Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از مازندران به نقل از رسا، حجت الاسلام غفار شعبانی، مدیر مدرسه علمیه مصطفی خان ساری امروز در جمع اساتید و طلاب این مدرسه علمیه با اشاره به ضرورت تقویت پژوهش در میان طلاب، گفت: متأسفانه امروز طلاب مدارس علمیه با مسائل پژوهشی تا حدی بیگانه هستند.
وی با بیان این که سازوکارهای آموزشی و پژوهشی در حوزه باید به گونه ای باشد که فرصت بیشتری برای تحقیق و پژوهش در اختیار طلاب قرار داده شود، افزود: در حال حاضر بخش مهمی از وقت طلبه در طول یک روز صرف فعالیت های آموزشی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


استاد حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که اساتید حوزه خود باید برای گسترش و نهادینه کردن فرهنگ پژوهش در میان طلاب پیش قدم شوند، تصریح کرد: اگر اساتید دروس مختلف حوزه بخشی از برنامه های آموزشی خود را در قالب تحقیق و پژوهش از طلاب درخواست کنند به طور حتم این روش می تواند بستری برای نهادینه شدن روح پژوهش در طلاب شود.
مدیر مدرسه علمیه مصطفی خان ساری با بیان این که یک طلبه متأسفانه انگیزه لازم برای پرداختن به مسائل تحقیقاتی و پژوهشی را ندارد، افزود: باید با برنامه و طرح های مناسب انگیزه یک طلبه را برای پرداختن به تحقیق و پژوهش بالا ببریم.
 شعبانی با اشاره به این که امروز بسیاری از دروس در مراکز مهم علمی جهان با محوریت پژوهش و تحقیق انجام می شود، خاطرنشان کرد: پژوهش به عنوان یک علم می تواند کمک شایانی در فهم یک طلبه برای آموختن کند.
استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که دومین قدم پس از اقدامات انگیزشی در طلاب، آموختن مهارت های لازم در امر پژوهش است، تصریح کرد: یک طلبه تنها با انگیزه نمی تواند به یک محقق و پژوهشگر توانمند تبدیل شود بلکه در این مسیر برگزاری کارگاه های آموزشی و توجه ویژه به درس روش تحقیق می تواند بسترهای لازم را در این زمینه فراهم کند.
مدیر مدرسه علمیه ساری با تأکید براین که مهارت های پژوهشی باید از همان پایه های ابتدایی حوزه برای یک طلبه به تدریج بیان شود، خاطرنشان کرد: پرداختن تدریجی به این موضوع می تواند بسیاری از مشکلات مهارتی در حوزه پژوهش را رفع کند.
استاد حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که متأسفانه امروز آموزش و تدریس در حوزه های علمیه به صورت کاملاً تئوری و بر مبنای متن به طلاب ارائه می شود، خاطرنشان کرد: اگر برنامه های آموزشی حوزه با محوریت پژوهش به طلاب ارائه شود می توانیم به گسترش و نهادینه شدن فرهنگ پژوهش در حوزه امیدوار باشیم.
مدیر مدرسه علمیه مصطفی خان ساری با بیان این که تحقیق و پژوهش از سنت های ارزشمند حوزه های علمیه به شمار می رود، تصریح کرد: متأسفانه این سنت ارزشمند همانند برخی دیگر از سنت های رایج حوزه های علمیه در حال فراموشی است.
حجت الاسلام شعبانی به سنت دیرینه مباحثه به عنوان یکی از شیوه های ارزشمند یادگیری در حوزه اشاره کرد و گفت: خوشبختانه این سنت با تلاش و تأکید علما و بزرگان حوزه امروز به یک فرهنگ ماندگار در حوزه تبدیل شده که غیر قابل تغییر است.
استاد حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که تحقیق و پژوهش در حوزه نیز باید به یک فرهنگ غیر قابل تغییر تبدیل شود، افزود: برای فهم مناسب از اهمیت این مسأله باید به سال ها تلاش و ممارست علمای دین برای به یادگار گذاشتن آثار ارزشمند و نفیس نگاه کنیم.
مدیر مدرسه علمیه ساری با بیان این که امروز تحقیق و پژوهش در حوزه فراگیر نیست و تنها به صورت فردی در مدارس علمیه دنبال می شود، خاطرنشان کرد: باید برنامه ریزی ها به گونه ای باشد تا شاهد فراگیر شدن این علم ارزشمند در میان همه طلاب حوزه باشیم.
حجت الاسلام شعبانی با تأکید براین که فقه شیعی در طول تاریخ با تحقیق و پژوهش در برابر تحریف دشمنان حفظ شد که امروز این گونه در جامعه متجلی است، خاطرنشان کرد: امروز نیز راه حفظ این فقه پویا و متعالی، تحقیق و پژوهش است.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۰۱۰۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفتگو با رتبه اول مستندنگاری جشنواره پژواک

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، ­ حیدرزاده در گفتگو با شبکه خبر در بخشی از سخنانش درباره موضوع پژوهش گفت: موضوع برنامه و مستندی که قرار است طبق این متن آماده شود، سقط جنین است و آشفتگی آماری که در این حوزه مشاهده می‌شود که ما آمار متقنی نداریم که در دست سیاست گذاران و برنامه ریزان باشد برای اینکه بتوانند برای پیشگیری و کم کردن آمار سقط جنین برنامه ریزی کنند، ­­این مستند به این آشفتگی آماری می‌پردازد.

