Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر کشور با تاکید بر این که تحرکات گروه های تروریستی و تحولات داخلی آنها را رصد می کنیم، گفت: کشورهایی که آرامش و امنیت را برای منطقه نمی خواهند بدنبال توطئه و فتنه های جدید و تقویت این گروه ها خواهند بود.

ایران آنلاین /  عبدالرضا رحمانی فضلی در حاشیه نود و پنجمین جلسه شورای اجتماعی کشور در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که گفته می شود داعش درحال انتقال به سایر کشورها از جمله افغانستان و پاکستان است آیا تمهیدات خاصی برای مرزها پیش بینی شده است؟،اظهارداشت: در مسئله گروه های تروریستی گروه هایی همچون القاعده، طالبان و داعش از نظر امنیتی دارای اهمیت فراوانی هستند که تحرکات این گروه ها رصد و تحولات داخلی آنها را پیگیری می کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: یقینا شکست این گروه های تروریستی در عراق و سوریه موجب می شود که آنها روش، شیوه و اقداماتی جدیدی را انجام و دامنه فعالیت خود را به سایر کشورها گسترش دهند.
وی ادامه داد: همچنین بدنبال این هستند که با عضوگیری هایی در برخی مناطق جدید، این منطقه ها را مرکز فعالیت خود کنند لذا اکنون با توجه به همکاری وسیعی که بین ایران، سوریه، ترکیه و روسیه در منطقه ایجاد شده شاهد اتحاد و هم پیمانی خوبی هستیم از طرفی دولت افغانستان و پاکستان مصمم هستند با این گروه های تروریستی به صورت جدی برخورد شود و ایران با تسلطی که بروی این موضوع دارد همواره این تحرکات را تحت رصد خواهد داشت.
وزیر کشور با بیان این که امیداوریم بتوانیم روزی در منطقه با صلح و امنیت کامل و بدون تروریسم زندگی کنیم، خاطرنشان کرد: کشورهایی که آرامش و صلح و امنیت را برای منطقه نمی خواهند بدنبال توطئه و فتنه های جدید و تقویت این گروه ها خواهند بود که قطعا ما در این مسیر موفق خواهیم بود.
رحمانی فضلی همچنین با تشریح محورهای کاری جلسه شب گذشته شورای اجتماعی کشور اظهارداشت:
این جلسه اولین جلسه پس از دیدار تمامی دستگاه های اجرایی مربوطه و سران قوا با رهبر معظم انقلاب درخصوص آسیب های اجتماعی بود.
وی افزود: در آن جلسه نیز رهبر معظم انقلاب با توجه به گزارشی که ستاد به ایشان ارائه کرده بود ارزیابی از عملکرد دستگاه ها را مطرح کردند و بنده به عنوان مسئول شورای اجتماعی گزارشی از اقدامات انجام شده را خدمت ایشان ارائه کردیم و در نهایت نیز ایشان سیاست ها دستورات جدید و همچنین روش هایی که می توانیم به اهدافمان زودتر برسیم را ارائه کردند که در جلسه اخیر شورای اجتماعی نیز تمامی آن سیاست ها و روش ها به تمامی دستگاه ها ابلاغ شد.
