Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - سال گذشته وقتي رئيس بنياد عنوان اين شهدا را «شهيد خدمت» ناميد و وعده داد که علاوه بر تسهيلاتي که آتش‌نشاني براي اين عزيزان در نظر دارد بنيادشهيد نيز برايشان برنامه‌ريزي‌هايي مي‌کند، خانواده اين شهدا دلگرم شدند. به گزارش خبرنگار فرهنگي باشگاه خبرنگاران پويا، سال گذشته بعد از حادثه پلاسکو، مدتي بحث بر سر شهيد محسوب شدن يا نشدن شهداي آتش نشاني که در فاجعه ريزش و آتش سوزي ساختمان پلاسکو جان خود را از دست داده‌اند، بر سر زبان‌ها افتاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همين رابطه طي بازديدهايي که مسئولين مختلف در اين چند روز از محل حادثه پلاسکو و عمليات آوار برداري داشتند، در مواجهه با پرسش خبرنگاران حرف‌هايي داشتند. حجت الاسلام شهيدي محلاتي نماينده ولي فقيه در بنياد شهيد و امور ايثارگران، معاون رئيس جمهور و رئيس بنياد شهيد در بازديد خود از پلاسکو گفت:
«بنياد شهيد و امور ايثارگران آتش‌نشاناني را که در اين حادثه جان خود را از دست دادند شهيد خدمت محسوب مي‌کند.»
ايسنا هم در مورد اظهار نظر رئيس بنياد شهيد نوشت:
«شهيدي محلاتي با بيان اينکه شهداي آتش نشان به عنوان شهيد خدمت محسوب مي‌شوند، اظهارکرد: شهداي آتش نشان اين حادثه با ديگر شهيدان آتش‌نشاني تفاوت دارند. اين شهيدان ايثارگري‌شان به حد نهايي رسيده است. بنابراين ما تسهيلاتي براي آنان در نظرگرفته‌ايم. علاوه بر تسهيلاتي که خود آتش‌نشاني و شهرداري براي اين عزيزان در نظر دارد بنيادشهيد نيز يقيناً برنامه‌ريزي مي‌کند که ببيند چه برنامه‌هايي مي‌تواند در نظر بگيرد و تا چه حد مي‌توانيم اين عزيزان را زيرپوشش بگيريم.»
مطالبه شهردار تهران از بنياد شهيد
حالا بعد از گذشت حدود يک سال از سخنان رئيس بنياد شهيد، محمد علي نجفي، شهردار تهران بار ديگر بحث شهيد مطرح شدن يا نشدن آتش نشانان پلاسکو را مطرح کرده و طي نامه‌اي به بنياد شهيد درخواست رسيدگي به اين موضوع کرده است. نجفي در حاشيه سخنانش در مورد رسيدگي به وضعيت خانواده شهداي پلاسکو گفته است:
«تقاضاي اصلي خانواده شهداي پلاسکو از بنياد شهيد است و مي‌خواهند که بنياد شهيد، آن‌ها را قبول کند تا بتوانند از مزايا استفاده کنند اما تاکنون بنياد شهيد اين مساله را نپذيرفته چرا که مي‌گويد اين پذيرش بر اساس ضوابط‌شان نيست. اخيرا براي رئيس بنياد شهيد نامه‌اي نوشتم و مجددا اين تقاضا را مطرح کردم و مطمئن باشيد در اين 11 ماه آنچه که از عهده شهرداري تهران برآمده انجام داده‌. البته ما مي‌دانيم از دست دادن عزيزان را نمي‌شود جبران کرد اما اگر خواسته‌اي در چارچوب ضوابط داشته باشند به آن پاسخ مثبت مي‌دهيم.»
