Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین‌نیوز | 

اختلاف برخی کشور‌های عربی، فرصتی را فراهم آورد تا تجار ایرانی، به ارتقای سطح مبادلات و مناسبات تجاری خود با قطر مبادرت ورزند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، اختلاف برخی کشور‌های عربی به رهبری آل سعود علیه قطر، فرصت و زمینه‌ای را فراهم کرد تا تجار ایرانی از این التهابِ به ارتقای سطح مبادلات و مناسبات تجاری خود با قطر مبادرت ورزند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  اما در مقام عمل، ترکیه گوی رقابت را از ایران ربود و در این زمینه به مراتب موفق‌تر از ایران اقدام کرد.

آخرین ماه بهار سال جاری، صحنه دیپلماتیک خاورمیانه شاهد رخدادی غیر منتظره و تعجب آور بود.

برخی کشور‌های عربی با شانتاژ و رهبری آل سعود به قطع روابط دیپلماتیک خود با قطر اقدام کردند و به نوعی در صدد حصر و تحریم کشور قطر برآمدند.

با عنایت به ارتباطات تجاری و اقتصادی ایران و ترکیه با قطر، این دو کشور به عنوان دروازه ورود کالا‌های مورد نیاز قطری‌ها مطرح بودند و با وجود تاکید مقامات سیاسی ایران و وزارت امور خارجه بر لزوم حل و فصل اختلاف مذکور، رسانه ها، کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی به استفاده حداکثری تجار ایرانی از فضای بودجود آمده تاکید کردند.

به واقع، به موازات ضرورت بهره وری حداکثری از شرایط موجود، تلاش‌ها برای رفع اختلافات آغاز شد.

از همان ابتدای کار، به نقش تعیین کننده مولفه‌ای همچون واکنش سریع در آن شرایط تاکید شد، زیرا رقیب ایران (ترکیه) پیش از این نیز نشان داده بود در رقابت‌های اقتصادی بسیار چابک تر از ایران عمل می‌کند.

با همه این اوصاف، در صحنه رقابت میان ترکیه و ایران، ترک‌ها موفق‌تر از ایران نقش آفرینی کردند و تنها ساعاتی بعد از انسداد و بسته شدن مرز چهار کشور عربی بر روی قطری ها، مغازه‌ها و فروشگاه‌های تجاری قطر پر شد از کالا‌ها و اجناس ترک، و این امر نشان داد زمینه و بستر برای ترک‌ها مطلوب‌تر از ایران فراهم شده و این موضوعی است که باید دستگاه‌های ذی ربط نسبت به رفع موانع موجود در این حوزه اقدامات لازم را عملیاتی و تدابیر مقتضی را اتخاذ نمایند.

محمد صادقی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی با اشاره به ضرورت تسهیل روند تجارت ایران با کشور‌های همسایه و منطقه اظهار کرد: شرایط پیش آمده در ارتباط با بازار قطر و دستاورد‌هایی که این فضا برای ایران در پی داشت بار دیگر این واقعیت را به اثبات رساند که در صحنه صادراتی کشور و تجار ایرانی، نیازمند اصلاحات جدی هستیم.

وی افزود: بنابر گزارش‌های موجود، قطری‌ها سالیانه قریب به ۳ میلیارد دلار واردات مواد غذایی را در دستور کار قرار می‌دهند که پیش از حصر اقتصادی، قریب به ۳۰ تا ۳۵ درصد از این میزان، از طریق دو کشور عربستان و امارات تامین می‌شد.

صادقی گفت:به واقع، قریب به یک میلیارد دلار از حجم اشاره شده، بواسطه این دو کشور، مهیا و صادر می‌شد که با اختلافات سیاسی رخ داده، این میزان از صادرات مواد غذایی قطع شد و به تبع فضا و فرصتی ایجاد شد که کشور ایران با هوشمندی هر چه بیشتر قادر به استفاده و بهره وری حداکثری از آن باشد.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: عوامل و دلایل متعددی برای این عدم موفقیت و فرصت سوزی وجود دارد که انتظار می‌رود با بررسی و تامل دقیق و هوشمندانه در آن، نسبت به اصلاح و رفع موانعی که در ادامه به آن اشاره می‌شود، چاره اندیشی لازم لحاظ شود.

