Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدیشهر - یکی از راه‌های مقابله با آسیب‌های اجتماعی به‌خصوص در حوزه جوانان، اجرای برنامه‌های مناسب و تولید محتوای فاخر فرهنگی است که در این زمینه تلاش‌های خوبی صورت گرفته است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: بسیاری کارشناسان معتقد هستند که برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی نیاز به یک نقشه راه دقیق و مدون با کارشناسی کامل احساس می‌شود اما به نظر می‌رسد بدون انسجام و مشارکت همه دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی و حتی مشارکت‌های مردمی اجرای نقشه راه میسر نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جوانان امروز با معضلاتی روبرو هستند که مقابله با آن‌ها مستلزم مشارکت همه‌جانبه دستگاه‌های فرهنگی است، امروز حاشیه‌نشینی، سکونت‌های غیرمجاز، طلاق، فقر و ده‌ها مورد دیگر جامعه را تهدید می‌کنند که ریشه تمام آن‌ها یکسان است اما ازنظر نوع و آسیبی که به اقشار مختلف جامعه می‌رسانند، با یکدیگر تفاوت می‌کنند اما راه‌های مقابله با این تهدیدات چیست؟

در سال‌های اخیر، قرارگاه‌های فرهنگی باهدف مشخص ایستادگی در برابر هجمه سنگین دشمنان و معضلات اجتماعی کار خود را در چهار منطقه شمال، شرق، غرب و جنوب با محوریت تبلیغات اسلامی آغاز کرده است، این قرارگاه‌های با استفاده از تمام ظرفیت‌های سازمان تبلیغات اسلامی شامل روحانیان، ائمه جماعات مدارس و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی، هیئات مذهبی، تشکل‌های دینی، مؤسسات فرهنگی، مذهبی، مداحان و ده‌ها مورد دیگر، آغاز کرده‌اند و به نظر می‌رسد اقدامات خوبی در این زمینه در دست اجرا است.

به بهانه برگزاری چهارمین نشست قرارگاه های فرهنگی کشور با حضور استان‌های منطقه شمالی شامل تهران، توابع، البرز، گلستان، مازندران، گیلان و سمنان در مهدیشهر و برای بررسی بیشتر ابعاد این اقدامات و راه‌های مقابله به هجمه فرهنگی دشمنان در کنار مقابله با آسیب‌های اجتماعی با حجت‌الاسلام علی دارابی معاون امور مجلس و استان‌های سازمان تبلیغات اسلامی به گفتگو نشستیم:

*اقدامات سازمان تبلیغات اسلامی برای بررسی راه‌های مقابله با آسیب اجتماعی چیست؟

 قرارگاه‌های فرهنگی در مناطق شمال، غرب، شرق و جنوب کشور تقسیم‌بندی شده و امروز شاهد برگزاری چهارمین نشست هم‌اندیشی در حوزه ارتقای فعالیت‌های فرهنگی به میزبانی استان سمنان هستیم. یکی از افتخارات سازمان تبلیغات اسلامی این است که با بهره‌گیری از دست معجزه‌گر مردم در حوزه فعالیت‌های فرهنگی، قرآنی، پژوهشی و دینی با استعانت از خدای متعال و مساعد و مشارکت مردمی در کانون‌های فرهنگی و تبلیغی سراسر کشور، تشکل‌های دینی و هیئات مذهبی، شبکه عظیم تبلیغ شامل روحانیان مستقر، ائمه جماعات مساجد، مدارس و دستگاه‌ها اجرایی، مبلغان و ... توانسته در حوزه فرهنگ دینی اقدامات خوبی را به انجام برساند.

نشست اخیر قرارگاه‌های فرهنگی شمال کشور با موضوع بحث و بررسی پیرامون وضعیت کنونی این قرارگاه‌ها و همچنین بررسی اهداف فرهنگی در برنامه سال۹۷ برگزار می‌شود که البته به دغدغه کانونی مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی در باب کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز می‌پردازد.

*درباره اهداف قرارگاه‌های فرهنگی توضیح دهید.

