Web Analytics Made Easy - Statcounter

نویسنده خمینی گفت: جای دادن کتاب در سبد خانواده و همچنین ایجاد دغدغه مطالعه در میان افراد خانواده، در بالا رفتن سرانه مطالعه تاثیرگذار است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خمین نیوز؛ نویسندگی یک مهارت است و علاوه بر آن، یک سرگرمی نیز به حساب می‌آید که در تمام عرصه‌های زندگی کاربرد دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چه بسیار نویسندگانی در حوزه‌های مختلف در جامعه هستند که آثار خوبی به جا گذاشته اند اما ناشناس مانده اند. در این راستا با پرستو مختار به‌عنوان یکی از چهره‌های هنری شهرستان خمین به گفتگو نشسته ایم.

پرستو مختار علاوه بر مهارت نویسندگی، اهل مطالعه، بسیجی هنرمند و متعهد به هنر است و از وی تاکنون آثاری از جمله کتاب «زندگی آرام» و «ریحانه» به چاپ رسیده است.

سلام. چه طور شد که به نویسندگی علاقه پیدا کردید؟

از همان دوران کودکی به خواندن و نوشتن علاقه‌مند بودم و علاوه بر کتب‌ درسی، کتاب‌های غیردرسی نیز مانند رمان و داستان کوتاه مطالعه می‌کردم و اوقات فراغت را به نوشتن می‌گذراندم، زنگ انشاء و هنر را بسیار دوست داشتم و حتی گاهی اوقات برای دوستان، انشاء می‌نوشتم.

بااینکه من به نوشتن و خواندن علاقه‌مند بودم اما خانواده مخالف بودند و می‌خواستند که فقط خوب درس بخوانم.

نویسندگی را با چه نوشته‌هایی شروع کردید؟

در ابتدا نوشته‌هایم غیرهدفمند و بیشتر به نوشتن خاطرات خاص روزمره و یا دل‌نوشته خلاصه می‌شد، البته علاوه بر نوشتن به نقاشی نیز علاقه داشتم.

در دوران دبیرستان در جشنواره‌های ادبی و مسابقات مقاله‌نویسی شرکت می‌کردم و در این زمینه چند بار رتبه برتر را کسب کردم که این امر انگیزه بیشتری برای نوشتن به من داد.

با آشنا شدن با گروه انجمن ادبی و داستان‌نویسی شهرستان خمین و شرکت در جلسات این انجمن با مهارت نویسندگی و آثار و کتاب نویسندگان مشهور آشنا شدم که موجب شد نگاه من به نوشتن جدی‌تر شود. از همان زمان نوشتن داستان کوتاه را شروع کردم.

چه زمانی نوشتن جدی را شروع کردید؟

بعد از ورود به دانشگاه و آشنایی با انجمن‌های ادبی به‌صورت جدی وارد کار شدم، با نوشتن داستان کوتاه به نام «اهدای عضو»، سال ۹۱ در نهمین جشنواره ملی نفس شرکت کردم که این اثر رتبه سوم کشوری را از سوی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران کسب کرد و همچنین در جشنواره ملی داستان‌نویسی آفتاب استان ایلام با موضوع دفاع مقدس رتبه پنجم کشوری را به دست آوردم.

در جشنواره ملی نماز در همدان با رتبه برتر، نمایشگاه جمعی هنرهای تجسمی در خمین و همچنین در جشنواره استانی محمدرسوال الله (ص) با موضوع نقاشی شرکت کردم که در جشنواره محمدرسول الله(ص) رتبه برتر استانی را کسب کردم.

در دوران تحصیل در دانشگاه، با توجه به اینکه به مطالعه کتب روانشناسی علاقه خاصی داشتم و در کلاس‌های مشاوره شرکت می‌کردم. با مشاهده معضلات جامعه انگیزه پیدا کردم که در این حوزه بنویسم به همین دلیل موضوع اعتیاد را به عنوان یکی از معضلات اجتماعی برای نوشتن انتخاب کردم.

پس از چند سال مطالعه، تحقیق و پژوهش به شکل علمی، اطلاعات را در مورد این موضوع گردآوری کردم و آن را در قالب رمان که برای مخاطب جذابیت داشته باشد، ارائه کردم. این نکته نیز مهم است که موضوع داستان یک قسمت از رسالت نویسنده است و جذاب نوشتن آن، رسالتی دیگر است که آن نیز اهمیت دارد.

کتاب «زندگی آرام» داستان خانواده ای است که پدر خانواده دچار اعتیاد شده است و اعضای خانواده حتی اطرافیان نیز به نوعی درگیر این موضوع می‌شوند و با مشارکت یک دیگر سعی در درمان فرد معتاد دارند.

