیشنهادی در سال 1392 که نشان می داد تهران نسبت به گسترش شبکه های تروریستی در جهان نگرانی جدی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



** آینده نگری دامنه تحرکات تروریستی
مقابله با تفکر و عمل افراط گرایانه در قالب گفتمان اعتدال چند سالی است که از تریبون های دولت انعکاس می یابد و حتی این تفکر از زبان شخص رییس جمهوری از بلندگوی سازمان ملل به گوش جهانیان رسید. در سال نخست ریاست روحانی بر دولت دهم که وی به منظور شرکت در شصت و هشتمین نشست مجمع عازم نیویورک شده بود، رویداد مهمی رقم خورد.
رییس جمهوری در جریان سخنرانی در مجمع، بخشی از اظهارات خود را به موضوع تروریسم، ریشه ها و پیامدهای این معضل شوم اختصاص داد. سنجیدگی و آینده نگری این سخنان باعث شد تا 190 کشور عضو سازمان ملل متحد بدون هیچ رای مخالفی به قطعنامه پیشنهادی وی رای مثبت دهند.
عمق نگرانی از آینده گروه های تروریستی و دامنه تحرکات خرابکارانه آنها در متن سخنان رییس جمهوری (سال 1392) هویدا بود. روحانی با بیان این که تروریسم، بلائی خشن، فراگیر و فرامرزی است، به اهمیت راهکارهای مقابله با این معضل اشاره کرد و گفت: خشونت و افراط امروز نه تنها ابعاد مادی، که ابعاد معنوی زندگی انسان و جامعه امروز را در بر گرفته است. خشونت و افراط جایی برای مدارا و تفاهم که لازمه زندگی انسان و جامعة مدرن است نمی‌گذارد. نابردباری مساله امروز جهان ماست؛ باید بردباری را در پرتو اندیشه‌های دینی، رویکردهای فرهنگی و رهیافت‌های سیاسی تقویت کرد.
از نگاه رییس جمهوری، اقدامات خرابکارانه افراد و گروه های تروریستی بیشتر برگرفته از آموزه ها و اندیشه های مذهبی افراطی است در نتیجه به طور صرف از انحصار مرزهای سرزمینی فراتر خواهد رفت؛ رویدادی که در سال های گذشته بارها اتفاق افتاده و کشورهای مختلف جهان از آسیا گرفته تا اروپا و آمریکا هدف حملات تروریستی مسلحانه و غیرمسلحانه قرار گرفته اند.
افزون بر آن، چند وجهی بودن فعالیت های تروریستی و پهنه وسیع جغرافیایی حوزه عمل آنان، مقابله نظامی با افراد و گروه های تندرو را در منطقه غرب آسیا دشوار ساخته است. به هر حال پس از سال ها رویاروریی نظامی و بمباران هوایی مواضع داعش، امروز عراق و سوریه از وجود آنها پاک شده هر چند که خطر فعالیت های تروریستی آنها در مناطق مختلف جهان همچنان وجود دارد.

