Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-06@23:21:41 GMT

ثبت ۳ اثر تاریخی شهرضا در فهرست میراث ملی کشور

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۵۴۵۵۹

ثبت ۳ اثر تاریخی شهرضا در فهرست میراث ملی کشور

شهرضا - رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرضا گفت: به تازگی تپه شاه‌آباد، راسته بازار شهرضا و گورستان منظریه در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، محمدحسن شبانی شامگاه امروز (سه شنبه) در نشست خبری با خبرنگاران این شهرستان اظهار کرد: میراث فرهنگی شهرضا پیش از این، دارای عنوان نمایندگی فاقد و مکان، پرسنل و ادوات اداری بود که با پیگیری انجام شده در حال حاضر دارای مکان تملکی و تجهیزات کامل اداری است و از سال ۱۳۹۵ با کسب بالاترین امتیاز از نمایندگی به اداره تبدیل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادا مه داد: در حوزه صنایع دستی تعداد هنرمندان شناسایی شده در شهرستان از حدود ۳۰ نفر به ۴۵۰ نفر افزایش یافته و برای این تعداد از هنرمندان کارت صنایع دستی صادر شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرضا، گفت: با پیگیری انجام شده و باتوجه به پیشینه کهن هنر سفالگری در این شهرستان، شهرضا به عنوان شهر ملی سفال شناخته شد.

شبانی اضافه کرد: با تلاش‌های انجام شده سفالگری شهرضا در آثار ناملموس کشور ثبت شد، این در حالی است که پرونده ثبت سمنوی سنتی و هیئت سنگ زن شهرضا در فهرست میراث ناملموس کشور نیز تکمیل و ارسال شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرضا، ادامه داد: به تازگی تپه شاه‌آباد، راسته بازار شهرضا و گورستان منظریه در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شده است.

شبانی از برقراری بیمه هنرمندان برای ۵۰ نفر از هنرمندان این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: از رشته‌های صنایع دستی شهرضا هنر زری بافی است که عنوان مهر اصالت از سوی سازمان بین المللی یونسکو برای آن کسب شده است.

وی در ادامه این مطلب افزود: نخستین پارچه زربافت نقش برجسته در این شهرستان بافته شده است، این در حالی است که دستگاه گلابتون‌تابی نیز برای نخستین بار در این شهرستان اختراع و ثبت شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرضا اضافه کرد: این اختراع به موجب بند ۹ در جشنواره خوارزمی به عنوان ایده برتر شناخته شد.

شبانی از ارائه تسهیلات مشاغل خانگی به ۱۰۰ نفر از هنرمندان این شهرستان خبر داد و تصریح کرد: تاکنون ۸۰ درصد از مراحل اجرایی تشکیل اتحادیه مستقل صنایع دستی شهرستان انجام شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای مرمت و بازسازی بناهای تاریخی این شهرستان، اظهار کرد: پشت بام بازار مسگرها در دو سال متوالی، راسته سید علی بازار شهرضا، قمستی از راسته نخودچی بریزها به صورت کامل و کاروانسرای امین آباد در چند مرحله به صورت کامل مرمت شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرضا اضافه کرد: شبستان مسجد تاریخی خان در سال ۱۳۹۴ ، پشت بام شبستان مسجد تاریخی خان در سال ۱۳۹۵، قسمت‌های خطرساز بازار شهرضا و مسجد حاج هادی شهرضا به صورت کامل مرمت و بازسازی شده‌اند.

شبانی درخصوص دیگر پروژه‌های مرمتی انجام شده در این شهرستان اظهار کرد: قسمتی از بقعه تاریخی زیارتگاه در روستای زیارتگاه، قسمتی از خانه تاریخی شهید مدرس واقع در روستای اسفه، کاشیکاری ورودی کارخانه نوین و پشت بام مسجد تاریخی نو از جمله این موارد بوده است.