وی افزود:هزینه بالای حمل و نقل هوایی یکی از عوامل موثر در تنزل قدرت مانور ایران در این صحنه رقابتی بود که باید با بازبینی و اصلاح آن، روند و رویه برای آینده اصلاح و بهبود یابد.

صادقی یادآورشد:به واقع بالا بودن هزینه پارکینگ، حمل و نقل و... شرایطی را ایجاد کرد که عملا بخش خصوصی زیر بار هزینه‌های سنگین، موفق عمل نکند.

این کارشناس مسائل اقتصادی اضافه کرد:جالب اینجاست در چنین بستر و فضایی رایزنی ترک‌ها با متولیان مربوطه ایرانی برای استفاده از مرز زمینی ایران، به منظور صادرات کالا به قطر کلید می‌خورد و در نهایت از مسیر بوشهر، ترک‌ها موفق به صادرات حجم انبوهی از محصولات خویش می‌شوند.

وی افزود:باید به این واقعیت تلخ، که تحرک ترک‌ها و استفاده از مرز ایران برای صادرات کالا، این موضوع را به اثبات رساند که این کشور، فعل خواستن را با درایت و هوشمندی صرف کرد تا نظاره گر این توفیقات باشیم.

صادقی یادآورشد: البته این به معنای عدم صادرات ایران به کشور قطر نیست و به تبع، ایران نیز از فضای بودجودآمده به صادرات محصولات و کالا‌های مورد نیاز بازار قطر مبادرت ورزید، اما اخبار واصله و گزارش‌های موجود نشان می‌دهد میزان موفقیت کسب شده بواسطه ترک‌ها قابل مقایسه با توفیقات ایران در قطر نیست و به واقع تجار ترکیه‌ای، موفق‌تر از ایران اقدام کردند.

قیمت تمام شده کالا، آفت صادرات محصولات ایرانی

یکی از مشکلات و معضلات جدی ایران در عرصه صادرات به قیمت تمام شده بالای کالا‌ها و اقلام تولیدی معطوف می‌شود.

پیش از این نیز در قالب گزارش‌هایی به معضل و نارسایی مذکور اشاره شده و به نظر می‌رسد تا زمانی که برای این عارضه چاره اندیشی نشود، محال است گشایشی جدی و ملموس در روند و روال صادراتی ایران حاصل شود.

یکی از مصادیق بارز و مشهود نقش تعیین کننده قیمت تمام شده در صادرات موفق، به کشور چین معطوف می‌شود که با کاهش حداکثری قیمت تمام شده، بازار‌های اقصی نقاط جهان را به تسخیر خود درآورده است.

مجید شیخی، محقق و پژوهشگر اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی بااشاره به ضرورت کاهش قیمت تمام شده کالا‌ها و محصولات در ایران گفت:این کاهش، مستلزم عملیاتی شدن مجموعه‌ای از اقدامات موثر در عرصه‌های مختلف است و صرفا این امر خطیر به فرآیند تولید کالا خلاصه نمی‌شود.

وی افزود: با تامین تمهیدات و پیش بینی‌های لازم از فرآیند پیش از تولید تا عرضه محصول، می‌توان به کاهش قیمت تمام شده مبادرت ورزید و این ضرورتی است که کشوری همچون چین، ترکیه و برخی دیگر از کشور‌های موفق در حوزه صادرات، در این مسیر حرکت کردند و باید با الگوبرداری از آنها، این ضرورت، فراهم شود.

بسته بندی ضعیف محصولات، دافعه ایجاد می‌کند

این کارشناس مسائل اقتصادی، در ادامه با اشاره به اهمیت تاثیرگذار نحوه عرضه محصولات و کالا‌های تولیدی، بخصوص در بخش مواد غذایی، گفت: متاسفانه در حوزه بسته بندی ناشیانه اقدام می‌کنیم و همین امر به عاملی برای پیشی گرفتن رقبا از ایران مبدل می‌شود.

وی افزود: عرضه محصولات به برخی کشور‌ها بصورت فله ای، منطقی و هوشمندانه نیست و این در شرایطی است که با صبر، شکیبایی و درایت می‌توان بسیاری از محصولات تولیدی را در بسته بندی مناسب، عرضه و صادر کرد و البته هزینه بسته بندی را نیز به قیمت تمام شده اضافه کرد، اما غفلت در این بخش باعث دافعه کشور‌های وارد کننده نسبت به محصولات ایرانی می‌شود که در ارتباط با صادرات مواد غذایی به کشور قطر، نمونه‌هایی از این نقیصه، گزارش و منعکس شده است.