اين بار اما شهيدي محلاتي حرف‌هاي سال گذشته خود را مبني بر تسهيلات ويژه براي شهداي آتش نشان پلاسکو علاوه بر تسهيلاتي که شهرداري براي آنان در نظر گرفته را تکرار نکرده است. بلکه در پاسخ به نامه شهردار تهران، معاون حقوقي و امور مجلس بنياد شهيد و امور ايثارگران سخناني را درباره قضاوت قانوني پيرامون وضعيت اين شهدا مطرح کرده است. سعيد عندليبي، معاون حقوقي و امور مجلس بنياد شهيد و امور ايثارگران، در جلسه شوراي هماهنگي حقوقي بنياد شهيد و امور ايثارگران با اشاره به مسائل مطرح شده در خصوص پوشش حمايتي از خانواده آتش نشانان جان باخته در حين خدمت از جمله شهداي خدمت آتش نشان در حادثه پلاسکو گفت:
« موضوع احراز شهادت بر اساس قوانين موجود انجام مي شود و درصورتي‌که اين قوانين نياز به اصلاح و يا ابهام‌زدايي داشته باشند، تغييرات لازم بايد به تصويب مجلس شوراي اسلامي برسد تا بنياد بتواند آن را اجرا کند. بر اساس اين ماده «ايثارگر کسي است که براي استقرار و حفظ دستاوردهاي انقلاب اسلامي و دفاع از کيان نظام جمهوري اسلامي ايران و استقلال و تماميت ارضي کشور، مقابله با تهديدات و تجاوزات دشمنان داخلي و خارجي انجام وظيفه کرده و شهيد، مفقودالاثر، جانباز، اسير، آزاده و رزمنده شناخته شود و در موارد بعدي اين آئين نامه مصاديق شهيد و در حکم شهيد احصا شده است.» بنابراين جان‌باختگان در حوادث گوناگون تنها در صورتي به‌عنوان شهيد تحت پوشش بنياد شهيد و امور ايثارگران شناخته مي‌شوند که در اين چهارچوب قرار بگيرند.
خانواده شهداي خدمت بر اساس قانون تحت پوشش بنياد شهيد و امور ايثارگران قرار نمي‌گيرند و تسهيلات، کمک‌ها، حقوق و مزاياي در نظر گرفته شده براي اين عزيزان از سوي سازمان‌هاي محل خدمت شهيد در اختيار خانواده‌ها قرار مي‌گيرد. اگر مجلس شوراي اسلامي تعريف قانوني شهيد را اصلاح کند و يا تبصره‌اي به ماده قانوني مربوط به مصاديق شهيد اضافه کند که بر اساس آن آتش نشانان جان باخته در حين خدمت از جمله شهداي آتش نشان در حادثه پلاسکو را مشمول مصاديق ايثارگر تلقي کند و آن را به تصويب برساند، بنياد شهيد و امور ايثارگران مکلف به اجراي آن و تحت پوشش قرار دادن خانواده اين عزيزان است اما در حال حاضر بدون محمل قانوني و مصوبه مجلس شوراي اسلامي، بنياد براي تحت پوشش قرار دادن خانواده اين عزيزان اختيار قانوني را ندارد.»
علت تناقض سخنان سال گذشته مسئولين بنياد شهيد با سخنان امسال آنان
مهمترين سوالي که در ابتدا مطرح مي‌شود علت تناقض سخنان سال گذشته مسئولين بنياد شهيد با سخنان امسال آنان در مورد شهداي آتش نشان پلاسکو است. سال گذشته وقتي رئيس بنياد عنوان اين شهدا را «شهيد خدمت» ناميد و وعده داد که علاوه بر تسهيلاتي که خود آتش‌نشاني و شهرداري براي اين عزيزان در نظر دارد بنيادشهيد نيز برايشان برنامه‌ريزي‌هايي مي‌کند، خانواده اين شهدا دلگرم شده و مردم هم از اين سخنان رئيس بنياد استقبال کردند. شهردار قديم و جديد تهران هم طبق سال‌هاي گذشته موضوع شهداي آتش نشان را پيگيري کرده و محمد علي نجفي در اين زمينه مطالبه کرد. اما امسال معاونت حقوقي بنياد حرف ديگري مي‌زند. او قانونا ارائه تسهيلات به خانواده شهداي پلاسکو را بر گردن بنياد ندانسته و آن را خارج از محدوده قانون مي‌داند.
بحث قانوني شهيد محسوب شدن يا نشدن اين شهدا، موضوع جديدي نيست اما چرا رئيس بنياد در بازديد از محل حادثه پلاسکو وعده‌اي خارج از عرف قانوني به مردم داده است که باتوجه به محدوديت‌هاي قانوني نتواند به آن جامه عمل بپوشاند؟ و چرا معاونت حقوقي بنياد تبصره‌هاي قانوني اين موضوع را بعد از گذشت يک سال گوشزد و يادآوري کرده است؟ آيا اين مسأله شائبه استفاده تبليغاتي از التهاب فضاي حادثه پلاسکو را در اذهان عمومي ايجاد نمي‌کند؟
بيشتر بدانيد: چه تسهيلاتي به خانواده شهدا و جانبازان آتش نشان پلاسکو تعلق مي‌گيرد؟
براي بررسي موضوع بايد بدانيم آيا راه حلي که سعيد عندليبي براي رسيدن به تبصره قانوني آن پيشنهاد کرده يعني ارجاع به مجلس شوراي اسلامي کارگشاست؟ براي پاسخ اين مسئله مي‌بايستي بدانيم قانون در اين زمينه چه مي‌گويد و «شهيد خدمت» به چه کسي اطلاق مي‌شود؟ با توجه به طرح اين موضوعات آيا آتش نشانان جانباخته، شهيد محسوب مي‌شوند يا خير؟ اولين و مهمترين نهادي که قانوناً مي‌بايست درباره احراز شهادت افراد نظر قطعي بدهد، بنياد شهيد و امور ايثارگران است. بنياد شهيد با توسل بر مصوبات قانون جامع خدمات رساني به ايثارگران درباره مصاديق احراز شهادت نظر مي‌دهد.
آيين نامه تعيين مصاديق احراز شهيدو ايثارگر در 27 ارديبهشت ماه سال 93 به پيشنهاد بنياد شهيد، وزارت دفاع و ستاد کل نيروهاي مسلح در دولت تصويب شد. در آيين‌نامه تعيين و احراز مصاديق شهيد و ايثارگر، عناوين و مصاديق مختلفي براي احراز شهادت در شرايط مختلف افراد مطرح شده اما هيچ جايگاهي براي احراز شهادت آتش نشانان در نظر گرفته نشده است. و جاي خالي عنوان شهيد براي آتش نشانان نيز با ديگر مشاغل پر خطر دولت و دستگاه‌هاي ديگر در يک جايگاه عنوان مي‌شود.
مصاديق فوت حين خدمت
مهدي ايزدي معاون تعاون و امور اجتماعي بنياد شهيد و امور ايثارگران مرداد ماه سال گذشته بود که در مورد نحوه احراز شهادت مشاغل پر خطر گفت:
«بسياري از کارکنان دولت و کارکنان دستگاه‌هاي خدمات‌رسان نوع کار بسيار سختي دارند که با خطر بالايي روبروست مثل آتش‌نشان‌ها، نيروگاه‌ها، پالايشگاه‌ها، کوره‌هاي ذوب فلزات و معادن. افرادي که براي اين نوع خدمت تعيين مي‌شوند در جريان خطرات کار هستند و قانون نيز برابر با نوع کار آن‌ها امتيازاتي برايشان درنظر مي‌گيرد. به همين دليل نبايد فردي که به واسطه اين خطرات از بين مي‌رود شهيد محسوب شود اينها مصاديق فوت حين خدمت هستند که قوانين مربوط به آن‌ها نيز شامل حالشان خواهد شد. اما در بين اين مشاغل شغل آتش نشان‌ها کمي متفاوت‌تر بوده و به اين خاطر شوراي شهر تصويب کرده که شهرداري تهران به آتش نشان‌هايي که در حريق و عمليات نجات کشته مي‌شوند، همانند شهيد، خدمات بدهد.»