وی از راه اندازی نخستین واحد اقامتی بوم گردی در این شهرستان خبر داد و افزود: چندین جاذبه گردشگری جدید در شهرستان کشف و شناسایی شده و مراحل اداری  بررسی و صدور موافقت نامه‌های اصولی برای ۳۰ نفر از متقاضیان تأسیسات گردشگری نیز انجام شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرضا در بخش دیگری از سخنان خود، در پاسخ به سؤالی مبنی بر انتقاداتی که اخیراً به عملکرد این اداره شده است، اظهار کرد: باتوجه به میزان بودجه، نیروی انسانی و مشکلات موجود در این اداره، اقدامات انجام شده فراتر از وظیفه این اداره و با پیگیری‌های تمام وقت انجام شده است.

شبانی تصریح کرد: در مواردی که توقعات شهروندان بدون پاسخ مانده به دلیل عدم وجود بودجه کافی بوده که از عهده این اداره خارج بوده است، البته بسیاری از ردیف‌های اعتباری جذب شده در شهرستان نیز فراتر از بودجه‌های مصوب بوده است.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۵۴۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه صنایع‌دستی سیستان وبلوچستان در کشور تقویت می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان، مریم جلالی ضمن قدردانی از تلاش‌های انجام شده در نمایشگاه ایران اکسپو افزود: تولیدات صنایع‌دستی زنجیره‌هایی به‌هم پیوسته هستند که نباید صرفاً در حالت فرهنگی و ویترینی بمانند بلکه باید با برنامه‌ریزی های مدون و اقدامات جهادی هماهنگ، به ادبیات توسعه و کسب و کار نزدیک شود و در سطح ملی و بین‌المللی نقش آفرین باشد.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی ادامه داد: سیستان و بلوچستان نیز عزم جدی را آغاز کرده و امیدواریم از طریق صنایع‌دستی، گردشگری، شیلات و لنج‌سازی و آبزیان و سایر ظرفیت‌ها و دارایی‌هایی که این استان دارد بتوانیم یک عنصر هویتی ویژه‌ای را به وجود آوریم.

به گفته جلالی، ما نیز در معاونت صنایع‌دستی وزارتخانه در تلاش هستیم تا زنجیره اقتصادی صنایع‌دستی و معیشت عزت آفرین را برای تک تک فعالان حوزه صنایع‌دستی در کشور و فعالان این حوزه در سیستان و بلوچستان را به وجود آوریم.
او تاکید کرد: یکی از اقداماتی که به دنبال انجام آن هستیم ایجاد بازار ثابت عرضه و فروش محصولات صنایع‌دستی سیستان وبلوچستان در تهران و اقصی نقاط کشور است که پیگیر تحقق آن هستیم و در حال حاضر نیز وجود دارد اما نیازمند تقویت و گسترش است.
وی ادامه داد: ضرورت دارد تا محصولاتی که در اقلیم خاص خودش تولید می‌شود زیست بوم آنها نیز کامل و در سایر نقاط عرضه شود.

کد خبر 6096949

دیگر خبرها

  • ضرورت برگزاری تورهای گردشگری مذهبی در آذربایجان شرقی
  • «فهرج»، کاندیدای بهترین روستاهای جهانی گردشگری
  • دستگیری ۳ حفار غیرمجاز در قروه
  • تخصیص اعتبارات لازم برای حوزه میراث‌فرهنگی شهرستان گرمی
  • مهاباد به موزه جدید و نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی نیاز دارد
  • حفر گودال ١٥ متری برای کشف اشیاء تاریخی؛ ۳ نفر دستگیر شدند
  • عرضه صنایع‌دستی سیستان وبلوچستان در کشور تقویت می‌شود
  • حفر گودال ۱۵ متری برای کشف اشیای تاریخی موجب دستگیری ۳ نفر شد
  • ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور
  • مرمت خانه‌های تاریخی اردبیل امسال تعیین تکلیف می‌شود