ارتباط حوزه و دانشگاه با میزان آسیبهای اجتماعی بیگانه نیست
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۱۳۱۹۲
مجید ابهری، آسیب شناس و متخصص علوم رفتاری، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با بیان اینکه در کشور کمبود قانون، سند و اسناد بالادستی وجود ندارد، گفت: آنچه مورد نقد است کمبود اجرا و پای کار آمدن دستگاههای متولی در اجرای اسناد است، سند آسیبهای اجتماعی کشور هم اگر قرار باشد فقط تصویب و در جایی بایگانی شود هیچ ارزشی ندارد اگر این سند ضمانت اجرایی داشته باشد و دستگاههایی اجرایی تمام برنامههای سند را به درستی و نه گزارشوار اجرا کنند، مؤثر خواهد بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در پاسخ به این سوال که آینده آسیبهای اجتماعی در کشور چه خواهد بود؟ گفت: آسیبهای اجتماعی پوست اندازی میکنند بدین معنی که با عوض شدن نسلها آسیبهای اجتماعی نیز عوض خواهند شد ولی در ماهیت بعضی از آسیبها همچون طلاق، اعتیاد، خودکشی و.. تغییری ایجاد نمیشود. در آینده آسیبهای نوپدید، عرفانهای کاذب، قمارهای اینترنتی، فسادهای مجازی، روابط جنسی در فضای مجازی بیشتر خواهد شد.
ابهری با بیان اینکه گسست و تقابل نسلها از آسیبهایی است که در ده سال آینده با آن مواجه خواهیم شد، گفت: فاصله گرفتن از ارزشهای معنوی، کم رنگ شدن باورهای دینی، فقدان مهارتهای زندگی، فاصله گرفتن خانواده از فرزندان، ماشینی شدن روابط، فقر و... از عوامل مهم در بوجود آمدن آسیبهای اجتماعی است.
آسیب شناس و متخصص علوم رفتاری با ابراز نگرانی از کم شدن مدت زمان گفتوگو در خانوادههای ایرانی، بیان کرد: در حال حاضر متوسط این زمان 17 دقیقه در روز است و متاسفانه خانوادهها فکر میکنند ارتباط در فضای مجازی هم میتواند همچون فضای گفتوگوی حقیقی اثرگذار باشد برای همین شاهد وقت گذارانی بیش از حد خانواده در فضای مجازی هستیم این فاصله افتادن در نهاد خانواده یک تهدید جدی است و همین امر زمینه بروز بسیاری از آسیبها در خانواده را فراهم کرده است.
وی با بیان اینکه دین با کاهش آسیبهای اجتماعی بیگانه نیست، گفت: همانطور که امام خمینی(ره) تأکید داشتند اگر ارتباط حوزه علمیه و دانشگاه به صورت عملی و کاربردی تحقق مییافت امروز با روحانیونی مواجه بودیم که به دانش آکادمیک و علوم روز مسلط بودند و با دانشگاهیانی که باور دینی داشتند، البته در چند سال اخیر تلاشهایی در تحقق این ارتباط شده است باید یک اتاق فکر مشترک دینی و علمی در کشور تأسیس شود.
ابهری در پایان بیان کرد: سند 2030 یک سند استعماری بود که مقداری جنجال به پا کرد البته مقداری هم درباره آن بزرگ نمایی شد، این سند، یک سند ضد فرهنگی بود و نباید اجرایی میشد. کارشناسان و صاحب نظران حوزه تربیتی کودکان باید آگاه باشند که فرق زیادی بین خود مراقبتی جنسی با سند 2030 وجود دارد، اینکه بخواهیم روابط جنسی را در مدارس آموزش دهیم غلط است و با باورها و ارزشهای دینی ما همخوانی ندارد ولی آموزش خود مراقبتی جنسی به کودکان بسیار خوب است که در وهله اول باید خانوادهها در این خصوص آموزش ببینند.
منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۱۳۱۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پاسخ به حاشیهسازیها پیرامون انتصابات در دانشکده علوم خانواده
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در پی انتشار اخباری درباره انتصابات صورت گرفته در دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران به استحضار عموم دانشگاهیان میرساند که دانشکده علوم خانواده با هدف تأمین نیروی انسانی متخصص در راستای تحکیم بنیان خانواده، افزایش مشارکت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی زنان، توجه به عرصه خانواده، جمعیت و سلامت آن، تولید دانش بومی، بازبینی و طراحی رشتههای مرتبط به منظور کاهش چالشهای این حوزه و بر اساس اصول حاکم بر قانون اساسی، منویات مقام معظم رهبری و سیاستهای دولت مردمی شکل گرفته است.
بر این اساس شورای راهبردی دانشکده علوم خانواده برای تحقق اهداف مذکور تشکیل شده و برخی از کارکردهای مورد انتظار این شورا عبارتند از:
• سیاستگذاری و نیازسنجی برای جذب هیئت علمی دانشکده بر اساس سیاستها و استانداردهای دانشگاه تهران
• تعیین راهبردها برای متمرکزسازی و ایجاد پایگاه علمی، پژوهشی، تخصصی و اجرایی در راستای بهبود نقشپذیری خانواده در نظام اجتماعی در قالب نگرش خانواده به مثابه بنیان اجتماع
• تجمیع میان رشتگیهای موجود در حوزه مطالعات خانواده و رشتههای مشابه
• زیستبومسازی و توسعه چندبعدی فعالیتهای مرتبط با خانواده، زنان و جمعیت
• توسعه مطالعات میان رشتگی با هدف قرار دادن محور سلامت خانواده از منظرهای سلامت اجتماعی، سلامت جسمی، روحی، معنوی و فکری
• طراحی الگوهای علمی و نهادهای پژوهشی برای توسعه و ارتقای شاخصهای رفاه اجتماعی بر پایه و محوریت خانواده
• تقویت مشارکت اجتماعی خانواده محور و زنان در مواردی همچون نوآوری، کارآفرینی، اقتصاد خانواده محور و کارآفرینی مبتنی بر مشارکت خانواده
• طراحی سازوکارها و برنامهها بهمنظور مشارکت فعال و پویا در حوزه مسائل و چالشهای مرتبط با خانواده
• طراحی سازوکارهای عملیاتی بهمنظور پرورش و ارتقای شایستگیهای پژوهشگران کوشا در حوزه خانواده
شورای راهبردی دانشکده علوم خانواده مرکب از اعضایی با شخصیت حقوقی و حقیقی است که برخی از اعضای حقوقی آن عبارتند از:
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده یا نماینده تامالاختیار (خانم دکتر انسیه خزعلی)
دبیر ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی یا نماینده تامالاختیار (خانم دکتر جمیله علم الهدی)
دبیر ستاد خانواده و زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی یا نماینده تامالاختیار (خانم دکتر فهیمه فرهمندپور)
مشاور امور زنان و خانواده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری (خانم دکتر فخرالسادات نصیری)
مشاور امور زنان و خانواده رئیس دانشگاه تهران (خانم دکتر فاطمه یزدیان)
علاوه بر شخصیتهای حقوقی مذکور، برخی شخصیتهای علمی و دانشگاهی فعال در حوزه زنان و خانواده از دانشگاه تهران و سایر دانشگاههای ایران و جهان نیز عضو حقیقی شورای راهبردی دانشکده علوم خانواده هستند که رئیس دانشگاه تهران آنها را منصوب کرده است یا خواهد کرد.
همچنین دانشکده علوم خانواده به منظور تحقق مطالبه رئیس محترم دانشگاه تهران برای ایفای نقش محوری در زمینه فعالیتهای علمی، تحقیقاتی و حل مسائل حوزه زنان و خانواده در کشور، علاوه بر جذب اعضای هیئت علمی جوان، از ظرفیت استادان پیشکسوت و برجسته دانشگاههای مختلف که دارای تخصصهای مرتبط با رشتهها و گروههای آموزشی این دانشکده هستند، به صورت استاد وابسته بهره خواهد برد.