به همين دليل است که بنياد شهيد تاکنون هيچ آتش نشاني را تحت پوشش نداشته است. اما چيزي تحت عنوان «شهيد خدمت» که رئيس بنياد براي آتش نشانان شهيد حادثه پلاسکو نام برد در آئين نامه اجرايي قانون جامع خدمات رساني به ايثارگران و مصوب دولت وجود ندارد. عناوين شهادت در بندهاي مختلف آئين نامه مصاديق احراز شهيد و ايثارگر يا با اصطلاح «شهيد» تعريف مي‌شود و يا با اصطلاح «در حکم شهيد»
يوسف مجتهد، معاونت حقوقي شوراي عالي انجمن‌هاي جانبازان که خود از جانبازان دوران دفاع مقدس و از مسئولان اسبق بنياد شهيد است در گفتگو با تسنيم در رابطه با عنوان «شهيد خدمت» مي‌گويد: «نه در قانون مصوب مجلس و نه در مقررات آئين نامه‌‌اي دولت و نه در بخشنامه‌‌ها عنوان شهيد خدمت را نداريم. يک دعواي قديمي بين آتش نشاني و شهرداري و بنياد شهيد در اين زمينه وجود داشته است. مقررات شوراي شهر فقط مي‌تواند چنين عنواني را براي عوامل خود در تهران به کار ببرد. نمي‌تواند قانون‌گذاري مستقلي در اين زمينه بکند. شوراي شهر و شهرداري مي‌خواستند که از اين آتش نشان‌ها به عنوان شهيد خدمت ياد شود. در گذشته هم خيلي سعي شد که اين عنوان تصويب شود. در هيأت‌هاي دولت قبلي هم بحث شد و قرار شد روي آن کار شود اما به نتيجه نهايي نرسيد.»
قانون گذار تهيه آئين نامه مصاديق را بر عهده هيأت وزيران گذاشته
مجتهد مي‌گويد: «برخي مشاغل واقعا سخت است. فرض کنيد يک آتش نشان با 10 سال سابقه در چنين حادثه‌اي دچار مشکل مي‌شود. حالا يا از کار افتاده مي‌شود و يا کشته مي‌شود خب خانواده اين فرد با فردي که پشت ميز نشسته و 30 سال خدمتش را هم بدون هيچ خطري کار مي‌کند، بايد يک تفاوتي داشته باشد. منتها در نظام پرداخت‌ها مي‌روند و بر اساس همان سال‌هاي باقي مانده اين افراد يا بازنشسته تعريف مي‌شوند و يا خانواده‌هايشان مستمري بگير مي‌شوند. اين انصاف نيست و بايد توجه ويژه‌اي شود. مي‌بايست حالا مسئولين هر عنواني که مي‌خواهند براي آن‌ها بگذارند را قانون گذار بگذارد. اينطور نباشد که در تعابير افراد بيايد.»
مجتهد معتقد است راه حل اين مسأله تصويب آن در هيأت وزيران است. او مي‌گويد:«در قوانين و مقررات چيزي نداريم که اين افراد به عنوان شهيد در بنياد شناخته شوند. قانون گذار تهيه آئين نامه مصاديق را بر عهده هيأت وزيران گذاشته بود. هيأت وزيران هم سال 93 و سال‌هاي اخير آن را نهايي کرد اما در مصاديق چيزي در اين زمينه نيامده است. مثلا محيط باناني که توسط افراد شرور کشته مي‌شوند را در مصاديق آورده ولي چنين چيزي چون در مصاديق نيامده، خود بنياد شهيد محذوريت قانوني دارد. مگر آنکه دولت آئين نامه را اصلاح کند و بعد رئيس مجلس هم به تغييرات آئين نامه ايرادي نگيرد. آن زمان تازه جايگاه قانوني پيدا کرده و وارد مصاديق مي‌شود.»
هرچند که در قوانين موجود در آئين نامه مصاديق نه عنوان شهيد به آتش نشانان اطلاق مي‌شود و نه تسهيلات دولتي به خانواده آنان راائه خواهد شد، اما شوراي شهر تهران پيش بيني‌هايي در اين زمينه داشته است و بر اساس خدمات شهرداري تسهيلاتي را به آتش نشانان شهيد خود ارائه مي‌کند که هر چند چندان قابل مقايسه با تسهيلات دولتي بنياد شهيد نيست اما تا اندازه‌اي نيازهاي موجود را برطرف مي‌کند.
---------------------------------------
گزارش از: نجمه السادات مولايي‌
---------------------------------------
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۶۹۵۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واگذاری ۲ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام ایلام به بخش خصوصی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ایلام از برنامه‌ریزی برای واگذاری ۲ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام ایلام به بخش خصوصی طی سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از ایلام و به نقل از روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران گران استان ایلام، امین دوست محمدی امروز _شنبه هشتم اردیبهشت‌_ در دیدار سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام با اشاره به اینکه همه دستگاه‌های اجرایی مکلف به اجرای قانون جامع حمایت از ایثارگران هستند، اظهار کرد: سازمان برنامه و بودجه استان ایلام از تمامی ظرفیت‌های قانونی برای خدمات رسانی مطلوب به جامعه ایثارگران حمایت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تمام دستگاه‌های اجرایی استان ایلام از جمله بنیاد شهید و امور ایثارگران از ظرفیت جامعه هدف ایثارگران برای تحقق شعار سال تلاش کنند، افزود: برون سپاری خدمات از جمله موارد بسیار مهمی است که در دستگاه‌های اجرایی باید به این ظرفیت قانونی توجه کنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ایلام با اینکه واگذاری طرح‌های نیمه تمام به بخش خصوصی از دیگر اولویت‌های مهم است، خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی برای واگذاری ۲ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام ایلام به بخش خصوصی طی سال جاری انجام شده است.

محمد رحیمی، سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام ضمن قدردانی از حمایت‌های سازمان برنامه و بودجه از فعالیت‌ها و پروژه‌های عمرانی بنیاد شهید، تاکید کرد: ۱۰۰ درصد مصوبات دور نخست سفر رئیس جمهوری به ایلام در حوزه بنیاد شهید استان با اعتبار ۵ میلیارد تومان به اتمام رسیده است.

وی اضافه کرد: کارهای زیرساختی و پروژه‌ای بسیار خوبی در حوزه زائرسرا و خانه ایثار برای استان ایلام تعریف شده که نیاز به حمایت مسئولان ارشد استان در بحث اعتبارات دارد.

سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام با اشاره به اینکه برای تمام املاک بنیاد شهید سند تک برگ اخذ شده است، ادامه داد: در حال حاضر زائرسرای بنیاد شهید در مهران با ۶۰ درصد پیشرفت از جمله پروژه‌های مهم اداره کل بنیاد شهید است.

کد خبر 748398

دیگر خبرها

  • دغدغه اهالی هرمز درباره گلزار شهدا چه زمانی رفع می‌شود؟
  • مدیر حفاظت و اطلاعات بنیاد تعاون زندانیان معارفه شد
  • مسجد مقدس جمکران میزبان پیکر دو شهید گمنام می‌شود
  • خانواده‌های شهدا پشتوانه‌های اصلی نظام هستند
  • برنامه ریزی برای واگذاری ۲ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام ایلام
  • استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای خدمت به خانواده شهدا
  • واگذاری ۲ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام ایلام به بخش خصوصی
  • گلزار شهدا یک فرصت برای کار فرهنگی است
  • موانع تامین مسکن ایثارگران در شهر جدید سهند بررسی شد
  • بازدید مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران از طرح های اقتصادی ایثارگران در سیستان