Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@08:19:55 GMT

ضرورت نهادینه سازی مسئولیت اجتماعی دانشگاه

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۵۸۹۳۱

ضرورت نهادینه سازی مسئولیت اجتماعی دانشگاه

مسئولیت اجتماعی دانشگاه به این معناست که اساتید، پژوهشگران و دانشگاهیان نسبت به محیط اطراف خود اعم از فضای دانشگاه، فضای شهر، منطقه و کشور حساس باشند و درک علمی از موضوعات و مسائل مبتلا به داشته باشند. همچنین پیوند جامعه و دانشگاه و مشارکت نخبگان در فرایند حل مسائل محلی و منطقه‌ای از ضرورت‌های مسئولیت اجتماعی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مشارکت می‌تواند از طرق مختلفی چون نقد کارشناسی برنامه‌ها و عملکردهای دولت، همکاری با سازمان‌های مردم نهاد و کمک به تدوین سیاست‌ها و اجرای برنامه‌ها تحقق یابد.

محسن جعفری مقدم پژوهشگر سیاستگذاری اجتماعی در یادداشتی که در اختیار ایسنا قرار داده، آورده است: کشور ما با مسائل و مشکلات متعددی مواجه است که نخبگان دانشگاهی می‌توانند نقش قابل توجهی در کمک به حل آنها داشته باشند. فارغ از کمک‌ها و مشاوره‌هایی که به طور معمول دانشگاهیان به مسئولان دولتی و تصمیم گیران ارائه می‌دهند، آنچه کاستی نظام آموزش عالی تلقی می‌شود و در صورت تحقق می‌تواند چارچوبی نظام‌مند برای حضور مستمر دانشگاهیان و حل مسائل اجتماعی کشور فراهم کند، نهادینه شدن مسئولیت اجتماعی دانشگاه است.

مسئولیت اجتماعی دانشگاه به این معناست که اساتید، پژوهشگران و دانشگاهیان نسبت به محیط اطراف خود اعم از فضای دانشگاه، فضای شهر، منطقه و کشور حساس باشند و درک علمی از موضوعات و مسائل مبتلا به داشته باشند. همچنین پیوند جامعه و دانشگاه و مشارکت نخبگان در فرایند حل مسائل محلی و منطقه ای از ضرورت های مسئولیت اجتماعی است. این مشارکت می‌تواند از طرق مختلفی چون نقد کارشناسی برنامه ها و عملکردهای دولت، همکاری با سازمان های مردم نهاد و کمک به تدوین سیاست ها و اجرای برنامه ها تحقق یابد.

امروز استان‌ها و شهرها و حتی روستاهای ما با مسائل گوناگونی از بحران محیط زیست و آب و مسکن و بهداشت تا فقر، آسیب‌های اجتماعی و چالش‌های فرهنگی روبرو هستند و دانشگاه‌ها نمی‌توانند نسبت به این مسائل بی‌تفاوت باشند. بر مبنای راهبرد مسئولیت اجتماعی، دانشگاه‌های ما در کنار وجوه مشترکی که دارند، بر اساس تفاوت‌های زمینه‌ای و موضوعات مبتلا به هر منطقه باید عمل کنند.

دانشگاه‌ها باید بازتاب شرایط و مسائل اطراف خود باشند. مثلا دانشگاهی که در یک منطقه ساحلی واقع شده با دانشگاه یک منطقه کویری تفاوت می‌کند. دانشگاه در یک منطقه محروم و کمتر برخوردار باید صدای کمبودها و معضلات منطقه خود باشد و برای حل آنها از طرق مختلف بکوشد. این موضوع در همه شئون دانشگاه بازتاب دارد. از رشته‌های تحصیلی و پژوهش‌های دانشگاهی گرفته تا مشاوره‌ها و طرح‌های سیاستی و فعالیت‌های تشکل‌ها و گروه‌های دانشجویی.

یکی از موانع جدی ایفای مسئولیت‌های اجتماعی دانشگاه در فرایند سیاست‌گذاری، فاصله میان دانشگاهیان و مدیران اجرایی است. از یک ‌سو نهاد دانشگاه با تکیه ‌بر توان علمی و زمینه‌های فکری و دانشی، بر سیاست‌های علمی و کارشناسی تأکید دارد و ریشۀ بسیاری از معضلات کشور را سیاست‌های غیر کارشناسی و تصمیم‌های شتاب‌زده می‌داند.

از سوی دیگر مدیران سیاست‌گذار و اجرایی در حوزه‌های مختلف توان خود را صرف حل مسائل روزمره و پاسخگویی به انتظارات مردم در راستای توسعۀ کشور می‌کنند. یکی از مهمترین هدفگذاری‌ها در این حوزه، نزدیک کردن این دو طیف و رسیدن به یک نگاه تعاملی است. زمینه‌سازی افزایش مشارکت و همدلی دانشگاه و دولت، به دلیل وجود همین زوایا و تفاوت نگاه، نیاز به تلاش فراوان دارد و فرایندی زمانبر است.

