Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسنا؛ حمیدرضا حاجی بابایی در گفت‌وگویی در خصوص لایحه بودجه 97 بیان کرد: یکی از مشکلاتی که در لایحه بودجه 97 وجود دارد این است که بحث هدفمندی یارانه ها به طور واقعی و منابع آن در لایحه بودجه دیده نشده است. از مشکلات عمده دیگری که در لایحه بودجه 97 می توان به آن ها اشاره کرد، یکی بحث استانی کردن بودجه آموزش و پرورش است که ضربه مهلکی را به آموزش و پرورش وارد خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این کار استان ها با مشکل مواجه خواهند شد و استانداری ها با مشکلاتی که رو به رو هستند نمی توانند به شکل صحیح از آموزش و پرورش حمایت کنند.  مسئله بعدی استانی کردن اعتبارات بنیاد شهید است و از همه این مسائل بدتر استانی کردن یارانه ها است که مشکلات عدیده ای را ایجاد می کند.

وی در خصوص میزان واقعی بودن بودجه 96 گفت: در بودجه 96 منابع شفاف نبود و درآمدهای تعیین شده نیز به گونه ای نبود که همه آن بتواند تحقق پیدا کند و هم چنین همه درآمدها در بودجه 96 دیده نشد از جمله 50 هزار میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه ها که در بودجه نیامد. قسمتی از منابع تحقق پیدا نکرد و ما قطعا 346 میلیارد تومان عملکرد در پایان سال نخواهیم داشت. مصارف نیز در بودجه 96 به دلیل وضعیت نامناسب حقوقی و حقوق های نجومی که دریافت  می شد شفافیت نداشت.

وی افزود: گزارش دقیق و شفافی از بودجه 96 تاکنون داده نشده است، تا ما ببینیم  چه میزان از اهداف تعیین شده چه در بودجه عمرانی و چه در بودجه جاری تحقق یافته است. در بودجه 97 نیز همان معایبی که در بودجه 96 از نظر منابع وجود دارد، دوباره دیده می شود. از 368 هزار میلیارد تومان منابع، کمتر از 300 هزار میلیارد تومان آن منابع واقعی است، که 101 هزار میلیارد تومان آن متکی به درآمد نفت است. 68 هزار میلیارد تومان آن نیز اوراق مشارکت داخلی و ارزی است. 32 هزار میلیارد تومان آن باید صرف بدهی های سال گذشته شود.

نماینده مردم همدان در مجلس گفت: زمانی که بودجه واقعی نباشد سیستم اجرایی  و دستگاه ها نمی توانند به شکل صحیحی تصمیم بگیرند چراکه نمی دانند چه مبلغی در اختیار آن ها قرار خواهد گرفت هم چنین در اذهان عمومی نیز بار منفی را دارد چراکه اعتبارات اعلام می شود ولی در نهایت تحقق پیدا نمی کند و این امر منجر به نارضایتی شده و به صداقت مسئولان شک می کنند در صورتی که منابع ذکر شده شفاف و صحیح نبوده و لذا تحقق پیدا نخواهد کرد. تحقق نیافتن بودجه اثرات منفی را در جامعه و میان مسئولان می گذارد.

حاجی بابایی خاطر نشان کرد: برای واقعی شدن بودجه باید تمام منابع و مصارفی که در کشور است در بودجه در نظر گرفته شود. باید ببینیم دولت چه مقدار درآمد و چه میزان هزینه دارد. در خصوص درآمد ها، مشخص است که 193 هزار و نیم میلیارد درآمد حاصل از مالیات و گمرک است و هم چنین 101 میلیارد تومان درآمد حاصل از فروش نفت است که تحقق پیدا خواهند کرد. اما بقیه درآمد ها شفافیت کافی ندارند چراکه بعضا اوراق هستند و ممکن تحقق پیدا نکنند و بعضی از اوراق ها باید جایگزین اوراقی شوند که در سال قبل داده شده اند و این امر مشکل ساز است. در نهایت باید گفت که بالاترین رتبه شفاف سازی بودجه، شفاف سازی منابع و مصارف است.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۶۰۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوراها به جایگاه واقعی خود نرسیده‌اند

رئیس شورای شهر زنجان گفت: با وجود گذشت ۲۰ سال از فعالیت شوراها این نهاد مردمی هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده است.

مجید ناصحی‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در زنجان اظهار کرد: شوراها نزدیک‌ترین لایه ارتباطی به مردم و از خود مردم هستند و قابلیت ایجاد ارتباط بین مردم و سه قوه را دارند.

وی افزود: در واقع شوراها نه قوه مقننه، نه مجریه و نه قضائیه هستند اما در عین حال نهادی است که بین مردم و قوای سه‌گانه واقع شده است.

رئیس شورای شهر زنجان با اشاره به اینکه با وجود گذشت ۲۰ سال از فعالیت شوراها این نهاد مردمی هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده است، اضافه کرد: در حال حاضر بودجه کل شورا به اندازه بودجه‌ای نیست که به دفتر یک نماینده مجلس اختصاص پیدا می‌کند.

ناصحی‌مقدم با بیان اینکه بودجه شورا حتی به اندازه حق مشاوره یک پروژه شهرداری هم نیست، افزود: اگر همین سال‌جاری را در نظر بگیریم، طبق بودجه‌بندی برای شورای شهر زنجان دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بودجه برای حق جلسه اعضای شورا و همچنین هزینه‌های جاری در نظر گرفته شده است.

رئیس شورای شهر زنجان همچنین درباره حق جلسه اعضای شورای شهر نیز گفت: برای این موضوع دستورالعمل‌های مختلفی وجود دارد؛ اما آنچه مسلم است سقف حق جلسه تا ۵۰ ساعت است و از طرفی کارمندان دولت نمی‌توانند به صورت کامل حق جلسه را دریافت کنند.

ناصحی‌مقدم با اشاره به اینکه سال قبل حق جلسه اعضای شورای در حدود ۱۷ میلیون بود که به ۱۰ میلیون آن‌هم در شرایط کامل کاری کاهش پیدا کرد، گفت: حق جلسه در سال‌جاری هم هنوز ابلاغ نشده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر پنج عضو شورا می‌توانند حق جلسه در وقت اداری بگیرند، بقیه اعضا چون کارمند هستند در وقت اداری نمی‌توانند حق جلسه بگیرند.

کد خبر 748732

دیگر خبرها

  • موافقت مجلس با جدول شماره ۱۲ لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور
  • تصویب جدول مربوط در مورد مصارف استانی در مجلس
  • (عکس) قالیباف و رقیب‌اش شکار دوربین عکاسان شدند
  • شوراها به جایگاه واقعی خود نرسیده‌اند
  • تراز تجاری منفی ۱۶ میلیارد دلار واقعی نیست
  • حاجی بابایی: جداول بودجه ۱۴۰۳ کاملا شفاف است
  • حاجی‌بابایی: جداول بودجه ۱۴۰۳ کاملا شفاف است
  • چرا ‌حساب‌های شهرداری مشهد بسته شد؟
  • اعلام آمادگی قالیباف ، متکی ، ذوالنوری ، آقاتهرانی ، رسایی و حاجی‌بابایی برای ریاست مجلس
  • درآمد ۷۰۰ میلیونی «گالیله»!/ «آکادمی پرندگان» ۵۰ میلیون فروخت