Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-29@06:14:43 GMT

کاهش ۶۰ درصدی بودجه قرآنی ۹۷

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۶۱۵۰۰

کاهش ۶۰ درصدی بودجه قرآنی ۹۷

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با انتقاد از کاهش بودجه‌های فرهنگی به ویژه در حوزه‌های دینی و قرآنی گفت: متأسفانه دولت در این زمینه کوتاهی می‌کند و بعدها این کوتاهی باید با هزاران برابر هزینه جبران شود.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی در برنامه‌ رصد شبکه قرآن سیما درخصوص اینکه فراکسیون قرآن و عترت مجلس در سال گذشته قول تحقق و افزایش بودجه قرآن را داده بود اما تاکنون اتفاق خاصی نیفتاد، گفت: ما در سال گذشته علی‌رغم اینکه پیگیری‌های زیادی انجام دادیم یعنی بیش از 50 تن از نمایندگان مجلس که عضو فراکسیون بودند جلساتی را با سازمان برنامه و بودجه جناب آقای نوبخت؛ با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر آموزش و پرورش، سازمان اوقات، پی‌گیر بودیم مهم‌ترین رکن گفتمان رخدادمان را که قرآن کریم است بتوانیم زمینه‌های توسعه آن را داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: ما چشم‌انداز روشنی در حوزه قرآن کریم داریم به طور مثال درباره حفظ قرآن، رهبر بزرگوار انقلاب فرمودند ما باید از 80 میلیون جمعیت ایران 10 میلیون حافظ قرآن داشته باشیم همچنین در حوزه تفسیر و ... افق روشنی داریم. طبیعتاً این افق روشن می‌تواند ما را به یک برنامه‌ریزی دقیق برساند.

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:‌ متأسفانه در کاهش بودجه قرآنی سال 97 آنچه که اتفاق افتاد، برنامه‌ریزی بود که سازمان‌های برنامه‌ریز داشتند یعنی امروز با توجه به شرایط کشور، اعتبارات قرآنی را کم کردند و زمانی که پیش‌بینی ما این بود که باید بودجه قرآنی هزار میلیارد تومان باشد، بودجه قرآنی تبدیل به 200 میلیارد در سال 92 شد. متأسفانه این 200 میلیارد هم عددی بود که فقط در لایحه بودجه نوشته شد و محقق نشد.

وی ادامه داد: سال 93 و 94 چیزی از بودجه نداشتیم و در سال 95 عدد 10 میلیارد را پرداخت کردند و امروز هم که سال 96 است متأسفانه تا الان حتی ریالی هم پرداخت نشده است. با وجود اینکه پی‌گیری‌هایی انجام شده، دستوراتی را هم در این زمینه گرفتیم اما به قول ضرب‌المثل معروف؛ «پیدا کنید پرتقال فروش را» و اینکه چرا بودجه تبدیل به پول نمی‌شود را نمی‌دانیم.

پژمانفر گفت: این موضوع یک رفتاری است که هم در برنامه‌ریزی و هم در اجرا انجام می‌دهند این 200 میلیارد با چه نگاه کارشناسی در سال 96 به 100 میلیارد تبدیل شد و با چه نگاهی کارشناسی در سال 97 به 40 میلیارد تبدیل شد و چرا این عدد پرداخت نمی‌شود به نظر من یک شوخی بسیار بد و نامناسبی است که در این خصوص انجام می‌شود و آقایان اصلاً بنایی بر انجام این کار ندارند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا نمایندگان مجلس این اهرم را در مجلس ندارند که پیگیر دلیل این همه کاهش بودجه قرآنی باشند، ابراز داشت: مبلغ 100 میلیاردی که در سال 96 گفته‌اند هنوز ریالی محقق نشده است و سال 97 هم با این مسائل و برنامه‌ریزی‌ها اصلاً امیدی نداریم؛ آنچه که من نگرانش هستم این است نگاهی که به حوزه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی وجود دارد این نگاه، نگاه سخیف و بد است. درباره اداره کردن کشور اولین چیزی که می‌خواهند اعتباراتش را کم و به آن بی‌اعتنایی کنند فعالیت‌های قرآنی است و این نگاه برای ما آزار دهنده است.

