رحمت خدا دارای دو جنبه عاطفی و بازدارندگی است
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۵۹۰۷۵
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، محمد شجاعی، استاد حوزه و دانشگاه در جلسه هفتگی شرح زیارت جامعه کبیره که شامگاه پنج شنبه ۲۳ آذرماه در محل حسینیه قرائت قرآن شهر ری برگزار شد، با بیان فراز معدن الرحمه از زیارت جامعه کبیره، ائمه (ع) را معدن رحمت دانست و گفت: تمام فیض، خیرات، رحمات، برکات و نزولات الهی از طریق معدن اهل بیت (ع) نازل میشود و خارج از آن نیست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: هر خیر و فیضی که خدا به بندگانش میدهد اهل بیت (ع) معدن آن هستند و حتی اسماء الهی معدنش اهل بیت (ع) هستند. ما باید بدانیم اگر میخواهیم به توفیق و سعادت برسیم خارج از معدن اهل بیت (ع) نیست، و اگر کسی معدن را بخواهد رها کند و خودش بدون اهل بیت (ع) به خدا برسد امکان ندارد و هرگز از راه دیگری نخواهد به خدا رسید.
خلق صد رحمت خدا در زمان خلقت آسمان و زمین و ارسال یک رحمتش به زمین
وی ادامه داد: مگر خدا رحمان و رحیم نیست پس خلق رحمت یعنی چه؟ اما خلق رحمت خداوند یعنی خداوند برای آسمان و زمین و مرحله خلقت این رحمت را در نظر گرفت و تقدیر نموده است که برای این خلقت ابن رحمت اختصاص داده بشود.
شجاعی با بیان اینکه خداوند رحمت دارد حکمت هم دارد گفت: بعضی میگوید حالا که خدا رحمت دارد و مهربان است پس چرا در بعضی جاها نامهربانی میکند، اما در جواب این افراد باید گفت: مگر میشود که خدا نامهربان باشد در صورتی که کار خدا همه رحمت است و ما این رحمت خدا را نمیتوانیم درک کنیم، پس خود را در مهربانی از خدا جلو نزنید که این امکان ندارد.
وی ادامه داد: برخی هم میگویند، چون در اسلام اعدام و قصاص هست پس اسلام دین خشنی است که این کاملا نادرست است، چون قصاص مایه حیات است، چون باعث میشود فرد مجرم بیش از این مرتکب گناه نشود و بیش از این هم به جامعه آسیب نرساند. پس هرگاه از قوانین اسلام دور شدیم آنجا ظلم و جنایت زیاد شده است.
شجاعی افزود: اینکه نکته مهم است که رحمت خدا یک شکلش جنبه عاطفی دارد، ولی یک جنبه دیگرش جنبه بازدارندگی است.
وی اظهار کرد: تمام این مهرورزیها و عشقها که در دل همه انسانهاست، خدا میگوید من با یک درصد رحمتم آنها را خلق کردم؛ و همه این مهربانیها، عشق ورزیها، دلسوزیها همه از یک درصد محبت خداست. با همین یک درصد رحمت مادرها به فرزندانشان عشق ورزی میکند یا وحوش آب میخورند و دیگر خلایق نیز با عشق زندگی میکند.
تاکید قرآن بر نگریستن بر آثار رحمت الهی
شجاعی با با بیان اینکه قرآن می گوید به آثار رحمت خداوند بنگرید ، گفت: تاکید قرآن است که به آثار رحمت خدا بنگرید این همه آتشفشان ، ابرها ، دریاها، رودها، ماهی ها ف پرندگان ، حتی فرشتگان و هزاران چیز دیگر همه از رحمت خداوند است.
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه در مقابل این همه رحمت الهی انسان لذت می برد با این خدا حرف بزند ، گفت: انسان وقتی این همه رحمت خداوند را می بیند لذت میبرد که با این خدا حرف بزند ، لذت می برد که بایستد و نماز بخواند و مقابلش خم شود و بگوید سبحان ربي العظيم و بحمده و بعد در مقابلش به سجده افتاده و بگوید سبحان ربی ال علی و بحمده.
مناجات همراه با عشق ورزی اهل بیت (ع) به خدا در شدائد
شجاعی با اشاره به مناجات همراه با عشق ورزی اهل بیت (ع) با خدا اظهار کرد: مناجات اهل بیت (ع) را بخوانید ببنید چگونه اهل بیت (ع) با خدا صحبت می کنند و عشق ورزی می نمایند. در دعای کمیل ببنید حضرت علی (ع) قسم میخورد و به خدا می گوید مرا در جهنم هم بیندازی آنجا فریاد میزنم دوستت دارم ، چه عشقی از خدا در حضرت علی (ع) هست که وسط جهنم با خدا عشق بازی میکند و میگوید دوستت دارم و من در جهنم با تو خوشم و بهشت بی تو جهنم است.
