Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: فیلم های مستند «زنانی با گوشواره های باروتی» و «در جستجوی فریده» جوایز بخش های جنبی و بین الملل جشنواره را از آن خود کردند.

به گزارش خبرنگار سینمایی شبستان، یازدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت در حالی به کار خود پایان داد که این دوره جشنواره به زعم کارشناسان و منتقدان و فیلمسازان، رشد قابل توجهی از نظر ساخت فیلم های مستند و مشارکت و حمایت ها وجود داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مراسم پایانی این جشنواره با حضور «محمدمهدی حیدریان» رئیس سازمان سینمایی، «سیدمحمد طباطبایی نژاد» مدیر مرکز گسترش مستند و دبیر جشنواره، ابراهیم حاتمی کیا، «جان فرانکو رزی» فیلمساز ایتالیایی، «علیرضا تابش» مدیر عامل بنیاد فارابی،‌ «منوچهر شاهسواری» مدیرعامل خانه سینما، «محمود صلاحی» رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، «سلیم غفوری» مدیر شبکه مستند سیما و جمع کثیری از پیشکسوتان و جوانان فیلسماز و فیلمسازان خارجی در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

 

تاکید دبیر جشنواره بر تولیدات بومی و ملی از آثار قوم های مختلف ایران

«سید محمد مهدی طباطبایی نژاد» دبیر یازدهمین جشنواره سینما حقیقت در مراسم اختتامیه این جشنواره در سخنانی گفت: سینمای مستند ایران 60 سال تلاش کرده تا آیینه زلالی از فرهنگ و هنر و تمدن ایران باشد. سینمای مستند دومین دهه زندگی خود را با دو رویکرد افزایش سهم مستند در بازار تصویری و حضور فعال در مجامع بین المللی آغاز می کند و ما بر این تلاش هستیم تا با نگاه به تولیدات بومی و ملی از آثار قوم های مختلف ایران در عرصه مستند برخوردار شویم به همین منظور امسال میزبان یکی از استان های کشورمان بودیم و در آینده نزدیک به این استان سفر خواهیم کرد.

 

وی خاطرنشان کرد: در آستانه سال ۲۰۱۸ شهر فرهنگی تبریز  به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام معرفی شده است و امسال نیز در جشنواره فضایی فراهم شده تا آثار مستند این شهر مرور و  مستند سازان تبریزی مورد تکریم قرار گیرند.

 

اهدای جایزه ویژه شهرداری تهران به مستندها

در این مراسم جایزه ویژه شهرداری تهران توسط محمود صلاحی به فیلمسازان اهدا شد.


جایزه اول این بخش شامل لوح تقدیر و مبلغ 50 میلیون ریال را به «مهدی باقری» کارگردان «در جستجوی خانه خورشید» اهدا شد.

جایزه دوم شامل لوح تقدیر و مبلغ 40 میلیون ریال به «حسن نقاشی» کارگردان وازاریه و جایزه سوم شامل لوح تقدیر و مبلغ 30 میلیون ریال به «شهرام میراب‌اقدم» کارگردان «وادی خاموشان» تقدیم شد.

 

جایزه شهید آوینی به کدام فیلمسازها رسید

در بخش جایزه شهید آوینی نیز، جوایز به شرح زیر اهدا شد:

تقدیر هیات داوران: تندیس شهید آوینی، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 50 میلیون ریالی به «سیداحسان عمادی» کارگردان «رزم‌آرا: یک دوسیه مسکوت» اهدا شد.

جایزه ویژه هیات داوران: تندیس شهید آوینی، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 80 میلیون ریالی به «مصطفی رزاق‌کریمی» کارگردان «بانو قدس ایران» تعلق گرفت.

کارگردانی بهترین فیلم مستند کوتاه: تندیس شهید آوینی، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 100 میلیون ریالی به «احمد زائری» کارگردان «همشهری جنگ» تقدیم شد.

کارگردانی بهترین فیلم مستند بلند: تندیس شهید آوینی، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 120 میلیون ریالی به «رضا فرهمند» کارگردان «زنانی با گوشواره‌های باروتی» اهدا شد.

 

«زنانی با گوشواره های باروتی» بهترین فیلم مستند بخش بین الملل شد

در بخش بین الملل نیز جوایز اینگونه اهدا شد:

هیات داوران این بخش  که شامل جان‌فرانکو رُزی، داریل اِلس، کتایون شهابی، پیمپاکا تویرا و سام کلانتری بودند برگزیدگان این بخش  را معرفی کردند.

جایزه ویژه هیات داوران در بخش مسابقه کوتاه و نیمه‌بلند به «محمدرضا وطن‌دوست» کارگردان مستند «لوتوس» اهدا شد.


در بخش مسابقه کوتاه و نیمه‌بلند جایزه ویژه شامل هیات داوران شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 2000 دلار) به «محمدرضا وطن‌دوست» کارگردان مستند «لوتوس» اهدا شد.

جایزه بهترین فیلم مستند کوتاه شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 3000 دلار به «افسانه سالاری» کارگردان مستند «هیچکستان» از پرتغال و فرانسه تعلق گرفت.

جایزه بهترین فیلم مستند نیمه‌بلند تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 4000 دلار) به «الخاندرو جی. سالگادو» کارگردان مستند «بولینگو، جنگل عشق» از اسپانیا اهدا شد.

در بخش مسابقه ‌بلند هم جایزه ویژه هیات داوران(تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 2000 دلار) به «عزت‌الله پروازه» کارگردان مستند «مادرم ایل من» تعلق گرفت.

جایزه بهترین فیلم مستند ‌بلند(تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 5000 دلار) به «رضا فرهمند» کارگردان مستند «زنانی با گوشواره‌های باروتی» اهدا شد.

 

«جان‌ فرانکو رزی» داور بخش بین الملل درباره مستند رضا فرهمند گفت: همه ما متفق القول بودیم که «زنانی با گوشواره های باروتی» باید جایزه بهترین فیلم را بگیرد و خوشحالم که این اتفاق افتاد.

 

«رضا فرهمند» کارگردان فیلم «زنانی با گوشواره های باروتی» که دو بار دیگر برای دریافت جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند بلند روی صحنه آمده بود، گفت: شگفت انگیزتر از جایزه هایی که در این مراسم گرفتم دیدن مادرم در سالن اختتامیه بود که از بیرجند به تهران آمده بود.

 

جایزه هنر و تجربه به «در جستجوی فریده» رسید

در بخش جایزه گروه «هنر و تجربه» جعفر صانعی مقدم و سیف الله صمدیان روی صحنه آمدند.

دیپلم افتخار سینمای «هنر و تجربه» را به داوود اشرفی برای فیلم «قصه بلوار» در بخش فیلم کوتاه به خاطر پژوهش دقیق به یکی از گذرگاه معاصر پایتخت اهدا شد.

تندیس «هنر و تجربه» به آزاده موسوی و کوروش عطایی برای مستند بلند «در جستجوی فریده» به خاطر روایت تاثیرگذار از یک رویداد انسانی تعلق گرفت.

 

جایزه شبکه مستند نیز توسط «سلیم غفوری» مدیر این شبکه به محمدباقر شاهین برای مستند «ادوارد» تعلق گرفت.

 

پایان پیام/425

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۱۹۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار نخستین تصویر از فیلم جدید «کاپولا»

اولین تصویر از «مگالوپولیس» ساخته «فرانسیس فورد کاپولا» پیش از رونمایی در جشنواره کن ۲۰۲۴ منتشر شد.

به گزارش ایسنا، نخستین تصویر از فیلم سینمایی «مگالوپولیس» ساخته «فرانسیس فورد کاپولا» که با سرمایه شخصی او ساخته شده است با حضور «آدام درایور» و «ناتالی امانوئل» منتشر شد.

این پروژه سینمایی که جشنواره‌های مهم سینمایی در رقابت برای نمایش آن بودند، سرانجام به جشنواره کن رسید و سازنده سه‌گانه «پدرخوانده» فیلم جدید خود را در بخش مسابقه کن رونمایی خواهد کرد. 

