Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-04-29@10:07:49 GMT

◄ چرا وزیر نفت از مجلس کارت زرد گرفت؟

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۴۵۲۶۱

◄ چرا وزیر نفت از مجلس کارت زرد گرفت؟

تین‌نیوز | 

سرانجام پس از پیگیری‌ها و اعتراضات پی در پی رانندگان و مالکان تانکرهای سوخت‌رسان در مورد اجرای طرح برندینگ شرکت نفت، نمایندگان مجلس ضمن طرح سوال از وزیر نفت، از پاسخ‌های وی قانع نشدند و بدین ترتیب اولین کارت زرد مجلس به دولت دوازدهم نصیب بیژن زنگنه شد.

به گزارش تین‌نیوز، اعتراضات فعالان این صنف به اجرای طرح برندینگ که ابتدا در شبکه‌های مجازی شروع شده بود از اواخر مهرماه امسال رنگ و بوی دیگری به خود گرفت وبه صورت اعتراضات علنی و عدم فعالیت‌های چند ساعته در چند شهر ادامه یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 آذر به نیمه نرسیده بود که نامه‌ای از سوی تشکل‌های صنفی رانندگان و مالکان نفتکش سراسر کشور به رئیس مجلس ارسال شد که امضاکنندگان آن خواستار توقف کامل اجرای طرح برندینگ شرکت نفت شده‌ بودند.

به گزارش تین‌نیوز، در این نامه که رونوشت آن به دفتر مقام معظم رهبری، معاونت سیاسی امنیتی وزارت کشور، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام،  وزیر اطلاعات و مدیرعامل شرکت ملی پخش فراوده‌های نفتی ایران نیز ارسال شده بود، از نمایندگان مجلس درخواست شده بود منتخبان انجمن‌های صنف رانندگان و مالکان نفتکش در نشست کمیسیون انرژی مجلس حضور یابند.

پس از آن در تاریخ 18 آذر، انجمن صنفی تانکرداران اصفهان در نامه دیگری به کمیسیون انرژی مجلس، ضمن ارایه توضیحاتی درباره طرح برندینگ، دلایل مخالفت رانندگان و مالکان تانکرهای حمل سوخت با این طرح را اعلام کردند.

در این نامه که نسخه‌ای از آن در اختیار تین‌نیوز نیز قرار گرفته، از بین رفتن امنیت شغلی رانندگان سوخت‌رسان یکی از دلایل مخالفت آنان با این طرح اعلام و تاکید شده است: کاهش اعتبار دریافت کرایه که نشات گرفته از انتقال تصدیگری دولت به بخش خصوصی است چرا که بخش خصوصی در طول سالیان گذشته اثبات کرده در پرداخت کرایه‌ها و حق و حقوق مالکان هیچ تعهد و الزامی ندارد که نمونه‌های آن در سپاهان و پتروشیمی  و کلیه بارهای تجاری آزاد (خارج از سالن‌های اعلام بار) به طور مشهود قابل اثبات است.

به گزارش تین‌نیوز، در ادامه این نامه یکی دیگر از دلایل مخالفت با این طرح عنوان شده و آمده است: قانون تجارت آزاد به شرکت‌های برند که زین پس قصد ایفای نقش به عنوان صاحب کالا را دارند این اجازه را خواهد داد که از ناوگانی استفاده کنند که منافع شرکت را تامین کند و بدین وسیله مالکان و رانندگان سوخت‌رسان در صورت عدم تمکین به خواسته‌های ایشان، به مرور زمان از عرصه فعالیت حذف خواهند شد و بسیار موارد دیگر.

در بخش دیگری از این نامه با توجه به موارد ذکر شده، این پرسش مطرح شده بود که آیا شرکت نفت اختیار شرعی و قانونی دارد که منابع و امکانات بالفعل و بالقوه بیت‌المال را زیر چتر اصل 44 و خصوصی‌سازی در اختیار عده‌ای خاص قرار دهد و درامد حاصل از آن در جیب صاحبان برند سرازیر شود؟ آیا شرکت نفت از لحاظ شرعی و قانونی اجازه واگذاری سرمایه‌های بخش خصوصی حمل‌ونقل را به تعدادی خاص تحت عنوان خصوصی سازی دارد؟

در این نامه همچنین این پرسش مطرح شده است که آیا شرکت نفت صلاحیت تایید شرکت‌های برند در بخش حمل‌ونقل را دارد؟ آیا تایید ادارات راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به عنوان تنها متولی رانندگان به منظور گذر از فیلترهای لازم این سازمان جهت تایید صلاحیت شرکت‌های برند امری بدیهی و الزامی نیست؟ 

به گزارش تین‌نیوز، در پایان این نامه خطاب به نمایندگان مجلس تاکید شده است: امروز چشم امید و دست یاری بیش از 14 هزار مالک  و راننده سوخت‌رسان به لطف شما بزرگواران است که با درایت و اشرافیت به عواقب ایجاد شرکت‌های برند برای این قشر زحتمکش، دست معترضان به سفره‌های کوچک شده آنان را قطع نموده و عدالت در حق این قشر را با رد طرح برندینگ در شرکت نفت مجددا برقرار سازید.

