Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@22:47:09 GMT

پژوهشگران مستقل را مورد توجه قرار دهیم

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۹۵۶۳۷

پژوهشگران مستقل را مورد توجه قرار دهیم

استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران گفت: متأسفانه پژوهشگران مستقل را به رسمیت نمی شناسیم و آن ها را وارد پروژه های پژوهشی عظیم خود نمی کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم هفته پژوهش شنبه ۲۵ آذر ماه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.

تقی آزاد ارمکی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهراندر این مراسم با طرح این پرسش که چرا علی رغم هزینه های زیاد برای پژوهش نتیجه نمی گیریم، گفت: نحوه چیدمان نظام اجتماعی و نظام سیاسی ایران مشکل اساسی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نظام ما شبه سنتی و شبه نظام مدرن غربی است. تا این مسأله حل نشود مشکلات علمی و پژوهشی و همچنین سایر مشکلات مان حل نخواهد شد.

وی افزود: در کشور ما مرکز همه چیز دولت و سیاست است. در نتیجه نهادهای دیگر جایگاه حاشیه ای پیدا کرده اند. من جایی درباره نظریه اجتماعی ۳ پایه ای توضیح داده ام. دولت می خواهد مرکز همه چیز باشد و همه امور را سامان دهد. در نتیجه حوزه علم حوزه ای تابعی و پاندولی می شود. تابعی از حوزه سیاست. منتظریم بودجه بیشتری دریافت کنیم تا کار بیشتری انجام دهیم. نظام سیاسی و دولت باید علم را از دستور کار خود خارج کند. تا این اتفاق نیفتد مشکل علم در کشور ما حل نخواهد شد. مراکز پژوهشی زیادی داریم با بودجه های فراوان اما تاکنون نتوانسته اند مسایل اساسی کشور را مورد بحث، چالش و تأمل قرار دهند. نه این که افراد دانشمندی نداریم بلکه این ها تابعی از نظام بروکراتیک اند. نمی توانند خارج از این سیستم بروکراتیک عمل کند.

تقی آزاد ارمکی گفت: کمربند حاشیه ای نظام پژوهشی ایجاد کرده ایم که افرادش دولتی و بودجه های آن دولتی است. این شرایط اجازه پژوهش صحیح را نمی دهد و پژوهشگران و پژوهش های تقلبی تولید می کند. این می شود شبه پژوهش. بخش اعظم تولید رساله ها توسط همین کمربند دارد تولید می شود. در کنار این روند یک جریان ضد پژوهش و ضد علم نیز در حال شکل گیری است که نقد قدرت و نظام را دنبال می کند که نتیجه آن می شود رادیکالیسم سیاسی. اگر دو جریان اول مسایل اصلی را از دستور کار کشور خارج می کنند، این جریان سوم به صورت رادیکال این کار را انجام می دهد.

این استاد جامعه شناسی اظهار داشت: یک جریان چهارمی هم داریم که جریان ضعیفی است و باید آن را تقویت کنیم. کسانی که مسایل اساسی کشور را طرح می کنند اما فرصت پژوهش ندارند. این ها پژوهشگرهای مستقلی هستند که گاهی به خاطر عدم توانایی یک بحث اساسی جامعه را فقط در حد یک صفحه می نویسند. متأسفانه این افراد را به رسمیت نمی شناسیم و آن ها را وارد پروژه های پژوهشی عظیم خود نمی کنیم. زمان جنگ من اولین پژوهش خود را انجام دادم پیرامون اثرات جنگ بر غرب کشور. این پژوهش موجب تأثیرگذاری بر تصمیمات مقامات آن زمان شد.

عضو هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در ادامه گفت: در آن زمان متوجه تحولات خانواده در ایران شدم و شروع به کارهای شخصی در این زمینه کردم. در مطالعاتم صورت بندی جدیدی از مسایل خانواده ارائه دادم. خانواده سفید و تغییر ساختار خانواده به جای فروپاشی خانواده را مطرح کردم. اولین کسی بودم که ازدواج سفید را مطرح کردم. ۳ دهه بر روی مسأله خانواده پژوهش کردم. اگرچه هیچ گاه در این حوزه تدریس نکردم. اما به عنوان یک ایرانی مسلمان همواره دغدغه خانواده را در جامعه خودم داشته ام.

وی افزود: سوالی در سطح بین الملل وجود دارد که جامعه ایرانی در کجای جامعه جهانی است؟ پژوهشی نیز در این زمینه انجام دادم و امروز اگر در این موضوع جستجو کنید کاری که انجام داده ام را مشاهده خواهید کرد. در طول این سال ها پژوهش های مختلفی را بنده دست اندر کار انجامش بوده ام و چندین میلیارد هزینه شد درباره اعتیاد و ... اما این پژوهش ها امروز کجا هستند؟ این پژوهش های دولتی را تأثیری در آن ها ندیدم. اما آن کارهایی که دغدغه شخصی ام بوده و انجام داده ام بسیار تأثیرگذار بوده اند.

