Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، محمد رضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به عدم حضور برخی وزرا از جمله وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسات شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی اظهار داشت: این موضوعاتی که هم‌اکنون در حال بحث است باید با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت مورد بحث قرار می‌گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما مدت‌ها است که آقای وزیر نه خودش و نه معاونانش در جلسه حضور نمی‌یابند. لطفاً نامه‌ای در این باره از طرف شورا به رئیس جمهور ارسال شود، تا مراتب اعتراض شورا به این مسئله ابراز شود.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت تجارت خارجی و نرخ ارز گفت: با توجه داشته باشیم که در این مدت نرخ ارز افزایش یافته اما می‌بینیم که تراز تجاری کشور به منفی 4 میلیارد دلار رسیده و تا پایان سال به منفی 6 میلیارد دلار خواهد رسید.

پورابراهیمی همچنین به بحث عوارض خروج از کشور در لایحه بودجه 97 اشاره کرد و گفت: باید مورد بررسی قرار گرفت که مسافرت خارجی با چه هدفی انجام می‌شود چرا که ممکن است کسانی برای درمان یا برای مسابقات ورزشی به خارج از کشور سفر کنند و یا اینکه یک دانشجوی ایرانی در خارج از کشور تحصیل می‌کند و یا اینکه یک فعال اقتصادی برای تجارت خارجی و مبادلات سفر را انجام می‌دهد. بنابراین از چنین افرادی نباید با چنین نرخی عوارض گرفته شود.

وی در ادامه با بیان اینکه بین فعالان اقتصادی همگرایی و انسجام وجود ندارد، عنوان کرد:‌ باید شرکت‌های مشترک در این زمینه راه‌اندازی شود چرا که می‌بینیم در بازار روسیه رقابت درونی شرکت‌های ایرانی کمتر از رقابت شرکت‌های ترکیه‌ای با شرکت‌های ایرانی نیست. بنابراین باید یک راهبرد مشخص در این زمینه تدوین و اجرایی شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه رایزنان اقتصادی کشور اشراف مناسبی از وضعیت تجارت خارجی ندارند، گفت: این خلاء دیپلماسی به شدت احساس می‌شود که البته بعد از پنج سال آقای ظریف نسبت به این موضوع توجه نشان داده، اما این اقدام هنوز اثرات خود را در ساختار و رویکرد وزارت خارجه نشان نداده و بهتر است در جلسه با حضور وزیر امور خارجه این موضوع بررسی شود.

پورابراهیمی با اشاره به پیمان پولی و تأکید برنامه ششم در این زمینه افزود: باید آقای سیف در جلسه حاضر شود و بگوید برای پیمان پولی چه اقداماتی انجام داده است؛‌ چین‌، برزیل و روسیه به شدت به این موضوع ورود کردند و پیمان‌های پولی متعددی منعقد کرده‌اند.

وی به ارزهای مجازی هم اشاره کرد و گفت: ارزهای مجازی می‌تواند یک پلت‌فرم برای حل مشکلات مبادلات بانکی و مالی ایران با دیگر کشورها باشد و با توسعه ارزهای دیجیتال می‌توان دلار را از مبادلات مالی حذف کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از نرخ تأمین مالی برای صادرکنندگان گفت: در آخرین تصویب‌نامه کارگروه اقتصاد مقاومتی صادرات مورد اشاره و توجه قرار گرفته، اما نسبت به روش تأمین مالی که نرخ آن چهار تا پنج برابر نرخ کشورهای اطراف است هیچ اشاره‌ای نشده است. باید برای صادرات نرخ تأمین مالی مناسبی در نظر گرفته شود.

حداکثر صادرات ما به روسیه ۵۰۰ میلیون دلار بوده است

بر اساس این گزارش اسدالله عسگراولادی در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با بیان اینکه یکی از دلایل مشکل صادرات به روسیه عدم اعتماد بین این دو کشور است، گفت: صادرات ما همواره پایین بوده است و بیشترین کالای صادرات مربوط به سال 91 می‌شود که در آن سال توانستیم 500 میلیون دلار کالا صادرات کنیم، اما در سال‌های بعد این میزان کاهش یافت.

وی همچنین به چند مشکل دیگر صادراتی اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات صدور روادید بلندمدت است، به طوری که صادرکنندگان برای بازه زمانی هفت تا 10 روز ویزا صادر می‌کنند، در حالی که زمان مورد نیاز برای تجار بیش از این است. هرچند که با رابطه می‌توان روادید بلندمدت دریافت کرد، اما ما به دریافت روادید از چنین مسیری تمایل نداریم.

عسگراولادی در مورد مبادلات مالی هم گفت:‌ سالها است رئیس کل بانک مرکزی می‌خواهد نرخ ارز را یکسان‌سازی کند، اما تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده و به همین دلیل بانک مرکزی از تعیین یک نرخ مشخص برای نرخ برابری ریال به روبل عاجز است. تزلزل در نرخ برابری روبل و ریال بسیار زیاد است و همین دلیل صادرکننده نمی‌داند با چه نرخی کالای خود را بفروشد.

وی تصریح کرد: در حوزه حمل‌ونقل هوایی هم مشکلات متعددی وجود دارد به طوری که فقط یک پرواز از تهران به مسکو انجام می‌شود و اگر صادرکننده بخواهد به آستاراخان و یا دیگر مناطق روسیه برود، باید 15 ساعت در فرودگاه معطل شود.

عسگراولادی افزود: یک زمانی تلاش کردیم پرواز ایران و روسیه را راه‌اندازی کنیم، اما به دلیل تقاضای پایین مسافر به تدریج این خط هوایی حذف شد. اما بنده پیشنهاد می‌کنم برای این کار یک شرکت مشترک هواپیمایی ایران و روسیه تأسیس شود و تا 50 صندلی‌اش را بنده تضمین می‌کنم. یکی از دلایلی که صادرات ترکیه به روسیه موفق است، این است که پنج خط پروازی بین این دو کشور وجود دارد.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۵۱۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ما آماده تعامل هستیم، حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ عباس علی‌آبادی، در افتتاحیه ششمین نمایشگاه ایران اکسپو، با بیان اینکه اکنون ایران با وجود تحریم‌ها یکی از قطب‌های اقتصاد و صنعت منطقه است، اظهار داشت: بالغ بر ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی کشور شامل صادرات غیرنفتی، نفتی و واردات است که از این رقم نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار مربوط به صادرات غیرنفتی است.

  وی افزود: کشور‌های همسایه افریقایی، کشور‌های اسلامی و دوست در اولویت توسعه روابط و همکاری اقتصاد با جمهوری اسلامی ایران هستم ضمن اینکه عضو ناظر تجارت جهانی هستیم و با حضور در پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تعامل سازنده‌ای با این پیمان‌های این کشور‌ها داریم.   علی‌آبادی بیان داشت: در سازمان همکاری اکو با ۹ کشور همسایه و منطقه همکاری داریم و موافقتنامه تجاری در حال پیگیری است با هشت کشور اسلامی در حال توسعه، موافقتنامه تجارت ترجیحی امضا کرده و در حال اجرا هستیم. همچنین در سازمان همکاری اسلامی با کشور‌های عضو موافقتنامه تجارت ترجیحی داشته و همکاری‌های تجاری را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنیم.   وی خاطرنشان کرد: با کشور‌های اتحادیه اقتصادی اوراسیا، موافقتنامه تجارت آزاد و با تعدادی دیگر از کشور‌ها موافقتنامه تجارت ترجیهی به امضا رسیده و با برخی دیگر از کشور‌ها در حال مذاکره هستیم، ما آماده عامل هستیم و دست همکاری اقتصادی با کشور‌ها و ملت‌های جهان را می‌فشاریم.   توسعه روابط تجاری با کشور‌های شرکت‌کننده در نمایشگاه اکسپو   وزیر صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو ۱۴۰۳ گفت: تلاش می‌کنیم این نمایشگاه بتواند با ارائه شفافیت توانمندی‌ها و شناسایی نیازمند‌های طرفین گام جدی را در توسعه اقتصادی بردارد.   علی‌آبادی ادامه داد: مهم‌ترین هدف این نمایشگاه توسعه روابط تجاری با کشور‌های شرکت‌کننده است، ایران در حوزه تجارت مزایای نسبی بسیاری دارد که می‌تواند تسهیل گر بسیاری از تعاملات در سطوح مختلف راهبردی باشد.   وی بیان کرد: زمینه‌های همکاری را تسهیل می‌کند ایران در حوزه تجارت مزایای نسبی دارد که می‌تواند تسهیل گر در حوزه راهبردی باشد همچنین چهره واقعی بخشی از توانمندی‌های ایران در این نمایشگاه‌ها معرفی می‌شود و زمینه برای همکاری‌های اقتصادی فراهم می‌گردد.   حضور بازرگانان و تجار از ۱۰۰ کشور دنیا   وزیر صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به حضور بازرگانان و تجار از ۱۰۰ کشور دنیا گفت: توجه به جایگاه ایران در کنار ظرفیت معدنی و کشاورزی و صنعتی فرصت‌های زیادی را فراهم می‌کند در این راستا رویکرد اصلی برنامه‌های وزارت صمت مبتنی بر تعاملات در عرصه بین‌الملل و کسب و کار دانش بنیان است.   وی بیان داشت: برنامه ما در مرحله اول جهت‌دهی توسعه اقتصادی بر پایه رشد اقتصادی پایدار با تعاملات بین‌المللی با محصولات فناورانه است، دوم توسعه زیرساخت‌های تجاری و افزایش سهم کشور از تجارت بین‌المللی از دیپلماسی اقتصادی است.   اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری   علی‌آبادی با بیان اینکه اولویت‌دادن به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری است گفت: تعامل سازنده با کشور‌های منطقه در انتقال فناوری و صنعتی مهم‌ترین اقدام است، فعال‌سازی میز‌های کالایی کشور و استانی با هدف شناسایی ظرفیت صادرات به کشور‌های هدف با همکاری وزارت امور خارجه و بهره‌مندی حداکثری از روابط سیاسی در ایجاد بازار‌های جدید و حوزه تامین است.   وی اضافه کرد: افزایش کارایی و فعال کردن رایزنان بازرگانی در حرکت رقبای ایران، ارائه اطلاعات کامل به بازرگانان ایرانی و تنوع‌بخشی به تجارت با کمک ارز‌های محلی، توسعه بازار‌های مرزی جهت افزایش صادرات و منابع خارج از کشور، بهره‌گیری از ظرفیت اتاق‌های بازرگانی با سایر کشور‌ها و بخش خصوصی در روابط خارجی و گسترش بازار‌های صادراتی از مهم‌ترین اقدامات است.

دیگر خبرها

  • تراز تجاری منفی ۱۶ میلیارد دلار واقعی نیست
  • آفریقا؛ قاره فرصت ها؛ موانع همکاری های تجاری ایران و آفریقا چیست؟
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم
  • ۱۵۳ میلیارد دلار؛ حجم تجارت خارجی ایران
  • ما آماده تعامل هستیم، حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • هدف‌گذاری رشد ۲۰ میلیارد‌دلاری تجارت
  • آفریقا؛ قاره فرصت‌ها/ موانع همکاری‌های تجاری ایران و آفریقا چیست؟ 
  • تراز تجاری ایران با آفریقا باید علاوه بر مثبت بودن پایدار باشد
  • روس‌ها متقاضی سرمایه گذاری در بندر امیرآباد
  • آغاز ایران‌اکسپو از فردا/ نمایش توانمندی‌های تولیدی و تجاری کشور