Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- سخنگوی شورای نگهبان گفت: نمایندگان در زمان تصویب قوانین باید توجه زیادی به نظرات کارشناسی مرکز پژوهش‌ها داشته باشند، اما متأسفانه گاهی ما می‌بینیم که بند‌ها و مصوبات مجلس با هم هماهنگ نیست؛ و این مسئله نشان‌دهنده آن است که به خوبی به این نکات پژوهشی توجه نشده است. به گزارش خبرنگارگروه سیاسی خبرگزاری میزان، عباسعلی کدخدایی در ششمین همایش نقش پژوهش در فرایند قانونگذاری که صبح امروز در تالار مشروطه مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت: ما نتایج پژوهش‌های مرکز پژوهش‌ها را کمتر می‌بینیم و باید همت کنیم که جایگاه مرکز پژوهش‌ها و نظراتش ارتقا پیدا کند و این باور برای نمایندگان ایجا شود که قانونگذاری بدون توجه به روش‌های دقیق پژوهشی امکان‌پذیر نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: توجه به نظر کارشناسان یک امر عقلی است که در نظام‌های قانونگذاری جهان امروز توجه زیادی به آن می‌شود و این مسئله به خودی خود اهمیت زیادی دارد.

سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی تصریح کرد: نمایندگان سوگند یاد می‌کنند که امانت‌دار باشند و به همین دلیل باید از طریق تحقیق و پژوهش که مرکز پژوهش‌ها در مجلس این نقش را ایفا می‌کند، به وظایف قانونگذاری و نظارت خود عمل کند.

وی با اشاره به اینکه اقدامات خوبی تاکنون در مرکز پژوهش‌های مجلس انجام شده است اظهار داشت: این اقدامات هزینه‌های زیادی را به دنبال دارد، اما آنگونه تأثیرات آن را باید و شاید در قانونگذاری نمی‌بینیم.

سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی در ادامه اظهار داشت: نمایندگان در زمان تصویب قوانین باید توجه زیادی به نظرات کارشناسی مرکز پژوهش‌ها داشته باشند، اما متأسفانه گاهی ما می‌بینیم که بند‌ها و مصوبات مجلس با هم هماهنگ نیست؛ و این مسئله نشان‌دهنده آن است که به خوبی به این نکات پژوهشی توجه نشده است.

کدخدایی با تأکید بر اینکه قوانین ما باید همه‌جانبه و جامع باشد بیان داشت: ما باید به جای تولید قوانین جزئی و فرعی که بعضاً باهم در تعارض هستند و حتی باعث گمراهی مجریان می‌شوند، سراغ تصویب قوانین جامع‌تری برویم.

وی با بیان اینکه باید جلسات علنی مجلس کمتر شود تأکید کرد: کار نمایندگان مجلس نباید صرفاً به جلسات علنی ختم شود بلکه آن‌ها باید تمرکز خودشان را در کمیسیون‌ها و کمیته‌های کارشناسی بگذارند و ضرورتی ندارد که ما تا این حد جلسات علنی داشته باشیم.

کدخدایی تصریح کرد: معتقدم تصویب قوانین باید با توجه به اقتضائات زمانی باشد، متأسفانه برخی از مصوباتی که به شورای نگهبان ارجاع می‌شود نشان‌دهنده آن است که فوایدی برای جامعه ندارد و بهتر است با توجه به هزینه‌های زیادی که صرف می‌شود قوانینی که تصویب می‌کنیم در جهت حل مشکلات واقعی مردم باشد.

سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی اضافه کرد: معتقدم مصوباتی که ما مخصوصاً در حوزه سیاست خارجی داریم به گونه‌ای نیست که مشکلات کشور را حل کند و معمولاً در مرحله اجرا هیچ تصویر روشنی از آن مصوبات نیست.

وی تأکید کرد: معتقدم مجلس باید به وظیفه اصلی دیگر خود یعنی نظارت هم توجه کند که ابزار‌های نظارت در اختیار مجلس است و نمایندگان می‌توانند از ابزار‌های نظارتی اعم از تذکر، سوال استیضاح بهره ببرند البته این ابزار‌های نظارتی باید واقعی باشد و مسائل جنایی و سیاسی در آن دخیل نباشد.

وی با تأکید بر اینکه شورای نگهبان هم باید از نظرات کارشناسی استفاده کند اظهار داشت: ما معمولاً در شورای نگهبان از نمایندگان و کارشناسان در پژوهشکده خود دعوت به عمل می‌آوریم و از نظرات آن‌ها استفاده می‌کنیم، اما باید بگویم که متأسفانه در شورای نگهبان هم به اندازه کافی به بخش پژوهش نپرداختیم.