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی بیان داشت: شاید زمانی بگوییم بودجه نیست و ما هم باید این دوران را بگذرانیم اما یک زمانی می‌بینیم اولین اقدامات این است که در لایحه بودجه به اعتبارات قرآنی و فرهنگی دست برده و از میزان آن کم می‌کنند این نشان می‌دهد که اساساً نگاه به حوزه فرهنگ، نگاه دست چندمی و نگاه غلطی است و متأسفانه این نگاه در جریان مدیریتی کشور حاکم شده است.

وی با تأکید بر اینکه این نگاه در حوزه برنامه‌ریزی و در حوزه اعتبارات، آثار و تبعات بسیاری بر اجتماع ما دارد، عنوان کرد: اینکه رهبر انقلاب می‌فرمایند 10 میلیون حافظ قرآن، یک افق روشنی است که نهایتاً باید در طول 10 سال به آن دست پیدا کنیم. سؤال می‌کنیم چه کسی با چه اعتباری قرار است این 10 میلیون حافظ قرآن را تربیت کرد؟ تا چه زمانی می‌توان بار مسئولیت‌ها را به دوش مردم انداخت!

پژمانفر گفت: براساس اینکه یک صندوق توسعه قرار داده شده، تمام اعتبارات قرآنی همه دستگاه‌ها را قطع کرده‌اند این دستگاه‌ها از آنجا رانده و از آنجا مانده شده‌اند یعنی هم به خودشان اعتبارات قرآنی نداده‌اند و هم اینکه وقتی پای سفره صندوق آمدند با یک صندوق خالی مواجه شده‌اند.

وی ادامه داد: تمامی فعالیت‌های قرآنی، مسابقات قرآنی، تمامی حرکت‌هایی که در حوزه قرآن می‌تواند انگیزه باشد و حاکمیت قرآن و اهل بیت (ع) را در جامعه رشد دهد در حال تعطیل شدن است.

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما از ظرفیت خودمان در مجلس نهایت استفاده را کرده‌ایم، اظهار داشت: خیلی‌ها می‌گویند امروز روز نداری است پس جلسه قرآن و برنامه‌های قرآنی‌مان را تعطیل کنیم که انجام این کار می‌تواند دولت را استیضاح کند. امروز دولت، یک دولت پرهزینه‌ای است و برای اینکه بخواهد امور خود را اداره کند بارسنگینی ایجاد کرده و از طرف دیگر به شدت دست در جیب مردم کرده و فشار شدیدی بر مردم وارد می‌کند و از آن طرف هم هیچ خدماتی در عرصه مسائل فرهنگی وجود ندارد.

پژمانفر ابراز داشت: البته در حوزه فعالیت‌های غیردینی فرهنگی، بودجه سایر حوزه‌های فرهنگی خیلی تقلیل پیدا نکرده اما در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی واقعاً نگران هستیم، ثمره این بی‌توجهی را بعدها می‌بینیم که باید با هزاران برابر سرمایه‌گذاری آن را جبران کنیم آن هم آیا بشود یا نشود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا مجلس برنامه‌ای برای کم‌کاری دولت درخصوص تصویب بودجه قرآنی دارد، یا خیر، گفت: ما به عنوان فراکسیون قرآن و عترت تلاش خودمان را داریم تا بتوانیم تغییراتی را داشته باشیم امروز نامه‌ای مبنی بر پرداخت مبلغی درخصوص بودجه قرآنی به دستم رسید که باید تا پایان سال 96 پرداخت شود. واقعیت آن است بنده به این قول‌هایی که دولت می‌دهد هیچ اعتمادی ندارم چرا که از بس وعده‌های سرخرمن شنیدیم و نهایتاً اتفاقی نیفتاده تا  این وعده‌ها پول نشود اعتماد نداریم.

