Web Analytics Made Easy - Statcounter

کوالالامپور- ایرنا- روهینگیایی ها می گویند در اردوگاههای کاکس بازار بنگلادش با انواع بیماری ، گرسنگی ، بدبختی و محرومیت زندگی می کنند،اما با این وجود اکثر آنها حاضر به بازگشت به ایالت راخین براساس تفاهم نامه میان بنگلادش و میانمار نیستند.

به گزارش روز شنبه ایرنا ، میانمار و بنگلادش در نوامبر (آبان ماه ) گذشته تفاهم نامه ای برای بازگشت آوارگان روهینگیایی به میانمار امضا کردند که براساس آن روند بازگشت این آوارگان به ایالت راخین میانمار تا دوماه دیگر آغاز می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


روهینگیا واژه ای است که بوداییان میانمار در اشاره به اقلیت مسلمان این کشور از آن استفاده می کنند. میانمار می گوید این اقلیت مسلمان، در واقع مهاجران غیرقانونی هستند که وارد این کشور شده اند و از هیچ گونه حقوق قانونی به عنوان شهروند میانمار برخوردار نیستند.
مردم روهینگیا در اسناد تاریخی به هندوهای آراکان معروف هستند. ایالت راخین در میانمار بطور مشخص طی چهار نسل محل زندگی حدود یک میلیون و 300 هزار روهینگیا بوده و تا پیش از کودتای 1969 در برمه افرادی از این قوم در مناصب حکومتی و قانگذاری برمه نیز حضور داشته اند اما از آن پس تسلط قوم بورما و سیاستهای فرقه گرایانه منجر به حذف و سرکوب قوم روهینگیا شد. اکثریت قوم روهینگیا مسلمان هستند اما اقلیتی از پیروان آیین هندوئیسم را نیز در میان خود دارند.
بیش از هزاران نفر از مسلمانان روهینگیا از روز 25 اوت (سوم شهریور) در نتیجه دور جدید حملات شدید نیروهای ارتش و گروه‌های بودائی افراط ‌گرای میانمار، قتل عام شدند و خانه هایشان به آتش کشیده شد. علاوه براین افزون بر 650 هزار نفر از آنها وادار به ترک خانه‌ و کاشانه خود و فرار به ‌سوی مرزهای بنگلادش شدند. پناهجویان روهینگیا که موفق به عبور از مسیرهای صعب طبیعی میانمار شدند، در اردوگاه های مهاجران در شهر مرزی کاگس بازار بنگلادش پناه گرفتند.
پیش از آغاز موج جدید خشونت ها علیه مسلمانان روهینگیا، حدود 300 هزار پناهجوی روهینگیا در این منطقه حضور داشتند.
اقلیت نژادی روهینگیا در استان راخین از سال 2012 هدف حمله بودائیان تندرو قرار گرفته اند و با تشدید این حملات و پیوستن نیروهای ارتش به آنچه نسل کشی و پاکسازی نژادی مسلمانان میانماری نامیده می شود ، در دو ماه اخیر بیش از پیش هدف این قبیل حملات قرار گرفته اند.
طبق گزارش روز پنجشنبه پزشکان بدون مرز ، حداقل 6 هزار و 700 روهینگیایی در ماه نخست سرکوب آنها توسط سربازان ارتش میانمار در اوت 2016 (شهریور96) کشته شدند. میانمار رسما این کشتار را رد کرده و مدعی است که سرکوب روهینگیایی ها به بهانه پاسخگویی ارتش به شورشیان موسوم به ارتش رستگاری روهینگیا آرکان (راخین) که به ایستگاههای مرزی پلیس میانمارحمله کردند، انجام شده است.
سازمان ملل متحد در سال 2013 روهینگیا را به عنوان یکی از جوامع تحت آزار و اذیت معرفی کرد زیرا قوانین میانمار امکان برخورداری آنها را از ملیت سلب کرده است. این در حالی است برخی متون تاریخی سابقه حضور روهینگیا را در برمه تا قرن هشتم میلادی قابل ردگیری می دانند.
سرکوب مستقیم قوم روهینگیا توسط ارتش میانمار که از سال 1978 آغاز شد در سالهای 1991 و 1992 شدت یافت و از سال 2012 تاکنون به شکلی سازمان یافته و سیستماتیک ادامه یافته و بطور آشکار تبدیل به پاکسازی قومی شده است.
اکنون بسیاری از روهینگیایی ها می گویند حاضر به بازگشت به میانمار نیستند و اردوگاههای خود را ترک نمی کنند .
تعداد زیادی از آنها در مصاحبه های متعدد مسئولان سازمان های بین المللی و نهادهای حقوق بشری اعلام کردند که بازگشت به میانمار برای آنها به معنی مرگ است زیرا نظامیان میانماری آنها را نیز مانند دیگر هموطنانشان می کشند.
آوارگانی که مورد مصاحبه قرار گرفته اند می گویند خاطرات حضور آنها درمیانمار فقط شکنجه، کشتار، سرکوب ، تحقیر و تجاوز بوده است.
تعدادی از زنانی روهینگیایی نیز در این مصاحبه گفته اند برنامه بازگشت روهینگیایی ها فقط یک تله دیگر برای آنهاست ،سازمان های بین المللی بارها به مردم روهینگیا وعده امنیت دادند اما ارتش میانمار فقط به کشتن و نابودی روهینگیایی ها اعتقاد دارد.
علاوه براین تعداد زیادی از گروه های حقوق بشری نیز اعلام کردند که شرایط برای بازگشت با اطمینان و امن روهینگیایی ها در میانمار هنوز فراهم نشده است وهشداد دادند که احتمال دارد پس از بازگشت آوارگان فاجعه کشتار دیگری ایجاد شود.
طبق گزارش نهادهای بین المللی هنوز حدود 100 هزار نفر از روهینگیایی ها که از سال 2012 تاکنون در اثر حملات متعدد گروههای افراطی بودایی و نظامیان این کشور بی خانمان شده اند، دراردوگاههای در مرکز ایالت راخین گیرافتاده اند.
آساق**1599**3404** مریم شفیعی**انتشار: محسن اسماعیلی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۶۹۴۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام مشاغل از ارایه اسناد و دفاتر مالی معاف شدند؟

به گزارش خبرگزاری مهر، سید هادی سبحانیان رئیس سازمان امور مالیاتی کشوربا اشاره به ابلاغیه وزیر اقتصاد در خصوص اصلاح ماده ۲ آئین نامه ماده ۹۵ قانون مالیات‌های مستقیم از افزایش دو برابری نصاب گروه بندی صاحبان مشاغل خبر داد.

بر این اساس، اصناف و مشاغلی که فروش سالیانه آنها کمتر از ۳۰ میلیارد تومان باشد از ارائه اسناد و دفاتر مالی معاف شدند.

کد خبر 6098824 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • ترامپ: زندان را ترجیح می‌دهم
  • کدام مشاغل از ارایه اسناد و دفاتر مالی معاف شدند؟
  • کرگر: از هر 10 نفر، 8 نفر مسی را به رونالدو ترجیح می‌دهند؛ آن‌ها تحمل یکدیگر را نداشتند!
  • عملیات «کرم ابوسالم» کدام فرماندهی ارتش رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد؟
  • امیرعبداللهیان از مواضع بنگلادش در حمایت از مردم فلسطین قدردانی کرد
  • ارتش ایران حمله به کدام بندر اسرائیل را تمرین کرد؟ پاسخ رسانه عربی
  • رایزنی وزیران امور خارجه ایران و بنگلادش در مورد آخرین تحولات غزه
  • ارتش ایران هدف قرار دادن کدام بندر اسرائیل را تمرین کرد؟ پاسخ رسانه عربی
  • قدردانی از مواضع دولت و مردم بنگلادش در حمایت از مردم فلسطین
  • وزرای خارجه ایران و بنگلادش دیدار کردند