Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - آقازاده استاندار مرکزي در چهارمين کنفرانس ملي کاربرد سامانه اطلاعات مکاني (GIS) در صنعت آب و برق که در سالن پيامبر اعظم (ص) استانداري برگزار شد، گفت:مديريت نوين انرژي راهبردي در شتاب بخشي به توسعه پايدار است که بايد بر اساس مرزهاي دانش جديد، به آن نگاه ويژه اي شود.
به گزارش خبرگزاري آريا ؛ آقازاده استاندار مرکزي اظهار کرد: استان مرکزي به لحاظ موقعيت جغرافيايي در قلب کشور واقع شده و از جمله ويژگي هاي آن بهره مندي از حمل و نقل ترکيبي، هاب انرژي و فعاليت گسترده در عرصه هاي صنعت و کشاورزي است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي بيان کرد: بنابراين نگاه علمي به حوزه انرژي در استان مرکزي از اهميت ويژه اي برخوردار است.
استاندار مرکزي ادامه داد: شمار زيادي از بزرگان علمي کشور زاده اين استان هستند و استان مرکزي جايگاه پررنگي در حوزه صنعت و کشاورزي دارد.
آقا زاده عنوان کرد: اين استان با حدود سه هزار واحد صنعتي و توليدي، چهارمين قطب صنعتي کشور به شمار مي رود و در زمينه توليد فرآوردهاي کشاورزي در زمره پنج استان برتر کشور است.
استاندار مرکزي اضافه کرد: استان مرکزي به جهت فعاليت هاي صنعتي بيشترين مصرف کننده برق کشور در اين بخش است.
آقازاده عنوان کرد: 130هزار نيروي انساني در بخش صنعت، 90 هزار نفر در واحدهاي بهره برداري بخش کشاورزي و تعداد قابل توجهي در حوزه صنايع زيردستي استان مرکزي مشغول به فعاليت هستند.
وي گفت: منابع آبي اين استان محدود است اما با همکاري وزارت نيرو تعادل لازم در مصرف آب و برق در استان مرکزي وجود دارد که نشان دهنده توانمندي مديران در اين حوزه است.
استاندار مرکزي افزود: بيش از 67 درصد مردم استان از شبکه آب و فاضلاب، 99 درصد مردم در مناطق شهري و روستايي از آب شرب سالم، بيش از 99 درصد از نعمت برق و 96 درصد مردم اين استان از نعمت گاز طبيعي برخوردارند.
آقازاده بيان کرد: همه بايد تلاش مضاعفي را به کار گيرند تا مشکلات ناشي از تحريم ها و تنگناهاي اقتصادي برطرف شود.
بختيار معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي وزير نيرو اظهار کرد: صنعت آب و برق به عنوان زيربنايي ترين صنعت کشور در سال هاي اخير به ويژه در دولت يازدهم موفقيت هاي ارزشمندي را شاهد بوده که نقش موثري در توسعه و رفاه جامعه داشته است.
وي بيان کرد: حفظ اين نقش کليدي مستلزم استفاده از آخرين دستاوردهاي مربوط به فناوري ها از جمله بهره گيري از سامانه اطلاعات مکاني است.
معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي وزير نيرو ادامه داد: سهم داده هاي مکاني تاثيرگذار بر امر تصميم گيري در اين صنعت بزرگ، بيش از 80 تا 90 درصد کل داده ها است، به همين دليل اين داده ها بايد با استفاده از سيستم هاي اطلاعات مکاني تبديل به اطلاعات شود تا قابليت کاربرد در نظام تصميم گيري را داشته باشد.
وي عنوان کرد: امروز در بيشتر کشورهاي پيشرفته مديريت شبکه هاي آب و برق با استفاده از فناوري اطلاعات مکاني انجام مي شود به همين دليل وزارت نيرو اهميت ويژه اي براي پردازش و انتشار داده هاي اطلاعات مکاني قائل است.
معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي وزير نيرو افزود: توسعه شبکه توليد جمع آوري و پردازش آمار و اطلاعات پايه به عنوان اولويتي اساسي در صدر برنامه هاي وزير نيرو در دولت دوازدهم است.
بختيار عنوان کرد: سيستم اطلاعات جغرافيايي GIS در وزارت نيرو بستر مهمي براي ذخيره سازي، نگهداري، مديريت و تجزيه و تحليل اطلاعات جغرافيايي است.
وي گفت: تدوين و استقرار نظام يکپارچه اطلاعات مکاني و آمار صنعت آب و برق به عنوان يکي از راهبردهاي اصلي حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات وزارت نيرو است.
معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي وزارت نيرو افزود: اين وزارتخانه با تدوين و ابلاغ نظامنامه سامانه اطلاعات مکاني، تدوين و ابلاغ سند مدل مفهومي GIS و برنامه استراتژيک و عملياتي SDI ( زير ساخت داده مکاني) تلاش کرده فضاي مناسبي براي اشتراک گذاري داده ها مکاني در قالب ژئوپرتال وزارت نيرو ايجاد نمايد.
بختيار تصريح کرد: هم اينک با استفاده از ماهواره هاي اطلاعاتي حتي مي توان رطوبت خاک را نيز تا اعماق زيادي اندازه گرفت.
معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي وزارت نيرو ادامه داد: بايد محيطي ايجاد شود تا شرکت ها قبل از اينکه طرح ها خود را اجرا کنند، بتوانند داده هاي لازم را به دست آورده و سپس نسبت به توليد ساير داده هاي مورد نياز اقدام کنند.
وي اظهار کرد: استانداردهاي بروزرساني داده هاي مکاني در بخش برق تدوين و ابلاغ شده و نياز است تدوين آنها در بخش آب و فاضلاب شهري و روستايي نيز به صورت جدي تر پيگيري شود.
وي عنوان کرد: فراهم نمودن زيرساخت مناسب براي اشتراک گذاري داده هاي مکاني حوزه وزارت نيرو با ساير وزارت خانه ها و سازمان هاي در قالب SDI ( زير ساخت داده مکاني ) از ديگر ضروريات است.
معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي وزارت نيرو افزود: با توجه به تکليف قانوني و برنامه هاي توسعه کشور پيرامون اطلاعات مکاني، استفاده از فناوري هاي نوين در راستاي توليد اطلاعات براي بالا بردن دقت در برداشت اطلاعات و اقتصادي تر کردن هزينه ها بايد مورد توجه قرار گيرد.
معاون اداري مالي و مديريت منابع وزارت علوم، تحقيقات و فناوري هم در ادامه اين نشست گفت: آموزش عالي چهار برنامه بزرگ اقتصاد مقاومتي را دنبال مي کند که يکي از آنها آمايش آموزش عالي و آمايش سرزمين است.
عسکريان افزود: 240 موسسه آموزش عالي دولتي در کشور وجود دارد که واحدهاي پيام نور و دانشگاه آزاد به آنها اضافه شود، آمار اين مراکز به چند هزار مي رسد.
وي بيان کرد: آمايش سرزمين در آموزش عالي مورد حمايت دولت است و بايد کمک شود تا اين آمايش به بهترين نحو انجام شود.
عسکريان افزود: آموزش عالي به سمت دانشگاه نسل سوم در حرکت است که در چشم انداز فعاليت هاي اين دانشگاه ها بخشي از درآمدها از طريق ايجاد مراکز رشد، کارگاه هاي علم و فناوري و شرکت هاي دانش بنيان تامين مي شود.
معاون اداري مالي و مديريت منابع وزارت علوم، تحقيقات و فناوري اضافه کرد: آموزش عالي هيچگونه دخل و تصرفي در اعتبارات استاني نداشت و امسال تبصره اي به نام اعتبارات توازن استاني ابلاغ شده که ارتباط بين دانشگاه ها و استان ها را قوي مي کند.
گفتني است چهارمين همايش ملي کاربرد سامانه اطلاعات مکاني GIS در صنعت آب و برق به ميزباني استان مرکزي در سالن پيامبر اعظم (ص) اراک آغاز و اين همايش تا عصر فردا (پنجشنبه) ادامه دارد.
در آيين افتتاح اين همايش از سه جلد کتاب اطلس 60 سال کارتوگرافي دکتر سحاب، کتاب پياده سازي شبکه هاي توزيع برق در سيستم GIS، ژئواينفورماتيک در صنعت توزيع نيروي برق و مدل سازي شبکه هاي توزيع برق با استفاده از GIS و فاز اول SDI در صنعت برق رونمايي شد.
همچنين در اين همايش 20 تنديس دکتر سحاب به شرکت هاي مختلف در حوزه آب منطقه اي، آب و فاضلاب شهري، آب و فاضلاب روستايي، توزيع نيروي برق در استان هاي مختلف و يک شرکت مادر تخصصي ارايه شد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۷۱۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دوران حفظ دروس گذشته است/ مطالعات باید مبتنی‌بر اطلاعات روز، ارتباطات و اینترنت باشد

