Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- مدیر دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی گفت: هنوز هیچ کشوری برای ثبت مشترک یلدا در فهرست میراث ناملموس یونسکو اعلام آمادگی نکرده است.

فرهاد نظری در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان گفت: از سال 2015 فرم ثبت آیین یلدا را برای یونسکو پر کرده و روی سایت قرار داده ایم و اعلام شده که کشورهایی که آیین یلدا را جشن می گیرند، می توانند برای ثبت این آیین در فهرست میراث ناملموس یونسکو با ایران پرونده مشترک تشکیل دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: طی دو سال اخیر هنوز کشوری برای همکاری پرونده مشترک یلدا با ایران اعلام آمادگی نکرده است.

مدیر دفتر ثبت آثار همچنین درباره ادعای دیگر کشورها برای ثبت این آیین به نام خود گفت: هیچ ادعایی وجود ندارد و تنها جمهوری اسلامی ایران فرم ثبت یلدا را در سایت یونسکو قرار داده است.

نظری همچنین درباره پرونده های نامزد ایران برای ثبت میراث ناملموس سال 2019 گفت: با توجه به اینکه این تصمیم در شورای سیاست گذاری گرفته می شود، هنوز کاندیداهای ایران مشخص نیست و این شورا تصمیم نهایی را خواهد گرفت.

گفتنی است پیش از این محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور نیز  ثبت پرونده های مشترک در یونسکو را امری سخت و پیچیده  و این همگرایی را نیازمند لابی های مختلف فرهنگی و سیاسی دانسته بود. لازم به ذکر است که در کنار کشور ایران، بخش های از افغانستان، هند، پاکستان و آذربایجان نیز جشن یلدا را برگزار می کنند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۹۰۷۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرآن کریم؛ در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان

به نقل از الاخبار المسائی، روز گذشته ۲۳ آوریل(۴ اردیبهشت) مصادف با روز جهانی کتاب بود که همه‌ساله از سوی یونسکو گرامی داشته می‌شود، از سویی پژوهش‌های مرتبط با وضعیت کتاب‌خوانی، گسترش کتابخانه‌ها، ترویج کتاب‌خوانی و کتاب‌های پرفروش نیز معمولاً در این ایام انتشار می‌یابد.

یونسکو در روز جهانی کتاب، با همکاری سایر سازمان‌های بین‌المللی مرتبط با کتاب، شهری را به عنوان پایتخت بین‌المللی کتاب انتخاب می‌کند.

 هدف از انتخاب چنین شهری تشویق مردم به‌طور عام و جوانان به‌طور خاص برای کشف لذت مطالعه و احترام به آثار و دانشی است که نویسندگان در طول قرون و اعصار آفریده‌اند. علاوه بر این به منظور گسترش فرهنگ در بین مردم، پایتخت کتاب منتخب هرسال متعهد می‌شود که کتاب‌خوانی را ترویج کند و میزان مطالعه در گروه‌های سنی و جمعیتی مختلف در داخل و خارج از کشور بالا ببرد. همچنین دولتی که پایتخت کتاب منتخب در آن است متعهد می‌شود که در آن سال برنامه‌ای از فعالیت‌های فرهنگی تدوین کند.

در روز جهانی کتاب امسال، آدری اوزولای، مدیرکل یونسکو عنوان پایتخت جهانی کتاب در سال ۲۰۲۴ را به شهر آکرا در غنا اعطا کرد.

علی‌رغم پیشرفت فناوری و دسترسی مردم به اینترنت و به تبع آن شبکه‌های اجتماعی، کتاب‌ها هنوز در سراسر جهان بسیار محبوب هستند. هرساله ناشران در سراسر جهان هزاران کتاب منتشر و برخی از آنها برای دستیابی به پرفروش‌ترین کتاب‌ها با یکدیگر رقابت می‌کنند.

مراکز پژوهشی در جهان اعلام کردند قرآن کریم، نهج‌البلاغه، اصول کافی و اسفار اربعه از پرفروش‌ترین کتاب‌ها در جهان و به‌ویژه در کشورهای اسلامی بوده است.

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

دیگر خبرها

  • آیین نامه طبیعت‌گردی ابلاغ شد/ آفرودسواران ساماندهی می‌شوند
  • ۲ وزیر احمدی نژاد رقیب قالیباف شدند /ذوالنوری هم وارد گود شد /اولین گزینه نایب رئیسی مجلس مشخص شد
  • تجهیز ۲۰ بسته برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در گردشگری کرمان
  • آیین‌نامه طبیعت‌گردی ابلاغ شد/ آفرودسواران ساماندهی می‌شوند
  • اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد
  • قرآن کریم؛ در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان
  • آقای استاندار؛حل مشکل آزادراه زنجان_تبریز کار یک مدیرکل نیست
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد
  • آن‌سوی تاریخ نصف‌جهان به روایت میراث ناملموس
  • آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود