Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@17:03:38 GMT

دلربایی فناوری در آیینه پژوهش

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۹۱۰۹۸

دلربایی فناوری در آیینه پژوهش

تهران- ایرنا- روزهای پایانی پاییز مصادف است با پرکاری پژوهشگران و جشن سالانه پژوهش؛ تازه شدن دیدوبازدیدها در بزم نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و حتی رساندن دردودل های محققان به گوش مسئولان.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار امسال نیز با حضور موسسات، پژوهشگاه ها و دانشگاه ها و مراکز رشد وابسته به نهادهای دولتی اما در غیبت بزرگ بخش خصوصی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هیجدهمین دوره نمایشگاه که 22 تا 26 آذر در 3 سالن 8 و 9، 10 و 11 و 27 نمایشگاه های دائمی تهران برپا شد، میزبان 91 شرکت کننده در 150 غرفه است و می توان مزایایی را نسبت به سال های قبل برای آن برشمرد؛ از جمله طراحی اپلیکیشن نمایشگاه که در یافتن غرفه ها به بازدیدکننده ها کمک می کند، طراحی غرفه جامع نمایشگاه که در آن 6 کارشناس با کمک نمایشگرها بازدیدکننده ها را برای یافتن غرفه یا فناوری مورد نظر راهنمایی می کنند و برپایی غرفه فناوری های منتخب که در روز اول میزبان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری بود و 64 فناوری برتر با سطح آمادگی فناوری/TRL بالای 6 در آن قرار گرفته و رونمایی شد.
افزون بر این، بازدیدکننده ها می توانند با نصب اپلیکیشن نمایشگاه به غرفه های برتر امتیاز بدهند و به این شکل خود نیز امتیازی بگیرند تا در مراسم اختتامیه هم غرفه های برتر معرفی شوند و هم 10 بازدیدکننده با بیشترین میزان مشارکت جایزه ای بگیرند.
همچنین فناوری ها در 20 گروه اصلی و 117 زیرگروه برای ارائه در نمایشگاه دسته بندی شده اند.غیر از این امسال بیش از 65 کارگاه علمی برای برگزاری در نمایشگاه در نظر گرفته شده است که از این تعداد 20 کارگاه در فضای کارگاهی سالن های 8 و 9 و 10 و 11 و بقیه در غرفه ها برگزار شده اند.

***حضور پررنگ دستگاه های اجرایی و داستان بی سرانجام مشارکت بخش خصوصی
شاید اولین نکته ای که در بدو ورود به سالن 8 و 9 نمایشگاه به چشم می خورد، غرفه های بزرگ دانشگاه ها، پارک های علم و فناوری استان های مختلف، پژوهشگاه ها و مراکز و موسسات علمی و کاربردی و تحقیقاتی وابسته به یکی از وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت صنعت، معدن تجارت، وزارت نفت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و ...است.
در حالی که طی سال های اخیر برای فعال کردن بخش خصوصی و ورود آنها به بخش پژوهش و توسعه فناوری ها تلاش شده است، جای خالی شرکت های دانش بنیان، شتاب دهنده های خصوصی و بخش های توسعه و تحقیق شرکت های خصوصی در نمایشگاه این ذهنیت را تقویت می کند که تلاش ها چندان نتیجه بخش نبوده است.
از مجموع 91 شرکت کننده ، فقط تقریبا 5 شرکت کننده به بخش خصوصی تعلق دارند که دو شرکت کننده در زمینه توسعه فناوری های فضای مجازی فعال هستند، از این گذشته به نظر می رسد جایابی غرفه ها با توجه به بزرگی و اعتبار شرکت کننده ها در نظر گرفته شده است؛ طوری که دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی شریف در بدو ورود سالن 8 و 9 در غرفه ای بزرگ چشم نوازی می کنند و غرفه متوسط یک بخش خصوصی به نام غرفه بوکت در راه گذر دوم واقع است.
دبیر هیجدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار در این مورد به خبرنگار ایرنا گفت: عمده معیار ما این بوده که دانشگاه ها و مراکزی که فناوری های خود را وارد سامانه ایران تک هاب کره اند، در سالن 8 و 9 حضور داشته باشند.
مجید متقی طلب افزود: معیار انتخاب طرح ها میزان قابلیت تجاری سازی آنها بوده است، در مجموع همه پارک های علم و فناوری، دانشگاه ها و مراکز اصلی فناوری در این سالن جایابی شده اند.
وی ادامه داد: در مواردی هم مراکز به دلیل این که دیر برای ثبت نام در نمایشگاه اقدام کرده اند جای خالی برای انها نبوده است با اینکه فناوری هایی با سطح بالای تجاری سازی داشته اند.
رییس پارک علم و فناوری گیلان در مورد اندازه غرفه ها نیز گفت: اندازه غرفه ها بر اساس تقاضای خود شرکت کننده بوده است، مثلا دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی شریف که طرح های زیادی داشتند بر اساس میزان نیاز غرفه خود را اجاره کردند.

***نمایشگاه دستاوردهای پژوهش برای بخش خصوصی خوب است یا خیر؟
یک عضو شرکت انتشارات همراه علم که نرم افزار بوکت/bookit را برای مطالعه کتاب های دانشگاهی و تخصصی توسعه داده است، در مورد حضور در این نمایشگاه به خبرنگار علمی ایرنا گفت: ما برای اولین بار در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش شرکت کردیم.
هدایت امین هدایتی در مورد بازدیدکننده ها و مزایای نمایشگاه افزود: اول اینکه این نمایشگاه مانند نمایشگاه الکامپ یا رسانه های دیجیتال زیاد با استقبال جوانان روبرو نیست و بیشتر اساتید دانشگاهی و محققان به آن می آیند و برای خود ما هم سوال بود که چه کسانی به نمایشگاه می آیند؛ بنابراین نمایشگاه خوب برندینگ (معرفی) نشده است.
وی ادامه داد: با وجود این فرصت خوبی برای ارتباط با مسئولان دولتی بود و مثلا من توانستم با اقای (سورنا) ستاری (معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری) 5 دقیقه صحبت کنم و در مورد کاری که کرده ایم توضیح بدهم، همینطور معاون (پژوهش و فناوری) وزیر علوم به غرفه آمدند. اما در نمایشگاه هایی مانند الکامپ شلوغی و جمعیت زیاد مانع از ارتباط خوب با مسئولان می شود.
هدایتی افزود: در مجموع فضای خلاقانه ای در نمایشگاه هست ولی به نظر می رسد باید بیشتر معرفی شود.
یکی از اعضای شرکت ره بین صنعت نصیر از شرکت های مرکز رشد دانشگاه خواجه نصیر طوسی نیز در مورد نمایشگاه و بازدیدکنندگان آن گفت: بازدیدکننده ها تخصصی نیستند.
بهنام صمدی که دانش آموخته رشته کامپیوتر در دانشگاه خواجه نصیر است افزود: در مورد فناوری هایی مانند شرکت ما که در زمینه سیستم های هشدار رانندگی فعالیت می کنند بسیار مهم است که بازدیدکننده تخصصی به دنبال فناوری خاصی باشد، من مایل هستم در نمایشگاه هایی شرکت کنم که تخصصی تر باشند.
مدیر عامل شرکت دانش بنیان وزین فن آوری ایمن (وفا) نیز در مورد شرکت در نمایشگاه گفت: من برای اولین بار در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش شرکت کرده ام.
حسین غیاثی مهر نیز در مورد نمایشگاه گفت: ما با دو سامانه سمفاد و آی سوشال/isocial در این نمایشگاه برای اولین بار شرکت کرده ایم.
وی در مورد مزایای نمایشگاه افزود: اول از جهت بازاریابی برای ما مفید است زیرا مشتری های ما می توانند همه دانشگاه ها و وزارتخانه ها باشند.
غیاثی مهر اضافه کرد: ضمن اینکه توانستیم نشان دهیم میان این همه شرکت های دولتی با بودجه غیردولتی کاری بکنیم که بعضی نیازهای همه نهادهای دولتی را رفع می کند.
وی گفت: از این گذشته ارتباط خوبی با مسئولان برقرار کردیم و من در روز اول نمایشگاه توانستم در 15 ثانیه سامانه آی سوشال را به اقای (سورنا) ستاری معرفی کنم و با بازخورد خوب وی روبرو شدم.