به گزارش تین‌نیوز، پس از آن بود که نمایندگان مردم در مجلس  به بررسی سوال حاجی دلیگانی یکی از نمایندگان استان اصفهان در این خصوص، از وزیر نفت، پرداختند و البته از پاسخ‌های بیژن زنگنه نیز قانع نشدند و بدین ترتیب وزیر نفت نخستین کارت زرد دولت دوازدهم را دریافت کرد.

بر اساس خبری که در جام‌جم آنلاین 21 آذر منتشر شد، نمایندگان در نشست علنی روز سه شنبه، 21 آذر مجلس، در جریان بررسی سوال حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، میمه و برخوار از بیژن زنگنه وزیر نفت با 106 رأی موافق، 80 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 211 نماینده حاضر در جلسه، سوال مربوطه را وارد دانسته و از پاسخ‌های وزیر قانع نشدند.

اسدالله قره‌خانی سخنگوی کمیسیون انرژی در توضیح جلسه کمیسیون درباره سوال از وزیر نفت گفت: سوال حسینعلی حاجی دلیگانی از وزیر نفت در مهرماه سال جاری در جلسه کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت.

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس در توضیح سوال حاجی‌دلیگانی از زنگنه اظهار کرد: اخیراً دستورالعملی از سوی وزیر نفت صادر شده که خارج از اختیارات قانونی بوده و بناست براساس آن شرکت‌های واسطه‌ای برای سوخت‌رسانی از شرکت فرآورده‌های نفتی و پالایشگاه‌ها و جایگاه‌های سوخت تشکیل شود که نابسامانی در نقاط مختلف کشور به وجود می آورد.

وی ادامه داد: همچنین حاجی‌دلیگانی معتقد بود با توجه به اینکه مدیران این شرکت‌های واسطه از مدیران بازنشسته نفتی هستند و نیز با توجه به اینکه بسیاری از مناطق مرزی و محروم فاقد مراکز پخش هستند، این طرح باعث تشدید فساد و هزینه‌های دولت خواهد شد.

قره‌خانی در ادامه با اشاره به پاسخ‌های زنگنه در جلسه کمیسیون عنوان کرد:درحال حاضر بیش از 3 هزار جایگاه عرضه سوخت مایع و بیش از دوهزار جایگاه عرضه CNG در کشور فعال هستند و شرکت ملی پخش فرآورده نفتی مستقیما با تک تک این جایگاه‌ها طرف قرارداد است که این امر موجب افزایش هزینه‌های نظارتی، اداری و مالی دولت شده است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در پایان خاطر نشان کرد:حاجی دلیگانی در نهایت از پاسخ‌های وزیر نفت قانع نشد، از این رو کمیسیون انرژی این سوال را ملی تشخیص داد و به صحن علنی ارجاع داد.

منبع: تین نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۴۵۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت خرید تضمینی گندم را اصلاح کنید

به گزارش خبرنگار مهر، علیقلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران کشور طی نامه‌ای سرگشاده به رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، محیط زیست و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نوشت؛

«جهش تولید با مشارکت مردم»

رهبر معظم انقلاب اسلامی

محضر مبارک جناب آقای دکتر عسگری

رئیس محترم کمیسیون کشاورزی، آب، محیط زیست و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی

به استحضار می‌رساند؛ همان طور که مطلع هستید بخش کشاورزی نقش بسزایی در امنیت غذایی، اشتغال، قطع وابستگی و حفظ استقلال کشور دارد.

کشاورزی اقتصادی است بسیار طاقت‌فرسا و با درآمد و سود کم نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی کشور مانند خدمات و صنعت و دارای ریسک بالا در برابر حوادث قهری طبیعی چون سیل، سرما، خشکسالی، آفات و بیماری‌ها، تگرگ، طوفان و موارد دیگر و به همین دلیل انگیزه‌ای برای جوانان چه تحصیل کرده چه سایر اقشار برای ورود به این بخش وجود ندارد. افزایش سن بهره‌برداران در بخش کشاورزی خود موید این موضوع است لذا به همین دلیل کشاورزی در تمام دنیا مورد حمایت دولت‌هاست.

