کوک ساز عندلیبی ها برای پیوند نوای موسیقی و عرفان
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۲۶۱۸۴
سنندج - ایرنا - خاندان عندلیبی با بیش از یک و نیم قرن فعالیت در حوزه موسیقی و عرفان از جمله افراد تاثیرگذار در موسیقی و عرفان ایران هستند و توانستند به خوبی موسیقی و عرفان را بهم پیوند دهند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، هنوز هم تعداد زیادی از مداحان و دف نوازان کردستانی، در خانقاه ها و تکایای این استان، خود را شاگرد استاد بزرگ دف و عرفان، زنده یاد خلیفه عبدالصمد عندلیبی (1255- 1339) می دانند و به سبک و سیاق وی به ذکر و مداحی می کنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
برخی از صاحب نظران این حوزه بر این باورند که این سبک بعد از وفات خلیفه عبدالصمد عندلیبی به نام وی ثبت شده است و بسیاری از مداحان با اقتباس از سبک ابداعی وی به رقص و سما می آیند.
این هنر عرفانی کردستان بدلیل نبود امکانات ثبت و مستند سازی از ادوار قدیم مانند سایر بخش های موسیقی و هنر از نسل های گذشته سینه به سینه به نسل امروز منتقل شده است.
علاوه بر این گنجینه گرانبها، خاندان عندلیبی در طول این مدت یادگاران بزرگی به دنیای موسیقی و عرفان ایران هدیه کرده و شاگردان زیادی در این مکتب پرورش یافته اند که عبدالخالق عندلیبی، جمیل، محمدجلیل، جمشید، فرشید، فرهاد، فرزاد و گلریز عندلیبی از آن جمله هستند.
یکی از محققان و پژوهشگران موسیقی کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: نام موسیقی خانقایی و عرفانی در کردستان با نام خلیفه عبدالصمد عندلیبی عجین شده و بسیاری از شخصیت ها و مداحان صاحب نام عرفان، مداحی و دف نوازی را از وی اقتباس کرده اند.
شهرام علی محمدی گفت: در دهه 40 شمسی علاوه بر عرفان، موسیقی نیز در بین خانواده عندلیبی به اوج رسید و یادگیری و نواختن برخی سازهای ایرانی از جمله نی، کمانچه، سنتور و قانون را در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شروع و به مقام استادی می رسند.
وی اضافه کرد: تشکیل گروه های موسیقی عارف، شیدا و مولانا و بهره گیری از شیوه و استایل خاص، معرف اصلی خاندان هنرمند عندلیبی در آن دوران بود.
به گفته وی، خاندان عندلیبی علاوه بر اینکه هر کدام از ساز خاصی تبحر خاصی دارند، در این مدت با برگزاری دوره های آموزشی، شاگردان زیادی در حوزه موسیقی تربیت و خدمات ارزنده ای به هنر کشور ارائه داده اند.
مدیر آموزشگاه موسیقی عندلیبی در کردستان نیز می گوید: خاندان عندلیبی و کامکارها که هر 2 در محله چهارباغ سنندج ساکن بودند از قدیم افتخار خدمت به عرفان و موسیقی و میزبانی از هنرمندان داخلی و خارجی را داشتند.
گلریز عندلیبی افزود: در دورانی که مردم ما آشنایی زیادی با موسیقی نداشتند و علاقمندان به موسیقی را نکوهش می کردند، خاندان عندلیبی به مامنی برای حفاظت و آموزش موسیقی تبدیل شده بودند.
وی اظهار کرد: علاوه بر هنرمندان، بسیاری از پژوهشگران و محققان موسیقی از جمله موسیقی شناس بزرگ ژان دورینگ فرانسوی برای پژوهش های خود ضمن حضور در سنندج، از خانواده عندلیبی به نیکی یاد کرده است.
عندلیبی یادآور شد: عشق به عرفان و موسیقی در بین هنرمندان این خاندان نهادینه شده و هنرمندان این خاندان در کنار نواختن سایر سازها، علاقه و عشق خاصی به دف و دف نوازی دارند.
این هنرمند برجسته با اشاره به دیگر خدمات ارزنده خاندان عندلیبی به عرفان و موسیقی تاکید کرد: لازم است مسئولان به پاس تلاش ها و خدمات این خاندان، مکان خاصی را در سنندج برای حفظ یادگاری ها، اسناد و ابزار آلات موسیقی خاندان عندلیبی و آموزش موسیقی اختصاص دهند.
** زنده یاد خلیفه عبدالصمد عندلیبی (1255-1339)
خلیفه عبدالصمد عندلیبی متولد 1255 هجری شمسی در سنندج است وی یکی از خوش قریحه و خوش صدا ترین دف نوازان دوران خود بود.
