Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا؛ بانک مرکزی با انتشار گزیده آمارهای اقتصادی در مهرماه سال جاری، حجم نقدینگی را بیش از هزار و ۴۰۳ هزار میلیارد تومان اعلام کرد که نسبت به اسفندماه سال گذشته، ۱۱/۹ درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۳/۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

حجم پول در این دوره به ۱۶۳۸.۰ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به مهرماه سال گذشته ۱۳ و نسبت به اسفندماه سال گذشته ۰/۵ درصد رشد یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میزان شبه پول در گزیده های آماری منتشر شده در مهرماه سال جاری به ۱۲۳۹۲/۵ هزار میلیارد ریال رسیده است که نسبت به اسفندماه گذشته ۱۳/۷ درصد رشد داشته است.

بانک مرکزی، بدهی بخش غیردولتی را در مهرماه سال جاری ۹۹۶۷/۵ هزار میلیارد ریال اعلام کرده که به نسبت اسفندماه سال گذشته ۸/۶ درصد و به نسبت مدت مشابه سال گذشته ۱۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، میزان دارایی‌های خارجی سیستم بانکی در مهرماه امسال ۶۲۷۹ هزار میلیارد ریال اعلام شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹ درصد افزایش و نسبت به اسفندماه ۹۵، ۷/۸ درصد رشد یافته است. در عین حال، بدهی بخش دولتی در دوره مورد بررسی ۲۴۵۶.۸ هزار میلیارد ریال است که نسبت به مهرماه سال ۹۵ به میزان ۲۰/۵ درصد و نسبت به اسفندماه سال گذشته ۱۱/۸ رشد نشان می دهد.

خلاصه دارایی‌ها و بدهی‌های بانک مرکزی

جداول گزیده‌های آماری منتشر شده نشان می‌دهد که دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در مهرماه سال جاری به ۳۵۸۶/۸ هزار میلیارد ریال رسیده که افزایشی ۵/۷ درصدی نسبت به اسفندماه ۱۳۹۵ داشته است؛ این رقم در مقایسه با مهرماه ۹۵ نیز ۵/۴ درصد افزایش یافته است.

میزان اسکناس و مسکوک در اختیار بانک مرکزی در مهرماه ۹۶، ۷۶/۸ هزار میلیارد ریال اعلام شد که نسبت به اسفندماه ۵۳/۳ درصد و نسبت به مهر سال گذشته ۴۸ درصد رشد نشان می‌دهد. بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی در مهرماه رقم ۶۲۴/۳ هزار میلیارد ریال را نشان می دهد که نسبت به اسفندماه گذشته ۸/۴ درصد و نسبت به مهرماه سال گذشته ۱/۳ رشد داشته است.

بدهی بانک ها به بانک مرکزی در مهرماه سال جاری ۱۱۲۳/۸ هزار میلیارد ریال بود که نسبت به اسفندماه سال گذشته ۱۲/۷ درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴/۵ درصد افزایش یافته است.

میزان سپرده بانک ها و موسسات اعتباری نزد بانک مرکزی در مهرماه سال جاری به رقم ۱۵۰۴/۸ هزار میلیارد ریال رسیده که نسبت به اسفندماه ۱۴/۶ درصد و نسبت به مهر سال گذشته ۲۲/۴ درصد افزایش نشان می دهد.

سپرده های بخش دولتی نزد بانک مرکزی در مهرماه رقم ۳۵۵/۸ هزار میلیارد ریال بود که نسبت به اسفند سال گذشته منفی ۴/۷ درصد و نسبت به دوره مشابه سال قبل، منفی ۱/۷ درصد کاهش یافته است.

همچنین براساس این گزارش، میزان بدهی های ارزی بانک مرکزی در مهرماه ۱۷۲۳ میلیارد ریال بوده که نسبت به اسفند سال قبل، ۱۷/۳ درصد و نسبت به مهرماه سال گذشته ۱۴/۴ درصد افزایش یافته است.

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۲۱۸۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی

امتداد - با توجه به پیش‌بینی بانک مرکزی از وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی، موضع عملیاتی بانک مرکزی در این هفته توافق بازخرید بود. از این رو، این بانک به اجرای عملیات بازار باز در قالب توافق بازخرید به مبلغ  2029.2  هزار میلیارد ریال اقدام کرد.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی (۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) به شرح زیر است: 

  بانک مرکزی در چارچوب مدیریت نقدینگی مورد نیاز بازار بین‌بانکی ریالی، عملیات بازار باز را به صورت هفتگی و موردی اجرا می‌کند. موضع عملیاتی این بانک (خرید یا فروش از طریق ابزارهای موجود) بر اساس پیش‌بینی وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی و با هدف کاهش نوسانات نرخ بازار بین‌بانکی حول نرخ هدف، از طریق انتشار اطلاعیه در سامانه بازار بین‌بانکی(تابا) اعلام می‌شود. متعاقب اطلاعیه مزبور، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در راستای مدیریت نقدینگی خود در بازار بین‌بانکی، نسبت به ارسال‌سفارش‌ها تا مهلت تعیین شده از طریق سامانه بازار بین‌بانکی (تابا) اقدام کنند.   بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در روزهای شنبه تا چهارشنبه از اعتبارگیری قاعده‌مند (دریافت اعتبار با وثیقه از بانک مرکزی مطابق با ضوابط تعیین شده) مشروط به در اختیار داشتن اوراق مالی اسلامی دولتی و در قالب توافق بازخرید با نرخ سقف دالان نرخ سود (۲۴ درصد) استفاده کنند.   برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • تراز منابع و مصارف تامین اجتماعی استان مرکزی پس از ۱۰ سال مثبت شد
  • افزایش ۱۳ درصدی تردد خودروها در جاده‌های لرستان
  • هاشمی: امروز آرزوی دیرینه ورزش محقق شد / نسبت به سال گذشته، ۹۴ درصد رشد در افتتاح پروژه‌ها داشته‌ایم +فیلم
  • تسلیحات، واجب تر از نان شب / هزینه های تسلیحاتی جهان به 2.5 تریلیون دلار رسید / هزینه های تسلیحاتی در سطج جهانی رکورد زد
  • گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی
  • افت شاخص عملکرد محیط‌زیست نسبت به سال‌های گذشته/ دفن تنها ۶/۶۹ درصد پسماند‌ها در سطح دنیا
  • نقدینگی تا کجا رشد خواهد کرد؟
  • رشد ۲۰۰ درصدی صدور و تمدید پروانه ملزومات دارویی در سال گذشته
  • رشد ۲۶ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱/ تامین ارز کالا‌های اساسی و دارو در ۳۴ روز گذشته از مرز ۶۳۶ میلیون دلار گذشت
  • قیمت ریال عربستان امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