زهرا سلیمانی، معلم برتر سال 1402 با بیان اینکه تدریسی را می‌توانیم اثربخش بنامیم که از فضای سنتی و محض خارج شود در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، اظهار کرد: در واقع، تدریس باید به سمت کاربردی‌شدن پیش برود.

وی با اشاره به چگونگی تدریس اثربخش، تصریح کرد: تدریس باید به‌گونه‌ای باشد که در دانش‌آموزان نهادینه شود و در زندگی به‌کار ببرند.

باید دانش‌آموزان را به سمت پژوهش سوق دهیم

این معلم برتر با اشاره به رویکرد خود در تدریس اثربخش، ابراز کرد: در این نوع تدریس همیشه درصدد بودم تا دانش‌آموزان خود را به سمت پژوهش سوق دهم. همچنین دانش‌آموزان را زمانی‌که موضوعی برایشان پیش می‌آمد، با مطالعات پژوهشی جهت می‌دادم.

سلیمانی ادامه داد: دانش‌آموزان را تشویق می‌کنم تا خودشان به دنبال یافته‌هایی که وجود دارد، بروند. جواب‌ها برای دانش‌آموزان هیچ‌گونه از پیش تعیین‌شده نبود و آنها پاسخ‌ها را تحلیل می‌کردند و تحقیق میدانی انجام می‌دادند؛ بنابراین به نتایجی که می‌رسیدند، عمیق‌تر بود، زیرا حاصل تجربه‌های خودشان بود.

خارج شدن کلاس از روزمرگی باید در اولویت باشد

وی با اشاره به بخش لالایی‌ها در تاریخ شفاهی، افزود: به هر کدام از دانش‌آموزان گفتم که لالایی‌های شفاهی مختص به پدربزرگ و مادربزرگ و پدر و مادر خود را پیدا کنید و در کلاس اجرا کنید؛ این امر باعث جذاب شدن کلاس شده بود و آن را از حالت روزمرگی خارج می‌کرد و یادگیری به سطح عمیق‌تری تبدیل می‌شد.

علاقه باید در وجود معلم نهادینه شود

سلیمانی با اشاره به بخش تاریخ محلی، ابراز کرد: مجموعه سرپوشیده زنجان یکی از موارد تاریخی بود و به دانش‌آموزانم این مورد را برای تحقیق و پژوهش پیشنهاد داده بودم؛ از آنجایی‌که این فعالیت بسیار جذاب بود، سه ماه مداوم به بازار می‌رفتند و با کسبه‌های محل به گفتگو می‌پرداختند؛ همین دانش‌آموز من به یکی از پژوهشگران حرفه‌ای و افتخاری بازار زنجان تبدیل شده است و کلیپ‌های آن به اداره کل میراث فرهنگی زنجان نیز اعلام شد.

وی ادامه داد: برای اینکه یک تدریس اثربخش داشته باشیم و کلاسمان به کلاس ویژه‌تری تبدیل شود، اول باید در وجود خود معلم علاقه نهادینه شود، باید بپذیریم که از فضای سنتی دور شویم. دوران مطالعه کتب درسی و حفظیات صِرف گذشته است؛ بلکه مطالعات باید مبتنی‌بر اطلاعات روز، ارتباطات، اینترنت و داد‌ه‌های خارج از کلاس درس باشد و از تکنولوژی روز استفاده کرد.

این معلم برتر با اشاره به اینکه دانش‌آموز باید برای جامعه مفید واقع شود، تشریح کرد: دانش‌آموزان باید حس کنند که می‌توانند با وجودشان به فضای آموزشی هویت بدهند و تاثیرگذار باشد.

دانش‌آموزان سرمایه کشور هستند

سلیمانی ادامه داد: وقتی دانش‌آموزان می‌دانند که اثرگذار هستند، علاقه‌مندی‌اشان به‌صورت ناخودآگاه افزایش پیدا می‌کند و برای رسیدن به نتایج بهتر آنها را کمک می‌کند.

وی افزود: باید به وجود دانش‌آموزان ایرانی افتخار کرد، زیرا آنها از لحاظ ضریب هوشی، قدرت تحلیل مطالب بسیار به‌روز هستند و باید از ظرفیت آنها استفاده کنیم.

سلیمانی با بیان اینکه دانش‌آموزان سرمایه کشور هستند، ابراز کرد: آنها ایده‌های فوق‌العاده‌ایی دارند. معلمان نباید به جایگاه خود غره شوند و فکر کنند که همه‌چیز‌تمام هستند، بلکه دانش‌آموزان هر کدام به‌نوبه خود ایده‌های زیادی به بنده در شکل‌گیری موزه ارائه دادند که هر کدام از آن‌ها به‌تنهایی بسیار ارزشمند است.

این معلم برتر خاطرنشان کرد: مهربانی، حال خوب، انرژی مقاضای سن دانش‎‌آموزان حال همه جامعه را بهتر می‌کند و برای اینکه جامعه پویاتری داشته باشیم به انرژی آن‌ها نیازمندیم. تا می‌توانیم باید به دانش‌آموزان و جوانان بها دهیم و از ایده‌هایشان بهره ببریم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دوران حفظ دروس گذشته است/ مطالعات باید مبتنی‌بر اطلاعات روز، ارتباطات و اینترنت باشد
  • دوران حفظ کردن دروس گذشته است/ مطالعات باید مبتنی‌بر اطلاعات روز، ارتباطات و اینترنت باشد
  • بهره‌مندی از ظرفیت بسیج سازندگی در مدیریت مصرف انرژی
  • ایجاد دانشکده فناوری‌های راهبردی در دانشگاه مازندران
  • بزرگترین خدمت به عرصه تولید مدیریت مصرف انرژی است
  • دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم، راهبردی برای توسعه روابط ایران با همسایگان
  • لزوم شتاب بخشی به تکمیل زنجیره ارزش/ نباید به خارج وابسته باشیم
  • حضور سفیران و مقامات بین المللی در همایش و نمایشگاه ملی ژئوماتیک
  • همه ۲۵ شهر خراسان شمالی به طرح ملی جی نف متصل می‌شود
  • یکی از روش‌های نوین در پیشگیری، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی عمومی است