** مهمترین دلایل شکل گیری و گسترش بحران
هر چند عناصر خشونت و افراطی گری تنها منحصر به گروه های تروریستی نیست و در زندگی روزمره افراد نیز قابل مشاهده است اما به دلیل دامنه فعالیت های مخرب و خشونت بار گروه های مسلمان نما و تندرو منطقه، این جنبه برجستگی خاصی پیدا کرده است تا رییس جمهوری در مجمع بیشتر به جنبه بین المللی آن تاکید داشته باشد.
یکی از مهمترین دلایل شکل گیری گروه های تندرو و تروریست در غرب آسیا به مداخلات نیروهای خارجی در این منطقه برمی گردد. غرب علاوه بر حضور و دخالت حضور مستقیم در امور کشورهای منطقه، با قراردادهای تسلیحاتی خود این بخش از کره خاکی را به انبار باروتی تبدیل کرده که هر لحظه امکان انفجار آن وجود دارد که البته این بحران ها بر بانیان و حامیان آن بی تاثیر نیست.
ستیزه جویی غرب و به ویژه آمریکا در معادلات بین المللی و ادبیات جنگ طلبانه سران این کشورها نیز تاثیر مستقیمی بر شدت یابی خشونت ها در منطقه دارد؛ خشونت هایی که بخشی از آن حتی به دور افتاده ترین کشورها سرریز می شود.
در اهمیت این موضوع رییس جمهوری در مجمع عمومی سازمان ملل اظهار کرد: در این سال‌ها، یک صدای مسلط پیاپی شنیده شده است که گزینۀ جنگ روی میز است، اما امروز بگذارید در برابر این سخن ناکارآمد و غیرقانونی بگویم صلح در دسترس است. در گام نخست پیشنهاد می‌کنم طرح جهان علیه خشونت و افراطی‌گری در دستور کار سازمان ملل متحد قرار گیرد و همۀ دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی و نهاد مدنی تلاش‌های جدیدی را برای سوق دادن جهان به این سو سامان دهند. باید به جای گزینة ناکارآمد «ائتلاف برای جنگ» در مناطق مختلف جهان به «ائتلاف برای صلح پایدار» در سراسر جهان اندیشید.
سخنان رییس جمهوری ایران چهار سال پیش در فضایی از تریبون مجمع عمومی سازمان ملل به گوش جهانیان رسید و در سال های بعد نیز بر آن تاکید شد که گروه های افراطی از جمله داعش تنها در بخش کوچکی از سوریه حضور داشتند و از توان مالی و نظامی قابل توجهی برخوردار نبودند. عمل به قطعنامه جهان علیه خشونت و افراطی گری در آن شرایط چه بسا که سمت و سوی جهان را تغییر می داد؛ وضعیتی که البته به سود برخی بازیگران منفعت طلب و بحران ساز منطقه و فرامنطقه نبود.
امروز نیز که پس از سال ها تلاش و مساعدت به عمر سازمانی داعش در دو کشور عراق و سوریه پایان داده شده اما اقدامات هدفمند و خصمانه کشورهایی چون آمریکا بار دیگر این آتش را شعله ور خواهد ساخت. اقداماتی چون تحریک کشورهای عربی علیه ایران، امضای توافقات هنگفت تسلیحاتی با برخی بازیگران منطقه، انتقال سفارت از تل آویو به بیت المقدس و ... از جمله اقدامات خشونت زای ایالات متحده در دوره رییس جمهوری جدید به شمار می رود.

پژوهشم**1969**1601**خبرنگار: حسن شکوهی نسب **انتشار: شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۰۲۲۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفتمان انقلاب و ولایت در سراسر جهان تاثیرات گسترده داشته است

ایسنا/چهارمحال و بختیاری نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به تأثیرات گسترده و دامنه‌دار گفتمان انقلاب و ولایت در سراسر جهان و از جمله آمریکا، گفت: اتفاقاتی که امروز در دانشگاه‌های مهم و به‌ویژه ایالات متحده می‌افتد، بی‌سابقه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام ۱۲ اردیبهشت‌ماه در جلسه هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت با تبریک فرارسیدن روز معلم و با اشاره به اینکه دهه کرامت فرصتی مغتنم برای ادای تکلیف در راستای بصیرت‌افزایی و معرفت‌زایی در جامعه است، اظهار کرد: فاصله میلاد پر نور و سرور حضرت فاطمه معصومه(س) و ثامن‌الائمه حضرت امام رضا(ع) فرصتی بسیار مناسب برای تکریم امامزادگان عظیم‌الشأن است که همه باید از این ظرفیت برای ارتقای معارف ولایی خودمان و دیگران استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه هر چقدر جامعه بر معارف ولایی خود بیفزاید از آسیب‌ها مصون خواهد ماند، ادامه داد: امروز آثار معارف ولایی را مشاهده می‌کنیم که مهم‌ترین مصداق آن، انقلاب اسلامی است که در سایه معارف الهی شکل گرفت. ولایت فقیه عرصه دیگری است که در سایه معارف الهی توانسته تداوم‌بخش راه انبیای الهی و ائمه هدی(ع) باشد.

