برخی اساتید دانشگاهی در حوزه علوم انسانی خودشان را بی نیاز از علوم حوزوی میبینند
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۱۴۳۲۰
قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی گفت: برخی اساتید دانشگاهی در حوزه علوم انسانی یا خودشان را نیازمند علوم حوزوی و دینی نمیبینند و یا همچنان بر نگاه وارداتی به علوم می نگرند و قائل به این هستند که علم، حاصل عقل و تجربه است و با معیار های خودش ثابت میشود.
حجت الاسلام علیرضا پیروزمند، قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار آنا در رابطه با موضوع وحدت میان حوزه و دانشگاه گفت: نمی توانیم بصورت مطلق بگوییم که تا کنون نتوانستهایم علوم انسانی را تا هیچ حدی اسلامی سازی کنیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: اما آنچه که قابل توجه است وجه غالب دانشگاهیان در علوم انسانی است که تا امروز آنگونه که باید در این راستا گامی بر داشته نشده است و هنوز راه زیادی برای پیشرفت باقی است.
حجت الاسلام پیروزمند گفت: علت کندی در جریان اسلامی سازی علوم انسانی این است که برخی اساتید دانشگاهی در حوزه علوم انسانی یا خودشان را نیازمند علوم حوزوی و دینی نمیبینند و یا همچنان بر نگاه وارداتی به علوم مینگرند و قائل به این هستند که علم، حاصل عقل و تجربه است و با معیار های خودش ثابت میشود و نیازی نیست تا حوزههای دینی را در این امر دخالت دهیم و این نوعی بی انگیزگی ایجاد میکند. عدهای دیگر که نسبتا در اقلیت هم هستند معتقدند خود میتوانند مستقیما به منابع دینی مراجعه کنند و نیازی به اتصال به فضای حوزوی ندارند. این موارد مانع از تحقق ارتباطی مطلوب با ثمر میان دانشگاهیان و حوزویان خواهد شد.
وی تصریح کرد: البته از وجه حوزوی نیز موانعی برای نزدیکی و همکاری دانشگاه و حوزه وجود دارد که نباید آنها را نیز نادیده گرفت. قاعدتا باید رشدی در معرفت دینی متناسب با مقیاس اداره جامعه و ورود به مسائل تمدنی اتفاق بیافتد و این رشد مستلزم ایجاد زیرساختهای کاملتری از موضع اندیشگی در حوزه های علمیه است که متاسفانه توسط حوزه کمتر جدی گرفته شده است. نکته دیگری که توسط حوزوی های ما باید بیشتر مورد نظر قرار گیرد ایجاد هم زبانی با دانشگاهیان است. باید مبانی علوم مختلف انسانی را دانست و همین دانستن قرابتی میان حوزه و دانشگاه ایجاد خواهد کرد.
حجت الاسلام پیروزمند در پایان خاطر نشان کرد: ما باید بازنگری در هم زبانی میان دانشگاه و حوزه ایجاد کنیم. به این معنا که باید ببینیم و دریابیم که نقطه تماس و تلاقی اندیشه دینی با علوم جدید در کجاست. در این صورت برای یک کارشناس دینی لازم نخواهد بود تا با همه سطوح دانش درگیر و ارتباط مستقیم برقرار کند. اگر چنین باشد آنوقت میتوانیم هم دانشگاه را طبقه بندی کنیم و هم درون هر دانش لایه های مختلف از مسائل را تفکیک کنیم و در آن لایه ای که قرار است مجرای تاثیر گذاری در علم باشد حوزه های علمیه ورود داشته باشند و این یعنی صرفا مطلع بودن کافی نیست بلکه باید تاثیر گذار بود.
منبع: آنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۱۴۳۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ارتقا دانشی و عملیاتی در حوزه اخلاق نیاز جامعه امروز است
ایسنا/قم رئیس مؤسسه آموزش عالی اخلاق اسلامی، با اشاره به اینکه ضعفهای اخلاقی در اصناف مختلف در کشور مشاهده میشود، گفت: عدم رعایت حقوق همدیگر در بسیاری از موارد در جامعه امروز دیده میشود که نشان میدهد نیازمند ارتقا و تعمق دانشی در زمینه اخلاق و توجه عملیاتی به اخلاق هستیم.
حجتالاسلام والمسلمین زارعان، در گفتوگو با خبرنگاران، اظهار کرد: معارف و آموزههای دینی در سه بخش اعتقاد، اخلاق، احکام و شریعت خلاصه میشود؛ بخش احکام و مناسک مورد توجه قرار گرفته، اما به باورها و اعتقادات توجه کمتری شده در حالی که فلسفه دین متکفل آن است.
وی ادامه داد: در بخش پاسخ به شبهات اعتقادی، اندیشمندانی کار کردهاند، اما بخش اخلاقیات با توجه به فراگیری و اقبال عموم مردم، کمتر در مقام عمل مورد توجه قرار گرفته است و به وسعت سایر بخشها مهندسی علمی اتفاق نیفتاده است.
زارعان افزود: حوزههای علمیه باید به اخلاقیات توجه بیشتری داشته باشند، غیر از مقام دانش، در مقام رفتار و سبک زندگی مشکلات بسیاری داریم. آنچه ما در جامعه انسانی عصر امروز شاهد آن هستیم در فلسطین و ماجرای غزه، بیش از اینکه یک معارضه سیاسی و نظامی باشد یک بداخلاقی در جوامع انسانی است.
رئیس موسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت بیان کرد: بزرگترین شاخصهای اخلاقی در جنگهای صدر اسلام اتفاق افتاده است، در جریان نهضت عاشورا با توجه به جنگ بودن آن، مباحث اخلاقی زیادی پیش آمد؛ اما در جریان غزه تمام معیارهای اخلاقی زیرپا گذاشته شده تخریب و قتل کودکان و زنان و نسلکشی و گرسنگی همگی دایرةالمعارف بیاخلاقی در غزه است.
زارعان با اشاره به اینکه ضعفهای اخلاقی در اصناف مختلف در کشور مشاهده میشود، گفت: عدم رعایت حقوق همدیگر در بسیاری از موارد در جامعه امروز دیده میشود که نشان میدهد نیازمند ارتقا و تعمق دانشی در زمینه اخلاق و هم توجه عملیاتی به اخلاق هستیم.
وی اظهار کرد: این موسسه ۱۴ سال در محورهای اخلاقی و تربیتی و رشتههای مرتبط در حوزه رشد اخلاقی مانند روانشناسی و علوم تربیتی فعالیت داشته و موسسه آموزش اخلاق و تربیت یکی از فعالیتهای این موسسه (جامع اخلاق و تربیت) است.
رئیس موسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت تصریح کرد: ۴۰۰ نفر از طلاب سطح ۲ حوزههای علمیه با توجه به کیفینگری از طریق آزمون و مصاحبههای علمی وارد این موسسه شدند؛ در این موسسه بنا نیست تولید مدرک و جذب حداکثری اتفاق بیفتد بلکه به دنبال کیفیت هستیم.
وی یادآور شد: موسسه در دورههای رسمی طلاب سطح ۲ برای مقطع کارشناسی ارشد پذیرش دارد و در رشتههای اخلاق اسلامی، مشاوره، روانشناسی اسلامی و تربیت اخلاقی فعالیت دارد؛ دورههای فشرده و کوتاه مدت مانند اخلاق اسلامی، مشاوره اسلامی، تربیت مربی کودک و نوجوان، برنامهریزی آموزشی و مدیریت آموزشی به صورت مقطعی نیز در موسسه برگزار میشود.
انتهای پیام