Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگران به دنبال تولید گیاهان تراریخته‌ای هستند که توانایی جذب دی اکسید کربن بیشتری از هوا داشته باشند و به کاهش سرعت گرمایش جهانی کمک کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، پژوهشگران مرکز تحقیقاتی سالک به دنبال تولید گیاهان اصلاح شده ای هستند که توانایی جذب دی اکسید کربن بیشتری از هوا داشته باشند و به این ترتیب با افزایش ترسیب کربن به کاهش سرعت گرمایش جهانی کمک کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این پژوهش دو گیاه آرابیدوپسیس (Arabidopsis) از خانواده شب بویان و آهوماش ژاپنی(Lotus japonicus) از خانواده لگوم ها به عنوان گیاهان نمونه مورد مطالعه قرار گرفتند.

هدف از انجام این آزمایشات، طراحی گیاهانی است که سوبرین بیشتری تولید کنند. سوبرین ترکیب اصلی چوب پنبه و حاوی کربن فراوان است. سوبرین تولید شده در ریشه این گیاهان مانع از دست رفتن آب از ریشه گیاه می شود. این ترکیب به تجزیه زیستی مقاوم است و چندین دهه بدون تجزیه باقی می ماند.

دکتر جوان چوری متخصص گیاه‌شناسی و رهبر این تیم تحقیقاتی گفت: زیست پالایی و به ویژه استفاده از گیاهان برای جذب دی اکسید کربن هوا کمک بزرگی به ترسیب کربن در خاک می کند. استفاده از گیاهان به عنوان موجودات فتوسنتز کننده برای کنترل تغییرات اقلیمی ضروری است و ما هم به دنبال تولید گیاهانی هستیم که توانایی زیادی در ترسیب کربن داشته باشند. این گیاهان امکان کشت در زمین هایی با حاصلخیزی کم را دارند و پس از برداشت می توانند به عنوان خوراک دام مصرف شوند. مهندسی ژنتیک و انتقال ژن مدرنترین و سریع ترین روش ممکن برای تولید این گیاهان است.

وی افزود: با استفاده از حدود ۶ درصد از کل زمین های کشاورزی موجود برای کشت این گیاهان اصلاح شده می توانیم مقدار قابل توجهی از دی اکسید کربن موجود در هوا را وارد خاک کنیم.

دکتر چوری گفت: دنیا در حال تجربه یک بحران است به کمک فناوری می‌توانیم گیاهانی تولید کنیم که به مقابله با بحران ها کمک کنند. همچنین طراحی گیاهانی که نسبت به تغییرات اقلیمی، خشکی، آفات و بیماری ها مقاوم باشند، به کمک مهندسی ژنتیک امکان پذیر است و کلید افزایش تولید در کشاورزی است.

وی ادامه داد: جمعیت انسان ها در حال حاضر ۷.۴ میلیارد نفر است. پیش بینی می شود در سال ۲۰۵۰ این رقم به ۹.۴ میلیارد نفر برسد. افزایش جمعیت و بهبود وضعیت تغذیه ای مردم فقیر از عواملی است که برای آن باید تولید غذای با کیفیت افزایش پیدا کند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۸۰۹۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نفت برنت به ۸۷ دلار و ۸۶ سنت رسید

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، قیمت نفت در روز چهارشنبه برای سومین روز پیاپی کاهش یافته است. افزایش ذخایر نفت خام و تولید نفت آمریکا به عنوان بزرگترین مصرف کننده نفت دنیا به همراه بالا رفتن امید نسبت به قرارداد آتش بس در خاورمیانه از عوامل افزایش قیمت نفت بوده است.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۵۴ سنت معادل ۰.۶۱ درصد کاهش به ۸۷ دلار و ۸۶ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۸۰ سنت معادل ۰.۹۸ درصد کاهش ۸۱ دلار و ۱۳ سنت معامله می‌شود.

آمار موسسه نفت آمریکا نشان می‌دهد ذخایر نفت خام این کشور ۴.۹۰۶ میلیون بشکه در هفته گذشته افزایش داشته، در حالی که ذخایر بنزین و میعانات گازی آن کاهش یافته است.

آمار رسمی اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می‌دهد ذخایر بنزین این کشور ۱.۴۸۳ میلیون بشکه و ذخایر میعانات گازی ۲.۸۷ میلیون بشکه پایین آمده است.
تولید نفت آمریکا هم در ماه فوریه تا ۱۳.۱۵ میلیون بشکه در روز افزایش داشته در حالی که در ژانویه برابر با ۱۲.۵۸ میلیون بشکه در روز بوده است.

انتظار بسته شدن یک قرارداد آتش بس بین رژیم صهیونیستی و حماس به دنبال از سرگیری مذاکرات صلح توسط مصر قیمت نفت را پایین آورده است. پایان این جنگ می‌تواند نگرانی در مورد گسترش درگیری و مختل شدن عرضه نفت خاورمیانه را کاهش دهد.

به نظر می‌رسد تولید اوپک صد هزار بشکه در روز در آوریل کاهش یافته و به ۲۶.۴۹ میلیون بشکه در روز رسیده است که نشان دهنده صادرات کمتر ایران، عراق و نیجریه و تعهد به سایر اعضا به قرارداد تولید اوپک پلاس است.

کد خبر 6093919 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید
  • نفت برنت به ۸۷ دلار و ۸۶ سنت رسید
  • تعطیلی آخرین نیروگاه زغال‌سنگ بریتانیا برای پیشبرد هدف کربن‌صفر
  • استخراج الماس از گل صدتومانی
  • برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید!
  • آسمان‌خراش‌ها؛ قاتل یا ناجی شهرها؟
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه در استان اردبیل
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه
  • آیا می توان گیاهان را به صورت خودکار آبیاری کرد؟
  • سطح گلخانه‌های کردستان به ۶۰ هکتار افزایش یافت