Web Analytics Made Easy - Statcounter

دراین مطلب آمده است: هنرمند زیبایی ها، شگفتی ها، عجائب و ظرایف این عالم را به ما نشان می دهد. گویی دست قدرت خدا در جان آنان، دقت بینی و ظرافتی قرار داده که از زاویه دیگری به این عالم می نگرند و آن چه را که ما نمی بینیم و نمی شنویم، به ما بهتر می شناسانند...
دستاورد و اهمیت هنر در ماندگار نمودن تجلی حقیقت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لذا مقام معظم رهبری بر هنر به جهت حفظ حقایق تاکید نمودند. آری! وقتی حقیقتی در قالب هنر ارائه می شود ماندگار می شود لذا در معنای برخی از لغات هم خانواده هنر گفته اند: پیراهنی که کهنه می شود اما پاره نمی شود.
امام خامنه ای ( مدظله العالی) در جمع هنرمندان فرموده اند: در واقع هنر یک موهبت الهی و یک حقیقت بسیار فاخر است. به طور طبیعی آن کسی که این موهبت از سوی پروردگار به او داده شده است، مثل همه ثروتهای دیگر، باید بار مسؤولیتی را هم برای خودش قائل باشد؛ یعنی ، دادههای خدا همراه با انجام تکلیفهاست. این تکلیفها لزوماً همه دینی و شرعی نیست؛ تکلیفهایی است که خیلی از آنها از دل انسان بر میخیزد. وقتی شما چشم دارید، این نعمتی است که بعضیها آن را ندارند؛ اما این چشم به طور طبیعی غیر از لذتها و برخورداریهایی که به شما میدهد، تکلیفی را هم بر دوش شما میگذارد؛ این تکلیف به خاطر چشمی است که شما دارید.هنرمند با همان روح هنری و با آن چراغ هنر که در درون او برافروخته شده است، ظرایف و دقایق و حقایقی را ابراز میکند؛ این میشود هنر واقعی و حقیقی، که ناشی از یک ادراک و یک بازتاب و یک تبیین است.
روزنامه طلوع زاهدان در ادامه مصاحبه ها و گفت و گوهای تخصصی و تفضیلی با هنرمندان امروز به سراغ بازیگر و تهیه کننده توانمند استان سیستان و بلوچستان آن هم از جنس مردمان این دیار،یک بانو، خانم مهر نگار ریگی رفته است.
مهرنگار، نخستین زن بلوچ است که که توانست مرزهای پیش روی هنر و هنرمند در این استان را بر دارد و به خواسته قلبی اش که همان دیده شدن زن بلوچ است را در قالب سریال و فیلم به نمایش بگذارد.
سریال ماهین زند که چندی قبل از شبکه هامون سیستان و بلوچستان پخش شد در واقع کاری در خور شان مردمان این دیار بود که با تهیه کنندگی و بازیگری این هنرمند توانمند توانست جای خود را در میان خانواده های بلوچ باز کند بطوریکه بر اساس شواهد استقبال خوبی نیز از آن صورت گرفت.
اما این هنرمند جوان دغدغه هایی هم دارد، یکی از دغدغه هایش نبود حمایت مالی یا همان اسپانسر از تولیداتش هست و حال اینکه او هم اکنون در صدد ساخت سری دوم سریال ماهین زند نیز هست.
گفت و گوی روزنامه طلوع زاهدان با مهرنگار ریگی از نظرتان می گذرد.
خودتان را برای خوانندگان روزنامه معرفی کنید؟
مهرنگار ریگی هستم، متولد سیستان و بلوچستان و بزرگ شده زاهدان و اصالتا بلوچ هستم.
دوران تحصیلاتم را در همین استان گذرانده ام و مدرک کارشناسی ام را در رشته شیمی از دانشگاه سیستان و بلوچستان گرفته ام. البته پدرم اصرار داشت که در رشته شیمی تحصیل کنم و برای احترام به خواسته پدرم این رشته را گذراندم . 4 خواهر و 2برادر هستیم و خودم فرزند اول خانواده ام و می توان گفت خانواده ام را هم درگیر فعالیتهای هنری ام کرده ام.
از دوران کودکی تان برای خوانندگان صحبت کنید که چگونه گذشت و چگونه به هنر علاقه مند شدید؟ از همان کودکی و دوران تحصیل به هنر و بخصوص نقاشی، تئاتر و رفته رفته نویسندگی و نمایشنامه نویسی علاقه مند بودم و هر جا فرصت پیش می آمد از آن بهترین استفاده را می کردم.