***چینش غرفه ها بر اساس فناوری ها یا اسم و رسم؟
یکی دیگر از نکاتی که در نمایشگاه به چشم می خورد، چینش غرفه هاست. به معنای این که غرفه نه بر مبنای فناوری هایی که عرضه می کنند بلکه بر اساس ترتیب دانشگاهی چیده شده اند و تقریبا همه فناوری های ارائه شده یک مرکز از محصولات گیاهی تا خودرو و ...کنار هم دیده می شوند و از این جهت ترتیبی ندارد.
صمدی در این مورد معتقد است: در این نمایشگاه همه نوع فناوری از صنایع غذایی و گیاهی و دارویی تا خودرو و هواپیمای بدون سرنشین و رایانه وجود دارد و همین امر باعث می شود بازدیدکننده ها استفاده کافی از نمایشگاه نبرند.

***مشارکت با بازدیدکننده ها؛ رمز شلوغی غرفه ها
اساسا نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری فن بازار نمایشگاهی تخصصی به شمار می آید و طبیعتا نمی توان انتظار داشت خانواده ها و افراد معمولی از آن بازدید کنند. اما ابتکار بعضی غرفه ها در راستای ترویج علم و بیان علم به زبان ساده مانند غرفه موزه ملی علوم و فناوری و پژوهشگاه ملی ژنتیک و زیست فناوری باعث جلب بازدیدکننده های بیشتری شده بود.
غرفه پژوهشگاه مهندسی ملی ژنتیک و زیست فناوری ایران با رمز مشارکت طلبی و ارائه خدماتی مانند مشاوره ژنتیک و انجام آزمایش های ساده علمی و ترویج علم توانسته بود به این هدف برسد.
استادیار گروه زیست فرآورده های گیاهی این پژوهشگاه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در این مورد گفت: ما برای چهارمین سال متوالی در نمایشگاه شرکت می کنیم و سه سال به عنوان غرفه برتر انتخاب شده ایم.
دکتر کسری اصفهانی ادامه داد: از آنجا که ترویج علم را یکی از وظایف خود می دانیم هر ساله در نمایشگاه سخنرانی ها و کارگاه های علمی به زبان ساده برگزار می کنیم و آزمایش هایی مانند استخراج دی ان ای و کشت بافت را برای دانش آموزان انجام می دهیم. ضمن اینکه برای بعضی سخنرانی ها از دانش آموزان دبیرستانی دعوت می کنیم به نمایشگاه بیایند.
وی افزود: بعضی اعضای هیات علمی پژوهشگاه هم که خود کلینیک مشاوره ژنتیک دارند، هر روز در غرفه مشاوره ژنتیک رایگان ارائه می دهند.

***جای خالی دریافت و تحلیل داده ها از نمایشگاه
برگزارکنندگان نه در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و نه در دیگر نمایشگاه ها و همایش ها و جشنواره ها توجهی به داده ها به ویژه اطلاعات مرتبط با بازدیدکنندگان و شرکت کنندگان ندارند؛ اما نباید نقش و اهمیت این داده ها را فراموش کرد. برای نمونه اگر در همین نمایشگاه نظامی وجود داشت که بازدیدکنندگان را رصد و اطلاعات آنان را ثبت می کرد امکان تحلیل اطلاعات بعد از نمایشگاه برای استخراج تعداد بازدیدکنندگان، علاقمندی آنان به هر بخش خاص، سطح سواد و دایره سنی و روزهای بیشتری که بازدیدکنندگان در نمایشگاه حضور یافته اند بود.
بنابراین به نظر می رسد در نمایشگاهی که نخبگان پژوهشی و فناوری کشور دور هم جمع شده اند، دریافت و تحلیل این داده ها کاری مهم و در همان حال آسان و به شدت مفید است و بد نیست سال های بعد در دستور کار باشد.

