Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-07@23:08:04 GMT

حقوق شهروندی باید آموزش داده شود

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۵۶۷۸۳

حقوق شهروندی باید آموزش داده شود

اجتماع > اجتماعی - بهمن کشاورز:
به مناسبت فرارسیدن سالروز رونمایی از منشور حقوق شهروندی، دیگر بار بحث بررسی این حقوق مطرح شده‌است.

سابقه قضیه را پیش از هر چیز باید در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، به‌ویژه اصول دوم، سوم و کل محتویات فصل سوم این قانون مشتمل بر اصل نوزدهم تا چهل و دوم آن و نیز اصول چهل وسه، نود، یکصد و شصت وپنج، یکصد و شصت و نه، یکصد و هفتاد و نه این قانون جست‌وجو کرد، که به‌ویژه فصل سوم، حقوق ملت که عبارت آخری، حقوق بشر و حقوق شهروندی است، برشمرده شده‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سپس در سال 1383آیت‌الله شاهرودی در بخشنامه‌ای خطاب به مراجع قضایی، انتظامی و اطلاعاتی کشور، مواردی از اهم حقوق شهروندی را که بیشتر به مسائل قضایی مربوط بود، اعلام کردند.

این بخشنامه تقریبا بلافاصله یعنی با فاصله 2‌ماه به‌صورت قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی درآمد که در دوم خرداد 1383در روزنامه رسمی کشور منتشر شد. در عین حال در اجرای بند 15این قانون ستادی برای پیگیری مفاد آن تشکیل و مقررات و دستورالعمل نحوه کار این ستاد در 20ماده تدوین شد.

متعاقبا در قانون برنامه چهارم توسعه مواد یکصد و یکصد وسی به مواردی اختصاص یافت که نکات عمده حقوق شهروندی را دربرمی‌گیرد و در ماده یکصد برای نخستین‌بار تعبیر «منشور حقوق شهروندی» به‌کار برده و در بندهای ماده100 محورهای اصلی این منشور بیان شد. در ماده یکصد وسی نیز نحوه قانونگذاری درخصوص این حقوق مقرر شده ‌است. سرانجام آقای حسن روحانی، رئیس‌جمهور در نخستین دوره انتخاب خود به این سمت وعده تدوین منشور حقوق شهروندی را دادند و مدت کوتاهی پس از انتخاب، متن اولیه این منشور منتشر شد. با توجه به تبع قضیه و پیچیدگی موضوع و اینکه این منشور دربردارنده حقوق بسیار متنوع و قابل شرح و بسطی بود، تکمیل و تبیین آن به درازا کشید، اما سرانجام در آذر 1395این منشور به‌طور مقنح و مدون منتشر شد.

از آنچه گفتیم می‌توان به این نتیجه رسید که ما در نظام قضایی و حقوقی خود از نظر مبنا و مستندات حقوق شهروندی با خلأیی مواجه نیستیم و در این خصوص بحث بسیار شده و ضمانت‌هایی اجرایی هم در بیشتر موارد در متون کیفری پیش‌بینی و برقرار شده‌است. حال این سؤال مطرح است که چرا باوجود اینکه مبنای نظری حقوق شهروندی را شاید به نحو اکمل داریم و ابعاد مختلف آن تشریح و روشن شده‌است و از طرف دیگر ایران از امضا‌کنندگان اولیه اعلامیه جهانی حقوق بشر بوده و در سال1354میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی را نیز تصویب کرد‌ه است، بازهم مقولاتی چون عدم‌اعتنا به حقوق شهروندی و خدشه به حقوق قضایی مردم و مسائلی مانند اینها مطرح می‌شود و موارد کم و جزئی هم نیست؟

علت را باید در وهله اول در عدم‌آموزش جست‌وجو کرد. بارها گفته و نوشته‌ایم حقوق شهروندی باید به‌صورت رسمی از مقطع دبستان تا پایان دبیرستان تدریس شود و به‌طور عمومی و غیررسمی نیز از طریق مطبوعات و به‌ویژه صداو سیما به مردم آموزش داده شود. نتیجه این خواهدبود که از یک سو آنان که صاحبان حق هستند به‌طور روشن متوجه می‌شوند که حقوقی دارند و نتیجه این آگاهی مطالبه خواهد بود و از دیگر سو مجریان قانون و آنان که مسئول ایفا و اجرای این قانون هستند وقتی در مقابل مطالبه جدی مردم قرار گیرند ناچار به تمکین خواهند بود و اینگونه نخواهد بود که وقتی مجری و مأمور منتسب به حاکمیت در مقام انجام وظیفه آنچه را قانون بر عهده او گذاشته اجرا می‌کند، مردم در طرف دیگر اینگونه بپندارند که مورد لطف واقع شده‌اند و مجری نه انجام وظیفه، بلکه محبت و عنایت می‌کند که می‌تواند نکند!