منبع: فارس ارسال به تلگرام

منبع: مشرق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۶۱۵۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرآن فضای گفتگوی بسیاری درباره هنر دارد

استادیار دانشگاه سوره معتقد است که در دل قرآن فضای گفت و گوی بسیاری درباره هنر وجود دارد و در هیچ کدام از آیات قرآن هنر تقبیح نشده است. در واقع هنر و شعر مورد توجه هستند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نشست تخصصی «سیر تحول هنرهای قرآنی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی» در راستای اهداف پژوهشی نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» عصر جمعه 7 اردیبهشت 1402، با حضور اساتید، دانشجویان، خوشنویسان و علاقمندان به هنرهای قرآنی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

این پنل تخصصی با سخنرانی سجاد محمد یارزاده (رییس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان)، مهدی خانکه (استادیار و رییس مدرسه عالی مهارتی دانشگاه استاد فرشچیان)، مهدی محمدی (استادیار  و مدیر گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره) و محبوبه کاظمی دولابی (مدیر مسئول نگارخانه ترانه باران) همراه بود.

نقش اقتصاد و سرمایه‌گذاری در ترویج هنرهای قرآنی

مقایسه عملکرد بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در حوزه هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی

سجاد محمد یارزاده (رییس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان) در این نشست با اشاره به عملکرد مطلوب نگارخانه ترانه باران به عنوان بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در حوزه هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی گفت: دلیل این موفقیت این است که کسی که عاشق این هنرها باشد می‌تواند موفق عمل کند، هنرهای قدسی مرز ندارند. البته طبیعی است که باید به معیشت هنرمندان و اقتصاد هنر هم توجه شود.

او با اشاره به اینکه هنرمندی که به سمت هنر اصیل برود ماندگار خواهد بود، گفت: یکی از رموز ماندگاری هنر و هنرمند رجوع به متون مرجع است و قرآن یکی از متون مرجع محسوب می‌شود.

 در دل قرآن فضای  گفتگوی بسیاری درباره هنر وجود دارد

در ادامه نشست مهدی محمدی (استادیار  و مدیر گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره) با اشاره به آنکه  در دل قرآن فضای  گفتگوی بسیاری درباره هنر وجود دارد، اذعان داشت: در هیچ کدام از آیات قرآن هنر تقبیح نشده است. در واقع هنر و شعر مورد توجه هستند.

کلیت قرآن یک اثر هنری شاخص است

 مهدی خانکه (استادیار و رییس مدرسه عالی مهارتی دانشگاه استاد فرشچیان) نیز سخنان خود را با محوریت الهی نگاری ادامه داد و با بیان اینکه کلیت قرآن یک اثر هنری شاخص است گفت: ادبیات نخستین تجلی الهی نگاری است. اما در مورد آیات قرآن، ما درباره محکمات تصویرگری نداریم. آثار موجود در این زمینه نشان می‌دهد هنرمندان بیشتر نسبت به متشابهات و بخش‌هایی که روایات متعدد از آنها نقل شده توجه نشان داده و علاقمند به خلق آثار هنری در شاخه‌های مختلف بوده و هستند.

او با نمایش آثار هنرمندان حوزه نگارگری با موضوع معراج، مباهله، عاشورا و همچنین چند اثر از استاد فرشچیان با استناد به آیات و روایات مانند پنجمین روز آفرینش، ضامن آهو و... گفت: بعد از دوره صفویه است که هنرمندان و عرفا فرصت پیدا کردند تا متشابهات را در قالب رشته‌های مختلف هنری روایت کنند. 

در ادامه این نشست خانکه و یارزاده ابراز امیدواری کردند که برگزاری چنین نشست‌هایی بتواند ارتباط بین گالری ها، بازار هنر و دانشگاه را تقویت کنند.

