Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، خیابان ها را که پیاده طی میکنیم کالاهای پر زرق و برق فروشگاه ها ما رو ناخواسته راهی مراکز خرید بزرگ می کند خرید هایی که نه از نیاز بلکه از سر ذوق برداشتن محصولات متفاوت و پر کردن سبد های خرید  فلزیه حسی که تجربه آن در دهه های گذشته برای ما ناآشنا بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هایپر مارکت‌ ها که سوغات فرنگ هستند در سال‌ های اخیر بازار بقالی‌ ها و سوپر مارکت‌ های محله رو حسابی کساد کردند آقای صادقی که همه عمر هر صبح  با یک بسم الله  مغازه‌ کوچک و ساده خوار و بار فروشیشو باز میکرد و روزی خودشو از خداوند سر سفره همسر و تک فرزندش میبرد این روزا حال و روز خوبی نداره.

 وقتی راجع به بازار و وضعیت مغازه ازش میپرسیم به اون سمت خیابون خیره میشه و میگه: از وقتی این فروشگاه‌ های بزرگ باز شدند مشتری‌ های منم همه رفتند وقت اذان ظهر که شد آقای صادقی کرکره فلزی مغازه رو پایین میکشه و با یه الحمدالله راهی منزلش میشه تا کنار همسرش چند ساعتی رو به اقامه نماز و خوردن نهار بگذرونه ما هم تو این فاصله سری به فروشگاه‌ های بزرگ زدیم فروشگاه‌ هایی که هر روز بیشتر از دیروز ظاهر شهرمون رو عوض میکنن و ناگزیر دیوار‌های بین چند مغازه‌ی کوچک برداشته شده تا جا برای آمدن این مراکز خرید باز شود.

سیمای هر شهر، مبلمان آن شهر است

ساخت و ساز مراکز خرید در شهر‌های بزرگ سال‌ های اخیر سیر صعودی داشته. مراکزی با ساختمان‌ های بلند که یکی پس از دیگری سر از خاک بیرون آورده و اکوسیستم شهری را تحت تاثیر خودش قرار داده.

ایمان فرهمند کارشناس معماری شهرسازی می‌گوید: سیمای هر شهر، مبلمان اون شهره، فضا‌هایی مثل پارکها، میادین، پیاده رو‌ها و مراکز تجاری که افراد بیشتری در این مکان‌ها وجود دارن و طراحی مناسب و به کارگیری مبلمان شهری متناسب با محیط در بخش‌هایی از شهر تأثیر زیادی در کیفیت زندگی شهری داره.

علاوه بر تغییر مبلمان شهری راه اندازی بی رویه مراکز خرید بزرگ در قالب هایپرمارکت‌ها افزایش مصرف گرایی بابت خرید‌های غیر ضروری و سلیقه و ذائقه مردم را نیز تغییر داده  و مغازه‌ها کوچک و متوسط از گردونه اقتصادی خارج شدند.

یکی از شهروندان ساروی میگه وقتی بچه بودیم برای هر خرید کوچیکم شده میرفتیم سوپر مارکت محل و خرید میکردیم، اما الان خجالت میکشیم وارد این فروشگاه‌ها بشیم و چندتا کالا نخریم.

اما شهروندی دیگه از وجود این مراکز اظهار رضایت میکنه و تجمیع کلیه کالا‌های مورد نیازش تو یک فروشگاه رو صرفه جویی در وقت و انرژی میدونه.

مغازه‌هایی که روزگاری مکان تجمع مردم محله‌ها بوده تا از احوال هم با خبر بشن، اما امروزه با تعطیلی همین مغازه‌ها سطح روابط اجتماعی در محلات کاهش پیدا کرده.

کارشناسان معتقدند ساخت این مراکز خرید کمتر با مطالعه، جانمایی صحیح و حتی نیاز واقعی مشتریان بوده و سودجویی سازندگان این مراکز و نهاد‌های صدور مجوز اصلی‌ترین انگیزه برای راه اندازی این هایپرمارکت‌ ها است.

واحد‌های صنفی کشور ۷ برابر میانگین جهانی

صادق موحدمنش کارشناس اقتصادی در اینباره می‌گوید: تعداد واحد‌های صنفی کشور در چند سال اخیر ۷ برابر میانگین جهانی شده، مکان یابی این فروشگاه‌ها دقیقا باید با یک طرح جامع انجام بشه و بعد از آن اتحادیه‌ها اجازه استقرار را به این مراکز خرید بدهند.

اما موضوعی که در صدور مجوز‌های بی رویه برای راه اندازی هایپرمارکت‌ ها دیده نشده آثار سوء ناشی از اشباع این فروشگاه هاست بعضی از این فروشگاه‌ ها که از نظر مالی توانایی رقابت با فروشگاه‌ های بزرگ را نداشتند حالا تعطیل شدند و به نظر می‌ رسه با توجه به افزایش بی رویه هایپرمارکت‌ها و حضور رقیبی سرسخت به نام فروشگاه‌ های مجازی تو آینده نزدیک این مراکزهم با بحران و شکست مواجه بشن و ممکنه یک موج بیکاری، رکود و بحران ایجاد بشه.

علت اجازه صدور این مجوز‌ها رو از مجتبی کواکبیان نماینده اصناف مازندران در اتاق اصناف کشور جویا شدیم. وی با اشاره به حذف فاصله صنفی گفت: دولت برای اشتغال زایی بیشتر، قانون حداقل فاصله بین دو محل کسب مشابه را برداشت، اما با توجه به جمعیت شهر و مشاغلی که وجود داره وقتی حدود صنفی برداشته شد مشکلاتی برای کسانی که سابقه طولانی در کسب و کار داشتند به همراه داشت؛ بنابراین بخش خصوصی و دستگاه‌های دولتی باید  با برنامه ریزی دقیق، هدفمند و مطالعات مرتبط از سونامی احتمال ورشکستگی مراکز خرید در آینده جلوگیری کنن.

این روند ساخت مراکز تجاری حتی تو سنتی‌ترین مناطق شهر‌های مازندران اونقدر افزایش پیدا کرده که به طور مثال فقط تو یک خیابان ۵۰ متری در ساری ۵ فروشگاه بزرگ راه اندازی شده.

راه اندازی که باعث تعطیلی چند مغازه با متراژ متوسط  شد و کسادی بازار آقای صادقی رو به دنبال داشت، جاییکه خاطراتش گره خورده با سال‌های کودکیمان.

گزارش از: سارا فرهمندراد

انتهای پیام/ م

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۷۴۰۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارسلونا ۴-۲ والنسیا/ لواندوفسکی بلای جان خفاش‌ها شد+ فیلم

در آخرین دیدار هفته سی و سوم لالیگای اسپانیا، تیم بارسلونا میزبان والنسیا بود که با درخشش لواندوفسکی با نتیجه چهار بر دو به پیروزی رسید.

در این بازی ابتدا فرمین لوپز در دقیقه ۲۲ بارسا را پیش انداخت، اما در ادامه خفاش‌ها دو گل زدند و تا در نیمه نخست پیروز به رختکن بروند. البته در ثانیه‌های پایانی وقت‌های تلف شده نیمه نخست، دروازه بان والنسیا خارج از محوطه جریمه توپ را با دست لمس کرد و از زمین بازی اخراج شد تا این تیم در نیمه دوم ۱۰ نفره بازی کند. نیمه‌ای که لواندوفسکی در آن درخشید و هت تریک کرد تا بارسلونا چهار بر دو پیروز این مسابقه شود.

شاگردان ژاوی با این پیروزی ۷۳ امتیازی شد و دوباره رتبه دوم را از خیرونا پس گرفت. والنسیا هم با ۴۷ امتیاز هشتم است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی فوتبال و فوتسال

دیگر خبرها

  • فعال شدن مراکز خرید محصولات کشاورزی در استان گلستان از ۱۵ اردیبهشت
  • افزایش ۵۳ درصدی خرید گندم در خوزستان ‌
  • مراکز خرید محصولات کشاورزی در استان گلستان از ۱۵ اردیبهشت فعال می‌شود
  • سگ‌های ولگرد، بلای جان ده‌ها هزار ایرانی (فیلم)
  • از کجا میشه لوازم یدکی چانگان خرید و ارسال داشته باشه؟
  • افزایش ۳۳ درصدی خدمات پستی البرز در خرید و فروش اینترنتی
  • نکات کلیدی که قبل از خرید فایل گرافیکی لایه باز باید بدانید
  • نکات کلیدی برای خرید و فروش ملک در ستارخان
  • بارسلونا ۴-۲ والنسیا/ لواندوفسکی بلای جان خفاش‌ها شد+ فیلم
  • گندم معمولی هر کیلو۱۸۵۰۰تومان از کشاورزان استان خریداری می شود