Web Analytics Made Easy - Statcounter

حزب جمهوریت خلق به جای اینکه برای رسیدن به حاکمیت ترکیه، برنامه ارائه دهد،هم‌زمان با اقدامات آمریکا علیه دولت ترکیه با محاکمه رضا ضراب، به طور موازی دست به افشای فسادهای دیگری از دولت ترکیه با هماهنگی آمریکا می زند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، این روزها ترکیه در آماج حملات آمریکا قرار گرفته و این کشور حرکت ترکیه به سمت جبهه آسیا را خیانت تلقی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ترکیه با مشارکت فعال در نشست صلح آستانه، تمام نقشه‌های آمریکا در سوریه را به هم زده و ابتکار عمل آمریکا در مورد کشورهای منطقه از دستش خارج شده است. آمریکا هم که این مسئله را نمی‌تواند هضم کند، به همین خاطر از دولت ترکیه انتقام می‌گیرد.

با اینکه پرونده‌های فساد مالی که در 17-25 دسامبر 2013 علیه دولت ترکیه فاش شد، واقعیت داشت اما نیت آمریکا مبارزه با رشوه و فساد ملی در ترکیه نبود بلکه هدفش این بود که حزب حاکم عدالت و توسعه را گوشمالی داده و تسلیم خواسته‌های خود کند.

یک سال پس از افشای پرونده‌های فساد 17-25 دسامبر، یکی از مسئولان آمریکایی در سفر به ترکیه در میز ضیافتی که با دوستان ترکیه‌ای آمریکا تدارک دیده بود، اعتراف کرد: «ما فکر می‌کردیم که پس از عملیات 17-25 دسامبر، مردم ترکیه علیه دولت به خیابان‌ها می‌ریزند اما این اتفاق نیفتاد و تمام برنامه‌هایمان به هم خورد».

پس از عملیات 17-25 دسامبر، تحولاتی که آمریکا دوست نداشت، پشت سر هم در ترکیه اتفاق افتاد. فرآیند صلحی که دولت ترکیه با حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) آغاز کرده بود از بین رفت و مبارزه با این گروه تروریستی آغاز شد. پ.ک.ک به‌عنوان نیروی زمینی آمریکا خسارات و تلفات بزرگی متحمل شد.

تشکیلات فتح‌الله گولن به‌عنوان نیروهای سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) از دولت ترکیه تصفیه شدند. در واقع گوش‌های آمریکا در امنیتی‌ترین تشکیلات ترکیه کر شد. پس از کودتای نافرجام 15 جولای 2016 هزاران تن از نیروهای تشکیلات فتح‌الله گولن به زندان محکوم شدند.

سیاست‌های خارجی ترکیه که بر اساس منافع آمریکا تنظیم می‌شد به یک‌باره تغییر کرد و بر اساس منافع ملی ترکیه تنظیم شد. آمریکا نتوانست دولت ترکیه را تسلیم محض خود کند و مجبوریت‌های ترکیه، حزب حاکم این کشور را تسلیم حرکت در راستای منافع ملی ترکیه کرد. آمریکا با توجه به این اوضاع و تحولات، بر روی حزب حاکم ترکیه خط قرمز کشیده است.

در این شرایط، حزب جمهوریت خلق به‌عنوان حزب مخالف دولت، این فرصت را مغتنم شمرده و تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا نظر آمریکا را به‌سوی خود جلب کند تا بتواند از طریق حمایت این کشور به حاکمیت اردوغان و حزب عدالت و توسعه پایان داده و در ترکیه به قدرت برسد. مثل همان کاری که حزب عدالت و توسعه در سال 2002 انجام داد و با جلب نظر و معامله با آمریکا به حاکمیت در ترکیه دست یافت. این حزب تصور می‌کند که آمریکا و اتحادیه اروپا آن‌ها را در ترکیه به قدرت خواهند رساند، به همین خاطر اقدامات خود را در نه راستای رضایت مردم ترکیه بلکه در راستای خشنودی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار داده‌اند و خود را برای نقشی که آن‌ها در نظر گرفته‌اند آماده می‌کنند.

به گذشت برمی‌گردیم و تحولات صورت گرفته را بررسی می‌کنیم:

در عملیات 17-25 دسامبر 2013 فسادهای مالی دولت ترکیه فاش شده بود ،یک دنیا فیلم و عکس و صوت حاکی از فساد سازمان‌یافته علیه اردوغان و نزدیکانش منتشر شد و حزب عدالت و توسعه در وضعیت بدی قرار گرفته بود و مجبور به قربانی کردن چهار وزیر دولت به نام‌های اگمن باغیش، معمر گولر، ظفر چاغلایان و اردوغان بایراقدار شد اما اردوغان از آن معرکه جان سالم به در برد و نتایج انتخابات ترکیه پس از عملیات 17-25 دسامبر تغییر نیافت، اردوغان به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد و حزب عدالت و توسعه پیروز انتخابات سراسری شد. حزب جمهوریت خلق با تبلیغات علیه دولت با عناوین رشوه و فساد مالی، توفیقی در انتخابات به دست نیاورد.