وزیر کشور با بیان این که بررسی مسائل مربوط به ایدز یکی دیگر از دستورات این جلسه بود، تصریح کرد: ایدز به عنوان آسیب اجتماعی با دامنه مشخص و تاثیرپذیری که بر سایر بیماری ها می تواند داشته باشد مطرح است، وزارت بهداشت نیز در این جلسه گزارشی از وضعیت ایدز در کشور ارائه کرد که در نهایت تصمیم گیری شد این وزارتخانه برنامه جامع کار ملی تهیه کرده و دستگاه های معین، زمان بندی و اهداف گذاری را مشخص و ارائه کند تا به تناسب دوره های سپری شده و زمان باقی مانده به گونه ای عمل شود که به اهداف مورد نظر برسیم.
رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه هر 6 ماه یک بار گزارشی از عملکرد دستگاه ها در خصوص آسیب های اجتماعی و هدف گذاری ها خدمت رهبر معظم انقلاب ارائه می کنیم، افزود: در گزارش اخیر نیز در حوزه های مختلف گزارش ها قابل قبول بود به طوری که در حوزه طلاق شاهد روند کاهشی بوده ایم به طوری که در گذشته این آمار رو به افزایش بود.
وی گفت: همچنین در بحث اعتیاد و درمان روند بسیار خوبی در حال انجام است و در تهران حدود هشت هزار و 500 نفر از متجاهران در حال درمان هستند که نشان دهنده ظرفیت سازی بسیار خوب در این حوزه است.
وزیر کشور به موضوع حاشیه نشینی به عنوان یکی از آسیب های اجتماعی اشاره کرد و اظهارداشت: در بحث حاشیه نشینی اقدامات خوبی در حوزه محتوایی، اجتماعی و کالبدی انجام شده است البته راضی کننده نیست و رهبر معظم انقلاب هم تاکید داشتند که باید حاشیه نشینی با اولویت بیشتری پیگیری شود و ایشان نیز وزارت کشور را مورد خطاب قرار دادند که این وزارتخانه مسئله حاشیه نشینی را هم با اولویت پیگیری کند.
رحمانی فضلی افزود: رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیرشان بر استفاده از ظرفیت های مردمی و سمن ها در حوزه آسیب های اجتماعی و مسئله پیشگیری تاکید داشتند همچنین رهبر معظم انقلاب در یکی از سیاست گذاری های جدید تعیین فرمودند که 50 درصد منابع باید صرف امور پیشگیری در آسیب های اجتماعی شود.
وی تاکید کرد: همچنین رهبر معظم انقلاب تاکید داشتند که باید حمایت های مالی بیشتری از سازمان های مردم نهاد (سمن ها) برای فعالیت در حوزه آسیب های اجتماعی صورت بگیرد.
وزیر کشور از اختصاص ردیف بودجه جداگانه به اعتبار 300میلیارد تومان در لایحه بودجه 97 برای موضوع آسیب های اجتماعی خبر داد و گفت: از نظر ما این اعتبار می تواند گام موثرتری نسبت به سال گذشته باشد البته حدود 200 میلیارد تومان اعتبار هم برای حوزه عمرانی حاشیه نشینی پیش بینی شده که کافی نیست و دستگاه ها باید از منابع داخلی خودشان هزینه کنند.
رحمانی فضلی یادآور شد: این اعتبار برای مسائل اولویت داری است که باید کار بیشتری بروی آنها صورت گیرد لذا دستگاه ها منابع خاص خودشان را دارند که باید هزینه کنند./ ایرنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۲۷۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالش‌های موجود در ارائه خدمات به زنان سرپرست خانوار

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، حل مسائل اجتماعی همواره یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های جامعه‌شناسان و علم جامعه‌شناسی چه از لحاظ نظری و چه از لحاظ تجربی و عملیاتی بوده است.

صالح‌الدین قادری (دانشیار جامعه‌شناسی دانشگاه خوارزمی) در مقاله‌ای با عنوان «کنترل و مدیریت آسیب‌های اجتماعی زنان سرپرست خانوار» به این موضوع اشاره کرده است که چیزی که باعث می‌شود سرپرستی زنان خانوار به عنوان یک مساله اجتماعی شناخته شود، موانع و مشکلاتی است که  بر سر راه سرپرستی زنان به وجود می‌آید و باعث می‌شود تا زنان سرپرست خانوار به عنوان قشری آسیب‌پذیر شناخته شوند.

* جیمز کرون و جامعه‌شناسی مسائل اجتماعی

قادری در این مقاله به این موضوع اشاره می‌کند که جیمز کرون درکتاب جامعه‌شناسی مسائل اجتماعی با توجه به این مهم که چگونه مسائل اجتماعی را حل کنیم؟ چند پرسش اساسی را در این حوزه مطرح می‌کند:

او در ادامه می‌نویسد این سوالات عبارت‌اند از: با وجود پیچیدگی در زمینە حل مسائل اجتماعی ما چگونه به این کار اقدام کنیم؟ آیا باید هرچه را به صورت فردی صحیح می‌دانیم انجام دهیم؟ یا شاید گروهی از جامعه‌شناسان گرد هم آیند و تصمیم بگیرند که چه باید کرد؟ یا اینکه باید هم چنان موضع بی‌طرفانە خود را حفظ و از گرفتن موضع شخصی اجتناب کنیم و فقط آن چه را در زمینۀ حل مسائل اجتماعی می‌دانیم، اظهار کنیم؟ 

ماکس وبر معتقد است ما فقط وظیفه داریم واقعیت را بگوییم و آن چه را رُخ داده گزارش کنیم

* رویکرد ماکس‌وبر در حل مسائل اجتماعی

به زعم قادری یک رویکرد به تأسی از ماکس وبر معتقد است ما فقط وظیفه داریم واقعیت را بگوییم و آن چه را رُخ داده گزارش کنیم، توصیفی عمیق و فربه از مسأله ارائه کنیم، به تحلیل عوامل علّی، زمین‌های و مداخله‌گر مؤثر بر پدیده بپردازیم، و پیامد‌های احتمالی خواسته و ناخواستە آن را مشخص کنیم و براساس آنها توصیه‌هایی برای بهبود وضعیت انجام دهیم.

قادری در ادامه رویکرد دومی را مطرح می‌کند که در آن این پرسش مطرح می‌شود که ما به صورت عملیاتی و مشخص چه کار باید بکینم؟ و چه طرحی را با توجه امکانات، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های موجود در اندازیم؟ چگونه آن را اجرایی و عملیاتی کنیم؟ و چه مکانیسمی برای پایش، کنترل و نظارت و ارزشیابی آن بگذاریم؟ این رویکرد دوم پرسش‌های اینچنینی را مرتبط نمی‌دانند و درباره آن می‌گویند، کار ما نیست و به ما ارتباطی ندارد. کارفرمایان براساس نیاز‌های خود دانش تخصصی ما را در مورد مسائل به شکلی که توان و ظرفیت و امکانات عملیاتی‌کردن را دارند به کار گیرند.

این پژوهشگر در ادامه می‌نویسد به طور کلی می‌توان گفت این جامعه‌شناسان ورود جامعه‌شناسان به حوزه حل مسائل اجتماعی را جایز نمی‌دانند و دلیل اصلی آنها این است که با ورود جامعه‌شناسان به حل مسائل اجتماعی، سایرین بر بی‌طرفی آنان شک می‌کنند و این باعث خدشه‌دارشدن اعتبار جامعه‌شناسی می‌شود. به نظر این گروه، قضاوت درباره اینکه چه کار باید بکنیم برعهده دیگران است.

* رویکرد کارل ماکس‌ در حل مسائل اجتماعی

به گفته این پژوهشگر در این بین کارل مارکس، گرایش دوگانه‌ای دارند. یعنی هم می‌خواهد به این بپردازد که وضعیت اجتماعی چگونه هست و هم اینکه چگونه باید باشد؟ براساس این جمله از مارکس که فیلسوفان فقط جهان را تفسیر می‌کنند، اما نکتۀ مهم این است که بگوییم چگونه تغییرش دهیم از گروه اول می‌پرسند که هدف شما از اینکه این همه اطلاعات گردآوری، تشریح و تحلیل و تفسیر کنید و عوامل به‌وجودآورنده پدیده‌ها را مشخص کنید چیست؟

کارل ماکس معتقد است که فیلسوفان فقط جهان را تفسیر می‌کنند، اما نکتۀ مهم این است که بگوییم چگونه تغییرش دهیم

قادری با نگاهی به نظریات متکفران مختلف جامعه شناسی می‌نویسد: این گروه به گام بعدی که تغییر وضعیت موجود است بی‌توجه نیستند. در واقع پرسش این گروه این است که ما که فهم خوبی از پدیده پیدا می‌کنیم و علل و عوامل را می‌شناسیم و پیامد‌ها را می‌دانیم، چرا خودمان وارد میدان حل مسائل نشویم؟ چون ما در این حوزه از همه متخصص‌تر هستیم.