آزاد ارمکی همچنین گفت: اگر بخواهیم پژوهش را از حالت پاندولی و تابعی خارج کنیم چاره ای نداریم جز توجه به پژوهشگران مستقل و آزاد. باید به دغدغه های آنان توجه کنیم. چرا در حال حاضر مسأله تولید و اشتغال مسأله اصلی پژوهش ما نیست؟ چون این مسأله از آغاز طرح نشده است و در میانه راه مطرح شده است. در حوزه طرح مسأله نیاز به پارادایم شیفت داریم. برای حل مصرف گرا شدن جامعه و اقتصاد وابسته باید ابتدا اقتصاد دانان ما کاری انجام دهند سپس این موضوع، موضوع اصلی پژوهش ما شود. در این شرایط دیگر کودکان خیابانی و فقر مردم نمی شود مسأله اصلی ما. فقر مردم زمانی از بین می رود که ریشه مشکل حل شود.

وی سپس افزود: در هفته پژوهش باید تعیین استراتژی برای پژوهش مان انجام دهیم. باید ببینیم پژوهش های ما چه اشکالی دارند که تأثیرشان کم است. پژوهشگران ما ضعیف نیستند. منابعی که ما می خوانیم منابع دست اول جهانی است اما نتیجه مطلوب را نمی گیریم. به دلیل این مشکلات پژوهشی که در کشور داریم. در هفته پژوهش به جای جایزه دادن به پژوهشگر باید الگوهای پژوهشی را تعیین کنیم. از طرفی باید مسایل اساسی را پیدا کنیم و رابطه بین دانش، اطلاعات و تفکر را معلوم کنیم. ما بیش از تفکر، بر دانش و اطلاعات تمرکز داریم. در نتیجه رساله های دانشگاهی دچار تکرار می شوند و داده محور اند به جای مبتنی بر تفکر بودن. ما داریم خود را تکرار می کنیم و در واقع داریم نظریه سایی می کنیم. به جای نظریه پردازی در حال ساییدن نظریات هستیم.

تقی آزاد ارمکی در پایان گفت: علوم اجتماعی باید سنجش افکار را کنار بگذارد و از طرفی پرداختن صرف به تاریخ موضوعات را کنار بگذاریم تا به مسایل روز خودمان دست پیدا کنیم. همچنین باید مسایل درون و بیرون علم را تعریف کنیم و رابطه بین این ها معلوم شود. پژوهشگاه ها هم باید فعالیت های کاربردی انجام دهند و هم فعالیت های تئوریک. اگر مسایل بنیادین را شناختیم آن وقت است که می توانیم گام بزرگی در این حوزه برداریم. چرخه معیوب رابطه علم و نظام سیاسی باید درست شود. آن وقت من استاد دانشگاه و دانشمند آرزویم نمی شود این که مسئول جایی بشوم. بلکه مسئولین در طلب ارتباط با من و استفاده از دانش من خواهند شد.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۹۵۶۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عمده شکایات مردمی از این پزشکان؛ علت چیست؟

دکتر محمدرضا خردمند در پاسخ به این سؤال که «عمده شکایات مردم به کدام اقدامات پزشکی مربوط است؟» اظهار کرد: در تمام جهان در رشته‌هایی که اعمال جراحی پرخطرتری وجود دارد احتمال صدمه به بیمار نیز بیشتر است و به دلیل پرریسک بودن اعمال جراحی در حوزه‌های زنان، ارتوپدی و جراحی، شکایات و محکومیت‌ها در این تخصص‌ها نیز بیشتر است، اما در سال‌های اخیر بیشتر آسیب‌ها در حوزه زیبایی بوده و اکنون بیشترین شکایات مردمی در زمینه خدمات زیبایی و ترمیمی است.

مراکز زیرزمینی منشأ اصلی صدمه به زیبایی مردم

به گزارش تسنیم، وی افزود: در حال حاضر مراکز زیبایی به دو دسته تقسیم شده‌اند؛ یک دسته از این مراکز توسط پزشکان تحصیل کرده که عضو سازمان نظام پزشکی و دارای مجوز مرکز تخصصی پوست و مو هستند اداره می‌شود و دسته دیگر توسط افرادی که فاقد تحصیلات و مجوز‌های پزشکی هستند اداره و این خدمات زیبایی ارائه می‌شود که دسته دوم، یعنی مراکز فاقد مجوز و صلاحیت، منشأ اصلی صدمات فوق العاده زیادی هستند که به سلامت و زیبایی مردم وارد می‌شود.