البته همان زمان در جشنواره های مختلف هم شرکت می کردم که خوشبختانه به لطف خدا رتبه هایی را نیز کسب کردم .همزمان با تحصیل در دانشگاه بصورت آکادمیک در دانشکده هنر نیز فعالیت هنری داشتم.
گفتید به نقاشی هم علاقه مند بودید، خاطرتان هست که اولین نقاشی ای که کشیدید چه بود؟ آن زمان خیلی بچه بودم و یک شاهین را در حال پرواز کشیدم و هدف خاصی هم نداشتم به قول معروف یهویی به ذهنم آمد.
خاطره خوبی از نقاشی داری برای مان تعریف کنی؟
از سال 91 افتخار داشته ام که در همایش خورشید ولایت که هر سال بمناسبت سالروز تبعید امام خامنه ای (مدظله العالی) به ایرانشهر برگزار می شود بصورت زنده تصویر مبارک ایشان را نقاشی کنم و این خود خاطره و افتخاری بزرگ برایم بوده است. امسال را نمیدانم که آیا با توجه به درگیر بودن ساخت سری دوم سریال ماهین زند این افتخار نصیبم بشود یا نه
از ادامه فعالیت تان برایمان بگویید؟
در ادامه از سال 84 وارد صدا و سیمای استان شدم و در برنامه های روتین شامل گزارشگری، مجری و بازیگری فعالیت داشتم البته فعالیت بازیگری در تهران را هم زیر نظر اساتید بزرگی هچون مرحوم انوشیروان ارجمند، فاطمه شکری، مهدی امینی خواه و ... داشته ام. طی دو سال حضور در تهران تجربیات خیلی خوبی کسب کردم و توانستم این تجربیات ارزشمند را در تولید و ساخت سریال ماهین زند بکار ببرم.
از خانواده تان بگوئید، اینکه آیا متاهل هستید، اگر هستید، چند فرزند دارید و ارتباطتان با اعضای خانواده چگونه است؟ متاهل هستم، دو فرزند دارم، یک پسر و دختر و رابطه بسیار عاطفی با تک تک اعضای خانواده دارم. همسرم بسیار با من همراه است و می توان گفت من و همسرم مکمل همدیگر هستیم و در واقع حامی من در این کار است. از طرف پدر و مادرم هم زیاد مورد حمایت قرار گرفته ام و مادرم زن تاثیر گذاری در زندگی ام بود و همه چیزم را مدیون او هستم.
با توجه به نوع نگاه برخی افراد به بازیگری و کارگردانی زنان بفرمائید نظرتان چیست و چه سختی هایی را تحمل کردید؟
برای بازیگری و کار هنری زنان، جامعه بسته ای داریم و مادرم خیلی تلاش کرد تا با این وجود مرا در این کار علاقه مند نگه دارد وقتی علاقه باشد بهتر می توانی کار را انجام دهی.
خدا را شاکرم چرا که او به من استعدادی داده که از آن بتوانم استفاده کنم. در جمهوری اسلامی همه ما شهروند درجه یک هستیم و از خدمات و امکانات بصورت مساوی بهره مند هستیم، زنان ما اگر از حقوقشان آگاه باشند می تواند فرزندانش را هم بخوبی آگاه کند بهتر می تواند موفق باشد.
درمورد سری اول سریال ماهین زند توضیح دهید؟
زمانی که در تهران بودم با آقای کردستانی مدیر کل صدا وسیمای استان ملاقاتی داشتم و ایشان که بازی ام را دیدند من را تشویق کردند، آنجا بود که شروع به نوشتن ماهینِ زند کردم، خوشبختانه از طرف صدا و سیما تایید شد و تهیه کنندگی کار را خودم بر عهده گرفتم.
چرا نام سریال را ماهین زند گذاشته اید؟
زند یعنی زندگی و ماهین اسم دختری است مثل ماه که زندگی آن دختر را روایت می کند، برای ساخت این سریال دغدغه های زیادی داشتم حتی زیور آلات خودم را هم فروختم در واقع منبع مالی، خودم بودم بعدا صدا و سیما سریال را خرید.
به جرات می توانم بگویم که موقع پخش سریال تمام ماهواره ها خاموش شد و این کار برکت را در زندگی ام سرازیر کرد. سریال ماهین زند کار طنزی بود و شادی ام همان خنده های مردم در حین پخش سریال است در واقع در این سریال نوع نگاه جامعه به زن بلوچ تغییر کرد.
