Web Analytics Made Easy - Statcounter

پدیده مرسوم به فرار مغزها باعث کمبود ژن زیرکی و تیزهوشی در ۲۰ یا ۳۰ ساله آینده خواهد بود. به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، یکی از شرایط گرفتن تابعیت یا اجازه مهاجرت، نخبه علمی بودن است. کشورهای پیشرفته با استفاده از کم توجهی کشورهای کمتر توسعه یافته به نخبگان ملی خود با دادن وعده‌های ساده‌ای، چون ایجاد اشتغال یا داشتن رفاه نسبی و یا ایجاد بستر برای برآورده ساختن آمال و آرزوی آن‌ها و اجازه ادامه تحقیقات بسیاری از نخبگان کشورهای توسعه نیافته را جذب می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این پدیده مرسوم است به فرار مغزها، پدیده‌ای شوم که سال هاست گریبان گیر کشور ما نیز شده است، بر اساس آمارهای صندوق بین المللی پول در سال ۲۰۱۶ سالانه از ایران در خوشبینانه‌ترین حالت ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار نفر از نخبگان علمی کشور از این سرزمین رخت سفر بسته و راهی غربت می‌شوند بیشترین مقصد نخبگان ایرانی کشور آمریکا و کانادا می‌باشد. فرار مفز‌ها یعنی هدر رفت سرمایه اجتماعی، یعنی کاهش ژن تیزهوشی یعنی اتلاف وقت معنی عقب افتادگی بیشتر.

زیان مالی این اتفاق حداقل برابر با ۵۰ میلیارد دلار در سال برای کشور است. این آمار وقتی ترسناک می‌شود که درمیابیم درآمد حاصل از فروش نفت یا به عبارتی بهتر بزرگترین درآمد ملی ما در سال ۲۰۱۶، ۴۹ میلیارد دلار بوده است. یعنی بزرگترین درآمد ملی پاسخگویی زیان اقتصادی ناشی از فرار مغز‌ها نیست اگر این اتفاق شوم برای کشورمان نمی‌افتاد حداقلش این بود که این سرمایه‌های ملی کشور به جای ایجاد ضرر این چنینی به اقتصاد، با دادن ایده‌های جذاب و مفید می‌توانستند درآمدزایی ده‌ها و صد‌ها برابری این مبلغ را داشته باشند.

حال به این زیان اقتصادی هنگفت این را هم اضافه کنید که ما در ۲۰ یا ۳۰ ساله آینده دچار کمبود ژن زیرکی و تیزهوشی خواهیم بود و این یعنی افت تدریجی آی‌کیو جمعیتی کشور یعنی کاهش تدریجی نخبگان ملی وکاهش سرمایه‌های ملی کشور.

راه حل این موضوع برخلاف خود موضوع بسیار ساده است می‌توان با استفاده از سیاست‌های تشویقی همانند تضمین کار، ارائه تضمین برای برطرف کردن از خواسته‌های معقول و یا ایجاد فضایی برای تحقیق بیشتر و ایجاد رفاه نسبی برای نخبگان از این امر جلوگیری کرد.

باید باور کنیم که خیلی از آنهایی که رفتند هرگز دوست نداشتند به خارج از کشور مهاجرت کنند و دوست داشتند در کشور خود و برای میهن خود خدمت کنند.

ابوالفضل بروکی- دانشجوی اقتصاد دانشگاه بجنوردانتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۱۳۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس جمهور هفته آینده به قم سفر می‌کند

سیدمحمد آقامیری  در حاشیه بازدید ازغرفه استان قم در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران اکسپو ۲۰۲۴ در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به اهمیت توجه به موضوع سرمایه گذاری درقم  از مدیران استان خواست به این  مساله اهتمام جدی داشته باشند.

وی افزود: جهش تولید فرمایش و دستوری است که از سوی رهبر فرزانه انقلاب برای ما صادر شده است و باید توجه داشته باشیم که زمینه را برای سرمایه‌گذاری مردم فراهم کنیم.

استاندار قم تصریح کرد: علاوه بر مشارکت مردم؛ اشتغال‌زایی نکته مهمی است که  در بحث سرمایه‌گذاری ایجاد می‌شود. هرچقدر نرخ سرمایه‌گذاری را در استان بیشتر کنیم؛ اشتغال‌ اهم افزایش خواهد یافت.

آقامیری در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه افزایش سرمایه‌گذاری باعث افزایش رفاه اجتماعی می‌شود، عنوان کرد: علاوه بر بحث اشتغال‌زایی زمانی‌که سرمایه‌گذاری افزایش پیدا کند  درآمد سرانه هم رشد خواهد داشت و باعث افزایش رفاه مردم می‌شود.

وی با بیان اینکه ما مسئولین دولت سیزدهم به عنوان خادمین مردم حامی سرمایه‌گذاران در استان خواهیم بود، تاکید کرد: مدیریت استان قم به دنبال تسهیل مسیر سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی برای افراد است و ما حامی این عزیزان خواهیم بود.

استاندار قم در بخش دیگری از سخنان خود گفت:‌ منابع بانکی کشور محدود است لذا در این راستا دولت سیزدهم به دنبال ساماندهی سرمایه‌‌ها و نقدینگی مردم است تا از این ظرفیت نهایت بهره را ببرد.

وی خاطرنشان کرد: سرمایه‌های سردرگم باعث افزایش نرخ تورم می‌شود در صورتی که بتوان این میزان نقدینگی را به سمت تولید سوق داد شاهد کاهش نرخ تورم و گشایش اقتصادی در کشور خواهیم بود.

آقامیری در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اهمیت زنجیره ارزش راهبردی در استان‌ها، بیان کرد: زنجیره ارزش راهبردی به این معناست که قیمت تمام شده یک محصول به کمترین میزان خود برسد و این موضوع افزایش صادرات و فروش را دربر خواهد داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • نجات پسر ۶ ساله که دچار غرق شدگی شده بود
  • لایحه حمایت جامع از نخبگان ایرانی با ۵۵ ماده تدوین شد
  • پیش‌نویس لایحه جامع حمایت از نخبگان ایرانی آماده شد
  • پیش‌نویس لایحه حمایت جامع از نخبگان ایرانی با ۵۵ ماده تدوین شد/ اعلام آمادگی نمایندگان خانه ملت برای حمایت از نخبگان
  • خیرین و مسؤولان در رفع مشکلات مراکز نگهداری معولان کمک کنند
  • رئیس جمهور هفته آینده به قم سفر می‌کند
  • رئیسی هفته آینده به قم سفر می‌کند
  • محدودیت یکی از عوامل ایجاد انگیزه برای تولید و پیشرفت
  • آیت‌الله حسینی‌بوشهری: طلاب در مسکن و معیشت دچار مشکل هستند
  • حمایت از طرح‌های نوآورانه و ایجاد اشتغال نخبگان در دانشگاه