Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیرجند - ایرنا - مدیر کل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی، گفت: مدیریت منابع آبی در استان با وجود خشکسالی های پیاپی باعث شده است که بتوانیم بیلان آبی را کاهش دهیم و 50 میلیون متر مکعب آب صرفه جویی کنیم.

سید ابوالحسن میر جلیلی، روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: بر اساس بررسی های به عمل آمده بیلان آبی در 3 سال گذشته 185 میلیون متر مکعب بوده و این میزان هم اکنون به 137 میلیون متر مکعب رسیده که نشان از مدیریت درست منابع آبی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: نصب کنتور های هوشمند، روش های آبیاری نوین و مشارکت مردم در مدیریت منابع آب استان باعث شده است که با وجود بارندگی های کم جلوی اضافه برداشت آب گرفته شود.
وی با بیان اینکه خشکسالی های مستمر نفوذ پذیری خاک را از بین برده است، اظهار کرد: این امر باعث شده که با وجود بارندگی هم کمترین میزان آب به سفره های آب زیر زمینی وارد شود که اگر مدیریت منابع آب را در اولویت قرار ندهیم به زودی با مشکل های زیادی روبه رو خواهیم شد.

** فرونشست/ حادترین مرحله خشکسالی
میر جلیلی با اشاره به اینکه فرونشست زمین حادترین مرحله خشکسالی است، افزود: متاسفانه در دشت های سرایان، قاین و فردوس با نمونه هایی از این قبیل روبه رو هستیم.
وی تصریح کرد: فرونشست زمین به تدریج سفره های آب زیر زمینی را از بین می برد به طوری که بارندگی ها هم مثمر ثمر نخواهد بود اما با اقدام هایی که در چند سال گذشته در بحث مدیریت منابع آبی استان انجام شده است امیدواریم بتوانیم با این بحران به خوبی مقابله کنیم.
وی در ادامه با توجه به اینکه شغل اغلب مردم خراسان جنوبی کشاورزی و دامداری است خواستار صرفه جویی و استفاده بهینه از منابع آبی شد.

** فرونشست زمین، پیام نابودی سفره آب زیر زمینی
مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای خراسان جنوبی، قبلا در این ارتباط به خبرنگار ایرنا، گفته بود: فرونشست زمین پیام نابودی سفره آب زیرزمینی و وقوع زلزله ای خاموش را به همراه دارد، که در صورت تداوم، این زلزله تا نابودی سفره آب زیرزمینی و ممات منطقه به کار خود ادامه خواهد داد.
حسین امامی، ادامه داد: برداشت بی رویه آب زیرزمینی درسال های گذشته و خشکسالی های پیاپی منجر به افت شدید سطح آب زیرزمینی شد که اعمال سربار ناشی از این افت منجر به فرونشست دشت های استان شده است.
به گزارش ایرنا، وی اضافه کرد: تبعات ناشی از این امر در قالب بروز درز و شکاف در برخی از دشت های استان و به خصوص در دشت های سرایان و فردوس نمود بیشتری پیدا کرده است.
وی تصریح کرد: این شرکت در ارتباط با طرح تعادل بخشی برای جلوگیری از اضافه برداشت چاه های مجاز نسبت به استقرار و تقویت گروه های گشت و بازرسی منابع آب استان، برگزاری مستمر جلسات اطلاع رسانی و فرهنگ سازی، تجهیز همه چاه های کشاورزی به کنتورهای حجمی و هوشمند برای کنترل میزان برداشت آب زیرزمینی اقدام و به موازات آن نیز اقدامات لازم در خصوص انجام مطالعات تعیین سقف کف شکنی در دشت های بیرجند، سرایان و خضری را انجام داده است.
جمعیت خراسان جنوبی در سرشماری آبان ماه سال 95، 769 هزار نفر اعلام شد.
این استان با 151 هزار کیلومتر مربع مساحت پس از سیستان بلوچستان و کرمان سومین استان پهناور کشور است.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
*3215*6054*خبرنگار-محمدرسول ابراهیمی اسفدن* انتشار- مریم پنجابی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۹۸۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: بیشترین حجم ذخیره سازی در این سه روز، به ترتیب مربوط به شهرستان‌های طبس، بشرویه و زیرکوه بوده است.

نصرآبادی افزود: در مجموع حجم آبگیری سازه‌های آبخیزداری از ابتدای سال آبی ۱۴۰۲، ۲۵ میلیون متر مکعب برآورد شده است.

وی گفت: خراسان جنوبی ۲ هزار و ۴۰۰ سازه آبخیزداری با حجم ذخیره ۹۴ میلیون مترمکعب روان آب دارد.

مدیرکل منابع طبیعی استان با اشاره به مشارکت قرارگاه امام حسن (ع) برای اجرای طرح‌های آبخیزداری افزود: در انتظار تصویب و ابلاغ ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌های آبخیزداری امسال هستیم تا پس از تخصیص، بلافاصله اجرای طرح‌ها آغاز شود.

دیگر خبرها

  • مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • صرفه جویی ۸۰۰ هزار متر مکعب آب با انجام اقدامات حفاظتی در بافق و بهاباد 
  • صرفه جویی آب در شهرستان بافق و بهاباد
  • اصلاح الگوی کشت بهترین راه برای مدیریت مصرف آب
  • صرفه جویی ۲/۵ میلیارد تومانی نیروگاه رامین اهواز با بازسازی دستگاه جت پرشر دیزل
  • صرفه جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی
  • ناترازی آب با فعال شدن معادن در شهرستان اهر
  • خودرو ، جایزه صرفه جویی در مصرف برق
  • تأمین آب آشامیدنی قشم با یارانه میلیاری/ صرفه‌جویی کنید
  • بحران فرونشست در ۳۵۹ دشت ایران