عوارض اعمال زیبایی در بسیاری از موارد غیرقابل جبران است

خردمند با بیان اینکه جبران این صدمات بسیار مشکل و پرهزینه است؛ هشدار داد: صدمات ناشی از جراحی و انجام اقدامات زیبایی در مراکز زیرزمینی و فاقد مجوز و صلاحیت پزشکی، در بسیاری از موارد متأسفانه اصلاً قابل برگشت نیست.

عمده اقدامات غیرمجاز در آرایشگاه‌ها و مراکز زیرزمینی

وی با بیان اینکه عمده این اقدامات غیرمجاز در آرایشگاه‌ها و مراکز زیرزمینی انجام می‌شود؛ بیان کرد: باید این مراکز بلافاصله پلمب و به مراجع قضایی معرفی شوند. دامپینگ یا قیمت شکنی، یعنی ارائه خدمات زیبایی با قیمت پایین‌تر از آنچه پزشکان دریافت می‌کنند؛ یکی از دلایلی است که مردم را به انجام جراحی‌ها و اقدامات زیبایی در این مراکز غیرمجاز سوق داده است.

پزشکان عمومی حق انجام جراحی زیبایی دارند؟

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی در پاسخ به این سؤال که پزشکان عمومی حق انجام اعمال زیبایی را دارند؟: تصریح کرد: پزشکان عمومی بیش از ۹۰ درصد اورژانس‌های بیمارستان‌های کشور را اداره می‌کنند و بیماران در بدو ورود در اورژانس‌ها عمدتاً توسط پزشکان عمومی معاینه می‌شوند و سپس پزشکان متخصص به ادامه درمان می‌پردازند، اما برای ورودشان در حوزه زیبایی، باید کمیسیون تعیین صلاحیت‌ها تعیین تکلیف و حدود وظایف پزشکان را معین کند تا از این نابسامانی که وجود دارد برطرف شود.

وی ادامه داد: ترکیب این کمیسیون شامل اعضای وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی است که باید با حضور معاون درمان وزارت بهداشت یا نمایندگان او در محل نظام پزشکی تشکیل شود، اما بیش از سه سال است که این کمیسیون تشکیل نشده است. با وجود این، به طور کلی می‌توان گفت که پزشکان عمومی برخی اعمال کوچک زیبایی مانند ژل و بوتاکس را انجام می‌دهند و اگر در همین حدود باقی بماند فعلاً منعی برای ادامه فعالیت‌شان وجود ندارد.

مجازات قصور پزشکی در حوزه زیبایی

خردمند درباره قصور پزشکی در حوزه زیبایی و مجازات آن نیز افزود: اگر صدمه به بیمار، محرز شود پزشک باید دیه پرداخت کنند و اگر شکایت انتظامی شود در مراجع انتظامی نیز محکومیت اعمال خواهد شد. همچنین قانون مجازات اسلامی برای مواردی که قصور پزشکی منجر به فوت شود مجازات حبس را در نظر گرفته، اما سازمان نظام پزشکی معتقد است که این مجازات باید به جرائم نقدی یا خدمات پزشکی تبدیل شود تا مردم از دسترسی به پزشک محروم نشوند.

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که در قانون سازمان نظام پزشکی، وظیفه نظارت بر عهده سازمان نظام پزشکی گذاشته نشده است؛ ادامه داد: وظیفه نظارت بر مراکز درمانی و عملکرد پزشکان بر عهده معاونت‌های درمان و بهداشت وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی است البته در جرائم مشهور ضابطین قضاتیی نیز می‌توانند به موضوع ورود پیدا کنند.

دیگر خبرها

  • توسعه مدیریت در نظام سلامت مبتنی بر جوان‌گرایی
  • این رویداد در خدمت ایجاد مشارکت میان جامعه پژوهشگران برگزار شد
  • عمده شکایات مردمی از این پزشکان؛ علت چیست؟
  • مسئولان نظام به بیمه و امنیت شغلی کارگران توجه کنند
  • کادرسازی برای نظام جمهوری اسلامی اولویت حلقه صالحین باشد
  • میدان مغناطیسی زمین ۳.۷ میلیارد ساله است
  • باید برای جهش تولید به رفع موانع پرداخت/ لزوم توجه به موضوع عفاف و حجاب در جامعه
  • توسعه اجتماعی شاخص‌ترین دارایی نظام است
  • نقش توجه به پژوهش‌های علمی در مدیریت بلایای طبیعی بی‌بدیل است
  • تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه