Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-05@09:36:53 GMT

زردچوبه، دشمن سرطان!

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۶۷۴۸۶

در سراسر جهان هرساله، بیش از 7 میلیون نفر به خاطر ابتلا به سرطان جان خود را از دست می‌دهند. همچنین تخمین زده شده است که این تعداد تا سال 2020 به 15 میلیون نفر نیز برسد.

پژوهشگران در سرتاسر جهان، همواره به ­دنبال پیدا کردن روش‌هایی برای درمان این بیماری بوده‌اند و در این راستا، راه‌­های طبیعی درمان همیشه جایگاه ویژه‌ای داشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر درمان‌های فعلی برای سرطان درمان‌­های «تک هدفی» هستند. اما به دلیل پیچیدگی و دخالت مسیرهای متعدد در ایجاد و پیشرفت سرطان باید دارویی تولید شود که بتواند درمان «چند هدفی» داشته باشد.

به بیان محققان، ماده «کورکومین» که از گیاه دارویی زردچوبه به دست می‌آید، می‌تواند واجد این ویژگی چندهدفی باشد. زردچوبه یکی از گیاهانی است که به سبب داشتن ترکیبات مفید زیاد، دارای خواص دارویی بالایی بوده و مورد توجه زیادی قرار گرفته است. یکی از ترکیبات این گیاه، ماده‌ای رنگی به نام «کورکومین» است که به دلیل خاصیت «آنتی‌اکسیدانی» و «کاهش رادیکال­‌های آزاد اکسیژن» در درمان سرطان بسیار مؤثر است.

با توجه به اهمیت بالای این ماده در فرایندهای زیستی و درمان بسیاری از بیماری‌­ها، پژوهشگران گروه زیست‌شناسی «دانشگاه شهید چمران اهواز» تأثیر عصاره زردچوبه را بر رشد و تکثیر سلول­‌های سرطانی مورد بررسی قرار داده‌اند.

برای انجام این پژوهش، ابتدا ساقه‌های زیرزمینی یا اصطلاحا ریزوم‌­های زردچوبه، تهیه و عصاره آن‌ها گرفته شد. سپس اثر این عصاره و به‌طور خاص ماده کورکومین زردچوبه، بر رشد و تکثیر سلول­‌های سرطانی بررسی شد. همچنین به­‌منظور مشخص شدن چندهدفه بودن این ماده دارویی و طبیعی ارزشمند، به بررسی DNA نیز پرداخته شد.

نتایج پژوهش نوری و همکارانش حاکی از آن بود که عصاره­ مورد بررسی به دلیل دارا بودن «ترکیبات فنلی» و خاصیت آنتی‌اکسیدانی ناشی از حضور ترکیباتی مثل کورکومین، می‌تواند از طریق کاهش میزان رادیکال‌­های آزاد، تأثیرات پیشگیرانه و همچنین تأثیرات درمانی روی سلول‌های سرطانی داشته باشد.

به‌علاوه بر اساس این نتایج، محققان مشاهده کردند که کورکومین می‌تواند از طریق توانایی قطعه‌قطعه کردن DNA سلول‌های سرطانی به قطعات کوچک‌تر، منجر به از بین رفتن چنین سلول‌هایی ­شود.

لذا بنا بر نتیجه‌گیری محققان فوق که مطالعه آن‌ها طی مقاله‌ای علمی پژوهشی در مجله «دانشگاه علوم پزشکی مازندران» منتشرشده، می‌­توان از ترکیبات زردچوبه برای تولید داروهای جدید و ارزان­تر در پیشگیری و بهبود بیماری سرطان استفاده کرد.

شایان ذکر است که «آنتی‌اکسیدان‌ها» موادی مغذی هستند که می‌­توانند از تخریب غشای سلول‌های بدن جلوگیری کنند. درواقع آنتی‌اکسیدان‌ها باعث خنثی کردن «رادیکال‌­های آزاد» می‌شوند. رادیکال‌های آزاد، خود مولکول­‌هایی هستند که به دلیل فقدان پوسته­ الکترونی کامل، عکس‌العمل شیمیایی بالایی نسبت به سایر مولکول‌ها و ساختارهای سلولی دارند و به‌شدت باعث تخریب آن‌ها می‌شوند.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۶۷۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایش مواد غذایی دریایی با جوهر هوشمند ایرانی

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما؛ اسماء وردیان محقق موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی مشهد در تحقیقی جالب با استفاده از آنتوسیانین، کورکومین و نسبت بهینه آنها بر روی بستر نانوفیبرکیتین موفق به تولید جوهر و نشانگر حساس به پی‌اچ برای پایش فساد میگو با چشم غیرمسلح شد.

در این طرح جوهر هوشمند سبز از ضایعات پوسته میگو (نانوفیبر‌های کیتین) و ترکیب دو رنگدانه طبیعی کورکومین و آنتوسیانین بدست آمده از گلبرگ زعفران برای پایش تازگی میگو در طول مدت نگهداری در یخچال ساخته شد. این جوهر هوشمند حتی پس از نگهداری به مدت شش ماه در دما‌های مختلف همچنان پایدار بودند.

غذا‌های دریایی به عنوان منبع غنی از ویتامین‎ها، مواد معدنی و اسید‌های چرب غیراشباع بخش مهمی از سبد غذایی هستند.

این غذا‌ها حتی در شرایط نگهداری مناسب نیز مستعد فساد هستند و پایش تازگی آن‎ها ضروری است.

برچسب های هوشمند با قرار‌گیری در محیط بسته‌بندی می‌توانند به صورت خودکار فعال شده و به مصرف‎ کننده اطلاعات بصری در خصوص سلامت و تازگی محصول ارائه دهند.

دیگر خبرها

  • سل تراپی معجزه نمی کند/ حداقل دو سوم سرطانی ها در ایران حتماً زنده می مانند
  • دیدن و بوییدن غذا ممکن است به راه جدیدی برای درمان دیابت تبدیل شود
  • تشخیص زودهنگام سرطان، پنجره‌ای به سوی زندگی
  • ۵ روش از مؤثرترین درمان‌های مکمل در بهبود سرطان
  • پایش مواد غذایی دریایی با جوهر هوشمند ایرانی
  • مطالعه یک ماده مغذی، مسیری برای درمان اختلالات مغزی!
  • تولید دارویی که از دیابت جلوگیری می‌کند
  • درمان بیش از ۵ هزار معتاد متجاهر در کمپ‌های ماده ۱۶ کرمان
  • کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول های بنیادی»
  • کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول‌های بنیادی خونساز»