چون اعتیاد یک بیماری است و بسیاری از افراد را درگیر خود می‌کند و به تنهایی درمان نمی‌شود، سبک نوشتاری محاوره‌ای را برای این کتاب انتخاب کردم که راوی، اول شخص داستان است.

نوشتن این کتاب ۵ سال طول کشید که سه سال برای نوشتن و ۲ سال برای بازبینی و ویرایش زمان صرف شد.

کتاب زندگی آرام در چه سالی چاپ شد و آیا در چاپ مشکلی داشتید؟

بعد از بررسی و ویراستاری، سال ۹۲ برای چاپ به انتشارات فرستادم و بعد از کارشناسی، انتشارات «افق دور» تهران پذیرفت که کتابم را چاپ کند و یک سال طول کشید تا مجوز چاپ بگیرد که در نهایت در سال ۱۳۹۳ چاپ شد. این کتاب اولین کتاب چاپ شده من بود.‌

خوشبختانه به دلیل اینکه موضوع مناسب نیازهای روز بوده و متن و قلم نوشتاری کتاب نیز خوب بود، ناشر بابت چاپ اولیه هزینه‌ای دریافت نکرد و این کتاب نیز در یازدهمین جشنواره سراسری آثار برتر مکتوب در زمینه مبارزه با مواد مخدر، از سوی دفتر تحقیقات ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری، رتبه سوم کشوری را کسب کرد.

کتاب دوم را با چه موضوعی نوشتید؟

چون خود دوران جنگ را به چشم دیده بودم و به نوعی صحنه‌های این دوران را لمس کرده و تلخی‌ها و سختی‌های آن را چشیده بودم، دغدغه داشتم که بتوانم گوشه‌ای از صحنه جنگ را به رشته تحریر درآورم، کتاب دیگرم را با موضوع دفاع مقدس و در قالب رمان شروع کردم.

نام این کتاب «ریحانه» انتخاب شد که با شخصیت اصلی داستان که ریحانه نام داشت ارتباط دارد، در این داستان ریحانه تازه عروس خانواده است که همسرش به جبهه اعزام و شهید می‌شود و بقیه اعضای خانواده نیز به نوعی درگیر مسائل جنگ هستند، این کتاب تاثیرات جنگ بر خانواده را شرح داده است.

نوشتن این کتاب ۳ سال طول کشید که نوشتن آن یک سال زمان برد و در نهایت این کتاب سال ۱۳۹۶ رونمایی شد.

بعد از گرفتن مجوز چاپ این کتاب، در انتشار آن با مشکل روبرو شدم. به چند ناشر مراجعه کردم که مسئولیت پاچ آن را به عهده نگرفتند و گفتند به دلیل اینکه موضوع کتاب در حوزه دفاع مقدس است باید برای چاپ به انتشارات فعال در این حوزه مراجعه کنم. حتی هیچ یک از دستگاه های متولی فرهنگ ایثار و شهادت در استان برای چاپ کتاب حمایتم نکردند، البته بنیاد حفظ آثار و نشر دفاع مقدس استان مرکزی در هماهنگی برای رونمایی کتاب همکاری خوبی داشت که از زحمات این بنیاد تقدیر می‌کنم.

کتاب ریحانه، پس از گرفتن مجوز چاپ توسط انتشارات پرپروک شهرستان خمین چاپ شد که این کتاب در تیرماه سال جاری توسط اداره کل بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس استان مرکزی در بیت تاریخی امام (ره) رونمایی شد.

ویراستاری کتاب‌ها را چگونه انجام دادید؟

چون با فنون نگارشی زبان و ادبیات فارسی آشنایی کامل داشتم، ویراستاری کتاب‌های چاپ شده را خودم انجام دادم.

بعد از چاپ کتاب به طور معمول نویسندگان چه مشکلی دارند و راهکار چیست؟

نویشنده بیشتر در فروش کتاب به مشکل بر می خورد که اگر کتابی با یک موضوع خاص چاپ می‌شود و مرتبط با یک نهاد و ارگانی است، اگر در حد امکان توسط ارگان‌های دولتی خریداری شود تا حدودی از نویسنده و ناشر حمایت می‌شود.

کاربعدی شما چیست؟

کار بعدی با موضوع اجتماعی و جلد دوم زندگی آرام، به نام «دختر مهتاب» است که نوشتن این کتاب را از سال ۹۵ آغاز کردم و در حال حاضر در مرحله بازنویسی قرار دارد.

در روز چندساعت مطالعه دارید؟

معمولا بین دو تا سه ساعت در روز مطالعه دارم. البته این مقدار گاهی کمتر و گاهی بیشتر نیز می شود که بستگی به کتاب مورد مطالعه و همچنین مشغله‌های زندگی دارد.

مشوق شما در نویسندگی چه کسانی بودند؟

بعد از ازدواج، همسرم مشوق من در نویسندگی است و همکاری خوبی دارد و به دلیل اینکه او نیز اهل مطالعه است گاهی نظراتی می‌دهد که در نوشتن مؤثر است.

آیا نویسندگی شغل محسوب می‌شود؟

نویسندگی به عنوان شغل در جامعه دیده نمی‌شود و فقط جنبه فرهنگی و فعالیت اجتماعی دارد، من به نویسندگی به عنوان شغل و درآمدزایی نگاه نکردم و فقط به دلیل علاقه‌ ای که دارم، ادامه می‌دهم.

به افرادی که قصد نویسندگی دارند چه توصیه‌ای دارید؟

به عنوان یک نویسنده توصیه می‌کنم افرادی که قصد نویسندگی دارند در کلاس‌های آموزش نویسندگی شرکت کنند و ضمن داشتن مطالعه مستمر در زمینه‌های مختلف، کتاب‌های مرتبط با موضوع بیشتر بخوانند و همچنین از تجربیات اهل قلم نیز استفاده کنند.

و اما حرف آخر؟

با توجه به این که سرانه مطالعه در کشور پایین است، اگر  کتاب در سبد خانواده تعریف و جای خالی آن پر شود و همچنین تهیه و خواندن کتاب جزء دغدغه‌های مردم باشد، در بالا رفتن سرانه مطالعه تاثیرگذار است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۵۰۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت تا حد امکان برای برنج و چای «خرید تضمینی» نخواهد داشت

به گزارش خبرنگار مهر، «محمدعلی نیکبخت» وزیر جهاد کشاورزی، امروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به رصد این وزارتخانه روی محصولات اظهار کرد: برنامه تولید و تنظیم را بررسی می‌کنیم و بر اساس پیش‌بینی‌هایی که صورت می‌گیرد، اگر مازاد بر نیاز داشته باشیم، بدون هیچ‌گونه محدودیت، صادرات محصولات کشاورزی را در دستور کار خود قرار می‌دهیم.

وی با اشاره به خرید تضمینی محصولات کشاورزی اظهار کرد: تمام تلاش ما این است که محصولات کشاورزی را با صنعت، بازرگانی و تجارت گره بزنیم؛ این موضوع در سال ۱۴۰۲ در دستور این وزارتخانه بود و امسال هم با جدیت دنبال می‌شود.

نیکبخت اضافه کرد: با توجه به تجربه‌ای که در سال ۱۴۰۲ به دست آوردیم، در آینده با حداقل خطا این پروژه را اجرا خواهیم کرد؛ صنایع غذایی هم به عنوان بخشی از زنجیره تولید که مسوولیت فرآوری خام محصولات کشاورزی را برعهده دارد، مورد توجه ما است و باید در خدمت تولیدکننده باشد.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه گفت: با هماهنگی با صاحبان صنایع، به دنبال آن هستیم که آن‌ها به سمتی حرکت کنند که محصولات مازاد کشاورزان را خریداری کنند.

نیکبخت گفت: در مورد برخی محصولات کشاورزی از جمله برنج، چای و دانه‌های روغنی، سیاست ما این است که تا می‌توانیم دولت به عنوان خرید تضمینی، ورود پیدا نکند تا بازرگان‌هایی که کار واردات این محصولات را انجام می‌دهند یا کارخانجاتی که محصولات در این حوزه تولید می‌کنند، محصولات کشاورزان را خریداری و فرآوری کنند.

کد خبر 6094180

دیگر خبرها

  • دولت تا حد امکان برای برنج و چای «خرید تضمینی» نخواهد داشت
  • ابتذال در سینما برآیند تقاضا است/ از کیهان بچه‌ها شروع کردم
  • نوشتن کتابی درباره امام قلی‌خان برای بچه‌ها
  • تسهیل واگذاری کودکان در شیرخوارگاه مشهد به خانواده‌های متقاضی
  • کتابی پر ازجاهای خالی!
  • ماز مارکت؛ بهترین سایت برای خرید کتاب کمک درسی
  • چگونه نوجوانان امروز را به خواندن کتاب‌های ایرانی علاقه‌مند کنیم؟/ ادبیات نوجوان در سایه غلبه ترجمه
  • رسیدن به فلسفه زندگی از راه خودشناسی
  • ستاره لورکوزن: خوشحالم بایرن به دنبال من است
  • حسین قناعت:«والدین امانتی» به کودکان حفاظت از محیط زیست را آموزش می‌دهد/ فیلم کودک با اکران آنلاین بهتر دیده می‌شود