Web Analytics Made Easy - Statcounter

سه سال از آغاز طرح تربیت کمک پرستار یکساله می‌گذرد؛ موضوعی که به اعتقاد معاونت پرستاری وزارت بهداشت جای خالی آن در بیمارستان‌ها احساس می‌شد و انجام شرح وظایف آن‌ها بر دوش همراهان بیمار بود. به همین دلیل باید نیرویی جداگانه برای آنها در نظر گرفته ‌می‌شد؛ اما این طرح از همان ابتدا مورد سوال قرار گرفت و هنوز نیز ضروری بودن آموزش این نیروها، محل سوال بسیاری از منتقدان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرگزاری ایسنا: سه سال از آغاز طرح تربیت کمک پرستار یکساله می‌گذرد؛ موضوعی که به اعتقاد معاونت پرستاری وزارت بهداشت جای خالی آن در بیمارستان‌ها احساس می‌شد و انجام شرح وظایف آن‌ها بر دوش همراهان بیمار بود. به همین دلیل باید نیرویی جداگانه برای آنها در نظر گرفته ‌می‌شد؛ اما این طرح از همان ابتدا مورد سوال قرار گرفت و هنوز نیز ضروری بودن آموزش این نیروها، محل سوال بسیاری از منتقدان است.

 سازمان نظام پرستاری معتقد است که در کشور نیروی کمک بهیار بیکار وجود دارد و می‌توان از آنها به جای این کمک پرستاران کمک گرفت. قائم مقام این سازمان دلایل خود را برای غیرضروری دانستن ادامه تربیت این نیروها بیان کرد.

محمد شریفی مقدم درگفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سازمان نظام پرستاری از ابتدا مخالف طرح تربیت کمک پرستار یکساله بود. با نشست‌هایی که با مسئولان آموزش متوسطه آموزش و پرورش و معاونت آموزشی وزارت بهداشت داشتیم، هر دو اشتراک نظر داشتند، آموزش وپرورش متولی اصلی برگزاری آموزش دیپلم بهیاری است و این موضوع با مشارکت وزارت بهداشت انجام می‌شود. در نقاطی که پرستار کم است و نیاز به حضور بهیاری احساس می‌شود نیز بر اساس اعلام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی منطقه، آموزش و پرورش مجوز تاسیس هنرستان بهیاری را صادر می‌کند.

۶۰ هزار دانشجو در گروه‌های مختلف پرستاری در کشور تحصیل می‌کنند

وی ادامه داد: کسانی می‌توانند در این آموزشگاه تحصیل کنند که مدرک سوم راهنمایی را داشته و حداکثر ۱۸ سال سن داشته باشند. این افراد با سه سال تحصیل در این هنرستان، دیپلم بهیاری می‌گیرند. در نتیجه کسی که مدرک بهیاری می‌گیرد بیشتر از ۲۱ یا ۲۲ سال سن ندارد. در سراسر کشور نیز فقط ۱۷ مدرسه برای تربیت این نیروها وجود دارد. مدرک صادر شده هم مهر مشترک وزارت بهداشت و آموزش و پرورش را دارد.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه مدارک بهیاری یکساله برای افراد ۳۰ ساله و با تحصیلات بالاتر از دیپلم نیز صادر شده است، تصریح کرد: این یعنی تناقضی وجود دارد، به ما اعلام شد مدارک دیپلم بهیاری یکساله از مراکز مختلفی صادر می‌شود و بعضی از مراکز هم می‌گفتند افرادی که با این نام برای کار مراجعه کرده‌اند، به خوبی آموزش ندیده‌اند.

وی افزود: در حال حاضر اینکه معاونت پرستاری می‌تواند وارد آموزش این نیروها شود، مورد بحث است؛ چون آموزش تمام گروه‌های پزشکی و پیراپزشکی از طرف معاونت آموزشی وزارت بهداشت انجام می‌شود. از طرفی هم بهیار زمانی تربیت می‌شد که پرستار کم بود، اما در حال حاضر ۶۰ هزار دانشجو در گروه‌های مختلف پرستاری در کشور تحصیل می‌کنند و نیروی بهیار پاسخگوی نیازها نیست.

۵۰ هزار کمک بهیار آماده به کار در کشور داریم

قائم مقام سازمان نظام پرستاری همچنین اضافه کرد: بعضی از کسانی که در ابتدای این طرح دوره‌های بهیاری یکساله را گذرانده‌اند، لیسانس و فوق لیسانس داشته‌اند و به دلیل نداشتن بازار کار در رشته خود، جذب این دوره‌ها شدند. حتی به برخی مدرک بهیاری یکساله داده شد. به تدریج با پیگیری‌هایی که انجام شد، نام این طرح به کمک پرستار یکساله تغییر نام داد. همچنین باید تاکید کرد که در سیستم پرستاری بخشی از خدمات تخصصی است و بخش دیگر اقدامات اولیه برای بیماران است.