نکونام با اشاره به تأثیرات گسترده و دامنه‌دار گفتمان انقلاب و ولایت در سراسر جهان و از جمله آمریکا، توضیح داد: اتفاقاتی که امروز در دانشگاه‌های مهم و به‌ویژه ایالات متحده می‌افتد، بی‌سابقه است و امروز می‌بینیم که دانشجویان این دانشگاه‌ها خاصه در رشته‌های تربیتی و مدیریتی و وابسته به مدیران این کشور چنین حرکت‌هایی را ظهور و بروز می‌دهند که این شرایط شاید هیچ‌گاه به ذهن مدیران و مسئولان آمریکا نمی‌رسید.

امام‌جمعه شهرکرد با تأکید بر مقابله محکم و خشن پلیس آمریکا با دانشجویان معترض برای حفظ آبرو و فرار از رسوایی، افزود: دیگر آبرویی برای آنها نمانده است و اینها همه ذیل معارف الهی اتفاق می‌افتد زیرا فقط این معارف با فطرت انسانی و با عقلانیت، اساس و اصالت انسان‌ها سازگار است.

نکونام تصریح کرد: استکبار و غرب می‌خواهد فطرت‌ها را مخدوش و اصل و اساس انسانیت را نابود کند اما نمی‌تواند زیرا مخلوقات خداوند باطن خود را حفظ می‌کنند و باطن عقول و فطرت‌ها پابرجا هستند و در چنین فرصت‌ها و بزنگاه‌ها خود را نشان می‌دهد.

امام‌جمعه شهرکرد با اشاره به اینکه انقلاب در دل دشمن‌ترین دشمنان ما نفوذ کرده اما در درون خودمان گاه مشکل داریم، توضیح داد: بسیاری از ما مانند ماهی‌هایی در دریا هستیم که قدر آب را نمی‌دانیم و از آن غافل هستیم و باید دقت کنیم که ما بیشتر به معارف الهی و ارزش‌های انقلاب نیاز داریم.

نکونام بیان کرد: حضرت فاطمه معصومه(س) بانویی با چنان قدر و مقام در نزد خداوند است که تمام اهل قیامت به شفاعت ایشان می‌توانند بهشتی شوند؛ این مقام کمی نیست و چنین عظمتی را نزد خداوند متعال فقط فاطمه معصومه(س) دارد که در سایه ایمان، عفت و حجاب، اخلاق و تقوا به این مقام والا نائل شده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان ادامه داد: ما چنین بانویی داریم پس چرا بانوان ما نباید در محضر چنین بانویی زانو بزنند و الگو نگیرند بلکه جای دیگر بروند و از بیگانگان الگو بگیرند.

نکونام در پایان گفت: امام رضا(ع) شمس الشموس و آفتاب عالم‌تاب است که ما در این کشور از وجود ایشان برخوردار هستیم. معارف و مکتب ایشان و تدبیر آن حضرت باعث شد پرچم مکتب تشیع همچنان برافراشته باشد و حفظ شود که این نهضت به حول و قوه الهی تا ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) تداوم خواهد داشت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سفیر ایران در سازمان ملل: شروع کننده جنگ علیه اسرائیل نبوده ایم/ حق پاسخ به هرگونه تجاوز محفوظ است
  • سفیر ایران: شروع کننده جنگ علیه اسرائیل نبوده ایم؛ حق پاسخ به هرگونه تجاوز محفوظ است
  • به هرگونه تجاوز علیه حاکمیت و تمامیت ارضی خود پاسخ می‌دهیم
  • واکنش گزارشگر سازمان ملل به خشونت پلیس آمریکا علیه دانشجویان
  • واکنش سازمان ملل به خشونت پلیس آمریکا علیه معترضان حامی فلسطین
  • ایروانی: شروع‌کننده جنگ علیه اسرائیل نبودیم
  • گفتمان «شهر زندگی» نظام معنایی را منظم می‌کند
  • گفتمان انقلاب و ولایت در سراسر جهان تاثیرات گسترده داشته است
  • خشونت پلیس آمریکا علیه دانشجویان؛ پرتاب معترضان از روی پله! + فیلم
  • کاریکاتور/ خشونت پلیس آمریکا علیه دانشجویان معترض؛ وقتی آزادی بیان می‌میرد