در حال حاضر همین جریان در حال اتفاق افتادن است. حزب جمهوریت خلق از شکست گذشته درس نگرفته است و همان تاکتیک را ادامه می‌دهد و تبلیغات رشوه و فساد مالی علیه مقامات دولت ترکیه را ادامه می‌دهد و به جای اینکه برای حاکمیت و اداره ترکیه برنامه ارائه دهد به افشا و پرونده‌سازی علیه مقامات دولتی روی آورده است. اتفاقاً حزب جمهوریت خلق این بار نقش بدتری را بازی می‌کند، به طوری که هم‌زمان با عملیات آمریکا علیه دولت ترکیه با محاکمه رضا ضراب، به افشای فسادهای دیگری از دولت ترکیه با هماهنگی آمریکا اقدام می‌کند. حزب عدالت و توسعه که برگزاری انتخابات زودهنگام را منتفی دانسته بود با این اشتباه استراتژیک حزب جمهوریت خلق، دوباره به فکر برگزاری انتخابات زودهنگام افتاده است.

در واقع آمریکا قصد دارد با استفاده از سنگ رودخانه، پرنده آن را هدف قرار دهد و حزب جمهوریت خلق به‌صورت داوطلبانه نقش سنگ رودخانه را پذیرفته است. برای آمریکا شکست حزب جمهوریت خلق مهم نیست بلکه منافع ملی آمریکا در اولویت قرار دارد، به همین خاطر این حزب را برای منافع خود خرج می‌کند. لازم به یادآوری است که یکی از مسئولان سابق پنتاگون و مشاور کاخ سفید در سفری که در سال 2014 به ترکیه داشته بود تأکید کرده بود که «از حزب جمهوریت خلق برای آمریکا آبی گرم نمی‌شود اما این حزب را نباید از خودمان دور کنیم و بایستی همواره در کنار خود داشته باشم». شواهد نشان می‌دهد که آمریکا به این هدف خود رسیده است و حزب جمهوریت خلق به در دام قلاب آمریکا افتاده است. اما نباید فراموش کرد که آمریکا به هر ماهی‌ای که با قلابش بگیرد، غذا نمی‌دهد.

اردوغان و حزب عدالت و توسعه در هر تحولی که علیه آن‌ها صورت می‌گیرد بسیار زیاد از این جمله: «فریبمان دادند» استفاده کردند. به نظر می‌رسد حزب جمهوریت خلق هم به زودی از این جمله زیاد استفاده خواهند کرد.

یادداشت از حمید قدسی آذر

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۰۱۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کره شمالی: هیات‌های جدید ناظر بر تحریم‌ها، محکوم به شکست هستند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آناتولی، کیم سونگ، سفیر کره شمالی در سازمان ملل متحد، در بیانیه‌ای درخواست مشترک کره جنوبی، ژاپن، آمریکا و ۴۷ کشور دیگر مبنی بر ارزیابی «عینی و مستقل» تحریم‌های اعمال‌شده علیه پیونگ‌یانگ را قویاً محکوم کرد.

حکم هیات ناظر بر تحریم‌ها علیه کره شمالی ماه گذشته پس از وتوی درخواست تمدید ماموریت توسط روسیه، منقضی شد. در پی این وتو، واشنگتن اعلام کرد که در تلاش است تا با همکاری سئول، برای جایگزین کردن هیات ناظر که هم‌اکنون منحل شده است، روش‌هایی «خلاقانه» حتی «خارج از ساختار سازمان ملل» پیدا کند.

کیم سونگ در بیانیه‌ای که خبرگزاری مرکزی کره شمالی آن را منتشر کرده است، اعلام کرد: نیروهای دشمن احتمالاً دومین و سومین هیات ناظر را در آینده تشکیل دهند اما با گذشت زمان مشخص می‌شود که تمام این تلاش‌ها خودزنی است.

وی افزود: این هیات ابزاری در دست آمریکا و کشورهای غربی برای سرکوب حق موجودیت حکومتی مستقل است. در صورتی که آمریکا و حامیانش به‌جای عبرت گرفتن از اتفاق اخیر (وتوی روسیه)، همواره به دنبال اتخاذ سیاست‌های خصمانه منسوخ علیه کره شمالی باشند، آنگاه با شکستی راهبردی و مصیبت‌وار مواجه خواهند شد.

کد خبر 6097133

دیگر خبرها

  • ارتقای اعتبار صندوق بیماران خاص به ۹ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۳
  • مدیریت بحران اردبیل در آماده باش کامل
  • نتانیاهو در دو راهی سخت آتش‌بس یا استعفا
  • نتانیاهو در دو راهی آتش‌بس یا استعفا
  • لاوروف: نتایج انتخابات آمریکا بر تمایل برای تحمیل «شکست استراتژیک» به ما اثری ندارد
  • چرا دولتمردان آمریکا از خشونت‌ علیه دانشگاهیان این کشور در برابر دوربین‌ها ابایی ندارند؟
  • (ویدئو) نطق نماینده آمریکا علیه ماشین سرکوب دانشجویان
  • فیلم| نطق نماینده آمریکا علیه ماشین سرکوب دانشجویان
  • کره شمالی: هیات‌های جدید ناظر بر تحریم‌ها، محکوم به شکست هستند
  • پمپاژ دروغ‌های رسانه‌ای علیه دانشجویان معترض دانشگاه‌های آمریکا + فیلم