وی افزود: مجموعه مستند «کوچک، بزرگ و بزرگتر» که از طرف رادیو معارف ساخته می‌شود یک مجوعه مستند ۱۵ قسمتی است و این پژوهش یکی از ۱۵ قسمتی است که ساخته می‌شود و قرار است، ­اواخر تابستان از رادیو معارف پخش شود.

وی درباره دشواری‌های کار و روند کار گفت: مهم‌ترین مشکلی که در این حوزه و موضوع داریم اینکه افراد خیلی خوددار هستند که اطلاعات بدهند و کسانی که غیرقانونی کار کرده اند حاضر نیستند­، جلوی دوربین مصاحبه کنند. ­

وی افزود:­ ما برای خیلی از منابع تحقیقاتی خود به صورت میدانی با افراد گفتگو می‌کنیم ­و ­مجبوریم در مناطقی که دارو‌هایی غیرمجاز این موارد خرید و فروش می‌شود، حضور داشته باشیم، خطراتی که در این زمینه است، مهم‌ترین مشکل در مسیر ساخت این مجموعه است، ما توانستیم با چند نفر از گروه‌هایی که در زمینه سقط جنین مبارزه می‌کند مرتبط بشویم که این نقص را جبران کنیم.

وی درباره فرق پژوهش رادیویی با پژوهش مکتوب گفت: برای ساخت مستند رادیویی چند مرحله وجود دارد، ­­مرحله اول باید این مستند براساس یک پژوهش انجام شود، ­­پژوهشی که براساس واقعیت‌های میدانی، تحقیق‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی که معتبر هستند و منابع دیگر که بتوانند اطلاعاتی درباره موضوع ارایه بدهد؛ آرشیو‌های صوتی و تصویری است، ­ مصاحبه‌های مردمی است حتی مصاحبه‌های کارشناسان و افراد خبره، اما تفاوتی که با پژوهش دانشگاهی دارد این است که تکیه ما به آمار به روز خیلی بیشتر است.

درباره این موضوع سالهاست که مقاله نوشته می‌شود، رساله‌های دکتری دفاع می‌شود و مقاله‌هایی که در در نشریات علمی معتبر چاپ می‌شود ولی اینها دیگر منبع ­قابل استفاده برای مستندی که در این حوزه می‌خواهد ساخته شود، نیست و باید به روز باشد تا بتوانیم اعتماد مخاطب را جلب کنیم.

او درباره همکاری نهاد‌ها هم گفت: یک بخشی از نهاد‌های دولتی معمولا در این زمینه زیاد همراهی نمی‌کنند شاید به این علت که به نوعی نقص کار بعضی از نهاد‌ها مخصوصا در حوزه بهداشت و درمان را نشان می‌دهد، خیلی مایل نیستند در این حوزه کار کنند، ولی گروه مردمی هست که در این زمینه خیلی فعال هستند که شعبه‌های متعددی دارند و دارند در زمینه حفظ حیات جنین کار می‌کنند.

وی گفت: منظور از آشفتگی آماری سقط جنین، سقط جنین قانونی نیست، سقط جنین قانونی آمار دارد  که وزارت بهداشت و پزشکی قانونی به صورت رسمی اعلام می‌کنند اما  این آماری که آنها ­اعلام می‌کنند، با آن آماری که در جامعه اتقاق می‌افتد خیلی متفاوت است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی



­
­

دیگر خبرها

  • حل معضل پسماند در استان نیازمند هم افزایی مردم و مسئولان مرتبط است
  • سربازی برای امام زمان (عج)بالاترین توفیق طلاب حوزه‌های علمیه است
  • چرا آموزش مهارت به کارگران ضرورت دارد؟
  • بسیج اساتید محور همدلی و هم‌افزایی در دانشگاه باشد
  • گفتگو با رتبه اول مستندنگاری جشنواره پژواک
  • اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان آذربایجان شرقی از طرح نور فراجا
  • دانش‌آموزان امسال ۳ نوع مهارت را فرامی‌گیرند
  • دانش‌آموزان امسال ۳ نوع مهارت را فرا می‌گیرند
  • فضای سبز و تقویت سلامت میکروبیوتای روده و پوست
  • اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان از طرح نور فراجا