Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهر > محیط زیست ایران - همشهری آنلاین:
معاون محیط طبیعی اداره‌ کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به کمبود آب در بسیاری از نقاط تالاب شادگان گفت: در حال حاضر قسمت جنوبی تالاب شادگان کاملا خشک شده است.

به گزارش ايسنا، سید عادل مولا با اشاره به عدم تأمین حق‌آبه تالاب شادگان اظهار کرد: وزارت نیرو مسئول تأمین حق‌آبه تالاب شادگان است و طبق مطالعات سازمان آب و برق خوزستان، حق‌آبه تالاب شادگان را حدود یک میلیارد و 600 میلیون مترمکعب اعلام کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: با این وجود تاکنون مصوبه تأمین حق‌آبه تالاب شادگان محقق نشده و تمام ارقام تعیین شده برای حق‌آبه این تالاب تنها روی کاغذ است.

معاون محیط طبیعی اداره ‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم، محل تلاقی آب شور و آب شیرین تالاب شادگان است که موجب ایجاد یک زیستگاه آب لب‌شور می‌شود که این امر مشکلاتی را برای آبزیان نیز ایجاد می‌کند.

مولا ادامه داد: با توجه به این که در حال حاضر دیگر آب شیرین از رودخانه جراحی و قسمت شمالی تالاب وارد نمی‌شود، نفوذ آب شور در این مناطق بیشتر است و هنگام جزر و مد شوری آب تالاب نیز بیشتر می‌شود.

وی با بیان این که در حال حاضر تالاب شادگان ماهیت اصلی خود را از دست داده است، گفت: اگر بتوانیم دوباره آب شیرین به این تالاب وارد کنیم این زیستگاه دوباره احیا می‌شود.

معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست خوزستان تصریح کرد: آب زهکشی‌های نیشکر که وارد تالاب شادگان می‌شود در بعضی مواقع آب زهکش است و در موارد دیگر آبی است که خود نیشکر به طور مستقیم به تالاب شادگان پمپاژ می‌کند ولی این اقدامات کافی نیست و تنها می‌تواند این تالاب را مرطوب کند.

مولا گفت: تنها راه نجات تالاب شادگان تأمین حق‌آبه این تالاب از رودخانه جراحی است ولی متأسفانه به دلیل این که آب در چهار شهر بالادست رودخانه شامل بهبهان، رامشیر، رامهرمز و شادگان مدیریت نمی‌شود از این رودخانه آبی به تالاب شادگان نمی‌رسد.

وی عنوان کرد: در حال پیگیری تأمین حق‌آبه تالاب شادگان هستیم ولی وزارت نیرو اظهار می‌کند که آب پشت سد مارون به اندازه‌ای نیست که بتوانیم آب به تالاب شادگان وارد کنیم.

معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست خوزستان با اشاره به استشمام بوی لجن از برخی بخش‌های تالاب شادگان عنوان کرد: تا زمانی که آب وارد تالاب شادگان نشود اکسیژن آن نیز تأمین نمی‌شود و همچنان بوی لجن در بخش‌هایی از این تالاب استشمام می‌شود.

مولا گفت: در حال حاضر میزان دبی ورودی آب به تالاب شادگان کم‌تر از 5 مترمکعب بر ثانیه است و قسمت جنوبی تالاب شادگان کاملا خشک شده است.

در همین زمینه: گاومیش‌ها هم دیگر به آب تالاب شادگان لب نمی‌زنند مدیریت نادرست منابع آبی، تالاب‌ها را خشکاند ۸۰ درصد تالاب‌های کشور خشک شده است ثبت تالاب شادگان با مساحت ۴۰۰ هزار هکتار در کنوانسیون جهانی رامسر شادگان با انتقال آب کارون احیا می‌شود اجرای برنامه‌های حفاظت از تالاب شادگان تسریع شود تالاب بین‌المللی شادگان کانون توفان‌های نمکی می‌شود تالاب شادگان؛ نگین طبیعت جنوب

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۱۲۵۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌های پلاستیکی

 به دنبال فراخوان اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اهواز و انجمن‌های محیط زیستی مبنی بر پاکسازی ساحلی رودخانه کارون و دعوت از عموم شهروندان اهوازی جهت مشارکت در این برنامه تعدادی از فعالان و دوستداران طبیعت نسبت به پاکسازی محیط اقدام نمودند.

صغری رستمی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اهواز در ابتدای این مراسم ضمن تقدیر از حضور داوطلبانه دوستداران محیط زیست در این برنامه گفت: اجرای این گونه برنامه‌ها در راستای فرهنگ سازی برای توجه به مقوله پسماند و جلوگیری از آلودگی‌های محیط زیست است و خواستار مشارکت همه اقشار جامعه در این گونه حرکت‌های زیست محیطی شد.

وی افزود: امروزه یکی از مهمترین معضلات در بخش پسماند در استان، کشور و حتی جهان، پلاستیک است که باید برای کاهش آن و جایگزین با موادی که سریعتر تجزیه و آسیب کمتری به محیط زیست بزنند، اقدام کنیم.

رستمی ادامه داد: باید به کودکان یاد داد که ما نه تنها زباله‌ها را در طبیعت رها نمی‌کنیم، بلکه زباله‌های رها شده را هم جمع آوری می‌نماییم تا طبیعت زیبایمان را از وجود ناپاکی‌ها پاکسازی نماییم.

 این مراسم از کوچکترین فعال محیط زیست نیز با اهدای لوح تقدیر قدردانی شد.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌های پلاستیکی
  • حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در بوشهر/برداشت بارناکل غیرقانونی است
  • توقیف ۲۰ خودرو تخلیه غیرمجاز نخاله‌های ساختمانی در پردیس
  • آب تالاب‌های پلدشت ۴۰ درصد افزایش یافت
  • پاکسازی حاشیه و تالاب پیرسلمان
  • برگزاری تور رسانه ای بازدید از تالاب های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان
  • تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس
  • آشنایی دانش آموزان مهابادی با آموزه های زیست محیطی
  • دستگیری صیادان غیر مجاز ماهی در باغملک