Web Analytics Made Easy - Statcounter

کرمان –طوفان شن و ریزگردها بار دیگر میهمان شرق کرمان به ویژه ریگان شده، این در حالیست که قطعی برق، افزایش بیماریهای تنفسی و بسته شدن راههای اصلی طی روزهای اخیر مردم را در تنگنا قرارداده است.

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: اوایل هفته جاری بود که طوفان شن در ریگان موجب قطع برق ۱۲ روستا، بسته شدن راه های مواصلاتی کرمان به سیستان و بلوچستان، خانه نشینی مردم و افزایش مراجعه مردم به مراکز درمانی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افزایش بیماریهای تنفسی در ریگان در حالی است که بیمارستان این شهرستان پس از گذشت سالها از کلنگ زنی هنوز افتتاح نشده است.

با این وجود این روزها بسیاری از مردم ریه هایشان به ریزگردها و طوفان شن عادت کرده است، همین چند روز قبل بود که ریزگردها شعاع دید را به چند متر رساند اما صبح دیروز باز هم ستاد بحران استان کرمان طی اطلاعیه ای اعلام کرد که طبق اعلام اداره کل هواشناسی  امروز و فردا  وزش باد نسبتا شدید در شرق استان پیش بینی می شود. بنابراین خیزش گرد و خاک و کاهش دید افقی در شرق و همچنین راههای مواصلاتی بین استان کرمان و سیستان و بلوچستان دور از انتظار نیست.

این روزها پنهان شدن چهره های مردم ریگان پشت ماسک و روبنده ها برای محافظت در مقابل طوفان شن عادی شده است.

اما پس از گذشته سال ها در دولت های مختلف گذشته هیچ اقدامی برای رفع مشکلات این شهرستان نشده است، این در حالیست که ریگان بنا به اعلام فرماندار این شهرستان یکی از محروم ترین شهرستانهای کشور از نظر داشتن زیرساختها است.

هر چند طوفان شن در گذشته هم جزیی از اقلیم ریگان بوده است اما در طول سال فقط یک ماه از سال در این شهرستان و در ایام بادهای ۱۲۰ روزه طوفان ایجاد می شد اما در حال حاضر کانون های محلی موجب بروز طوفان می شود، تعداد روزهای بادهای ۱۲۰ روزه افزایش یافته است و بروز طوفان در ماههای مختلف سال روی می دهد.

در گذشته روستاها بیشترین تاثیر را از ریزگردها داشتند اما حالا شهر ریگان هم در معرض مشکلات ناشی از توسعه بیابان قرار دارد و بعد از هر طوفان، شن های روان در معابر عمومی و پشت در خانه های مردم نیز دیده می شوند.

احداث سد نساء در بالا دست شهرستان موجب کاهش شدید رطوبت در منطقه شده است و با وزش هر بادی طوفانی سهمگین راه می افتدجنگل های کهور در ریگان و همچنین درخت های دست کاشت در اطراف روستاها و شهرهای بزرگ منطقه نیز به دلیل بی آبی در معرض خطر نابودی قرار گرفته اند و در سال جاری هنوز حتی یک قطره باران نیز در این شهرستان بر زمین نباریده است و مطابق نقشه های هواشناسی به نظر نمی رسد حداقل در ماه جاری قرار باشد در این شهرستان بارانی ببارد.

احداث سد نساء در بالا دست شهرستان موجب کاهش شدید رطوبت در منطقه شده است و با وزش هر بادی طوفانی سهمگین راه می افتد.

طی سال جاری طرح مالچ پاشی که بنا به ملاحظات زیست محیطی و هزینه بر بودن در دولت نهم متوقف شده بود برای رفع مشکل مجددا در ریگان آغاز شده است اما گزارشهای مردمی و فیلمهای منتشر شده از صدمه شدید مالچ پاشی به جنگلهای کهور به عنوان مهمترین مانع توسعه بیابان در شهرستان خبر می دهد اما هنوز هیچ منبع رسمی این خبر را تایید نکرده است.

با وجود تمام طرح ها از جمله مالچ پاشی، ترسیب کربن، کشت درختان دست کاشت و غیره اما شلاق طوفان شن برپیکر ریگان می خورد و روستاهای شهرستان در حال تخلیه شدن از جمعیت هستند، طبق گفته مردم میزان مهاجرت مردم شهر ریگان نیز به شهرهای اطراف افزایش یافته است.

در اینجا از سفیدی برف و طراوات باران خبری نیست و از آسمانش در اکثر ماههای سال خاک می بارد.

مالچ پاشی که از سوی مسئولان به عنوان راهکاری برای کنترل شن های روان اجرا می شود اما در کنار ریزگردها به دغدغه اصلی دوستداران محیط زیست تبدیل شده است و این نگرانی وجود دارد که باقیمانده درختان کهور توسط این طرح از بین بروند.

پروفسور کردوانی پدر کویر شناسی ایران در گفت و گویی در این خصوص عنوان کرده است که خبر دار شدم مالچ پاشی در محمد آباد ریگان دارد صورت می گیرد، بارها اعلام کردم مالچ پاشی اشتباه است.

مالچ محیط زیست را نابود می کند

وی با بیان اینکه مالچ‌ پاشی در اطراف روستاها اشتباهی جبران‌ناپذیر است تاکید کرد: مالچ نفتی کاملا برای محیط ‌زیست مخرب است و با پاشیدن مالچ همه موجودات و حیوانات زیر خاک از بین می روند و حتی گیاهان آن منطقه را هم خشک می کند.

 وی بیان کرده است که مالچ نفتی ضریب حرارتی زمین را بالا می برد و وقتی که باد می وزد ریگ داغ می آورد و سرطان زا است.