امروز یکی از دغدغه‌های فعالان فرهنگی کاهش آسیب‌های مانند حاشیه‌نشینی، سکونت‌های غیررسمی، طلاق، اعتیاد، مفاسد اخلاقی و ... است که با بهره‌گیری از شبکه عظیم تبلیغی و همچنین مشارکت مردم برای انجام یک اقدام فاخر، تأثیرگذار و عمیق در لایه‌های اجتماعی می‌توان شاهد اقدامات خوبی در این حوزه بود بر این اساس نیاز است نشست‌هایی با مدیران تبلیغات اسلامی و نهادهای فرهنگی که در خط مقدم جبهه مقابله با آسیب‌های اجتماعی هستند، برگزار شود که امروز شاهد برگزاری چهارمین نشست ازاین‌دست در استان سمنان هستیم.

انسجام درونی و بررسی و تحقیق برای چگونگی انجام برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی به‌گونه‌ای که ضریب نفوذ فرهنگی ما در لایه‌های اجتماعی را تقویت کند در کنار بهره‌گیری از ظرفیت موجود در کشور در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی دو ویژگی بارز نشست مدیران قرارگاه‌های فرهنگی شمال کشور محسوب می‌شود.

*به‌طور مصداقی این امر را توضیح دهید.

برای مثال باید گفت جریان هیئات مذهبی که علاوه بر تنظیم شعائر دینی به مقوله کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز کمک می‌کنند این‌که هر هیئت مذهبی بتواند فردی را که در دام اعتیاد قرار دارد از آن برهانند به نظر می‌رسد تمام رسالت خود را درزمینهٔ تأثیرگذاری فرهنگی و اجتماعی انجام داده است. اگر یک هیئت مذهبی امروز بتواند از فروپاشی یک خانواده جلوگیری کند به‌واقع باید گفت درزمینهٔ رسالت‌های اجتماعی و فرهنگی موفق عمل کرده است لیکن این اهمیت هیئتت مذهبی در سطح جامعه است چراکه اگر در سطح کشور شاهد تکرار حرکاتی ازاین‌دست باشیم، قطعاً به یک حرکت عظیم مردمی در راستای مقابله با معضلات اجتماعی دست خواهیم یافت.

در این راستا سازمان تبلیغات اسلامی وظیفه دارد با گفتمان سازی و جریان سازی فرهنگی کمک مؤثری را در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته باشد از سوی دیگر این نهاد، می‌بایست در راستای مقابله با شبهاتی که در حوزه جامعه قرار دارد، با پاسخگویی عالمانه و کارشناسانه ورود پیدا کند پس درنهایت باید گفت در دو حوزه رفع شبهات و مقابله با پدیده‌های اجتماعی، این ظرفیت‌های سازمان تبلیغات اسلامی هستند که می‌توانند نقش مهمی را ایفا کنند.

*مخاطب این قرارگاه‌ها جوانان هستند؟

تا حد زیادی بله؛ امروز ذهن نوجوانان و جوانان خلاق ایرانی می‌بایست نسبت به تعمیق باورهای دینی آماده شود، این امر یک رسالت مهم محسوب می‌شود که بدون شک با برنامه‌ریزی دقیق و عالمانه صورت خواهد گرفت. با امکانات محدود موجود در سطح کشور، خوشبختانه شاهد اقدامات خوبی درزمینهٔ رفع آسیب‌های اجتماعی هستیم که ازجمله آن‌ها می‌توان به بسیج روحانیان جوان و فعال در مجموعه سازمان تبلیغات اسلامی که نه‌تنها در ساحت تبلیغ مؤثر هستند بلکه در لباس یک مشاور نیز تبحر دارند، اشاره کرد.

زمانی که یک روحانی با یک روحیه جهادی در خدمت مردم قرار می‌گیرد و خالصانه تلاش می‌کند، شاهد یک حرکت مؤثر در جامعه خواهیم بود چراکه او با تلاش‌هایش جوانان را نیز با خود همراه می‌کند و آموزه‌های دینی را به شکل فراگیری مشاهده می‌کنند همچنین در فضای مجازی نیز باید گفت می‌بایست در برابر هجمه‌های سنگین دشمنان اقدام به هنگام داشته باشیم تأکیدی که در این زمینه وجود دارد، این است که ما بتوانیم در حوزه معضلات اجتماعی، فعالیت‌های دقیق را صورت دهیم و از هرگونه کم‌کاری در این حوزه پرهیز کنیم امروز، ما باید در میدان کاهش آسیب‌های اجتماعی، با همراهی دستگاه‌های دولتی و با انسجام درونی کامل، کار را دنبال کنیم.

*درباره راهکارهای مقابله با معضلات اجتماعی بگوئید؟

بالغ‌بر سه هزار و ۶۰۰ روحانی مستقر در مناطق محروم و روستایی کشور وجود دارند که با بسیج زمان و مکان و کمک شایان مردم به مقوله مقابله با آسیب‌های اجتماعی ورود پیداکرده‌اند از سوی دیگر کانون‌های فرهنگی و تبلیغی، انجمن‌های اسلامی و دیگر ظرفیت‌های تبلیغات موضوع مقابله با آسیب‌های اجتماعی را به‌طورجدی دنبال می‌کنند آنچه مهم است، مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی از همه نیروهای مؤمن و متخصص و جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی این است که در حوزه مقابله با آسیب‌های اجتماعی به‌طورجدی ورود کرده و اقدامات خوبی را صورت دهند.

امروز کسانی که در حوزه دینی علاقه‌مند هستند و می‌خواهند خدمت شایسته‌ای را به‌نظام مقدس جمهوری اسلامی ارائه کنند این امکان وجود دارد که با قرارگاه‌های فرهنگی و تبلیغات اسلامی همراهی و همکاری کنند.

*آیا روحانیان فعال در قرارگاه‌های فرهنگی به اطلاعات و فناوری روز مجهز هستند؟

اولین لشکر مبلغان فضای مجازی در استان خراسان رضوی با حضور یک هزار طلبه آشنا با فضای مجازی با عنایت به علاقه و ذائقه جوانان ما به این امر ورود کردند و در سایر استان‌ها نیز در حال شکل‌گیری است، ما در حال ساماندهی روحانیان و مبلغان هستیم تا بتوانیم همان‌طور که در فضای واقعی نسبت به ارائه خدمات دینی و فرهنگی مبادرت می روزیم، در حوزه فضای مجازی نیز خدمات تبلیغی را به هنگام ارائه دهیم.

متخصصان در حوزه فضای مجازی به‌خصوص موسسه تبیان، به شکل ویژه و تخصصی، موضوع معضلات اجتماعی و آسیب‌های پیرامون آن دنبال می‌شود و ما نیز مفتخر هستیم که از نسل جوان و نوجوان و مجموعه شبکه عظیم تبلیغی خودمان در راه شناسایی آسیب‌های فضای مجازی، بهره گیریم.

*در حوزه معضلاتی که ممکن است هیئات مذهبی دچار آن شوند، توضیح دهید.

سازمان تبلیغات اسلامی با طراحی سامانه سجام که در حقیقت سامانه‌ای برای ارائه اطلاعات کامل مبلغان محسوب می‌شود نسبت به ساماندهی این افراد در سطح کشور اقدام می‌کند، مبلغان ما امروز باید دارای حداقل صلاحیت‌های عمومی و تخصصی باشند که کار این سامانه رصد و ساماندهی مبلغان بر اساس همین صلاحیت‌ها است تا بتوانیم از آسیب‌های اجتماعی در درون دستگاه تبلیغی بکاهیم.

آسیب‌ها در این عرصه خوشبختانه کاهش جدی پیداکرده چراکه برنامه آموزشی مدیریت هیئت‌های مذهبی در کنار ساماندهی مبلغان بر اساس تخصص و صلاحیت در دست اقدام است ما همچنین سعی کرده‌ایم مدیران هیئت‌های مذهبی را با آسیب‌های اجتماعی آشنا کنیم تا بتوانند از رخنه برخی تفکرات انحرافی در هیئات مذهبی جلوگیری کنند، چهارمین اقدام مؤثر و جدی نیز ساماندهی مبلغان سنتی بانوان موسوم به خانم‌جلسه‌ای محسوب می‌شود که در این حوزه نیز اقدامات آموزشی و توجیهی خوبی با استفاده از ظرفیت حوزه علمیه خواهران، دانشگاه‌های علوم اسلامی و بانوان فرهیخته صورت گرفته است.

*درباره استقبال از سامانه سجام نیز توضیح دهید؟.

