Web Analytics Made Easy - Statcounter

بررسی بودجه پیشنهادی 97 نشان میدهد که با اجرای آن، شکاف طبقات اجتماعی افزایش و در نهایت ناآرامیهای مدنی و اعتراضات بالا خواهد گرفت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح رزن،ریشه چنین سطحی نگری در بودجه از زمانی شروع شد که مجلس دهم یکسره خود را در تایید صلاحیت وزرا واداده و آنقدر منفعلانه عمل نمود که دولت را مطمئن ساخت، مجلس هر آنچیزی را تصویب خواهد کرد که دولت میخواهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این درحالیست که در قضیه زلزله کرمانشاه نیز بی اعتمادی مردم به دولت کاملا ظهور و بروز کرد که علائم هشدار دهنده ای می باشد. ترمیم این عدم اعتماد به بدنه دولت کار بسیار دشواری است.

در بودجه97، پرداخت یارانه نقدى از 33500 به ٢٣ هزار میلیارد تومان کاهش یافته است و این یعنى حذف یارانه نزدیک به ٣١ میلیون نفر در سال آینده. قدم بعدی دولت در آینده دادن یارانه تنها به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی است.

 

درآمدهاى نفتى پیش بینى شده در سال ١٣٩٧ از ١١٣ هزار میلیارد تومان سال ١٣٩٦ به ٩٦ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است. یعنی مشکل در صادرات نفت!!!

 

بودجه هاى عمرانى نیز از ٧١ هزار  به ٦٠ هزار  میلیارد تومان یعنى به اندازه ١٨ درصد در سال ١٣٩٧ کاهش پیدا کرده است، که معنای آن کلنگ زنی های جدید بیهوده خواهد بود.

 

درآمدهاى مالیاتى دولت از ١١٦ هزار  به ١٢٨ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است، افزایش 12 هزار میلیاردی را باید مردم بدهند. در حالیکه هیچ برنامه ای برای 40درصد فرار مالیاتی در بودجه وجود ندارد بجز تشویق میلیاردی برای کارکنان سازمان مالیاتی کشور.

 

قیمت دلار در بودجه دولت ٣٥٠٠ تومان دیده شده ولی عملا4200 تومان است که اختلاف 700 تومانی، برای پوشاندن بخشهای پنهان بودجه ای دولت است.

 

درآمد دولت از عوارض خروج از کشور و عوارض صدور پلاک خودرو و غیره زیاد خواهد شد، درحالیکه در رسانه ها بحث عوارض خروج از کشور را برجسته کرده اند، درحالیکه هزینه تعویض پلاک، عوارض فروش خودرو، گرفتن پلاک جدید، بسیار افزایش خواهد یافت و جیب طبقه متوسط و فقیر خالی تر خواهد شد.

 

دولت در بودجه جدید نسبت درآمد مالیاتی به تولید را به 10 درصد رسانده که برای مردم ایران بسیار سنگین است تنها استدلال دولت این است این عدد در دنیا 15 درصد است. این درحالیست که در پنج سال اخیر در ایران دارایی ثروتمندان به 100-200 درصد افزایش و جیب فقرا به همین میزان خالی تر شده است.

نکته مزاح گونه بودجه این است که بودجه عمرانی دولت کم شده و هزینه دولت بیشتر خواهد شد، جالب است دولت با این وضع میخواهد 800 هزار شغل نیز ایجاد کند.

 

در 8 سال دولت قبل 890 هزار نفر به تعداد کارکنان دولت اضافه شده است. حال دولت جدید تنها برای نهاد ریاست جمهوری پیش بینی 1200 نفر افزایش نیرو به مبلغ 77 میلیارد تومان در نظر گرفته است. حقوق متوسط هر نفر درماه 5 میلیون و 348 هزار تومان لحاظ شده است. جالب است دولت چند صد هزار نفر کارمند مازاد دارد بجای انتقال آنها بین ادارات، قصد جذب نیروی جدید دارد. افراد جذب شده غالبا سهمیه دار یا سفارش شده خواهند بود.

قرار بود در برنامه ششم توسعه 15 درصد از حجم دولت کاسته شود درحالیکه 60 هزار میلیارد تومان معادل 11 درصد افزایش دارد.

 

بنزین ۱۵۰۰ تومانی و گازوئیل ۴۰۰تومانی و افزایش شدید نرخ آب و گاز و جریمه های آنچنانی پلیس و عوارض خروج سه برابری سبب خواهد شد که هزینه تولید و بخصوص حمل و نقل کالا و مسافر افزایش پیدا کرده، و معیشت مردم دچار بحران جدی خواهد شد. به تبع آن گردشگری داخلی کاهش و افسردگی اجتماعی افزایش خواهد یافت.