گل به خودی تجار ایرانی به رقبای خودی

در کنار تمامی کاستی‌ها و نواقص اشاره شده، برخی از اقداماتی که می‌توان آن را از مصادیق گل به خودی تعبیر کرد باعث شد تا در بازار قطر ضریب موفقیت‌های تجاری ایران، آنچنان که شایسته است و به تناسب ظرفیت‌های موجود ارتقاء نیابد.

رازقی جهرمی، رییس اتاق شیراز، چندی پیش در گفتگویی با رسانه‌ها با اشاره به عملکرد و رفتار برخی صاردکنندگان ایرانی در بازار قطر، آن را غیر کنترل شده توصیف کرد.

در این خصوص، محمد رضا پور ابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی معتقد است، برخی تجار و فعالان اقتصادی ایرانی به جای حمایت و پشتیبانی از یکدیگر، همدیگر را دور می‌زنند و انتحاری عمل می‌کنند.

ظاهرا تصور و گمان این طیف از فعالان اقتصادی بر این مبنا و پایه غلط  است که با چنین اقداماتی مانع از رقیب تراشی خودی‌ها می‌شوند و این عارضه‌ای است که متاسفانه تحلیل و واکاوی آن، در این مجال نمی‌گنجد.

 

منبع: تین نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۵۸۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویدادی در جهت تقویت دیپلماسی تجاری و توسعه صادرات رقم خورد

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، مجید تکبیری در جمع خبرنگاران در حاشیه مراسم افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۴) که با حضور سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری و دیگر مقامات و مسوولان کشوری در سالن اجلاس سران برگزار شد گفت:با حمد و سپاس به درگاه الهی از افتتاح این دوره، لازم می‌دانم مراتب تشکر خود را ازملت شریف ایران، رهبر معظم انقلاب اسلامی، شهدای گرامی و جانبازان و خانواده‌های آن‌ها ابراز نمایم و فرصت را مغتنم شمرده و به این نکته اشاره کنم که اگر توصیه و تدابیر رهبر معظم‌انقلاب اسلامی بر امر صادرات نبود اکنون رویدادی این چنین، وجود نداشت.

وی گفت: این رویداد برای بازیگران اقتصادی خارجی یک جذابیت قابل توجه را در جهت توسعه همکار‌یهای اقتصادی با ایران فراهم می‌کند.

تکبیری تاکید کرد: با برگزاری رویداد ایران اکسپو که با حمایت همه جانبه دولت و همه بخش‌های مرتبط آغاز شد به دنیا ثابت کردیم که کشور عزیزمان تحریم پذیر نیست و بازار تجاری ایران برای کشور‌های خارجی بسیار جذاب است.

رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ گفت: برای صادرکنندگان برتر کشورمان که با تمام توان خود، پا در میدان نبرد تجارت جهانی نهاده و توانسته اند پرچم اقتدار کشورمان را در این عرصه بالا ببرند آرزوی موفقیت دارم و امید است با حضور پر رنگ در بازار‌های بین المللی و ارتقای کمی و کیفی هر چه بیشتر محصولاتشان بتوانند به اهداف مطلوب خود در راستای خدمت به کشور دست یابند و مَقدمِ تجار گرامی از نقاط مختلف جهان که در این رویداد حاضر شده و ایران را که مهد تمدن، فرهنگ و تجارت دیرینه است را به عنوان مقصد تجاری خود انتخاب کرده اند، ارج می‌نهم.

تکبیری با بیان اینکه تحقق شعار سال، یعنی رشد و جهش تولید مدنظر مقام معظم رهبری، با دانش و تکنولوژی محقق می‌شود گفت: شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»، در واقع تأکید بر نقش محوری مردم در مسیر رشد و پیشرفت اقتصادی است و در همین راستا کشورمان با تقویت روابط با کشور‌های هدف و همسایگان خود و به کارگیری دیپلماسی چندجانبه و عضویت در سازمان همکاری شانگهای و بریکس، به‌دنبال مشارکت و همکاری در اقتصاد و تجارت جهانی است.

رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ افزود: ایران با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و تعریف دقیق جایگاه خود، با توجه به رویداد‌های نظام بین‌المللی، توانسته نقشی مهم، در روند‌های کلان منطقه‌ای و بین‌المللی برعهده گیرد و همان‌طور که انتظار می‌رود، در جهت‌دهی به تحولات آتیِ جهانی نیز نقشی راهبردی داشته باشد.

وی در عین حال ضمن تشکر و قدردانی از هماهنگی و همکاری همه سازمان‌ها برای برگزاری این رویداد ارزشمند ملی و استقبال ویژه از میهمانان خارجی گفت: در این دوره خوشبختانه حدود ۸۰۰ شرکت برتر صادراتی ایرانی حضور دارند و بیش از ۲۵۰۰ تاجر و بازرگان از بیش از ۱۰۰ کشور دنیا از نمایشگاه بازدید خواهند کرد. این استقبال بی نظیر، بیانگر آن است که دوره‌ی قبل، دوره‌ی موفقی بوده که استقبال به این حد رسیده است، چون اگر این پروژه موفق نبود، میزان استقبال تا این میزان افزایش پیدا نمی‌کرد..

وی با بیان اینکه از رویکرد‌های مهم دولت سیزدهم ارتباط گسترده با کشور‌های جهان است  که نخستین گام در توسعه روابط اقتصادی و تجاری، معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی و شناخت متقابل ظرفیت‌های کشور‌های دیگر است اظهار کرد: رویداد‌های مهمی نظیر ایران اکسپو، جدای از معرفی توانمندی‌های صادراتی کشورمان در حوزه‌های مختلف، زمینه‌های قابل توجهی را برای ایجاد ارتباط میان فعالان اقتصادی ایران و فعالان اقتصادی خارجی که به توانمندی‌های کشورمان نیازمند هستند، ایجاد می‌کند و به تناسب هر پیشرفت و خودکفایی، یأس و ناامیدی در دل دشمنان ایجاد می‌شود.

وی تاکید کرد: کشور عزیزمان به برکت انقلاب اسلامی از ظرفیت‌ها و دستاورد‌های بزرگی در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی، فناوری‌های نوین و سایر حوزه‌ها برخوردار است، بنابراین معرفی این توانمندی‌ها در رویداد‌های ملی و ارزشمندی همچون ایران اکسپو بسیار مهم و فرصتی مغتنم محسوب می‌شود.

تکبیری اظهار کرد: قریب به ۶۰ درصد تُجاری که سال گذشته در نمایشگاه حضور پیدا کردند، برای اولین بار بود که در ایران حاضر می‌شدند و دیدگاه‌های آنان نسبت به پتانسیل‌های تجاری ایران بعد از شرکت در دورِ اول نمایشگاه، تغییر کرد و از همین رو در این دوره با تعداد بیشتری برای حضور اعلام آمادگی کردند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رویدادی در جهت تقویت دیپلماسی تجاری و توسعه صادرات رقم خورد
  • بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است
  • بسته زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است
  • آفریقا؛ قاره فرصت ها؛ موانع همکاری های تجاری ایران و آفریقا چیست؟
  • خبر جدید وزیر صنعت برای متقاضیان خودرو/ علی‌آبادی: این خودرو‌ها را وارد کردیم؛ می‌توانید ثبت‌نام کنید و بخرید
  • آفریقا؛ قاره فرصت‌ها/ موانع همکاری‌های تجاری ایران و آفریقا چیست؟ 
  • پیش‌بینی بورس در هفته دوم اردیبشهت ۱۴۰۳/ یکه‌تازی فولادی و پتروشیمی‌ها در این هفته
  • آفریقا، اقیانوس فرصت‌ها برای تجار و بازرگانان ایرانی/ضرورت صادرات برای تحقق جهش تولید
  • آفریقا، اقیانوس فرصت‌ها برای تجار و بازگانان ایرانی/ضرورت صادرات برای تحقق جهش تولید
  • تجارت ایران با کشور‌های آفریقایی دوبرابر می‌شود/ فردا ۸ اردیبهشت زمان افتتاح بزرگترین نمایشگاه دستاورد‌های ایران