نتیجه دیگر آموزش وقتی فراگیر شود این است که موضع طلبکار یعنی کل آحاد مردم و بدهکار یعنی کل نظام از صدر تا ذیل تعریف و روشن می‌شود. به امید روزی که صرفا در مورد حسن اجرا و توسعه چشمگیر توجه به حقوق شهروندی گفت‌وگو گنیم. واالله اعلم

در همین زمینه: روح شهر و اخلاق شهروندی مشارکت شهروندان در اداره شهر از راه قانون می‌گذرد شهرنشینی با حقوق دستیار روحانی: دولت در موضوع عضو زرتشتی شورای شهر یزد موضع‌گیری می‌کند لزوم تساوی شهروندان در برخورداری از امکانات شهری

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۵۶۷۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابلاغ مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی

 

به گزارش تابناک، هیئت وزیران در تاریخ ۱۲ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، میزان افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۳ را تصویب کرد. به موجب این مصوبه از تاریخ اول فروردین ۱۴۰۳، کلیه مستمری‌های بازنشستگی، از کار افتادگی و مجموع مستمری‌های بازماندگان مشمول قانون تأمین اجتماعی که تا پایان سال ۱۴۰۲ برقرار شده، برای دریافت‌کنندگان حداقل مستمری موضوع مواد (۹۶) و (۱۱۱) قانون تأمین اجتماعی مصوب ۱۳۵۴، به میزان سی و پنج درصد (۳۵%) افزایش می‌یابد.

 

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۳/۲/۱۲ به پیشنهاد شماره ۱۷۸۴۷ مورخ ۱۴۰۳/۲/۸ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به استناد ماده (۹۶) قانون تأمین اجتماعی مصوب ۱۳۵۴ تصویب کرد:

از تاریخ ۱۴۰۳/۱/۱ کلیه مستمری‌های بازنشستگی، از کار افتادگی و مجموع مستمری‌های بازماندگان مشمول قانون تأمین اجتماعی که تا پایان سال ۱۴۰۲ برقرار شده است، برای دریافت‌کنندگان حداقل مستمری موضوع مواد (۹۶) و (۱۱۱) قانون تأمین اجتماعی مصوب ۱۳۵۴، به میزان سی و پنج درصد (۳۵%) افزایش می‌یابد به نحوی که مجموع دریافتی مستمری‌بگیران با احتساب افزایش مذکور و کمک هزینه‌های جنبی عائله‌مندی، اولاد، تأمین معیشت و مسکن کمتر از یکصد میلیون و نهصد و شصت و یک‌هزار و پانصد و شصت (۹۶۱،۵۶۰، ۱۰۰) ریال نباشد.

همچنین مستمری مشمولین از کارافتادگی جزئی و سایر افرادی که مستمری آنان به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه برقرار شده به میزان سی و پنج درصد (۳۵%) افزایش یافته و به نسبت از مزایای جنبی مذکور برخوردار خواهند شد. مستمری دریافت‌کنندگان بالاتر از حداقل به میزان بیست و دو درصد (۲۲%) مستمری آنان در پایان اسفندماه ۱۴۰۲ به علاوه مبلغ ثابت شش میلیون و نهصد هزار و هفتصد و هشتاد (۷۸۰، ۶،۹۰۰) ریال افزایش می‌یابد.

۲- کمک هزینه عائله‌مندی و اولاد کلیه مستمری‌بگیران واجد شرایط همانند بازنشستگان دستگاه‌های اجرایی وفق بند (۴) ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری افزایش می‌یابد.

دیگر خبرها

  • عدد نهایی حداقل «حقوق» بازنشستگان مشخص شد
  • حداقل «حقوق» بازنشستگان؛۱۰ میلیون و ۹۰ هزار تومان؛ افزایش ۱۵۰ درصدی حق عائله‌مندی و اولاد
  • حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۳ چقدر افزایش یافت؟ کف و سقف جدید حقوق اعلام شد
  • ابلاغ مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی
  • مردم در مرحله دوم انتخابات به افراد اصلح و ارجح رای بدهند
  • حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران
  • ۶ پرونده نقض حقوق شهروندی در مازندران بررسی شد
  • واکنش مدیرعامل فولاد به جریمه سنگین ویسی: ضمن تمکین از قانون، از حقوق خود کوتاه نمی‌آییم
  • چه کسی محجور است؟/ آثار حقوقی شخص محجور
  • گران‌فروشی چه مجازاتی دارد؟