در سامانه سجام و شبکه تبلیغی سه هزار و ۶۰۰ روحانی مستقر، ۲۰ هزار ائمه جماعات مدارس، دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و ۶۰ هزار خواهر مبلغ شناسایی و ثبت‌نام‌شده اند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۲۵۱۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر کشور: انتخابات در بهترین وضع برگزار شود

به گزارش قدس آنلاین، احمد وحیدی وزیر کشور در نشست استانداران سراسر کشور ضمن تقدیر از استاندارها در برگزاری مطلوب انتخابات، نکات تکمیلی را در برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در روز جمعه ۲۱ اردیبهشت یادآور شد.

وزیر کشور انتخابات مرحله اول مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در اسفند ۱۴۰۲ را از جهات مختلف قابل قبول و مطلوب دانست و افزود: با عنایت به راهبردهای چهارگانه انتخاباتی رهبر معظم انقلاب اسلامی، مرحله دوم انتخابات نیز به یاری خداوند متعال به شکل مطلوب برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به مسئولیت توأمان استانداران در ستاد انتخابات و شورای تأمین استان اظهار کرد: همواره ممکن است اشکالات و خطاهای کوچکی در عرصه اجرا وجود داشته باشد اما استانداران محترم باید فرمایش مقام معظم رهبری در حق الناس بودن رأی مردم را در نظر داشته باشند و تلاش کنند تا انتخابات پیش رو در مطلوب‌ترین وضع ممکن برگزار شود.

وزیر کشور افزود: انتخابات یکی از عرصه‌هایی است که معاندان و بداندیشان آن را فرصتی برای ایجاد بدبینی نسبت به نظام جمهوری اسلامی در جامعه می‌شمارند و از این رو تمامی دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات، باید پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهند تا چنین افکاری همانند گذشته ناکام بماند.

وحیدی در بخش دیگری از این نشست، استانداران، گزارشی از وضعیت آسیب‌های اجتماعی و برنامه‌های پیش رو با تاکید بر ماموریت‌های استانی ارائه کردند و به بحث گذاشتند.

وی آسیب‌های اجتماعی را در کنار استحکام اقتصادی و مسئله عدالت سه مسئله اصلی پیش روی نظام جمهوری اسلامی دانست و افزود: آسیب‌های اجتماعی بنا به فرمایشات رهبر معظم انقلاب حتی در اولویتی بالاتر از مسائل امنیتی و سیاسی قرار می‌گیرد و از این رو توجه دو چندانی را می‌طلبد.

وزیر کشور با اشاره به مسئولیت وزارت کشور در زمینه آسیب های اجتماعی عنوان کرد: استانداران باید در صف مقدم مبارزه با معضلات و آسیب‌های اجتماعی باشند. از این رو نیازمند تدوین برنامه‌ای جامع با خصوصیات کیفی و کمّی هستیم که نه‌تنها خصوصیات خاص هر استان و شهر در نظر گرفته شده باشد بلکه دارای انسجامی در روش باشد تا طرح به شکل ملی اجرایی شود.

وحیدی وظیفه استانداری‌ها را متولّی‌گری در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی دانست و افزود: استانداری‌ها نمی‌توانند با تصدی‌گری در امور اجتماعی نقش مناسب و متناسب خود را در این حوزه انجام دهند. از این رو باید نهادهای واسطه‌ای تقویت شوند تا بتوانند با تقدم رویکرد پیشینی و پیشگیری بر رویکرد پسینی و درمانی، کاهش و حل معضلات و آسیب‌های اجتماعی را به ثمر رسانند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • لزوم واگذاری امور فرهنگی به مردم/ پیری جمعیت دغدغه جدی است
  • از معلم جان روشن یافتیم‌
  • آشنایی جامه هدف بهزیستی با معیارهای انقلاب با جهاد تبیین
  • دبیر شورای فرهنگ عمومی تغییر کرد
  • نقش‌آفرینی بانوان خراسان شمالی در کاهش آسیب‌های اجتماعی محوری است
  • بانوان در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش‌آفرینی کنند
  • سخنگوی دولت: برای مقابله با بی‌حجابی نیازی به قانون جدید نیست
  • وزیر کشور: انتخابات در بهترین وضع برگزار شود
  • مخالفت دقیقه نودی دولت رئیسی با لایحه عفاف و حجاب/برای مقابله با بی حجابی معطل تصویب قانون جدید نمی مانیم
  • ضرورت توجه به جریان رسانه‌ای در مناطق مختلف اردبیل