کدخدایی با اشاره به اینکه سیکل قانونگذاری در کشور ما از بالا به پایین است، گفت: معمولاً قانون در مجلس تصویب می‌شود و دولت هم آن را اجرا می‌کند در حالی که باید فرایند قانونگذاری و این سیکل از جامعه به مجلس و مبتنی به تحولات و اقتضائات روز باشد و باید ابتدا جامعه و شرایطش را رصد کنیم و سپس دست به قانونگذاری بزنیم که این وظیفه مرکز پژوهش‌هاست.

سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی با اشاره به اینکه در نظام‌های قانونگذاری جهان معمولاً پیش‌نویس قوانین و مصوبات برای جامعه و به‌ویژه نخبگان منتشر می‌شود تا آنان نظرات خود را بیان کنند، افزود: متأسفانه این مسئله در کشور ما وجود ندارد و ما هم باید پیش‌نویس مصوبات و قوانین خود را در اختیار مردم قرار دهیم و بازخورد‌های آن را بررسی کنیم که اگر این بازخورد‌ها منفی بود از ادامه دادن تسریر آن قوانین جلوگیری کنیم.

کدخدایی با بیان اینکه معمولاً در بودجه سالیانه و برنامه ۵ ساله زمان زیادی از مجلس و شورای نگهبان می‌گیرد که به نظر بنده برای مجلس و شورای نگهبان عذاب است، بیان داشت: معمولاً دولت هم نظرات زیادی درباره این مسائل دارد؛ و اختلاف نظرات زیادی به وجود می‌آید و انرژی و وقت زیادی برای تسریر آن گرفته می‌شود که مرکز پژوهش‌های مجلس در این مقطع هم می‌تواند در تعدیل نظرات و به هم رساندن نظرات کارشناسی نقش مهمی را ایفا کند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۱۶۵۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشای دلایل رد صلاحیت حسن روحانی از سوی شورای نگهبان

حجت‌الاسلام‌ حسن روحانی در جلسه دوره‌ای خود با وزیران و معاونان رئیس‌جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم که دیروز برگزار شد، با تبریک روز کارگر و معلم به این دو قشر مهم جامعه، از انتشار پاسخ خود به نامه شورای نگهبان برای ردصلاحیت در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در آینده‌ای نزدیک خبر داد.   او در بخشی از اظهارات خود  از انتشار پاسخ خود به نامه شورای نگهبان برای ردصلاحیت در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در آینده‌ای نزدیک خبر داد و تصریح کرد: من به ایرادات شورای نگهبان پاسخ خواهم داد تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند. موارد ردصلاحیت یکی ادعای اهانت به قوه قضائیه و شورای نگهبان است و دیگری عدم ایستادگی در برابر غرب و اشکال در اجرای برجام و… این پاسخ هم به این دلیل است که باور دارم جایگاه شورای نگهبان مقدس است و این شورا شکل گرفته تا مردم اطمینان حاصل کنند قوانین تدوین‌شده خلاف موازین اسلامی و قانون اساسی نیست. اگر داوری شورای نگهبان مورد تردید قرار بگیرد، به جمهوریت و اسلامیت ما ضربه وارد خواهد شد. مجلس اقلیت، دولت اقلیت و خبرگان اقلیت به نفع کشور و نظام نیست. به همین جهت باید احساس مسئولیت کنیم، ساکت ننشینیم و مردم را به مشارکت در همه امور و پشتیبانی از نظام و کشور تشویق کنیم.   منبع: انتخاب tags # حسن روحانی سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ اطلاعاتی جالب درباره زندگی انسان در کره ماه؛ از قیمت زمین تا وام مسکن در ماه! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • نامه سوم روحانی به شورای نگهبان درباره ارائه مستندات ردصلاحیتش
  • افشای دلایل ردصلاحیت حسن روحانی در انتخابات
  • افشای دلایل رد صلاحیت حسن روحانی از سوی شورای نگهبان
  • بسیاری از ناظران انتخاباتی فرهنگیان هستند
  • قالیباف: دست لابی‌های پنهان را در مجلس یازدهم بستیم
  • لحظه به لحظه از صحن علنی مجلس / لایحه برنامه هفتم پیشرفت اصلاح شد
  • لایحه برنامه هفتم پیشرفت اصلاح شد
  • لحظه به لحظه از صحن علنی مجلس / ادامه بررسی ایرادات شورای نگهبان در لایحه برنامه هفتم توسعه
  • پایان بررسی جداول لایحه بودجه در جلسات علنی مجلس
  • آغاز جلسه علنی عصر مجلس