Web Analytics Made Easy - Statcounter

هادی نیک اختر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود که بستر این دو رودخانه مهم منطقه به خاطر برداشت های بی رویه رسوبات ، در بعضی از مقاطع تا چهار متر پائین رفته بود و این نگرانی وجود داشت که تمامی ابنیه و تاسیسات حاشیه آنها تحت تاثیر قرار گیرد.
وی توضیح داد : از 2 سال پیش با برقراری گشت های شبانه روزی و حتی استقرار اکیپ های ثابت به صورت جدی با برداشت کنندگان شن و ماسه از کف این رودخانه ها برخورد شد و هم اکنون با بررسی های کارشناسان آب منطقه ای مشخص شده است که بستر در حال ترمیم و بازگشت به حالت اولیه است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


برداشت بی رویه شن و ماسه و دیگر مصالح از کف رودخانه ها در مازندران از جمله معضلاتی بوده که در دو دهه گذشته به صورت جدی دامنگیر محیط زیست مازندران شد و یکی از تبعات مهم آن خسارت زائی برای ساکنان حاشیه رودخانه ها و زمین های کشاورزی بود.
اگر چه برداشت مصالح از بستر رودخانه ها به صورت حساب شده و مهندسی نقش زیادی در حفاظت و پایداری این موهبت خدادادی دارد ، ولی برداشت غیرمجاز و بی رویه به طور مستقیم هندسه آبراه و تراز کف را تغییر می دهد و سبب انحراف جریان آب و ایجاد گودال های عمیق در کف می شود.
برداشت بی رویه همچنین با ایجاد فروافتادگی آبراه ، درشت دانه کردن کف و ناپایداری جانبی ، به محیط پیرامونی رودخانه هم آسیب زده و سبب تخریب ابنیه های مرتبط مانند پل ها و سردهنه های کشاورزی می شود .
** تداوم مقابله با برداشت مصالح
مدیر امور منابع آب قائمشهر با اعلام این که در حال حاضر گشت های این اداره در سه نوبت کاری صبح ، ظهر و شب در حاشیه رودخانه حضور دارند تا مانع برداشت مصالح از بستر رودخانه های تلار و سیاهرود شوند ، گفت که موفقیت های کسب شده در 2 سال گذشته مرهون همکاری دستگاه قضائی و نیروی انتظامی نیز بوده است.
وی افزود : در این مدت با تعامل و همکاری همه جانبه دستگاهها و مردم به طور میانگین هر هفته 2 نفر به عنوان متجاوز به بستر این رودخانه ها به دستگاه قضائی معرفی شدند و اکنون به مرحله ای رسیدیم که دیگر کسی جرات نمی کند به حریم رودخانه ها تجاوز کند.
رودخانه تلار و سیاهرود در بخشی از مسیرشان از منطقه شهری قائمشهر عبور می کنند و در سال های اخیر سرمایه گذاری برای تبدیل این دو رودخانه به منطقه گردشگری برای شهروندان و گردشگران ورودی به مازندران آغاز شده است.
در حال حاضر حدود 25 کیلومتر از مسیر 163 کیلومتری رودخانه تلار و 20 کیلومتر از طول 63 کیلومتر رودخانه سیاهرود در حوزه شهرستان قائمشهر واقع است و پنج کیلومتر از طول این دو رودخانه هم از حوزه شهری عبور می کند.
شرکت آب منطقه ای مازندران هم پیش از این اعلام کرد که میزان برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه های این استان از سه میلیون مترمکعب در سال به کمتر از 200 هزار مترمکعب رسید.
بر اساس گزارش های رسمی ، برداشت بی رویه در سال های گذشته سبب افت و اختلاف ارتفاع بعضی از رودخانه های مازندران به میزان هشت تا 10 متر شده بود.
خبرنگار : مونا معینی کوچکسرائی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7334/1654

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۳۳۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخریب سازه‌های بتونی غیر مجاز و آزاد سازی سواحل نور

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران- ساری اعلام کرد: براساس دستور دادستان محترم پیرو اخطار شفاهی دوم اردیبهشت ماه و برداشت سازه‌های متحرک مورخ پنجم اردیبهشت در خصوص ساماندهی سواحل حوزه شهرستان نور در حریم ۶۰ متری و اراضی مستحدثه ملی توسط کارشناسان اداره در امور ساحل، نیروی یگان حفاظت، نیرو‌های حفاظتی سرجنگلبانی رستم رود با همراهی نیروی محترم انتظامی و شهرداری ایزدشهر با حضور در اراضی ساحلی نسبت تخریب و جمع آوری سازه‌های بتونی غیر مجاز اقدام و اعاده به وضع سابق نمودند.

مرحله دوم آزاد سازی و تخریب سازه‌های بتونی غیر مجاز از درب دوم پارک جنگلی تا ساحل امیر آباد بصورت کامل تخریب و به وضع سابق برگردانده شد و طی روز‌های آتی در مرحله سوم تا حوزه شهرستان محمودآباد بطور کامل طبق دستور دادستان محترم انجام بپذیرد.

هموطنان گرامی می‌توانند در صورت مشاهده وقوع هرگونه تخلف در حوزه منابع طبیعی از قبیل قطع و حمل چوب آلات جنگلی، برداشت و حمل گیاهان مرتعی، برداشت و حمل محمولات فرعی جنگلی (چلم، خزه، سرخس و...) تصرف و تخریب اراضی ملی و حریق در عرصه‌های جنگلی و مرتعی را با شماره‌های ۲۴ ساعته امداد جنگل و مرتع ۱۵۰۴ و ۱۳۹ در میان بگذارند.

دیگر خبرها

  • تخریب سازه‌های بتونی غیر مجاز و آزاد سازی سواحل نور
  • آغاز برداشت گل گاوزبان اشکو در نکا
  • ترمیم راه‌های روستایی در کرمان با شروع بارش باران + فیلم
  • مرگ کودک ۷ ساله در مازندران با سقوط کمد
  • سقوط کمد سبب مرگ کودک ۷ ساله در قائمشهر
  • برداشت توت فرنگی از مزارع مازندران (فیلم)
  • رقابت ۴ نامزد دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در مازندران
  • اخذ اسناد ۹۷۶ هکتاری بستر رودخانه حاجی عرب در استان قزوین
  • هشدار وقوع سیلاب در رودخانه‌های کردستان
  • اتمام مطالعات ساخت نیروگاه برق‌آبی در رودخانه‌های مازندران