***نمایشگاه، آیینه ای برای فناوری های یک سال قبل و ارزیابی سطح آمادگی فناوری ها
نباید از یابد برد که نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار یکی از مهم ترین بخش های هفته پژوهش و فرصت مناسبی برای فناوران و نواوران است تا هم از دستاوردهای یکدیگر مطلع شوند و هم با سرمایه گذاران خصوصی و دولتی ارتباط بگیرند.
افزون بر این، آیینه ای از تلاش های همه بخش های دولتی است که در زمینه پژوهش و فناوری تلاش می کنند و یکباره این تلاش های خود را برای مردم و مسئولان به نمایش گذاشته اند. همچنین به دلیل ثبت فناوری ها در سامانه ایران هاب تک و ارزیابی این فناوری ها از نظر میزان آمادگی تجاری سازی به نظر می رسد معیار و محک مناسبی هم برای فناوران باشد.
هر چند در نهایت باید در رفع نواقص بیشتر کوشید و با جلب مشارکت بیشتر بازدیدکننده ها و استفاده از ابزار تبلیغی و برندسازی برای نمایشگاه، دستاوردهای عرضه شده را بیشتر به مردمی نشان دهد که می پرسند پژوهش به چه کار می آید.
علمی**9157**1440
گزارش از: منصوره شوشتری** گلشن
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۹۱۰۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۱۰۰ مذاکره هیئت‌های تجاری داخلی و خارجی در غرفه فارس

بر اساس آخرین آمار دریافتی تعدادکل مذاکرات تجاری و غیرتجاری در غرفه استان فارس در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴، سه رقمی شد و از یک صد مذاکره گذشت. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (اکسپو 2024) در حالی آغاز به کار کرد که غرفه استان فارس همچنان پر رونق میزبان مسئولان ارشد کشور و همچنین سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بود. بر اساس آخرین آمار دریافتی تا بعدازظهر دیروز، 10 اردیبهشت‌ماه تعداد کل مذاکرات تجاری و غیرتجاری در غرفه استان فارس سه رقمی شد و از یکصد مذاکره گذشت.

ظرفیت‌های قابل توجه استان فارس در بخش‌های مختلف به شکلی است که چشم هر بیننده و مراجعه کننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

«میثم لطیفی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری استخدامی کشور»، «محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی»، «حسن‌نژاد، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی»، «عباسی، مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال وزارت کشور»، «فولادگر، معاون کسب و کار وزیر صمت»، «علیخانی رئیس ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور»، «رئیس میزصادرات سازمان توسعه و تجارت ایران»، «دبیر دوم سفارت سنگال»، استاندار بوشهر، تعدادی از معاونان استانداری‌های بوشهر، سمنان و قزوین به همراه مدیران برخی از شرکت‌های بزرگ تأمین مالی کشور و یک هیئت مذاکره کننده بزرگ روسی از نزدیک با توانمندی‌های استان فارس آشنا شدند.

ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (اکسپو 2024) ابتدای هفته جاری با حضور فارس و 30 استان دیگر کشور در محل نمایشگاه‌های بین اللملی تهران آغاز به کار کرد. این نمایشگاه در حالی بعد از ظهر امروز به کار خود پایان می‌دهد که تا بعدازظهر دیروز در این رویداد 20 محصول جدید استان فارس در حوزه فرایند‌ها و تولیدات رونمایی و چندین تفاهم‌نامه همکاری و سرمایه‌گذاری با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی منعقد شده است.

هدف از برگزاری این نمایشگاه 5 روزه فراهم کردن زمینه‌های لازم برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، شیلات، فرش و صنایع دستی، گردشگری، دارو، تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، محصولات آرایشی، بهداشتی، صنعت ساختمان، خدمات فنی مهندسی و پتروشیمی اعلام شده است.

استان فارس نیز با تأکید بر معرفی زنجیره‌های ارزش در زمینه‌های فولاد و گیاهان دارویی مشارکت جدی در این رویداد مهم اقتصادی را در دستور کار قرار داده‌ است.

انتهای پیام/424/

دیگر خبرها

  • تحویل غرفه‌های ناشران نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آغاز شد
  • آغاز تحویل غرفه‌های ناشران نمایشگاه کتاب
  • جمع آوری ۶ قلم کالای غیر استاندارد در نمایشگاه بین‌المللی قزوین
  • غرفه کرمان جزء برترین‌های نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • غرفه استان کرمان جزء برترین‌های نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • استان یزد، غرفه برتر نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • بیش از ۱۰۰ مذاکره هیئت‌های تجاری داخلی و خارجی در غرفه فارس
  • راه رسیدن به نوآوری، سرمایه‌گذاری بر انسان خلاق است
  • رونمایی از سامانه ساربانیار در غرفه استان یزد نمایشگاه ایران اکسپو
  • بازدید وزیر کشور از غرفه استان اردبیل در نمایشگاه اکسپو