بر همین اساس امامین انقلاب در گفتمان‌های خود تاکید بر حمایت از بخش کشاورزی داشته و دارند اما با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، نهاده‌ها، ماشین آلات، قطعات حمل و نقل دستمزدها و سایر موارد مرتبط با کشاورزی تحت تأثیر نرخ ارز پیوسته در حال افزایش بوده و هست چون کشاورزان به جز اندک کود یارانه‌ای که تکاپو نیاز آنها را نمی‌کند و باقی کود مورد نیاز را باید از بازار آزاد تهیه نماید تمام نیازهای خود را با ارز آزاد تهیه می‌کنند و در نرخ گذاری محصولات لحاظ نمی‌شود،

به همین دلیل کشاورزان زحمتکش و تلاشگر که با نرخ سود بالای بانکی و هزینه‌های گزاف تولید می‌کنند نرخ تضمینی گندم علی رغم اینکه در ابتدای فصل زراعی مطابق قانون خرید تضمینی ۱۹.۵۰۰ تومان تعیین گردیده بود ما بعد از گذشت چند ماه علی رغم افزایش نرخ نهاده‌ها به ویژه کود و سم و تورم متأسفانه نرخ به ۱۷.۵۰۰ تقلیل یافت که حضرت عالی هم بارها با ارسال نامه به ریاست محترم جمهوری و مصاحبه در شبکه‌های تلویزیونی و رادیو و مطبوعات و فضای مجازی نرخ ۱۷.۵۰۰ را خلاف قانون دانسته و از دولت خواستید که به قانون تمکین کند و نرخ ۱۹.۵۰۰ را بپذیرد یا در قالب جایزه تحویل کسری را جبران کند.

امروز که به فصل برداشت محصول گندم رسیده‌ایم خدا را شاکریم به دلیل نزولات جوی و تشکر از مسئولان محترم وزارت جهاد کشاورزی به دلیل تأمین نهاده‌های آموزش بهره‌برداران، بذور اصلاح شده، توسعه مکانیزاسیون، مبارزه به موقع با آفات و بیماری‌ها، تأمین سم مورد نیاز و موارد دیگر مرتبط با تولید و تلاش گندم‌کاران کشور را در تأمین گندم نان مردم بی‌نیاز نمودند، انتظار گندم‌کاران بر این است که حضرت عالی به عنوان رئیس کمیسیون کشاورزی در مجلس شورای اسلامی از بعد نظارتی به این موضوع ورود پیدا نموده و با اصلاح نرخ گندم که مورد تأیید دو عضو ناظر از طرف شما در شورای قیمت گذاری بوده بارقه‌ای امید در دل گندم‌کاران هم در سال جاری و هم برای سال آینده که امید به خودکفایی ۱۰۰ درصدی در تولید گندم داریم به وجود آمد.

از طرف دیگر تقاضا داریم که برای جلوگیری از ورود دلالان و واسطه‌ها و خروج گندم از چرخه خرید تضمینی ترتیبی اتخاذ شود که مطالبات گندم‌کاران در موعد مقرر پرداخت شود چون از ابتدای فصل برداشت ۷ فروردین ماه تا کنون نزدیک یک ماه بیش از ۶۰۰ هزار تن گندم تحویل سیلوهای دولتی شده هنوز ریالی بابت بهای گندم پرداخت نشده است که این موضوع موجبات نگرانی را در جامعه گندم‌کاران به وجود آورده و پای دلالان واسطه‌ها را به بازار گندم باز نموده لذا مجدداً تاکید می‌نماید که حضرت عالی و اعضای کمیسیون کشاورزی و سایر نمایندگان محترم مجلس تلاش نمائید تا با اقدامی شایسته و عملی رضایت گندم‌کاران جلب شود؛ انشاالله.

کد خبر 6089590 فاطمه امیر احمدی

دیگر خبرها

  • خبر جدید درباره لایحه عفاف و حجاب از زبان رئیس کمیسیون ویژه
  • موافقت مجلس با جدول شماره ۵ درآمد‌های بودجه ۱۴۰۳
  • سردار کوثری: کار آمریکا به جایی رسیده که دانشجو سرکوب می‌کند
  • قالیباف: جداول بودجه برای نخستین بار به رای گذاشته می‌شود
  • برای اولین بار قرار است «جداول بودجه» در صحن مجلس بررسی شود
  • جداول بودجه ۱۴۰۳ کاملا شفاف است
  • کارت سوخت در بازار سیاه
  • تردد معلولان در اروپا آسان‌تر می‌شود
  • ◄ روش ابطال کارت هوشمند رانندگان کامیون اعلام شد+ سند
  • قیمت خرید تضمینی گندم را اصلاح کنید