Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: این نوازنده تار آذربایجان با اشاره به دلایل ثبت تار آذربایجان در یونسکو گفت:آیا ایرانی ها مواردی را که آذربایجانی ها برای ثبت تار در یونسکو داشتند را مطرح کرد ند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست خبری کنسرت رامیز قلی اف و ارکستر سمفونیک فرهنگ و هنر پیش از ظهر امروز دوشنبه 27 آذر با حضور رامیز قلی اف، سوسن تقی پور،  رئیس دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ هنر واحد 46، شهرام توکلی، علی اکبر قربانی و رشید وطن  دوست  در تالار وحدت برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رامیز قلی اف، نوازنده شهیر تار آذربایجان در این نشست گفت: خوشحالم که در سالن زیبای تالار وحدت قرار است برنامه ای اجرا کنیم. در مملکت های مختلفی برنامه اجرا کرده ام اما این برنامه برای من اهمیت بسیار زیادی دارد؛ در اجرای پیش رو موسیقی کلاسیک، موسیقی آذربایجان و موسیقی مقامی در کنار هم قرار می گیرند که اتفاق های بسیاری خوبی خواهد بود.

وی با بیان اینکه در این کنسرت آثاری هست که برای نخستین بار اجرا می شوند،گفت:  این اجرا برای من تازگی خاصی دارد؛ نخستین بار است که در تهران با هنرمندانی خاص روی صحنه می روم، آقای قربانی و توکلی رهبران ارکستر هستند و آقای رشیدوطن دوست هم خواننده برنامه است و مدیریت برنامه هم با خانم تقی پور است.

 

رامیز قلی اف  اظهار داشت: امسال 30 دی روز تولدم هست که به هفتاد سالگی میرسم. این سن برای من هم زیاد و هم کم است. از این جهت که علاقه مندان بسیاری برای تار پیدا کردم زیاد است و از این جهت که باز هم دوست دارم کار کنم اجرا داشته باشم؛ اندک است؛تا کنون با ارکسترهای زیادی برنامه اجرا کرده ام و در این مدت کره‌ی زمین را دوبار دور زده ام. تا کنون با بیش از هفتاد ارکستر کار کرده ام و این نخستین بار است که با ارکستر سمفونیک فرهنگ و هنر کار می کنم؛اعضای این ارکستر بسیار جوان هستند اما در عین جوانی رهبرانی دقیق دارند. رپرتوازی که این برنامه دارد، رپرتواری دقیق و عالی است.

 

وی بیان داشت: آرزوها و حرف های زیادی برای گفتن دارم، این حرف ها را موقع اجرای کنسرت بهتر به شما انتقال می دهم. مردم ایران به موسیقی علاقه دارند. ایران وطن دوم من است و قلبا این کشور را دوست دارم.، این عشق به ایران را با تارنوازی برایتان عرضه می کنم؛ این دیدار با شما زیباست و تاثیر بسیاری روی من خواهد گذاشت.

 

رامیز قلی اف درباره اجرایش در ارکستر ملی ایران به رهبری فرهاد فخرالدینی گفت:

پیش تر با ارکستر ملی ایران و با رهبری فرهاد فخرالدینی اجرایی داشته ام. در آن اجرا رپرتوار مفصلی را روی صحنه بردیم. در آن اجرا استاد فخرالدینی قطعه ای برای ارکستر و تار نوشته بودند که ما آن را اجرا کردیم و بعدها همین قطعه را با ارکستر باکو هم اجرا کردیم؛ در شهرهای تاریخی ایران اجراهای بسیاری داشته ام.

 

وی افزود: همیشه منتظر بودم که ارکستری مانند ارکستر فرهنگ و هنر من را دعوت کند و خوشبختانه این اتفاق افتاد. ممنونم که با دعوت خانم تقی پور به ایران آمدم و در کنار کنسرتمان مسترکلاسی برای تارنوازان داشتیم. آرزو داشتم که امکان برگزاری کنسرتی مشترک با فخرالدینی داشته باشم؛ در بیست سال گذشته موسیقی در ایران گسترش زیادی داشته است؛ نوازندگان با اصول صحیح در حال پیشرفت هستند؛ رپرتوار اجرای پیش رو را به صورت تلفنی با من هماهنگ می کردند. قطعه ی «اولین عشق» و «زیر نور ماه» را به شنوندگانمان معرفی می کنم.

 

این هنرمند آذربایجانی در پاسخ به سئوالی درباره معرفی تار و کمانچه  ایران در آذربایجان گفت: دوستی و برادری بین ایران و آذربایجان به اندازه ی یک تاریخ طولانی است، ما فرهنگ و تاریخ مشترک داریم، رفت و آمد بین این دو کشور همیشه بوده است، هر زمان که ما را به ایران دعوت کرده اند، آمده ایم، هنرمندان ایرانی هم به آذربایجان دعوت می شوند، همین سال گذشته پیانیست جوانی از ایران به آذربایجان دعوت شد و با ارکستر فیلارمونیک آذربایجان اجرای مشترک داشتند.

 

وی با بیان اینکه ساز تار برای ایران یا آذربایجان نیست؛ این ساز برای سرزمین شرق است،گفت: همان طور که می بینید هر کشوری ساز تار خاص خودش را دارد. نمی دانم این ساز از چه دوره ای وارد فرهنگ و هنر ما شده است. شاید از زمان نظامی گنجوی بوده است؛ سوال این است که چرا ساز آذربایجانی در یونسکو ثبت شده و ساز ایرانی ثبت نشده است.