 «مگالوپولیس» پروژه‌ای است که کاپولا برای اولین بار در سال ۱۹۸۳ شروع به نوشتن آن کرد و با هزینه بیش از ۱۰۰ میلیون دلاری ساخته شده که بخشی از آن با فروش بخش قابل توجهی از املاک او تامین شده است.

«مگالوپولیس» با دو ساعت و ۱۵ دقیقه مدت زمان داستان یک کلان شهر را پس از ویرانی تصادفی آن دنبال می کند، با دو دیدگاه رقیب؛ یکی از یک معمار ایده آلیست (آدام درایور)، دیگری از طرف شهردار عملگرا (جانکارلو اسپوزیتو).

در فیلم سینمایی «مگالوپولیس» بازیگران دیگری چون «فارست ویتاکر»، «ناتالی امانوئل»، «جان وویت»، «لارنس فیشبرن»، «اوبری پلازا»، «شیا لابوف»، «کلوئه فاینمن»، «کاترین هانتر» و «داستین هافمن»، «دی بی سوینی»، «تالیا شایر»، «جیسون شوارتزمن»، «جیمز رمار» و «جیانکارلو اسپوزیتو» مقابل دوربین رفته‌اند.

«آناهید نظریان»، «بری آزبورن» و «دارن دیمتر» تهیه‌کنندگان اجرایی این فیلم سینمایی هستند.

«فرانسیس فورد کاپولا» از بزرگترین فیلمسازان معاصر سینمای جهان است که از جمله افتخارات و جوایز سینمایی وی طی چهار دهه فیلم‌سازی می‌توان به جایزه‌ اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی در سال ‌۱۹۷۱ برای «پاتون»، جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی در سال ‌۱۹۷۳ برای «پدرخوانده»، جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌نامه اقتباسی در سال ‌۱۹۷۵ برای «پدرخوانده‌۲»، جایزه بفتا بهترین کارگردانی در سال ‌۱۹۷۸ برای «اینک آخرالزمان»، جایزه دوربین جشنواره برلین در سال ‌۱۹۹۱، جایزه نخل طلا و جایزه فیپرشی جشنواره کن در سال ‌۱۹۷۹ برای فیلم «اینک آخرالزمان»، جایزه نخل طلا و جایزه بهترین فیلم معنوی جشنواره کن در سال ۱۹۷۴ برای فیلم «مکالمه»، جایزه گلدن گلوب برای بهترین کارگردانی در سال ۱۹۸۰ برای «اینک آخرالزمان»، جایزه گلدن گلوب برای بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌نامه در سال ‌۱۹۷۳ برای «پدرخوانده»، جایزه ویژه پنجاهمین سال تأسیس جشنواره سن‌سباستین در سال ‌۲۰۰۲، شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز در سال ‌۱۹۹۲، جایزه صدف طلایی بهترین فیلم و جایزه فیپرشی جشنواره سن‌سباستین و ... اشاره کرد. 

هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم کن از ۱۴ تا ۲۵ می ۲۰۲۴ (۲۵ اردیبهشت‌ماه تا ۵ خردادماه) برگزار می‌شود و امسال «گرتا گرویگ» کارگردان آمریکایی ریاست هیات داوران را بر عهده دارد و «جورج لوکاس» خالق سری فیلم‌های «جنگ ستارگان» و استودیو ژاپنی جیبلی هم با دریافت جایزه نخل طلای افتخاری مورد تقدیر قرار خواهد گرفت. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه معرفی شد
  • انتشار نخستین تصویر از فیلم جدید «کاپولا»
  • «ایساتیس» پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه شد
  • همایش اعطای جوایز شصت و دومین دوره جایزه البرز برگزار می شود
  • اکران «اقیانوس پشت پنجره» به مناسبت روز ملی خلیج فارس
  • معرفی بهترین مستندهای جهان
  • جشنواره فیلم پکن برندگانش را شناخت/تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
  • مایک لی زنبور طلایی را می‌گیرد/ تجلیل برای یک عمر دستاورد هنری
  • داوران جشنواره کن معرفی شدند
  • داوران جشنواره کن چه کسانی هستند؟