Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-01@18:16:59 GMT

توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی ایران در انتظار مجوز آمریکا

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۱۴۴۷۱

به گزارش تسنیم، دوازدهم تیرماه سال جاری در تهران با حضور وزیر نفت و معاونان وی، سفرای فرانسه و چین و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرارداد 20 ساله توسعه فاز 11 پارس جنوبی بین شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی به رهبری توتال فرانسه و با حضور شرکت‌های CNPC چین و پتروپارس ایران به امضا رسید. 

برآورد هزینه سرمایه‌گذاری مستقیم این طرح 4 میلیارد و 879 میلیون دلار بود که 2.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

4 میلیارد دلار آن در فاز نخست توسعه این پروژه و بقیه در فاز دوم به منظور نصب تجهیزات افزایش فشار میدان گازی صورت می‌گیرد.

*زمانبندی 40 ماهه کی به سر می آید؟

زمانبندی پیش‌بینی شده در این قرارداد بر این اساس است که 40 ماه بعد از امضای قرارداد، تولید اولیه از میدان آغاز شود. با توجه به زمانی حدودا یک ماهه که به اخذ تأییدیه های لازم برای آغاز اجرایی شدن این قرارداد سپری شد و اعلام «مرتضی زرین گل» معاون توسعه طرح های شرکت نفت و گاز پارس از آغاز آماده سازی و تجهیز کارگاه عملیاتی طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی توسط کنسرسیوم این طرح در تاریخ سی‌ام مردادماه 96، زمان 40 ماهه رسیدن به تولید اولیه گاز از فاز 11 پارس جنوبی از پایان مرداد 96 کلید خورده و طبق برآوردهای صورت گرفته پایان آذرماه سال 1399 باید شاهد تولید گاز از فاز 11 پارس جنوبی باشیم.

* آغاز ساخت سکوها با تأخیر مواجه است؟

معاون توسعه طرح‌های شرکت نفت و گاز پارس 30 مرداد 96 از ساخت سکوهای فراساحل فاز 11 پارس جنوبی در یاردهای صنعتی کشور خبر داد و  گفت: "عملیات ساخت دو سکوی فاز 11 پارس جنوبی با مدیریت کنسرسیوم طرح ، مشارکت پیمانکاران ایرانی حوزه فراساحل و خلق ظرفیت‌های جدید اشتغال در یاردهای صنعتی کشور در ماه‌های پیش‌رو آغاز می‌شود."

با وجود گذشت حدود 4 ماه از این تاریخ هنوز خبری از آغاز عملیات ساخت سکوهای فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی نیست.

* توتال در انتظار پاسخ امریکا

پاتریک پویان مدیرعامل شرکت فرانسوی توتال ماه گذشته در بخشی از مصاحبه خود با CNN عنوان کرد: «ما داریم روی پروژه گازی ایران کار می‌کنیم. ما مناقصه‌هایی برگزار کرده‌ایم و باید قراردادهای مربوط به این مناقصه‌ها را منعقد کنیم... این قراردادها تا ماه ژانویه منعقد خواهند شد... من امیدوارم تا آن زمان ما پاسخی (از جانب کنگره) برای رئیس جمهور داشته باشیم و رئیس جمهور (آمریکا) باید در آن زمان در مورد تمدید یا عدم تمدید مجوز (فعالیت شرکت‌ها در ایران) تصمیم‌گیری نماید».

به‌عبارتی به‌نظر می رسد این شرکت فرانسوی تا زمانی که آمریکا اجازه فعالیت ندهد، مسائل را روی کاغذ دنبال می‌کند و حتی پیچی در فاز 11 پارس جنوبی بسته نخواهد شد.

با وجود این مسائل، این سوال مطرح می شود که آیا پایان آذرماه سال 1399 شاهد آغاز تولید گاز از فاز 11 پارس جنوبی خواهیم بود؟

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۱۴۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بوم‌گردی عشایری در لرستان راه‌اندازی می‌شود

مدیرکل میرا‌ث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان از ارائه مجوز برای راه‌اندازی بوم‌گردی گردشگری عشایری در این استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، عطا حسن‌پور، ظهر امروز، در جلسه شورای عشایری بروجرد گفت: مناطق عشایری این شهرستان در توسعۀ گردشگری، درآمدزایی و گیاهان دارویی و صنایع دستی نقش مهمی دارند.

او بیان کرد: منطقۀ عشایری کولیدر در بروجرد منطقه‌ای بکر برای توجه به گردشگری عشایر است و چنین مناطقی قابلیت توسعه صنعت گردشگری را دارد.

116هزار روستایی و کشاورز در لرستان بیمه شدند

مدیرکل میرا‌ث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان عنوان کرد: مناطقی که محل زندگی عشایر کوچ‌رو است به‌دلیل روحیۀ مهمان‌نوازی این افراد می‌تواند از جاذبه‌های زیادی برای گردشگران باشد.

حسن‌پور بیان کرد: توسعه گردشگری عشایری می‌تواند ضمن توسعه اقتصادی به رفع مشکل بیکاری در جامعه عشایری کمک کند و جوانان عشایری می‌توانند برای فعالیت در حوزه‌های گردشگری، کشاورزی، گیاهان دارویی و سایر حوزه‌های مرتبط درخواست مجوز کنند.

او خاطرنشان کرد: ما مجوز راه‌اندازی خانۀ مسافر و بوم‌گردی گردشگری عشایری را در صورت تقاضا از سوی افراد علاقه‌مند ارائه می‌دهیم.

انتهای پیام/ 645

دیگر خبرها

  • بوم‌گردی عشایری در لرستان راه‌اندازی می‌شود
  • قطار ارتباط دانشگاه با صنعت به سرعت پیش می‌رود
  • ۳۰ درصد بازار سرمایه در اختیار صنعت پتروشیمی/ فاز ۱۴ پارس جنوبی تماماً ایرانی است
  • آغاز سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها در میادین گازی
  • تجلیل از ۵۰۰۰ معلم شاغل و بازنشسته جنوب استان بوشهر
  • تولید گاز در سکوی شماره ۲۳ پارس جنوبی در خلیج فارس
  • مینی پالایشگاه دهدشت اشتغال زایی مستقیم ۳٠٠ نفر را محقق می کند
  • تعمیرات اساسی سکوهای تولید گاز پارس جنوبی آغاز شد
  • اپل با هوش مصنوعی به میدان می‌آید
  • سرمایه‌گذار برتر منطقه آزاد اروند تجلیل شد