افزایش مهاجرت از روستاها

 نماینده مردم ریگان و شهرستانهای شرقی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی نیز با ابراز نگرانی از طوفان های مکرر شن به خبرنگار مهر گفت: روستاهای شرق کرمان در حال تخلیه شدن از جمعیت است.

حبیب الله نیکزادی بیان کرد: طوفانهای شن موجب شن گرفتگی شدید در روستاهای شهرستان ریگان شده است و خانه های مردم تحت تاثیر شدید قرار گرفته اند.

وی بیان کرد: وضعیت به گونه ای است که هر هفته به طور متوسط دو روز طوفان شن در منطقه وجود دارد.

نیکزادی گفت: برای رفع این مشکل نیاز به اقدامات تاثیر گذار و فوری داریم در غیر این صورت شاهد مهاجرت گسترده خواهیم بود.

وی خواستار تخصیص اعتبار و اجرای طرح های تثبیت شنهای روان در منطقه شد و بیان کرد: طرح آبخوان داری در شرق کرمان یکی از ضروریات است و باید پوشش گیاهی منطقه تقویت شود.

طوفان شن خسارت های سنگینی به زیر ساخت های شهرستان وارد کرده است و به خصوص ده ها روستا در معرض خطر توسعه بیابانها قرار دارند

فرماندار ریگان نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: طوفان شن خسارت های سنگینی به زیر ساختهای شهرستان وارد کرده است و به خصوص ده ها روستا در معرض خطر توسعه بیابانها قرار دارند.

امین باقری بیان کرد: مزارع، باغها و نخلستانها دچار شن گرفتی می شوند و راههای روستایی با مشکلات جدی مواجه شده اند.

وی تصریح کرد: باید برای رفع این مشکل چاره اندیشی شود در حال حاضر روستاهای زیادی در محاصره شنهای روان هستند و مردم برای فرار از وضعیت موجود از روستاها مهاجرت می کنند.

فرماندا ریگان گفت: طی روزهای اخیر دهها نفر از مردم ریگان به دلیل مشکلات تنفسی به مراکز بهداشتی مراجعه کرده اند.

در حالیکه این روزها زلزله شمال کرمان را تحت تاثیر قرار داده است کمتر کسی به فکر ریزگردها در شرق استان است.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۳۶۰۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش دما در شمال شرق و استان‌های ساحلی / امروز و فردا در کدام مناطق باران می‌بارد؟

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با اشاره به کاهش دما در شمال شرق و استان‌های ساحلی خزر گفت: امروز در استان‌های واقع در شمال غرب، غرب، جنوب غرب، بعضی نقاط جنوب و مرکز کشور، استان‌های ساحلی خزر و استان‌های قزوین، البرز و تهران، رگبار و رعد و برق انتظار می‌رود.

صادق ضیائیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به آخرین وضعیت جوی در کشور اظهار کرد: امروز در استان‌های واقع در شمال غرب، غرب، جنوب غرب، بعضی نقاط جنوب و مرکز کشور، استان‌های ساحلی خزر و استان‌های قزوین، البرز و تهران، رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید موقت، در بعضی نقاط گرد و خاک و در نقاط مستعد، بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: سه‌شنبه از شدت بارش در مناطق مذکور تا حدودی کاسته می‌شود و علاوه بر مناطق فوق، در شمال شرق کشور نیز بارش رخ خواهد داد، همچنین چهارشنبه و پنجشنبه در شمال غرب، سواحل شمالی، شمال شرق، ارتفاعات البرز مرکزی و بخش‌هایی از شرق و جنوب کشور، بارش پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا تصریح کرد: دوشنبه و سه‌شنبه در استان‌های ساحلی خزر و چهارشنبه و پنجشنبه در شمال شرق کشور کاهش دما رخ خواهد داد، جمعه جوی آرام همراه با افزایش نسبی دما در کشور خواهیم داشت و خلیج فارس و دریای خزر در دو روز آینده مواج پیش‌بینی می‌شود.

ضیائیان خاطرنشان کرد: وضعیت کنونی آسمان اصفهان، قسمتی ابری، به تدریج افزایش ابر و رگبار و رعد و برق، گاهی وزش باد با بیشینه ۲۲ و کمینه ۱۵ درجه سانتی‌گراد است و روز سه‌شنبه، صاف تا قسمتی ابری، همراه با وزش باد و گاهی وزش باد شدید با بیشینه ۲۶ و کمینه ۱۳ درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی می‌شود.

کد خبر 750957

دیگر خبرها

  • مفقود شدن دختر جوان در جنگل دشت شاد میامی/ دستور استاندار سمنان برای جست‌وجوی دقیق
  • مفقود شدن دختر ۲۴ ساله در جنگل دشت شاد میامی/ دستور استاندار سمنان برای جست‌وجوی دقیق
  • طوفان شدید در شهرستان بردسکن
  • صعود خادمیاران رضوی ریگان به قله کوه شاه
  • پیش بینی جوی نسبتا آرام و پایدار بر آسمان کرمان
  • کاهش دما در شمال شرق و استان‌های ساحلی / امروز و فردا در کدام مناطق باران می‌بارد؟
  • جلوه گری شکوفه‌های درختان گیلاس در جنگل فندقلو اهر + فیلم
  • بارش بهاری و وقوع طوفان‌های لحظه‌ای همراه با صاعقه آسمان اصفهان را در بر می‌گیرد
  • رعد و برق بلای جان دام‌های عشایر در فارس شد
  • آسمان کرمان دوباره آبی شد