 

در بودجه حاضر، افزایش ۱۰۰% اعتبارات سازمان راهداری و ۱۰%راه آهن و رشد ۲ برابری بودجه سازمان هواپیمایی، و افزایش بودجه گردشگری قابل توجه بوده که نشان از فعالیت زیاد و اعتماد بیش از حد دولت به جناب آخوندی(وزیر راه) و مهدی جهانگیری(گردشگری) دارد.

 

وزارت رفاه، بهداشت، راه، نیرو، اطلاعات، دفاع، ارتباطات به ترتیب بیشترین بودجه را سال 97 نصیب خود خواهند کرد و وزارت علوم، جهادکشاورزی باید بفکر کشت سماق باشند.

 

پیش بینی میشود در سال 97، شکاف طبقاتی، نارضایتی عمومی، میزان عدم وصول مطالبات بانکها، ورشکستگی موسسات تولیدی، اعتراضات، عدم اعتماد اجتماعی، افزایش یابد. با چنین وضعیتی لازم است مجلس از حالت انفعال خارج شده و کارشناسان نسبت به تبیین نقاط ضعف آن اقدام نمایند.

 

مهندس احمد صلاحی

 

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۷۴۰۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایگان شدن درمان کودکان تا ۷ سال سرمایه‌گذاری برای آینده است

وزیر بهداشت گفت: رایگان شدن خدمات پزشکی برای کودکان تا ۷ سال در مراکز پزشکی دولتی یک سرمایه گذاری برای سلامت کشور در ۱۰ یا ۲۰ سال آینده است. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت و درمان در حاشیه نشست هفتگی هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به رایگان شدن خدمات درمان برای کودکان تا سن 7 سال در مراکز پزشکی دولتی گفت: در حوزه سلامت در سنین مختلف شرایط خاصی وجود دارد که ما باید به آن توجه کنیم. بسیاری از بیماری‌های انسان در 7 سال اول زندگی او ایجاد می‌‌شود که اگر این بیماری‌ها در همان سنین کودکی پیشگیری شود، فرد در سنین بزرگسالی دیگر درگیر درمان این بیماری‌ها نخواهد شد. 

وی افزود: رشد تکاملی بدن انسان در طول دهه اول عمر او ایجاد می‌شود. بنابراین هر حادثه‌ای به ویژه در 7 سال اول زندگی کودکان می‌تواند پایدار شود. برهمین اساس با تلاش‌ها و پیگیری‌هایی که صورت گرفت در نهایت، رایگان شدن خدمات پزشکی برای کودکان تا سن 7 سالگی در مراکز پزشکی دولتی در هیئت دولت به تصویب رسید.  این طرح مایه افتخار برای جمهوری اسلامی ایران است که علی رغم همه مشکلات و تحریم‌ها خدمات پزشکی به کودکان تا 7 سال را در مراکز دولتی رایگان اعلام کند. 

عین اللهی گفت: این مسئله در واقع یک سرمایه گذاری برای آینده کشور است و ممکن است نتایج آن در دولت فعلی دیده نشود ولی در 10 یا 20 سال آینده نتایج آن مشخص خواهد شد و کشور را از نظر سلامت بیمه می‌کند.

خبر در حال تکمیل است...

 

دیگر خبرها

  • وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به بودجه دولت ناشی از چیست؟
  • جزییات درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال/ کدام هزینه‌ها سهم دولت است
  • جزییات درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال/ کدام هزینه ها سهم دولت است؟
  • جزییات درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال/ کدام هزینه ها سهم دولت است
  • لزوم استفاده بهینه از فضای مشارکتی در شهر/ افزایش ۶ درصدی بودجه فرهنگی شهرداری اصفهان
  • افشاگری کیهان از مخالفت دولت با لایحه حجاب | گیر داستان کجاست؟
  • افشاگری کیهان درباره مخالفت دولت با لایحه عفاف و حجاب
  • تصویب افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی | حقوق حداقل‌بگیران چند درصد افزایش می یابد؟
  • رایگان شدن درمان کودکان تا ۷ سال سرمایه‌گذاری برای آینده است
  • تقسیم عجیب بودجه‌های فرهنگی؟ / وقتی میراث فرهنگی کمبود بودجه دارد اما بعضی نهادها پول‌های کلان می‌گیرند (فیلم)