هنرمندان و بخصوص زنان هنرمند چه مشکلاتی دارند؟ مشکلات زیاد است، البته باید زنان به حق و حقوقشان واقف باشند زن بلوچ هم اکنون تنها زنی در کشور است که همان لباس آبا و اجدادی اش را در مراسم ها ، خرید، دانشگاه و ... می پوشد و این خیلی خوب است و افتخاری بس بزرگ برای ما زنان محسوب می شود.
در رابطه با حامی سری جدید سریال برایمان بگویید؟
خودم شرکت سینمایی دارم و با مجوز ارشاد کار را برای نمایش خانگی می سازم و البته منبع مالی اش هم خودم هستم. البته اینجا انتقادی هم دارم و آن اینکه تمامی ارگانها و سازمانها و نیز دانشگاهها می توانند 5 درصد از بودجه خودشان را به کار فرهنگی اختصاص دهند اما این فرهنگ وجود ندارد و بسیاری این کار را انجام نمی دهند و این نقد به یکی از دانشگاهها هم وارد است با اینکه بودجه خوبی هم داشت و می توانست کمک و حمایت کند اما نکرد، چرا؟ مگر همیشه باید جنگ باشد. الان ماهواره ها آمده اند و خانواده ها را هم هدف قرار داده اند.پس اولویت کار ما باید کارهای فرهنگی باشد.
دلیل عدم همکاری را در چه می دانید؟
علت این است که محافظه کاری می کنند من حرفم این است که اول متن سریال را بخوانید، ببینید هدفش چیست، آگاهی زن بلوچ و تحصیل هدفمان هست و اقتصادی که زن بلوچ با حرفه سوزن دوزی می خواهد شرکت تعاونی ایجاد کند و از این قبیل ...
رابطه تان با اداره کل فرهنگ و ارشاد به این لحاظ چگونه است و آیا مورد حمایت قرار گرفته اید؟
از اداره ارشاد هم حاج آقا مسگرانی نسبت به دیگران مثبت تر هستند و به شدت از طرح استقبال کرده اند و تا جایی که امکان داشته باشد کمکمان می کند و فعلا به پشتوانه ارشاد کار را دنبال می کنیم.
در مورد بازیگری بگویید؟
بازیگری فرصت خوبی است برای کسانی که که هنرمند هستند ولی کسی به آنها میدان نداده. به کل کشور فراخوان ارسال کرده ایم که برای تست بازیگری و البته مسلط به زبان بلوچی در سریال حضور یابند البته از برخی بازیگران محبوب و خوب استان هم بهره می برم.
در رابطه با انتخاب بازیگر مشکلی دارید و استقبال به چه صورت است؟
استقبال برای بازیگری در سنین جوان و نوجوان خوب است و مشکلی نیست و حتی از شهر های شمالی کشور هم استقبال شده است اما در رابطه با نقش بانوان در سن های میانسال استقبال کم بوده و البته دلیل آن هم به همان بافت سنتی که در میان این قشر است.
الگوی تان در فعالیت هنری و تهیه کنندگی؟
الگویم استاد عباس کیا رستمی
و دربازیگری: خانم فاطمه معتمد آریا
چه هدفی برای آینده ات ترسیم کرده ای؟
آرزو دارم خانواده ام همیشه سلامت باشند و خودم در سطح ملی افتخار آفرین باشم و بتوانم در سطح ملی کار فاخری انجام دهم.
ساخت سری جدید سریال ماهین زند چه زمان کلید می خورد و به نظرشما مراحل ساخت چه مدت طول می کشد؟
از اول دی ماه کلید می خورد و پیش بینی 4 تا 6 ماهه برای ساختش کرده ام و از حدود 30 بازیگر بهره خواهیم برد.
این را هم اضافه کنم که هدفم این است که این سریال غیر از بلوچی به زبانهای فارسی، کردی و همچنین عربی هم ترجمه شود.
اهل آشپزی هم هستی، البته دستپخت کاری ات که خوب است؟ ( با خنده) آشپزی ام خوب است و غذاهای خوشمزه هم درست می کنم و خانواده هم غذای من را دوست دارند.
در فعالیت کاری آیا نقدی هم به خودت وارد شده یا نه؟ نقدهایی بوده اما بر فعالیتم تاثیر گذار نبوده مثلا اینکه یکی می گفت لباس زن بلوچ باید با چادر مشکی باشد که البته نه این نیست بلکه زن بلوچ لباسش کاملا محجبه است یعنی پوشش کامل دارد روسری سوزن دوزی شده حجاب زن است.
هر کسی وارد کار و فعالیتی که می شود بالاخره باید این انتقادها را بپذیرد.
(و با خنده ) دوستانی که مخالف هستند، درود بر آنها سریال های تولید استان را چطور می بینید؟
برخی سریال ها خوب و موفق هستند اما نویسندگی در استان ما ضعیف است، هنرمندان استان ما زندگی سختی دارند و برای اینکه بروند در دوره های مرتبط در تهران شرکت کنند برایشان سخت است. خودم مطالعات تخصصی زیادی دارم و با سختی هایی توانسته ام در دوره های آموزشی تهران شرکت کنم.
سریال پوست پیاز ابروی باز چطور بود؟
به همکارانم احترام خاصی قائل هستم، با توجه به اینکه به زبان محلی هم بود استقبال خوبی از آن صورت گرفت. اصولا کاری را که مردم بپسندند کار خوبی بوده است.
خاطره ای از زمان ساخت سریال دارید؟
یادم هست برای ساخت سریال لوکیشن نداشتم و برای این منظور از فضای خانه استفاده کردم، پسرم کوچکم داخل اتاقش نقاشی می کشید، زمانی که برای فیلم می گفتیم 3 ، 2 و 1 شروع، پسرم وارد می شد و می گفت مامان، مامان نقاشیمو ببین. همه می گفتند اه باز دوباره ...
رفته رفته باعث شد پسرم با این قضیه کنار بیاید و بعد از اتمام هم گاهی با دوستانش که بازی میکرد پسرم می گفت 3، 2 ، 1 و همه ساکت می شدند.
خوشحالم که فرزندم در این فضا رشد می کند و روحیه هنری را که در وجودش می بینم احساس می کنم خیلی هنرمند است.
خاطره تلخم هم اینکه کار تله فیلم را در تهران انجام می دادم و این کار حدود 40 روز طول کشید و کاملا فضای باز و فصل پاییز هم بود پسرم در این 40روز کنارم بود و به شدت وزن کم کرد، اذیت شد حتی مادرم وسط کار گفت بچه دارد از دست می رود اما ادامه دادم.
پسرم آنجا خیلی اذیت شد و خودم را نمی بخشم و از پسرم عذر خواهی می کنم.
اهل فیلم و سریال هستید؟ آخرین فیلمی که دیدید؟
بله..چجورم، بسیار فیلم می بینم. آخرین فیلمی که دیدم ماجرای نیمروز بود
خانم ریگی مدرک شیمی به کجا رسید و چه سرنوشتی پیدا کرد؟
بله البته من با اون مدرک توانستم در آزمون دانشگاه ولایت ایرانشهر استخدام شوم، این هم نوعی آینده نگری بود که پدرم به فکر بوده و میدانسته هنرمندان با درآمد هنری به جایی نمیرسند (با خنده)
دوست دارم فرصت سازی کنم برای جوانان استانم. خصوصا دختر خانم هایی که علاقمند به بازیگری هستند، یعنی راه را یک مقدار برای آنها هموار تر کرده باشم تا آنها اینقدر سختی نکشند و سینمای بلوچستان خودش را یک مقدار بکشد بالا، زیرا واقعا یک منطقه بکری داریم از لحاظ فرهنگی و می شود گفت خودش یک کشور کوچک است (همان هندوستان ایران است).
8006**3042 تهیه کننده: نرگس تیموری **انتشار دهنده: محدثه حیدری گرجی

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۲۳۱۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) بهرام بیضایی به بهاره رهنما: بازیگری نکن!

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • (ویدئو) بهرام بیضایی به بهاره رهنما: بازیگری نکن!
  • زنده‌ نگهداشتن خاطرات دفاع مقدس یک ضرورت است
  • جدول پخش سریال‌های شبکه تماشا تغییر کرد
  • شورای شهر تأثیر مثبتی بر توسعه حقوق شهروندی دارد
  • آیت‌الله اعرافی: فرهنگ‌سازی در تغییر آمار تصادفات مؤثر است
  • توسعه تجارت انرژی در کنار پیوستن به بریکس و شانگهای زمینه‌ساز رشد اقتصادی کشور شد
  • انعکاس چهره معلم در قاب جادو
  • شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟
  • (ویدئو) تغییر باورنکردنی لوکیشن سریال خانه به دوش پس از ۲۰ سال
  • (ویدئو) تغییر بارورنکردنی لوکیشن سریال خانه به دوش پس از ۲۰ سال