شریفی مقدم با بیان اینکه در حال حاضر ۵۰ هزار کمک بهیار آماده به کار در کشور داریم، اظهار کرد: ما در دیداری که با وزیر بهداشت داشتیم، اعلام کردیم که به جای صبر کردن برای فارغ التحصیل شدن این کمک پرستاران می‌توان از نیروهای کمک‌بهیار استفاده کرد، چون شرح وظایف آنها با کمک بهیاران چهار ماه دوره دیده مشابهت دارد و نیازی نیست یکسال دوره ببینند. همچنین نیروهایی که دوره کمک پرستاری می‌بینند، هزینه می‌پردازند. بخشی از آنها مدرک بهیاری دریافت کرده‌اند و به آنها قول بهیاری داده شده‌ است، اما شرح وظیفه آنها در حد کمک بهیار است.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۳۴۰۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی ۵۲ میلیارد اعتبار در حوزه عمرانی آموزش و پرورش رزن

ایسنا/همدان فرماندار رزن از پیش بینی ۵۲ میلیارد تومان اعتبار برای حوزه عمرانی آموزش و پرورش این شهرستان در سال جاری خبر داد.

علی اصغر غفاری آثار پنجشنبه ۶ اردیبهشت ماه در شورای آموزش و پرورش این شهرستان، اظهار کرد:برای حوزه آموزش و پروش شهرستان رزن اعتباری افزون بر ۵۲ میلیارد تومان در حوزه عمرانی پیش بینی شده که این میزان اعتبار برای ساخت مدارس فاطمیه رزن و  مدرسه روستای ملابداغ و سایر پروژه‌های حوزه آموزش و پرورش هزینه خواهد شد و باید در این رابطه نوسازی مدارس پیگیری تخصیص اعتبارات پیش بینی شده  برای تکمیل این پروژه ها را داشته باشد.

وی در ادامه افزود: در شهرستان رزن  از رشته های مختلف تحصیلی تعداد ۱۰۴۱ نفر  در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ شرکت کرده‌اند که در این رابطه ۱۴۰ نفر عوامل اجرایی فرایند برگزاری آزمون سراسری شهرستان را بر عهده دارند.

غفاری آثار با اشاره به در پیش رو بودن هفته تجلیل از مقام شامخ معلم گفت: با توجه به عملکرد بسیار خوب معلمان  در حوزه تعلیم و تربیت شهرستان، حتما مسئولین همکاری لازم را با آموزش و پرورش برای هرچه بهتر برگزار شدن هفته تجلیل از مقام شامخ معلم داشته باشند.

وی  در ادامه خواستار نگاه ویژه آموزش و پرورش نسبت به حرفه و  مهارت آموزی دانش آموزان شد و تصریح کرد: بازدید دانش آموزان رزنی از واحدهای موجود شهرک صنعتی رزن از نقش موثری در آشنایی  آنان با حرفه های مختلف و هدایت آنان به سمت مهارت و حرفه آموزی برخوردار خواهد بود.

وی  همچنین با تاکید بر ارتقاء سواد رسانه‌ای دانش آموزان توسط آموزش و پرورش گفت: آموزش سواد رسانه‌ای توسط آموزش و پرورش به دانش آموزان تاثیر بسزایی در آشنایی این قشر مهم جامعه با واقعیت های فضای مجازی و استفاده صحیح آنان از این فضا دارد.

امام جمعه رزن هم در این جلسه با بیان اینکه آموزش و پرورش جزو ارکان اصلی هر جامعه است که بقاء، دوام و پیشرفت آن به کیفیت تعلیم و تربیت بستگی دارد، اظهار کرد: یکی از دستاوردهای انقلاب و حاصل خون شهدا، تحول عظیم در نظام آموزشی و دستگاه تعلیم و تربیت بود که باید با توجه به آموزه‌های دینی، معنوی و تربیتی، این مهم حفظ شود.

حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر منصوری افزود: تربیت نسل آینده انقلاب و سکان‌داران نظام اسلامی توسط جامعه فرهیخته فرهنگیان در آموزش و پرورش رقم می‌خورد و در همین رابطه مدارس، اساس و پایه تزکیه و تعلیم هستند.

رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان رزن هم از برگزاری امتحان نهایی برای سه پایه متوسطه نظری با ۱۲۰۰ نفر  دانش آموز خبر داد و گفت: برای برگزاری هر چه بهتر آزمون نهایی نیازمند حمایت بیشتر مسئولین هستیم.

پرویز علی بنده لو افزود: با تلاش های دانش آموزان و همت فرهنگیان شهرستان رزن، این شهرستان از بین  ۷۲۸ منطقه و شهرستان در کشور رتبه  ۲۶ کشور و اول استانی در قبولی امتحانات نهایی و میانگین نمرات را در سال گذشته کسب کرده است.

وی خاطرنشان‌کرد: در هفته معلم، مسئولین در مدارس حاضر شده و از زحمات معلمان عزیز تجلیل خواهند کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مجلس ، بودجه سازمان بهزیستی را افزایش دهد
  • پیش بینی ۵۲ میلیارد اعتبار در حوزه عمرانی آموزش و پرورش رزن
  • لزوم آمادگی بسیج فرهنگیان برای حل مسائل آموزش و پرورش
  • جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا
  • ریل جذب در آموزش و پرورش توسط فرهنگیان جوان انقلابی تغییر کرد
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا
  • ایران قوی با مدرسه قوی ساخته می‌شود
  • جذب پرستاران در مراکز درمانی اولویت وزارت بهداشت
  • جذب ۲۱ هزار پرستار بویژه نیروی طرحی دوران کرونا/ تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران
  • استخدام ۲۱ هزار پرستار / تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران