Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@21:26:58 GMT

نابودی جنگل های هیرکانی ساخت سد سجادرود بابل

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۰۴۱۴۶

نابودی جنگل های هیرکانی ساخت سد سجادرود بابل

مسئول انجمن سمن‌های محیط زیست استان مازندران، گفت: سد سجادرود در صورت ساخت بخش مهمی از جنگل های هیرکانی را در معرض آسیب قرار می دهد.

داریوش عبادی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: سد سجاد رود در حوزه آبریز بابل رود در لفور بندپی در فاصله ۳۵ کیلومتری از شهر بابل و 10 کیلومتر از شهر گلیای بندپی و بر روی رودخانه سجاد رود قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه این سد موجب تخریب جنگل در سطح گسترده می‌شود که در این حالت گونه‌های مهم جنگل پهن برگ هیرکانی را از دست خواهیم داد، افزود: این سد پوشش جنگلی برخی درختان همچون ممرز، توسکا، سفید پلد و بسیاری از گونه‌های جنگلی پهن برگ دیگر را نیز در برمی‌گیرد.

عبادی درباره مشکلاتی که این سد در پی دارد، تصریح کرد: در بخش بالادست چند روستا وجود دارد که در این روستاها فاضلاب خانه‌ها و  دامداری‌ها به این سد منتهی می‌شود که نیاز به کنترل دارد و از آنجایی که هدف تأمین آب شرب بوده مشکلاتی ایجاد خواهد شد.

مسئول انجمن سمن‌های محیط زیست استان مازندران، یادآور شد: از آنجایی که هدف از احداث سد سجادرود تأمین آب شرب بابل، بابلسر و حومه تعریف شد در حالی که در مجاور سد سجاد رود، سد آیت‌الله صالحی یا سد لفور قرار دارد و وزارت نیرو و آب منطقه‌ای مازندران این مقوله را مشخص نکردند که هدف اشان از احداث این سد آیا رفع کمبود آب است؟ اگر به منظور رفع کمبود آب شهرستان‌های بابل، بابلسر و محمودآباد این سد احداث می شود، تأمین آب این مناطق باید از طریق سد لفور پیش‌بینی شود.

این فعال محیط زیستی، افزود: با توجه به وجود سد آیت‌الله صالحی یا لفور، این حوزه با کمبود آب مواجه نیست و این سد برای شرب ضرورتی ندارد اما با احداث این سد بسیاری از جنگل‌های هیرکانی از بین می‌رود و نیز رودخانه در معرض خطر قرار می گیرد؛ در پایین دست آن تالاب‌ها و آببندان‌های حاصل از تغذیه این رودخانه خشک می‌شود و اکوسیستم رودخانه که شامل زیست جانداران آبزی است تا مشخص شدن حق‌آبه آن از دست خواهد رفت.

وی گفت: مسئولان آب منطقه‌ای اعلام کردند که این آب برای شرب است اما هنگامی که از آنان درخواست شد که میزان دبی و فواید آن را در مقایسه با سد آیت الله صالحی مازندرانی بیان کنند آنان گفتند شیلات و کشاورزی و صنعت را می‌توان با این سد مورد بهره برداری قرار داد در حالی که در صنعت چنان آبی استفاده نمی‌کنند که بخواهیم برایش سد احداث کنیم و نیز شیلات در دریا و آببندان‌ها مستقر بوده که با احداث این سدها، دریا و آببندان‌ها را از نظر اکوسیستمی دچار مشکل می‌کنیم؛ همچنین رودخانه مرکز پرورش ماهی است بنابراین این سخنان آب منطقه‌ای چندان کارشناسانه نیست.

عبادی تأکید کرد: در حال حاضر با توجه به تغییرات اقلیمی باید سیاسیت‌ها را در زمینه کشاورزی از نظر نوع گونه تغییر داده و باید  گیاهانی را با نیاز آبی کمتر جایگزین گیاهان با نیاز آبی‌ فراوان کنیم و الگوی تغییر کشت در سیاست‌ها توسعه ای قرار گیرد.

وی با بیان اینکه احداث سد سجادرود ضروری نیست و برای مردم نیز هیچ منافعی در آینده نخواهد داشت، گفت: بجای سدسازی برای از بین بردن جنگل‌ها که خود منبع تولید آب هستند و نیز از دست دادن رودخانه‌ها به عنوان شاه رگ حیاتی حوزه‌های آبریز، بهتر آن است که سیاست‌ها و برنامه‌های خود را متناسب با آمایش و ظرفیت‌های سرزمینی برنامه‌ریزی کنیم.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۰۴۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دریا در پی طلا ساختن از مس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، دیدار‌های هفته بیست و نهم لیگ دسته یک فوتبال باشگاه‌های کشور امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ با ۹ بازی در شهر‌های مختلف پیگیری می‌شود.

در یکی از دیدار‌های این هفته تیم دریای بابل از ساعت ۱۷ امروز در ورزشگاه شهدای سیمرغ کیاکلا میزبان مس شهر بابک است.

دریا که در هفته‌های گذشته با نتایج خوب، جمع امتیازات خود را توانست به ۲۲ برساند و در رده شانزدهم جدول قرار بگیرد امروز به مصاف مس می‌رود که با ۳۶ امتیاز در رده یازدهم جدول جای دارد.

بابلی‌ها عزم خود را جزم کرده اند تا در هفته‌های پایانی با کسب نتایج خوب، مقام در خور شانی برای خود دست و پا کنند.

برنامه هفته بیست و نهم لیگ یک فوتبال کشور
پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

دریا بابل - مس شهر بابک
۱۷:۰۰

سایپا - چادرملو اردکان
۱۷:۰۰

خوشه طلایی - آریو اسلامشهر
۱۷:۱۵

داماش گیلان - شهر راز شیراز
۱۷:۱۵

شهرداری آستارا - استقلال آبی پوش ملاثانی
۱۷:۱۵

مس کرمان - شاهین بندر عامری
۱۷:۴۵

فجر سپاسی - خیبر خرم آباد
۱۸:۰۰

نفت و گاز گچساران - مس سونگون
۱۸:۱۵

نفت مسجدسلیمان - پارس جنوبی جم
۱۸:۱۵

دیگر خبرها

  • تصمیم زاکانی برای ساخت فرهنگسرا به قیمت نابودی درختان
  • ماجرای انفجار مهیب در بابل چه بود؟
  • احداث ۲۰ پروژه جدید در جنوب تهران/ ساخت پارکینگ زیرسطحی در محله جوادیه
  • برداشت غیرمجاز از حق آبه دریاچه ارومیه/آب منطقه‌ای آذربایجان غربی جوابیه داد
  • بارش ها یک سد دیگر ایران را سرریز کرد + جزئیات
  • گریه تلخ پیرمرد پس از نابودی زندگی‌اش در آتش سوزی امامزاده ابراهیم
  • جلوگیری از شهرک‌سازی در دل جنگل‌های توسکستان
  • دادستان گلستان: شهرک‌سازی در جنگل‌های توسکستان متوقف شد
  • قصه پرغصه نابودی صنعت فرش استان
  • دریا در پی طلا ساختن از مس