وی برای نخستین بار توانست موسیقی عرفانی و خانقایی را با هم پیوند دهد و اولین کسی است که شعر باز هوای وطنم آرزوست مولانا را با ملودی خاص خود خواند و مشهور است که هنگام دف نوازی و شعر خوانی وی، دیگران سکوت اختیار می کردند و محو در ذکر خوانی او می شدند.
بعد از خلیفه عبدالصمد برخی از مریدان وی از جمله خلیفه میرزا آغاغوثی و عبدالکریم صفوتی راه وی را در تکایا و خانقاه ها تداوم دادند.
خلیفه عبدالصمد عندلیبی توانست در مدت 79 سال عمر پربرکت خود، دف نوازی را در کردستان به اوج برساند و اینک جشنواره هزار دف با هم نوایی هزاران دف نواز بر گرفته از فعالیت های این هنرمند فقید در این حوزه است.
در بین عارفان و مداحان کردستانی مشهور است که خلیفه عبدالصمد عندلیبی در جواب کسی که هدایای را برای وی فرستاده بود ضمن برگشت هدایا گفته بود: مدح رسول اکرم(ص) را با هدیه عوض نمی کنم.
**محمدجلیل عندلیبی آهنگساز و نوازنده سنتور
وی متولد 1333 محلهٔ چهار باغ سنندج و در خانواده ای پرورش یافت که هم از طرف مادری، یعنی دایی اش خوانندهٔ رادیو بود به نام حکمت نوبری و هم از طرف پدری، خوش صدایی را به ارث برده است.
او در 12 سالگی به مدت سه سال خواننده فرهنگ و هنر سنندج به سرپرستی حسن کامکار بود و از 15 سالگی نوازندگی سنتور را شروع کرد.
قبل از عزیمت به تهران و شروع تحصیلات آکادمیک، در دبیرستان هدایت ارکستری تشکیل داد که در جشنها شرکت میکرد.
در سال 1352 وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد و پیش اساتید بنام همچون نور علی خان برومند، دکتر داریوش صفوت، احمد پژمان، علیرضا مشایخی، تقی مسعودیه و دکتر برکشلی آموزش دید.
عندلیبی به سال 1354 در دانشکدهٔ هنرهای زیبا علاوه بر ساز تخصصی سنتور و ساز الزامی پیانو، ساز دوم فاگوت را زیر نظر استاد پرژرف بلغاری فرا گرفت.
در سال 1356 عندلیبی برای اولین بار ساز عرفانی دف را به مجموعهٔ ارکستر ایرانی اضافه کرد که خوشبختانه تلفیق آن با ارکستر ایرانی تحرک و سر زنده گی خاصی به موسیقی ایران داده است.
تاکنون حدود 30 آلبوم به نامهای شعر و عرفان، بی قرار، کیش مهر (شهرام ناظری) سروستان و بیاد یاران، مولانا با صدای رضوی سروستانی، شکوفههای جاویدان و گل افشان با صدای شاپور رحیمی، قسم با صدای کامیا بهزاد، جاده ابریشم، غریبستان، امان از جدایی، خداحافظ و تازه به تازه و اخیرا آلبوم گرفتار برای علیرضا افتخاری را ساخته است.
آثار کُردی و عرفای نیز 'هی گل' را در سال 1365 با صدای بهروز توکلی، 'از دست عشق' عزیز شاهرخ، دوری حسینی شریفی، صدای تازه با صدای سالار عندلیبی و در زمینه موسیقی عرفانی کردستان 'با قدسیان' پیام عزیزی و حسام لرنژاد و با 'قدسیان 4' با صدای جمیل خالدی منتشر شده است.
**جمشید عندلیبی نوازندهٔ ایرانی ساز نی
جمشید عندلیبی متولد 1336 سنندج نواختن نی را ابتدا بدون استاد فرا گرفت و سپس با حضور در دانشگاه تهران و آشنایی با حسین عمومی به ادامه فراگیری تکنیکهای ساز نی پرداخت.
او ردیف موسیقی سنتی ایرانی را نزد نصرالله ناصحپور، نورعلی برومند و محمدرضا لطفی و تکنیک ردیف آوازی را نزد محمدرضا شجریان یاد گرفت.
وی در سال 1360 برای تکمیل تکنیکهای پیشرفته نوازندگی نی به نزد حسن کسایی در اصفهان رفت.
عندلیبی در آثاری چون بیداد، نوا، دستان، دود عود، آسمان عشق، یاد ایام، رسوای دل، پیام نسیم، دل مجنون و سرو چمان با محمدرضا شجریان همکاری داشته است.
وی علاوه بر نوازندگی در کار آهنگسازی نیز فعال بود و آلبومهای میهمان تو، پاییز نیزار و مونس جان از جمله فعالیت های او در زمینه آهنگسازی است و قطعات ابوالحسن صبا را با نی و بصورت ردیف آموزشی تنظیم و نواخته است.