وی در ادامه افزود: سال 2012 میلادی جلسه بین المللی در یونسکو برگزار شد و در آن جلسه تمام سازهای تار مورد بررسی قرار گرفت. در آن جلسه ایران می گفت ما فرهنگ قدیمی داریم. چینی ها و مصری ها هم تارهای قدیمی داشتند؛ هر کدام از این سازهای تار صدای خاص خودش را داشت، این ساز از نظر تکنیکی و صدایی بسیار گستردگی دارد؛ در آن جلسه هر کشوری از سازِ تار خودش می گفت. اما آذربایجان از نوازندگی تار می گفت، ایتالیایی ها من را دعوت کردند و من برایشان اجرا کردم؛ نوازنده ی تار آذری در نقش یک سولیست در کنار ارکستر قرار می گیرد؛ من یک اجرای مشترک با ارکستری ایتالیایی داشتم که در آن اجرا تار هدایتگرِ ارکستر بود

 

رامیز قلی اف خاطر نشان کرد:  در تاریخ دنیا برای نخستین بار ارکستری با تارنوازی من اجرایی مشترک داشت و ضبط تلویزیونی هم شد.در مملکت های مختلف به اجرا پرداخته ام و حتی با گروه های موسیقی جاز هم اجراهای مشترکی داشته ام، با بیش از هفتاد ارکستر سمفونیک در دنیا اجرا داشته ام که هر کدام را رهبران بزرگی رهبری می کردند. تمام این موارد را در آن جلسه یونسکو مطرح کردیم، آیا شما این کارها را با ساز تار انجام داده اید؟ از نظر پرده بندی و فاصله هایی که در موسیقی ایرانی هست، تفاوت هایی با تار آذری وجود دارد. اگر یک نوازنده تار ایرانی در کنار یک پیانیست قرار گیرد فقط می تواند موسیقی ایرانی اجرا کند. اگر بخواهید قطعه ای کلاسیک اجرا کنید با تار ایرانی امکانش نیست اما این امکان را ما در تار آذربایجانی ایجاد کرده ایم.

 

 

این نوازنده درباره اجرای کنسرت در شهر تبریز نیز گفت: تهران پایتخت ایران است اما من تبریز را پایتخت فرهنگی ایران می دانم، یک بار از سوی کیوان ساکت دعوت شدم و در تبریز اجرا داشتیم. بعد از آن برنامه منتظر بودم که باز هم به تبریز دعوت شوم اما این دعوت هرگز انجام نشد. اما این خبر را به شما بدهم که به زودی در تبریز اجرایی خواهم داشت. اگر بتوانند مجوزهای لازم برای برگزاری این کنسرت را بگیرند من حتما می پذیرم.

پایان پیام/32

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۲۲۵۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حال مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس ایرانی در ارمنستان مساعد است

رئیس مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: حال عمومی مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس ایرانی در ارمنستان که به تبریز منتقل شده‌اند، مساعد است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌شرقی، اصغر جعفری روحی صبح امروز _دوشنبه دهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران تعداد مصدومان این حادثه را ۱۴ نفر اعلام و اظهار کرد: تمام این افراد بامداد امروز _دوشنبه دهم اردیبهشت_ از طریق مرز نوردوز میان ایران و ارمنستان و از طریق چندین دستگاه آمبولانس و اتوبوس آمبولانس وارد آذربایجان شرقی شدند و بلافاصله به بیمارستان امام رضا تبریز انتقال پیدا کردند.

وی با بیان اینکه یکی از مصدومان این حادثه رانندگی از بیمارستان مرخص شده است، افزود: ۱۳ نفر در بخش‌های مختلف بیمارستان امام رضا (ع) مراحل درمانی خود را سپری می‌کنند که بیشتر آن‌ها دچار ضرب‌دیدگی و مصدومیت از ناحیه سر، پا و دست هستند.

رئیس مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز خاطرنشان کرد: چهار نفر از مصدومان را زنان و سایرین را مردان در سنین مختلف تشکیل می‌دهند.

به گزارش ایمنا، اتوبوس ایرانی شامگاه _شنبه نهم اردیبهشت_ در نزدیکی روستای خوتانان در استان سیونیک ارمنستان از جاده خارج و واژگون شد. بر اثر این حادثه پنج نفر جان باختند.

کد خبر 749029

دیگر خبرها

  • مبلغ این جدول بودجه خیلی درشت است /جدول برآورد اعتبارات ردیف‌های متفرقه بودجه ۱۴۰۳ به تصویب رسید؟
  • حال مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس ایرانی در ارمنستان مساعد است
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • کرج کاندیدای انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • آغاز نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی در آذربایجان غربی
  • فرزانه فصیحی، اولین بانوی ایرانی در دوومیدانی لیگ الماس
  • چرا اتحادیه جهانی کشتی چهره مطرح ایرانی را از المپیک کنار گذاشت؟
  • انسیه خزعلی : الگوی ایرانی - اسلامی را در خانواده ها احیا می کنیم/ جنبش تعهد به خانواده را مطرح کرده ایم
  • یک ایرانی از کشتی المپیک کنار گذاشته شد / تنبیه فوری فدراسیون جهانی