وی ادامه داد: این خدا کیست که امام حسین (ع) به کربلا می آید و همه چیزش را فدا می کند و در لحظه های آخر که همه چیز را از دست داده و دشمن هم به خیامش حمله میکند و منتظر است تا سرش را ببرند آنجا می گوید: « إلهِى رِضًى بِقَضائِکَ تَسلِیمًا لأمْرِکَ لا مَعبودَ سِواکَ یا غِیاثَ المُستَغیثینَ». این خدا کیست که امام حسین اینجوربرایش جان می دهد و فداکاری می کند یا اینکه حضرت زینب (س) بعد از آن همه مصائب می گوید:« ما رأيت الا جميلاً».
شجاعی افزود: ما نمی فهمیم و گاهی خیلی بی ادبانه و گستاخانه با خدا برخورد میکنیم و تا یک مشکل در زندگیمان پیدا میشود با خدا قهر می کنیم این خیلی بی معرفتی است که با خدای خود که این همه به ما رحمت داده اینگونه حرف می زنیم و برخورد میکنیم.
وی ادامه داد: باز نبی اکرم (ص) در حدیثی دیگر فرمودند خداوند صد رحمت آفرید و یک رحمتش را بین خلقش در دنیا قرار داد که به همدیگر لطف و رحمت دارند ولی خداوند نود و نه تا از این رحمتهایش را برای دوستانش در آخرت ذخیره کرده است.
شجاعی با اشاره به مهربانی خدا در قیامت و اجازه شفاعت به برخی از بندگانش گفت: خدا آنقدر مهربان است که وقتی می بیند بنده اش می خواهد به بهشت برود ولی او دوست دارد تنها به بهشت نرود و برخی از افراد مثلا خانواده اش را هم با او به بهشت بیایند اینجاست که خدا به برخی بر اساس قدرت روحی که در دنیا داشته اند قدرت شفاعت می دهد تا دیگران را هم با خود به بهشت ببرند.
وی ادامه داد: بهشت ساختارش با رحمت است و خدا بندگان با عظمتی در روز قیامت مثل حضرت معصومه (س) دارد که می تواند همه را شفاعت کند و به بهشت بفرست، تازه بعد از شفاعت این بندگان با عظمتش و برخی از اولیاء در آخر خودش هم شفاعت می کند.
شجاعی افزود: یک موقع اشتباه نکنید که اهل بیت (ع) مهربانتر از خداهستند بلکه در زیارت آنها میگویید خدایا صاحب این قبر را شفیع من قرار بده ، پس اهل بیت (ع) اگر شفاعت می کنند همه باذن و مهربانی خداوند تبارک و تعالی است.
چشم خوب بین داشته باشید نه بدبین
وی ادامه داد: همیشه به خوبیهای دیگران نگاه کنید، اگر به همسر یا پدر و مادرت نگاه میکنید جوانب خوبی آنها را ببینید، هرگز چشم بدبین نداشته باشید. با همه چیز مهربان باشید حتی با اشیاء هم با نگاه مهربانه بنگرید بدانید هر چه مهربانتر باشید به خدا نزدیکتر هستید. خدا با دشمنش هم مهربان است و به او نیز مهرورزی میکند، حالا کسی که به خاطر خدا اذیت میشود بینید خدا با او چه مهربانی میکند، اگر در زندگیتان مشکلی دارید به خدا بگویید خدایا به خاطر تو این اذیت را تحمل میکنم.امیرمحسن سلطان احمدی
منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۵۹۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ویدیو/ عملیات تنبیهی ایران علیه اسرائیل نقطه عطف استراتژیکی در منطقه خاورمیانه بود
مهدی عقیل، استاد دانشگاه و نویسنده لبنانی با بیان اینکه آنچه در شب ۱۳ و ۱۴ آوریل رخ داد، یک نقطه عطف استراتژیک در سطح قواعد بازدارندگی یا قواعد درگیری در خاورمیانه بود، گفت: جمهوری اسلامی ایران از صبر استراتژیکی که از سال ۲۰۱۰ پیشه کرده بود به بازدارندگی استراتژیک یا بازدارندگی فعال منتقل شد.
دریافت 52 MBخبرنگار: منصوره حسنی / تدوینگر: حمیدرضا برزگر