در نهایت اینکه مقالۀ حاضر با تأکید بر رویکرد دوم درصدد ورود به حل مسائل اجتماعی است؛ بنابراین براساس این رویکرد به ارائۀ رویکرد‌های جدید مبتنی بر کمک گرفتن از فنآوری اطلاعات و ارتباطات و تکنولوژی‌های مرتبط با حوزه رویداد‌های استارتآپی است. جامعۀ هدف این مقاله زنان سرپرست خانوار نیازمند به عنوان یک آسیب اجتماعی گروه هدفی هستند که در راستای کاهش آسیب‌پذیری آنها یک طرح ارائه می‌شود.

* چالش‌های موجود در ارائۀ خدمات به زنان سرپرست خانوار

در تحلیل آخر نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که مهمترین چالش‌های موجود در ارائۀ خدمات به زنان سرپرست خانوار در راستای کاهش آسیب‌پذیری این گروه اجتماعی عبارت‌اند از: ۱) ارائۀ خدمات به این زنان از سوی مراکز دولتی، عمومی و خصوصی به صورت مستمر انجام می‌گیرد، ۲) ساالنه هزینه‌های هنگفتی در این حوزه صرف می‌شود، ۳) فعالیت‌های جزیره‌ای گسترده‌ای از سوی مراکز و نهاد‌های خدمات‌رسانی، دولتی، عمومی وخصوصی ارائه می‌شود، ۴) هیچ مکانیسمی که بتواند این خدمات را به شکل هم‌افزایانه و دارای شمول ارائه دهد وجود ندارد، ۵) هیچ نهاد قابل دسترس، آسان و دارای داده‌های به‌روز به‌عنوان مرجع در این حوزه وجود ندارد، ۶) برخی از مددجویان به دلیل فقدان مکانیسم‌های رصد و پایش و آشفتگی موجود در این حوزه تمرکز خود را از توانمندسازی و اشتغال و کار به گردش میان خدمات‌دهندگان و دریافت خدمات معیشتی تغییر داده و عده‌ای هم به دلیل فقدان چنین مهارتی از خدمات محروم هستند، ۷) میدان ارائۀ خدمات به زنان بر ارائۀ بسته‌های معیشتی تمرکز دارد و کمترین توجه را به کارآفرینی و توانمندسازی دارد، ۸) دانش به‌روز و راهکار‌های عملیاتی و اجرایی که هر روز توسط دیگرانی که با این مسائل درگیر هستند به اشتراک گذاشته نمی‌شود و اقدمات به صورت تجربۀ شخصی و براساس تصمیم‌گیر‌های محفلی پیش می‌رود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ظرفیت‌های مردمی قزوین در اجرای «طرح نماد» به‌کارگیری شود
  • تاسیس انجمن در جهت کاهش آسیب اجتماعی در بین دانش‌آموزان
  • سمن‌ها و گروه‌های مردمی بر حوزه دانش آموزان تمرکز کنند
  • وزیر دفاع بر همکاری با هند در مقابله با داعش در منطقه تاکید کرد
  • کنترل و مدیریت آسیب‌های اجتماعی زنان سرپرست خانوار
  • چالش‌های موجود در ارائه خدمات به زنان سرپرست خانوار
  • طالبان سه کشور همسایه را به حمایت از داعش متهم کرد | همسایه سوم کدام است؟
  • کابل: هیچ گروه تروریستی در افغانستان فعال نیست
  • داعش در افغانستان از بین رفته است
  • طالبان: سه کشور همسایه زمینه داعش در منطقه را فراهم کرده‌اند