Web Analytics Made Easy - Statcounter

عصر ایران نوشت: تکنولوژی انرژی خورشیدی دارد جای خود را در جهان آینده باز می کند، این نتیجه سرمایه گذاری نزدیک 200 میلیارد دلاری کشورهای جهان از 1990 تاکنون است.

اگرچه در حال حاضر و طبق آمار سال 2015 یونان 5.9 درصد، ایتالیا 6.8 درصد و آلمان 3.6 درصد انرژی مصرفی خود را از انرژی پایدار (خورشید و باد) تامین می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بقیه کشورها، میزان بهره برداری از انرژی خورشیدی بسیار ناچیز است به گونه ای که در مجموع فقط یک درصد انرژی مصرفی کل جهان به این انرژی پاک اختصاص دارد.

با این حال، کم شدن مداوم هزینه های تولید سلول های خورشیدی، پیشرفت تکنولوژی، تولید باتری های لیتیومی و امکان ذخیره سازی انرژی با روش های پیشرفته باعث شده است که پژوهشگران امیدوار باشند تا سال 2030 (حدود 12 سال دیگر) سوت پایان عصر انرژی های فسیلی (نفت و گاز) به صدا درآید.

15 سال دیگر، کسی از ما نفت نخواهد خرید؛ دست به دامان

در سال های اخیرجهان شاهد رشد عجیب چندین تکنولوژی بوده است: IT، نانو، هوش مصنوعی و بالاخره انرژی خورشیدی که با دریافت یک ساعت از انرژی آن می توان به مدت یک سال نیاز کل جهان را تامین کرد.

امروزه حدود 60 درصد نفت تولیدی جهان در صنعت حمل و نقل استفاده می شود؛ اما خودروهایی که با انرژی خورشیدی کار می کنند به سرعت در حال تکامل هستند و بدین ترتیب تا 15 سال آینده، خودروها نیز از سوخت های فسیلی بی نیاز خواهند شد. پس از آن، منابع نفت و گاز شاید تا مدتی برای تولید سوخت هواپیماها، کود شیمیایی یا .. مورد استفاده قرار گیرند.

به وزدی انرژی های فسیلی در رقابت با تکنولوژی خورشیدی میدان را واگذار خواهند کرد چرا که انرژی خورشیدی نیاز به حمل و انتقال ندارد و هزینه تمام شده آن بسیار پایین خواهد بود.

وقتی نفت در ده سال آینده جایگاه خود را به عنوان کالای استراتژیک از دست بدهد، می توان پیامدهای سیاسی، اقتصای و حتی اجتماعی آن را در مناطق نفت خیز مانند خاورمیانه و روسیه مشاهده کرد.

حال باید چه کرد؟
ایران یکی از امضاکنندگان پیمان پاریس در سال 2015 با موضوع اقدامات جدی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای با هدف جلوگیری از گرم شدن بیشتر زمین و تغییرات آب و هوایی است.

ظاهرا در این باره برنامه ریزی هم انجام شده و در برنامه های پنجم و ششم توسعه به میزان 5000 مگاوات تولید برق از انرژی خورشیدی در نظر گرفته شده است اما آیا با یک مصوبه همه چیز درست می شود؟!

در این رابطه پیشنهاداتی به شرح زیر برای رسیدن به اهداف پیش بینی شده ارائه می شود:

1- مجموعه مسؤولان کشور حتما ضمن بروزرسانی تکنولوژی تولید برق سنتی با هدف جلوگیری از به هدر رفتن انرژی، سوبسیدهای متعلقه را تا حد ممکن و در یک برنامه زمان بندی شده حذف کنند.

2- رشته های دانشگاهی که چندان مورد نیاز جامعه نیستد و حتی فارغ التحصیل مازاد دارند، حذف یا تعدیل شوند و به جای آنها، رشته های مهندسی IT، برق صنعتی، الکترونیک، کامپیوتر، زبان انگلیسی، نانوتکنولوژی، انرژی های تجدیدپذیر و بخصوص فتوولتائیک را راه اندازی یا تقویت کنند.

3- وزارت نیرو به طور جدی از واگذاری پروژه های تاسیس نیروگاه های خورشیدی به شرکت های زیرمجموعه دولت، نهادها، بانک ها و ... خودداری کند؛ هر جا دولتی ها آمده اند، کار را خراب کرده اند.

4- وزارت نیرو با جذب متخصصان واقعی و نه صرفا مدرک دار!! بدنه کارشناسی خود را در زمینه تکنولوژی جدید انرژی خورشیدی تقویت کند. این کار می تواند حتی با استخدام مشاوران فنی خارجی هم صورت پذیرد.

5- وزارت نیرو با تعیین نرخ واقعی خرید با سود منطقی برای تولید کننده های انرژی های خورشیدی، انگیزه کافی فراهم آورد و البته به موقع قیمت خرید برق را پرداخت کند.

6- اطلاع رسانی و آگاه سازی جامعه درباره انرژی خورشیدی و کلاً انرژی های تجدیدپذیر، رویه ثابت باشد چرا که انرژی خورشیدی دیگر یک انتخاب نیست، ضرورت است. یادمان نرود که 15 سال دیگر برای انرژی فسیلی موجود در زیر خاک مان ، مشتری نخواهیم داشت.

7- با همکاری و مشارکت شرکت های معتبر جهان، تولید خودرو برقی و راه اندازی خدمات فنی مهندسی این تکنولوژی را با مسئولیت بخش خصوصی حقیقی ، جایگزین خودروسازی کنونی کنند.

در نظر داشته باشیم که به دلیل ادامه خشکسالی در کشور ما و کمبود شدید آب، اصولا احداث صنایع سنگین مانند فولاد و خودرو در این دیار کار اشتباهی است و در صورت اصرار به احداث، بهتر است در سواحل دریای عمان صورت گیرد.

از منظر اشتغالزاییهم تربیت تکنسین ها، مهندسین و مدیران حرفه ای در دانشگاه ها و مراکز آموزش فنی می تواند مشاغل زیادی در بخش خدمات فنی مهندسی و پشتیبانی خودروهای برقی و انرژی خورشیدی ایجاد کند.

زمان دارد به سرعت می گذرد و فرصت ها از دست می رود، با همکاری با شرکت های معتبر جهان در چهار گوشه دنیا بستر لازم را برای رشد تکنولوژی انرژی خورشیدی فراهم آورید. نفت دیگر "طلای سیاه" نیست؛ اینک خورشید "طلای تابان" است.

 

منبع: آخرین نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت akharinnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آخرین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۱۷۶۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویری خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان

دومین ماه کامل فصل بهار در سال ۲۰۲۴ در نیمکره شمالی زمین طلوع کرد و در سراسر جهان تصاویری از آن ثبت و منتشر شد که در اینجا گلچینی از بهترین و تاثیرگذارترین تصاویر ماه صورتی کامل از ایالات متحده و همچنین فرانسه، بریتانیا و هند را می‌توانید مشاهده کنید.

به گزارش ایسنا، نام «ماه صورتی» به این معنا نیست که قمر زمین در چنین روزی رنگ صورتی به خود می‌گیرد بلکه به این دلیل است که رنگ گل‌های بهاری که در این زمان از سال شکوفا می‌شوند، صورتی است. مانند تمام ماه‌های کامل، «ماه صورتی» نیز در تمام طول شب قابل مشاهده بود و در هنگام غروب خورشید از شرق طلوع می‌کرد و هنگام طلوع خورشید در غرب غروب می‌کرد.

ماه کامل برفراز بیلبوردی از نام «ماه» (Moon) در محوطه بیرونی ورزشگاه کافمن 

به نقل از فوربز، تصور می‌شود نام «ماه صورتی» از قبایل بومی آمریکا سرچشمه گرفته باشد. نام‌های دیگری نیز برای این ماه در نظر گرفته می‌شود که عبارتند از ماه در حال رشد، ماه ماهی، ماه تخم‌گذاری غازها و ماه قورباغه.

برای مدت کوتاه ۱۵ تا ۲۰ دقیقه‌ای، «ماه صورتی» به رنگ نارنجی به نظر می‌رسید. این پدیده به این دلیل اتفاق می‌افتد که بیننده ماه را از میان ضخیم‌ترین لایه جو زمین می‌بیند.

ماه کامل آوریل پشت ساعت بالمورال (Balmoral) در ادینبورگ

نور قرمز و نارنجی با طول موج بلندتر می‌تواند به راحتی از جو عبور کند، در حالی که نور آبی با طول موج کوتاه توسط ذرات پراکنده می‌شود. همین اصل علمی که به پراکندگی رالی معروف است، مسئول رنگ نارنجی غروب خورشید نیز هست.

ماه صورتی کامل از پشت مجسمه آزادی در شهر نیویورک در حالی که یک هواپیما از  رو به روی آن عبور می‌کند

«ماه صورتی» اولین ماه کامل از زمان خورشید گرفتگی کامل در سراسر آمریکای شمالی در هشتم آوریل بوده است.

ماه گرفتگی بعدی یک ماه گرفتگی جزئی در ۱۷ سپتامبر خواهد بود. این ماه گرفتگی به بهترین وجه در آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، اروپا و آفریقا دیده می‌شود. در طول این رویداد، ماه کامل وارد سایه زمین می‌شود.

ماه آوریل در پشت برج ایفل پاریس 

ماه کامل بعدی، «ماه گل» است که در روز پنجشنبه، ۲۳ مه (سوم خرداد) سال ۲۰۲۴ به وقوع خواهد پیوست.

ماه کامل در بنگال غربی، هند ماه کامل بین قلعه ادینبرو و بنای یادبود اسکات  ماه کامل آوریل معروف به ماه صورتی بر فراز یک برج دیدبانی در مادرید، اسپانیا  ماه صورتی بر فراز خلیج ساراسوتا فلوریدا  ماه صورتی بر فراز سیاتل ماه کامل پشت برج سوزن فضایی (SpaceNeedle) در سیاتل کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • آشنایی با برترین سازندگان جرثقیل سقفی در جهان
  • بادبان خورشیدی ناسا در فضا باز شد
  • تولید انرژی تجدیدپذیر در ۲۰هزار مدرسه هدفگذاری شد
  • افتتاح همزمان ۷ نیروگاه خورشیدی مدارس در ۶ استان
  • ماه در وضعیت اوج خورشیدی قرار می‌گیرد
  • افتتاح هفت نیروگاه خورشیدی در مدارس کشور
  • راه‌اندازی ۴ نیروگاه خورشیدی در سال جدید
  • شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند
  • چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟
  • تصاویری خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان