Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@07:28:38 GMT

تهدید حقوقی صلح و ثبات خاورمیانه

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۱۴۲۱۶

تهدید حقوقی صلح و ثبات خاورمیانه

تهران- ایرنا- روزنامه اعتماد در گزارشی، نوشت: شروع یک تراژدی و خودکامگی جدید در خاورمیانه با این سخن که زمان آن رسیده است رسما قدس را به عنوان پایتخت اسراییل به رسمیت بشناسیم از سوی دونالد ترامپ کلید خورد.

در ادامه این گزارش آمده است: دستوری که کنگره در23 اکتبر 1995 آن را تصویب کرده بود ولی هیچ یک از روسای جمهور امریکا تاکنون اقدام عملی برای این انتقال انجام نداده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



پس از وقوع جنگ اعراب و اسراییل در سال 1948، در موافقت‌نامه‌های آتش‌بس موقت مابین اسراییل و کشورهای عرب همسایه آن هیچگاه از فلسطین به عنوان یک سرزمین مجزا نامی برده نشد. در این موافقت‌نامه‌ها فلسطین بین اسراییل، مصر، سوریه و اردن تقسیم شد.

اسراییل علاوه بر مناطقی که سازمان ملل متحد تقسیم‌بندی کرده بود 26 درصد از سرزمین‌های تحت قیمومیت در غرب رود اردن را نیز تصرف کرد. اردن نیز 21 درصد از سرزمین‌های تحت قیمومیت را تصرف و به خاک خود ضمیمه کرد. بیت‌المقدس به دو بخش تقسیم شد و اردن بخش‌های شرقی از جمله شهر باستانی را در اختیار گرفته و اسراییل بخش غربی را اشغال کرد. مصر نیز باریکه غزه را در اختیار گرفت.

از دهه 1960 به بعد، اصطلاح فلسطین مرتبا در بافت‌های سیاسی به کار گرفته می‌شد. اعلامیه‌های مختلف، همچون اعلام تشکیل کشور مستقل فلسطین در سال 1988 توسط سازمان آزادی‌بخش فلسطین به کشوری که فلسطین نامیده می‌شد اشاره می‌کرد و مرزهای آن را با درجات مختلف به وضوح تعریف کرده و از جمله خواستار ضمیمه شدن کل مناطق اشغالی به فلسطین شد. درقطعنامه شورای امنیت شماره 242که پس از جنگ 1967صادر شد مرز بین فلسطین و اسراییل مشخص شد.

قبل از این جنگ تعیین خطوط نهایی یا مرزهایی که بین سرزمین‌های دو طرف درگیر فاصله بیندازد در قطعنامه‌های سازمان ملل وجود نداشت تا اینکه در قطعنامه تقسیم فلسطین که در آن مجمع عمومی سازمان ملل متحددر 1947صادر کرد و ترسیم واضح و مشخص مرزهای بین دوکشور، عربی و یهودی را در برداشت و پس از آن بیانیه 242صادر شدکه مرزهای مشخص و جدیدی ترسیم نکرد بلکه هر کشور حق داشت در منطقه خاورمیانه داخل مرزهای تعیین شده به رسمیت شناخته شود بی‌آنکه مورد تهدید وفشار واقع شود و با صلح و آزادی زندگی کند.

در واقع سازمان ملل هیچ حد و مرزی را برای اسراییل غیر از حدود مشخص شده در نقشه ضمیمه قطعنامه تقسیم برای کشور یهودی مورد قبول و تایید قرار نداد. پس از جنگ 1967اسراییل به مرزهای مورد نظر دست یافت و حتی اسحاق رابین، رییس ستاد ارتش پس از این جنگ گفته بود اگر اسراییل از مناطقی که به دست آورده عقب‌نشینی کند مرتکب اشتباه تاریخی می‌شود. وی تاکید کرد ما در جنگ ژوئن به خطوط مورد نظر و ایده‌آل خود رسیدیم.

اما جنگ 1973همه آرزوهای اسراییل در مورد مرزهایش را از بین برد به همین علت از نو راهبرد قدیمی و اصلی خود را که مبتنی بر جنگ و نظریه بازدارندگی و بهانه‌جویی برای جنگ بود در پیش گرفت، بدین‌ترتیب مفهوم امنیت از نظر اسراییل دوجنبه پیدا کرد: از یک سو دارای مفهوم سیاست، بدین معنا که اسراییل حق دارد در همه مسائل جهان عرب اظهارنظر کند زیرا این مسائل در امنیت این رژیم تاثیر دارد و از سوی دیگر مفهوم جغرافیایی دارد به معنای آنکه اسراییل حق دارد که مرزهای امن و شناخته‌شده‌ای داشته باشد و حق دارد که این مرزها را تعیین و ترسیم کند.

علاوه بر قطعنامه‌هایی که ذکر شد شورای امنیت سازمان ملل در دسامبر سال میلادی گذشته 2016 قطعنامه‌ای تصویب و تاکید کرد که هیچ تغییری در مرزهای قبل از چهارم ژوئن 1967 از جمله در رابطه با بیت‌المقدس به رسمیت شناخته نخواهد شد، مگر اینکه طرف‌ها در مذاکرات بر سر آن به توافق برسند.

بدین‌ترتیب جامعه بین‌المللی با تصویب این قطعنامه‌ها هیچگاه تجاوز اسراییل را به رسمیت نشناخت و اقدام اخیر دولت امریکا مغایرت کامل وجامع با این قطعنامه‌ها وقوانین بین‌المللی دارد که بسیاری از راهکارهای به وجود آمده در خاومیانه را با بحران مواجه می‌کند، پیامدهای این انتقال کاملا نابخردانه باعث تشدید درگیری‌ها در مناطق مختلف سرزمین‌های عربی و یهودی می‌شود وجنگ داخلی و بحران منطقه‌ای وسیعی را در پی دارد. از طرفی اختلاف و درگیری در خود حاکمیت اسراییل مناقشه احزاب راست افراطی و احزاب چپ بر سر شورش طبقات مختلف مسیحیان و فلسطینیان وحتی معدودی از یهودیان می‌شود.

همچنین تضعیف گروه‌های حامی مذاکرات صلح به رهبری جنبش فتح و قدرت گرفتن گروه‌های مقابل جنبش فتح مثل حماس که مقاومت را راه اصلی فلسطینیان می‌دانند. انتقال سفارت از تل‌آویو به بیت‌المقدس همچنین احساسات اسلامی کشورهای منطقه را تحریک و باعث انزوای سیاسی کشورهای حامی صلح با اسراییل در سطح منطقه‌ای خواهد شد، اما در سطح بین‌المللی نقض آشکار و مسلم قوانین حقوقی و بین‌المللی است. تمامی سازمان‌های وابسته به ملل متحد این اقدام را نفی می‌کنند قطعنامه‌های 478 و 2334 در شورای امنیت انضمام قدس را غیرقانونی خواند و در آن زمان چندین کشور سفارتخانه‌های خود را از قدس به تل‌آویو انتقال دادند و اکنون سفارتخانه‌ای در قدس وجود ندارد و همگی در تل اویو هستند، از نکات قابل توجه می‌توان به توافق اسلو اشاره کرد که یهودی بودن قدس را رد کرد و همین طور توافق چهارم ژنو هم این بیانیه را تاکید کرده است.

در نهایت به نظر می‌رسد تصمیم تحریک‌آمیز و کاملا بی‌خردانه ترامپ مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسراییل که با نادانی تمام وتخیلات کودکانه تحولات منطقه را نادیده گرفته نه تنها به صلح وسازش در منطقه منجر نمی‌شود بلکه اعتبار و ارزش کشورهایی که به بی‌طرفی امریکا در مذاکرات صلح اعتقاد داشتند را به طور کامل از بین می‌برد.

*منبع: روزنامه اعتماد؛ 1396،9،27
**گروه اطلاع رسانی**2059**2002** انتشاردهنده: فاطمه قنادقرصی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۱۴۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکریم معلم از واجبات الهی است

به گزارش حوزه استان های خبرگزاری تقریب، حجت الاسلام حسین غلامی در خطبه های نماز جمعه اظهار داشت: قوای سه گانه و همه دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی برای ثبات اقتصادی، طوفان‌الاقصی و الوعدالصادق اقتصادی را ایجاد کنند.

وی بیان داشت: وعده صادق نشان منطق مقاومت و هجوم بر دشمن، نه تنها موجب کاهش تنش اقتصادی می‌شود بلکه به ثبات بازار کمک می‌کند و به خاطر امنیت و بازدارندگی ایجادشده، سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری بیشتر تشویق می‌کند.

امام جمعه بشاگرد ضمن تشکر از خدمات دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بر رفع مشکلات بهداشت و درمان این منطقه بر حل مسئله ایاب و ذهاب پرستاران در این شهرستان تأکید کرد.

انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • ترکیه: از تمام ابزار‌ها برای اعمال فشار به اسراییل استفاده می‌کنیم
  • مصر: جنگ طلبی اسرائیل امنیت کل منطقه را تهدید می کند
  • مسکو از جنگ ایران و اسرائیل چه بهره‌ای برد؟ روسیه تمام تخم‌مرغ‌هایش را در سبد ایران نمی‌گذارد
  • تاکید مقاومت فلسطین بر کارشکنی اشغالگران در مذاکرات/ الرشق رژیم صهیونیستی را تهدید کرد
  • ترکیه: از تمام ابزارها برای اعمال فشار به اسراییل استفاده می‌کنیم
  • پشت‌پرده‌ی «بحران مرزی» در آمریکا/ مهاجرت سیل‌آسا: سلاحی برای نابودی مرزهای جغرافیایی و هویت ملی؟ +عکس
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: اسرائیل خاورمیانه را دچار بدترین چرخه خشونت کرده است/ تلاش‌ها برای راه حل دو دولتی باید افزایش یابد
  • توصیه تاریخی پادشاه عربستان به صدام حسین درباره جنگ با ایرانی‌ها (فیلم)
  • تکریم معلم از واجبات الهی است
  • توصیه تاریخی پادشاه عربستان به صدام حسین درباره ایرانی‌ها