نگاه میراث فرهنگی به هنرهای قرآنی بسیار مهم است

محبوبه کاظمی دولابی (مدیر نگارخانه ترانه باران) نیز در پایان این نشست به دلیل برگزاری نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» اشاره کرد و گفت: بعد از هتک حرمتی که سال گذشته به قرآن مجید به عنوان فرهنگ اسلامی ما شد، به عنوان مدیر تنها نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی اسلامی وظیفه خود دانستم که به زبان هنر نسبت به این هتک حرمت واکنش نشان دهم، نتیجه آن برگزاری نمایشگاه فاخر «روایت باران» بود. اگر به حریم فرهنگی هر کشوری در جهان توهین شود، فرد فرد آن کشور اعتراض خواهند کرد و صدای آن را به گوش جهانیان خواهند رساند.
از این رو آمادگی آنرا داریم که نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی را در کشورهای دیگر هم برگزار کنیم. مهمترین رسالتی که ما داریم این است که حلقه‌هایی که می‌تواند در این زنجیره نقش داشته باشد را به هم متصل کنیم. چون با هر تفکر و اندیشه‌ای همه ما برای قرآن احترام قائلیم و دوست داریم به بهترین شکل ممکن در دنیا فعالیت‌های ترویجی انجام دهیم که علاوه بر تاثیرگذاری در حوزه فرهنگ ایرانی اسلامی، میتواند به موضوع معاش هنرمندان این حوزه هم توجه کند. 

کاظمی با اشاره به اهمیت کتابت قرآن مجید گفت: هنرهای سنتی به ویژه خوشنویسی، هنری نیست که هنرمند در آن ظرف چند سال بتواند به درجه استادی برسد، و دهه‌ها طول می‌کشد. بسیار خوشحالم که می‌بینم هنرمندانی داریم که تمام عمر خود را صرف هنری کرده‌اند که نتیجه آن می‌تواند کتابت کلمات نورانی قرآن مجید باشد.

او در ادامه با بیان اینکه نگاه میراث فرهنگی به هنرهای قرآنی بسیار مهم است. چرا که هنرهای قرآنی را از ابعاد مختلف می‌توان تبیین و تفسیر کرد گفت: از بعد میراث فرهنگی این آثار بسیار دارای اهمیت هستند، چرا که همانطور که از قرن یکم قرآن به اشکال مختلف نوشته شده و امروز به عنوان آثار ارزشمندی از گذشته در اختیار ما قرار گرفته در موزه‌های داخلی و خارجی فخر جهانیان است و میراث ماندگار جهان محسوب می‌شود، علاوه بر ، بحث عقیدتی، ما هم امروز بتوانیم زمینه خلق آثار ارزشمندی را فراهم کنیم و کتابت قرآن کریم را مورد توجه قرار دهیم تا این آثار ارزشمند برای آیندگان بماند هم به عنوان یک ثروت ملی و هم به عنوان فرصتی برای عرضه فرهنگ و هنر غنی ایرانی و اسلامی مورد توجه قرار گیرد. فکر می‌کنم این نکته که هر هنرمند با چه نگرش و بینش و ایده‌ای آیات نورانی قرآن مجید را انتخاب کرده و به چه شکلی آراسته و با چه هنرهایی تلفیق کرده تا یک اثر هنری خلق کند، هنرهای قرآنی را از منظر میراث فرهنگی قابل توجه و پر اهمیت می‌کند.

این نشست تخصصی با پرسش و پاسخ پایان یافت.

نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی "روایت باران " به همت نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی _اسلامی "ترانه باران" برگزار شده و تا پایان اردیبهشت ماه در گالری‌های 1 و 2 فرهنگسرای نیاوران از ساعت 10 الی 19 و در روزهای تعطیل از ساعت 14 الی 19 میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رشد ۳۰ درصدی بودجه محرومیت زدایی سیستان و بلوچستان نسبت به ۱۴۰۲
  • رشد ۳۰ درصدی بودجه محرومیت زدایی سیستان و بلوچستان
  • ثبت‌نام لیگ قرآنی «ضحی» در گیلان آغاز شد
  • تجلیل از نخبگان قرآنی در استان البرز
  • ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی "حفظ نور رضوی" آغاز شد
  • مشارکت ۳۲۵ نفر در مسابقات قرآنی شرکت گاز خراسان جنوبی
  • بودجه گروگان بورسی‌ها/زنگنه:کاهش معافیت‌های مالیاتی بدعت است
  • آغاز ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی حفظ نور رضوی
  • قرآن فضای گفتگوی بسیاری درباره هنر دارد
  • سند راهبردی جامعه قرآنی عصر رونمایی شد