از خاندان عندلیبی هنرمندانی دیگری از جمله فرشید استاد سازهای کوبه ای، فرهاد استاد کمانچه، فرزاد استاد دف، گلریز عندلیبی نوازنده و استاد سنتور و دف و هنرمند فقید شادی عندلیبی استاد سه تار در عرصه موسیقی و عرفان فعالیت دارند.
کردستان به برکت وجود خاندان هایی مانند عندلیبی ها و کامکارها و هنرمندان برجسته ای در حوزه عرفان و موسیقی به یکی از خواستگاه های موسیقی ایران تبدیل شده است.
به عقیده برخی کارشناسان این حوزه هم اکنون سنندج به عنوان نخستین پایتخت جهانی دف شناخته شده و سالیانه همایش دف نوازی با حضور یک هزار دف نواز در این شهر برگزار می شود.
وجود مکانی به نام سرای عندلیبی برای جمع آوری آثار و اسناد عندلیبی ها در سنندج یکی از موضوعاتی است که باید مسئولان و متولیان فرهنگی استان فرهنگی کردستان مورد توجه قرار دهند.
گزارش: عبدالله رحمانی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
3020/9102
منبع: ایرنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۲۶۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مسجد و مدارس در روز شهادت امام صادق (ع) به هم میپیوندند
طرح «پیوند صادق» ایدهای است تا از بستر آن در روز شهادت امام صادق علیهالسلام، مساجد با مدارس به هم پیوند بخورند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حامد منیری مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج فعالیتهای قرآن و عترت در نشست خبری «پیوند صادق» گفت: به مناسبت شهادت امام صادق علیهالسلام بناست طرحی مردمی با مشارکت مراکز قرآنی، مدارس و مساجد کشور برگزار شود. این طرح بناست به وسعت تمام کشور با هدف تبیین، تبلیغ و ترویج معارف امام صادق علیهالسلام رقم بخورد.
وی افزود: شیوه کار به این صورت است که دانشآموزان در روز شهادت امام صادق علیهالسلام به همراه خانواده و در کنار مربیانشان در مدرسه جمع شوند و پویشهای علمی همراه با برنامههای فرهنگی و هنری و نیز گعدههای علمی برگزار میکنند. در انتهای مراسم جوایز نفیسی از جمله کمکهزینه عمره، عتبات عالیات و مشهد مقدس و نیز صدها جوایز دیگر به برگزیدگان اهدا میشود. سپس به سمت مسجد محله حرکت میکنند و نماز ظهر و عصر را در آنجا اقامه میکنند. در مسجد، روحانیون درباره تأثیرات امام جعفر و شاگردان ایشان در نشر معارف دین و سبک زندگی آن حضرت به صورت مختصر به سخنرانی میپردازند.
منیزی ادامه داد: تمام دستگاهها در کنار این نیروی مردمی قرار گرفتند و حامی این حرکت هستند. منتها این حرکت نیاز به تبلیغات دارد. اهمیت کار در این نکته است که بیش از 50 درصد روایاتمان را از امام صادق علیهالسلام به یادگار داریم که در برگههای منابع ما خاک میخورند و بلااستفاده ماندند.این آموزههای امام باید در قالبهای مختلف در جامعه نشر داده شود.
.
تیزر طرح «پیوند صادق»
تلاش برای ارتقای پیوند مدارس با مساجدوی درباره برگزاری دو پویش فرهنگی گفت: در راستای این برنامه، دو پویش طراحی شده که یکی از آنها «پندهای امام صادق» و دیگری 6 داستان صوتی برای گروه سنی زیر 13 سال است. این پویشها در بستر شبکههای اجتماعی به آدرس مندرج در این سایت https://zil.ink/peyvandesadegh شکل میگیرد.
سعیدی نژاد مدیرعامل مؤسسه پیام غدیر که از بانیان این حرکت فرهنگی است، گفت: حدود 20 سال قبل مرحوم حجت الاسلام حاج سید علی اکبر حسینی از اساتید اخلاق تهران تأکید کردند در مدرسه پیام غدیر بزرگداشتی برای امام صادق علیه السلام بگیریم. ایشان گفتند این برنامه را در تمام مدارس گسترش دهیم. در آن دوران آقای حاج بابایی وزیر آموزش و پرورش بودند. طوماری جمع شد و به ایشان ارسال شد تا تمام مدارس در برنامه مشارکت داشته باشند؛ همچنان که در مدارس حوزه علمیه بزرگداشتهایی برگزار میشد. نام این طرح پیوند «میمِ» مدرسه با «میمِ» منزل بود. اما به این طرح فعلی، مسجد و مراکز قرآنی هم آن اضافه شد.
وی افزود: یکی از خلأهایی که در جامعه داریم، عدم پیوند مسجد با مدارس بود. نه مدیر از امام جماعت خبر دارد و نه امام جماعت از مدارس دارای شناخت است. امیدواریم این ایده بتواند این خلأ را پر کند.
انتهایپیام/