Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@12:45:14 GMT

سیرجان جهانی شد/ جشن ثبت گلیم

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۵۴۳۶۶

سیرجان جهانی شد/ جشن ثبت گلیم

کرمان - ایرنا - معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: نام شهرستان سیرجان به عنوان یکی از بزرگترین ذخایر تولید گلیم در دنیا معرفی شده است.

به گزارش ایرنا، بهمن نامور‌ مطلق روز پنجشنبه در آیین جشن ثبت جهانی گلیم سیرجان افزود: دلیلی که سیرجان نام جهانی را به خود اختصاص داد، اصالت، تاریخچه و پویایی هنر گلیم سیرجان بود که می توان گفت این لقب آرزوی شهروندان هر شهر بود که نصیب سیرجان شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی تصریح کرد: نامگذاری شهر سیرجان تنها آغاز راه است و تغییر نام یک شهر برابر است با تغییر هویت و سرشت یک شهر، که سیرجان با این نامگذاری در زمینه اشتغال، تجاری سازی و برندسازی دگرگون خواهد شد.
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار کرد: بزرگترین کارگاههای تولید گلیم در این شهر راه اندازی شده که زیباترین گلیم ها را تولید می کنند.
وی بیان کرد: باید افکار و سلایق مورد نظر در حوزه صنایع دستی را تجاری سازی و برندسازی کرد و برای اینکه در رقابت های جهانی حضور داشته باشیم باید اهداف را در این راستا تقویت کنیم.
نامورمطلق افزود: دولت در برنامه ششم توسعه مکلف است که صنایع دستی را مورد حمایت قرار دهد زیرا این صنعت اشتغالزایی ارز آوری و حتی جلوگیری از مهاجرت را به دنبال خواهد داشت.
این آیین با حضور رئیس شورای جهانی صنایع دستی منطقه آسیا و اقیانوسیه، نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان و جمعی از مسئولان و اقشار مختلف در محل سالن هلال احمر سیرجان برگزار شد.
گلیم شیریکی ‌پیچ از شاخص‌ ترین دست ‌بافته ‌های زنان روستایی و عشایری شهرستان سیرجان است که خاستگاه اصلی آن روستای دارستان در 25 کیلومتری مرکز شهرستان سیرجان است.
شورای جهانی ‌صنایع ‌دستی در شهریور ماه بعد از بررسی گزارش ارزیابان اعزامی به ایران، با ثبت سیرجان و مریوان به‌ عنوان شهرهای جهانی گلیم و کلاش و روستای کلپورگان به نام دهکده جهانی سفال موافقت کرد.
استان کرمان در طول فعالیت دولت تدبیر و امید شاهد ثبت جهانی پنج اثر تاریخی و جاذبه طبیعی روستای تاریخی و دستکند میمند، کویر لوت شهداد، و قنات های گوهر ریز چوپار، قاسم آباد و اکبر آباد بم بوده است.
سیرجان در 180 کیلومتری غرب کرمان قرار دارد.
خبرنگار: داود رجبی بهجت ** انتشار دهنده: عباسعلی نقی یان *
7437/3029 /1596

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۵۴۳۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه صنایع دستی در شاهرود گشایش یافت

به گزارش خبرنگار مهر، نمایشگاه هنرجویان رشته صنایع دستی هنرستان فنی و حرفه ای شهدای هفتم تیر شاهرود در گالری سیب مجتمع فرهنگی و هنری مهر ارشاد اسلامی با حضور مسئولان شهرستانی گشایش یافت.

مسئول نمایشگاه صبح سه شنبه و در جمع خبرنگاران همزمان با صبح سه شنبه در گالری سیب ارشاد اسلامی شاهرود بیان کرد: تابلو فرش، گواش، نقاشی، بافت گلیم و جاجیم و دست بافت ها در زمره آثار به نمایش گذاشته شده در این نمایش است.

معصومه بزرگمهر بیان کرد: این نمایشگاه از آثار ۵۵ دانش آموز هنرستان فنی و حرفه ای هفتم تیر شاهرود تشکیل شده که در پایه های دهم یازدهم و دوازدهم گرایش فرش تحصیل می کنند.

وی با بیان اینکه ۲۰۰ اثر در این رویداد هنری به نمایش گذاشته شده است، ابراز کرد: این نمایشگاه از ساعت ۸ تا ۱۲ و ۱۷ تا ۲۰ به روی علاقمندان به صنایع دستی به خصوص دست بافت ها و تابلو فرش باز است.

نمایشگاه هنرجویان رشته صنایع دستی هنرستان فنی و حرفه‌ای شهدای هفتم تیر شاهرود تلاش دارد که صنایع دستی را با هنرها و سلیقه های نسل امروز تلفیق و تاثیرگذاری بیشتری را در بین مخاطبان داشته باشد.

کد خبر 6092804

دیگر خبرها

  • موفقیت واحدهای تولیدی در گرو کارگران ماهر و پرتلاش آن است
  • صادرات بیش از ۲ میلیون دلار صنایع دستی فارس به خارج از کشور
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • مسجد جامع ارومیه قابلیت جهانی شدن را دارد
  • نمایشگاه صنایع دستی در شاهرود گشایش یافت
  • نمایشگاه هنرجویان رشته صنایع دستی در شاهرود
  • فرش دستباف هنر مادر است
  • استان فارس برند جهانی در عرصه صنایع دستی محسوب می‌شود
  • صرفه‌جویی جالب به سبک کمیته داوران!
  • شورا‌های اسلامی نمونه استان کرمان مشخص شدند