Web Analytics Made Easy - Statcounter

مراغه - ایرنا - رئیس اداره حفاظت از محیط زیست مراغه نسبت به رفتارها و خطاهای جبران ناپذیر انسانی در مراتع کوه سهند هشدار داد و گفت: بهره برداری غیراصولی از گیاهان دارویی، خوراکی و شکارپرندگان و جانوران در این مراتع، آن را در آستانه بحران قرار داده است.

غلامرضا زارع روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا به اهمیت منابع طبیعی موجود در کوه سهند نیز اشاره کرد و افزود: وجود ‎185 گونه پرنده بومی و مهاجر، پستانداران متعدد و گونه‌ های متنوع و نادر گیاهی، دامنه سهند و جلگه ‌های آن را به زیستگاهی مهم برای حیات وحش تبدیل کرده و دیدن هر کدام از این مناظر برای گردشگران جالب و خاطره انگیز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی همچنین از تشکیل کارگروهی برای بررسی مسائل و مشکلات کوه سهند خبر داد و گفت: هدف از تشکیل این کارگروه بررسی مشکلات و آسیب های رشته کوه سهند و برنامه ریزی برای حفاظت و احیای هرچه بهتر این نماد مقاومت مردم آذربایجان است.
زارع ادامه داد: کوه سهند علاوه بر جاذبه‌ های دیدنی، موجب رونق کشاورزی، دامداری و زنبورداری در این منطقه شده و سرسبزی قسمت زیادی از آذربایجان شرقی و مراغه مدیون این کوه است.
وی افزود: با احیا زیرساخت ها و برنامه ریزی های مداوم، می توان از کوه سهند به عنوان نمونه طبیعی گردشگری در جذب گردشگر استفاده کرد.
وی همچنین از برپایی نمایشگاه عکس سازمان های مردم نهاد، عکاسان کوهنورد و فعالان در زمینه گیاهان دارویی با موضوع سهند خبرداد و گفت: علاقه مندان به بازدید از این نمایشگاه می توانند قبل از ظهرها در محل اداره محیط زیست از آن بازدید کنند.
به گزارش ایرنا، 129هزار هکتار از مراتع سهند در شهرستان مراغه قرار گرفته و نزدیک به 50 گونه گیاه خوراکی از این مراتع برداشت می‌ شود.
سهند، نام قله و رشته ‌کوهی آتشفشانی در جنوب تبریز، شمال مراغه و هشترود، غرب بستان‌ آباد و شرق آذرشهر، عجب‌شیر و اسکو در آذربایجان شرقی است.
این رشته ‌کوه دارای ۱۷ قله با ارتفاع بیش از ۳۰۰۰ متر است که بلندترین آنها قله کمال (قوچ‌گلی داغی) ۳۷۰۷ متر بلندی دارد و مرتفع‌ ترین نقطه استان محسوب می‌ شود.
رشته ‌کوه سهند به دلیل انبوه گیاهان، چمنزارها، گلزارها و مراتع در آن به عروس کوه‌ های ایران مشهور ‌است چرا که سطح تمام مناطق این رشته ‌کوه پوشیده از سبزه ‌است.
کوه ‌های کمال، جام، سهند، سلطان، دمیرلی، آغ‌ داغ، موتال داغی، شیر داغی، حرم داغی، گیرو داغی، آتاشان و درویش از مهم‌ ترین قلل رشته ‌کوه سهند محسوب می‌ شوند.
خبرنگار: سجاد عبدی**تنظیم:عیسی عطاپور** انتشار: رستگار
3077/9880/6183

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۳۳۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از فاز سوم کمربندی نسیم شمال قزوین

به گزارش خبرنگار مهر، آئین افتتاح فاز سوم کمربندی نسیم شمال حد فاصل چهارراه میرزا کوچک خان تا بلوار شهید باهنر و بهره برداری از ۱۴۰ دستگاه ناوگان حمل و نقل عمومی پیش از ظهر امروز یکشنبه برگزار شد.

فاز سوم محور نسیم شمال با اعتباری بالغ بر ۶۵۰ میلیارد ریال و به طول ۲۴۰۰ متر با بهسازی وضع موجود، تعریض معبر، اصلاح شعاع قوس‌ها و اصلاح آب روها اجرا شده است.

همچنین در حاشیه این مراسم، ۱۴۰ دستگاه ناوگان حمل و نقل عمومی نیز شامل تاکسی، ون، مینی بوس و اتوبوس نیز با اعتباری بالغ بر ۱,۲۰۰ میلیارد ریال به شبکه حمل و نقل استان قزوین اضافه شدند.

کد خبر 6097132

دیگر خبرها

  • یک میلیون هکتار از مراتع آذربایجان‌غربی ییلاقی است
  • یک میلیون هکتار از مراتع آذربایجان غربی ییلاقی است
  • بهره برداری از فاز سوم کمربندی نسیم شمال قزوین
  • تمام رشته‌های المپیکی باید مورد حمایت قرار گیرند
  • استاندار اردبیل: راه‌آهن اردبیل امسال به بهره‌ برداری می‌رسد
  • آخرین وضعیت مرکز نمایش‌های آئینی «صبا»/ بهره‌برداری مرکز تا پایان امسال
  • مقابله با ساخت و سازهای غیراصولی و ناایمن در کرمانشاه
  • بهره برداری از ۱۰۰ واحد صنعتی و تولیدی در گلستان تا پایان سال
  • وضعیت بحرانی رزیدنت‌ها و پزشکان طرحی/ شرایط را سخت‌تر کرده ایم
  • بهره برداری از ۳۴۸ رشته قنات در استان قزوین