دانشگاه و دولت هر کدام با چالش‌ها و معضلاتی روبرو هستند و رفع این موانع خود یکی از پیش‌زمینه‌های حضور و مشارکت دانشگاهیان و نخبگان در فرایند سیاست‌گذاری و توسعۀ کشور است. دانشگاه با مشکلاتی چون افت کیفیت آموزش، توده‌ای و کالایی شدن آموزش، تبعیض‌های آموزشی و پژوهشی دست ‌و پنجه نرم می‌کند و دولت را همچون کارفرمایی می‌بیند که به دانشگاه احساس نیاز نمی‌کند و زبان علم نمی‌داند. دولت و حاکمیت نیز درگیر مسائلی چون ناکارآمدی مفرط، نظام اداری فرسایشی، ساختارهای اصلاح‌نشده و فقدان نگاه راهبردی برای حل معضلات است و دانشگاهیان را همچون برج عاج‌نشینانی می‌بیند که مسائل کشور را نمی‌دانند و سر در پژوهش‌های محض و غیرکاربردی دارند.

نهادینه سازی ایده مسئولیت اجتماعی دانشگاه نیازمند توان افزایی طرفین ماجرا و ترمیم اعتماد به یکدیگر است. دانشگاهیان و نخبگان ما باید روش‌های بهره‌گیری از دانش برای حل مسئله را تمرین کنند و توسعه پژوهش‌های کاربردی را در دستور کار قرار دهند.

مدیران و سیاستگذاران نیز باید جایگاه علم و اندیشه را در فرایندهای تصمیم گیری و اجرا درک کنند و مشارکت نخبگان را در اولویت بگذارند. در این میان توسعه علوم انسانی و اجتماعی در راستای شناخت و اصلاح وضعیت دانشگاه در گام نخست و سپس درک جامعه محلی اطراف دانشگاه باید محوریت پیدا کند و اساتید و پژوهشگران دانشگاهی از دانش اجتماعی برای ارائه پیشنهادات سیاستی و حل مسائل اجتماعی استفاده کنند. این مهم خود موجب توسعه علوم انسانی و گسترش پژوهش‌های کاربردی و سیاستی می‌شود و رابطه دانشگاه و جامعه را تقویت می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۵۸۹۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه همکاری های دفاعی و نظامی ایران و هند 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ امیر سرتیپ آشتیانی در دیدار با دبیر کل وزارت دفاع هند با اشاره به اشتراکات تمدنی، تاریخی و فرهنگی بر ضرورت رایزنی در خصوص موضوعات دو جانبه، منطقه ای و بین المللی میان دو کشور تاکید کرد. 

وزیر دفاع ایران با اشاره به واقع شدن دو کشور در یک منطقه راهبردی اظهار داشت: ظرفیت های متعدد همکاری تهران و دهلی نو می تواند در برقراری صلح و امنیت در منطقه حساس غرب آسیا و شبه قاره هند به کار گرفته شود.

وزیر دفاع ایران با توجه به تحرکات داعش در منطقه بر ضرورت همکاری مشترک جهت پیشگیری از قدرت گیری این گروه تروریستی و نیز رایزنی در خصوص تحولات منطقه افغانستان تاکید کرد. 

امیر سرتیپ آشتیانی با اشاره به اهمیت همکاری های دفاعی و نظامی دو کشور در برقراری ثبات و امنیت در منطقه آمادگی خود را جهت توسعه همکاری های دفاعی و نظامی میان دو کشور با طرف هندی در حوزه های مختلف اعلام نمود.

دبیر کل وزارت دفاع هند نیز در این دیدار ضمن ابراز همدردی و تسلیت شهادت مستشاران نظامی جمهوری اسلامی ایران در سوریه بر ضرورت برقراری امنیت و وآرامش منطقه تاکید نمود.

وی با اشاره به حوزه تمدنی مشترک دو کشور بر ضرورت توسعه همکاری های اقتصادی و زیر ساختی به ویژه مشارکت دهلی نو در پروژه بندر چابهار تاکید کرد. 

دبیر کل وزارت دفاع هند با اشاره به اهمیت همکاری های دفاعی دو کشور بر ضرورت توسعه هرچه بیشتر مناسبات فیمابین در حوزه های دریایی، شرکت در رزمایش دریایی،  تحقیقات دفاعی، آموزشی و  تبادل دانشجو تاکید نمود.  

دیگر خبرها

  • ضرورت متناسب سازی دروس دانشگاهی با نیاز صنعت فولاد کشور
  • جنگ فرهنگی آمریکا علیه عراق و منطقه
  • ضرورت برگزاری جشنواره فیلم اقوام ایرانی با قدرت و کیفیت
  • ضرورت جبران کمبود دانشجو در دانشگاه آزاد
  • ضرورت ایجاد ساختار مناسب برای پیاده‌سازی علوم انسانی با جهان‌بینی الهی
  • کارگر باید لذت آسایش و رفاه را در کنار اعضای خانواده تجربه کند/ ضرورت نهادینه شدن «فرهنگ کار» در جامعه
  • بازیابی و معرفی روایت‌های فرهنگ دریاپایه قشم ضرورت دارد
  • وزیر دفاع بر همکاری با هند در مقابله با داعش در منطقه تاکید کرد
  • توسعه همکاری های دفاعی و نظامی ایران و هند 
  • افزایش اعتبارات مسئولیت اجتماعی در حوزه فرهنگی استان بوشهر