Web Analytics Made Easy - Statcounter


سایت “مرآه الجزیره” امروز جمعه به نقل از منابع آگاه فاش کرد که دادگاه عالی ریاض هفته گذشته احکام اعدام ۱۵ نفر از متهمان پرونده موسوم به آنچه “جاسوسی برای ایران” خوانده شده است، تایید کرد.

به گزارش گروه بین الملل امتداد نیوز، رسانه های سعودی در دسامبر سال گذشته اعلام کرده بودند که دادگاه کیفری ویژه ریاض احکام بدوی اعدام 15 نفر از متهمان پرونده موسوم به “هسته ایرانیِ جاسوسیِ 32 نفره” را صادر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منابع آگاه به سایت مرآة الجزیرة امروز جمعه گفتند: دادگاه عالی ریاض هفته گذشته احکام اعدام 15 متهم یاد شده را تایید کرده است.

این منابع افزودند: تعدادی از خانواده های متهمان از تایید احکام بستگان خود اطلاع یافته اند اما اکثریت در تلاش برای دریافت اطلاعات موثقی از مراجع ذیربط قضایی هستند که از ارایه اطلاعات درباره وضعیت و ماهیت احکام نهایی صادره خودداری می کنند

وکیل طه الحاجی از فعالان حقوقدان که پیشتر مسئولیت دفاع از تعدادی از متهمان را برعهده داشت، در صفحه خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: دادگاه عالی “احکام قتل تعزیزی متهمان موسوم به هسته جاسوسی را تایید کرده است. به خاطر نبود کمترین سطح شفافیت و کار حرفه ای، نه تنها به محکومان یا خانواده های تایید (احکام) ابلاغ نشده بلکه دادگاه تا این لحظه کتمان کاری می کند”.

این گزارش حاکی است: در صورت تایید احکام از سوی دادگاه عالی ریاض، اجرای آن به تایید شاه سعودی نیاز دارد و اکثرا این امر (تایید شاه سعود) از طریق یک اقدامات سری – بدون افشای آن یا اطلاع دادن آن به بستگان متهمان- انجام می گیرد. با توجه به این رویکرد مسئولان سعودی، احتمال اجرای احکام 15 نفر از 32 متهم یاد شده در هر لحظه ای وجود دارد. در بین این متهمان شماری عالم دینی و نخبگان دانشگاهی شیعه هستند.

برپایه این گزارش، مسئولان سعودی در ۱۷ مارس سال ۲۰۱۳ میلادی دست به یک سری بازداشت در مناطق القطیف، الاحساء، جده و مدینه منوره زدند و در جریان آن ۱۶ شخصیت علمی و دانشگاهی مشهور از جمله اقتصادانان و اساتید دانشگاه را به همراه یک تبعه ایرانی و یک تبعه افغان بازداشت کردند. مسئولان سعودی سپس در ماه مه همان سال ۱۰ نفر دیگر را بازداشت کردند. پنج نفر دیگر نیز در مراحل بعدی بازداشت شدند تا شمار متهمان به 32 نفر برسد. مسئولان سعودی محاکمه این افراد را از روز یکشنبه 21 فوریه سال 2016 میلادی آغاز کردند.

سازمان دیده بان حقوق بشر در بیانیه خود در تاریخ ۱۷ ماه مه سال ۲۰۱۶ میلادی از اقدامات قضایی عربستان انتقاد کرد و محاکمه برگزار شده برای متهمان را “محاکمه ای دروغین” توصیف کرد و افزود: “محاکمه ۳۲ مرد در عربستان به اتهام جاسوسی برای ایران ناقض قوانین پایه دادرسی درست است زیرا مسئولان سعودی به متهمان اجازه ملاقات با وکلای خود را نداده اند. این مسئولان همچنین در طول سه سال بازداشت و بازجویی و دو ماه اول جلسات استماع، همه اسناد لازم را به وکلا برای تهیه لایحه دفاعیه تحویل نداده اند.

نهاد حقوق بشری “سازمان اروپایی – سعودی” نیز در بیانیه خود در ۲۰ فوریه سال ۲۰۱۶ میلادی فاش کرد: “اقدام مسئولان سعودی در بازداشت ۱۸ نفر از متهمان در ماه مارس سال ۲۰۱۳ میلادی همراه با پوشش تبلیغاتی رسمی گسترده سعودیها با تمرکز روی اتهام  ارتباط اطلاعاتی با ایران بوده است؛ بدون اینکه در نظر گرفته شود که اصل، بر برائت متهم است”.

در پاسخ به این ادعای واهی عربستان و تبلیغات رسانه ای این کشور، گروهی از شهروندان عربستانی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که آنها متهمان یاد شده را می شناسند و ادعاهای وزارت کشور سعودی علیه آنها را رد می کنند. 

اما در مقابل، وزارت کشور سعودی با امضا کنندگان این بیانیه برخورد ظالمانه و شدیدی کرد و آنها را تا سه ماه  ممنوع السفر کرده و مورد بازجویی قرار داد و از آنها تعهدنامه گرفت که هیچ بیانیه ای را امضا نکنند. وزارت کشور سعودی همچنین این افراد و اقدامات اجتماعی آنها و مطالب آنها در شبکه های اجتماعی را زیر نظر گرفت.

انتهای پیام/

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۶۰۵۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بن‌فرحان: تنها اسرائیل مخالف توقف جنگ غزه است

وزیر خارجه عربستان سعودی ضمن هشدار نسبت به پیامدهای گسترش جنگ غزه گفت که تنها رژیم صهیونیستی مخالف توقف این جنگ است.

به گزارش ایسنا، «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی روز دوشنبه و در اظهاراتی گفت: به همراه شرکایمان برای توقف جنگ غزه و تقویت راه‌حل دو دولتی تلاش می‌کنیم.

وی تاکید کرد: اسرائیل تنها طرف بین‌المللی است که مخالف توقف جنگ در غزه است. تداوم راه‌حل نظامی تنها به سود تندروها است.

طبق گزارش الجزیره، بن فرحان افزود: گسترش جنگ کنونی پیامدهای فاجعه‌بار برای فلسطین و تمام کشورهای منطقه به همراه دارد.

وزیر خارجه عربستان امروز در جریان دیدار «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز گفت: حتی اگر آتش‌بس در غزه حاصل شود، ما همچنان باید با پیامدهای درگیری نه‌تنها در غزه بلکه در کرانه باختری رود اردن، فراتر از آن، در منطقه خود مواجه شویم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سیل شدید در شمال مکه مکرمه
  • عربستان و اسرائیل سازش می‌کنند؟
  • ماجرای قتل غزاله و اعدام آرمان؛ رابطه‌ای بی فرجام
  • (ویدئو) سیل وحشتناک در عربستان سعودی همه را ترساند
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • بابک زنجانی امکان استفاده از آزادی مشروط را دارد
  • فیلمی از هوای طوفانی شهر مدینه در عربستان سعودی
  • بن‌فرحان: تنها اسرائیل مخالف توقف جنگ غزه است
  • بازسازی غزه ۳۰ سال زمان می‌خواهد
  • فیلم بارش برف سنگین در عربستان سعودی در اوایل اردیبهشت