Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران، موسسه‌ فقه الثقلین قم، با شناخت از حساسیت این موضوع نشست دیه‌ را در سه مرحله طراحی کرد و با طرح پرسش‌هایی از محققان حوزه دانشگاه دعوت کرد تا در این باره قلم بزنند. یکی از این نشست ها در تهران و نشست دیگر در اصفهان برگزار شده و پنج شنبه آخرین مرحله‌ی این آن در شهر قم برگزار می‌شود. شفقنا با حجت الاسلام و المسلمین «علی اکبر بیگی» مدیر موسسه فقه الثقلین و دبیر نشست فقه پژوهی درباره‌ی دستآوردهای این نشست‌ها و برنامه آینده این موسسه به گفت‌وگو پرداخته که متن این گفت‌وگو را می‌خوانید:

 

* هدف از برگزاری این سلسله نشست‌ها چیست؟

یافتن راهکارهای علمی و عملی در موضوعات و مسائل مختلف به ویژه پدیده­های نو ظهور؛ بهبود فضای تحقیق و پژوهش در میان افراد، نهادها و مراکز مربوطه؛ ایجاد روحیه تعاون و همکاری و هم اندیشی میان نهادهای حوزوی و دانشگاهی؛ به وجود آمدن فضای مناسب بحث، گفت و گو و تضارب آرا و ایده­های گوناگون؛ ایجاد زمینه­های شور و جنبش علمی و فکری در جامعه و دست آخر ارائه راهکاری مناسب کاربردی برای رفع تنگناهای موجود در قوانین و مسایل حقوقی کشور.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

* چرا این موسسه بحث دیه را انتخاب کرد؟

مؤسسه فقه الثقلین با الهام از دیدگاه­های فقهی حضرت آیت الله العظمی صانعی که موضوع برابری دیه زن و مرد و مسلمان با غیرمسلمان را سالیان پیش بحث نموده و آرای فقهی خود را در این زمینه منتشر کردند، بر لزوم پیگیری این موضوع چالشی که در سال ۱۳۹۴ شمسی در کشور و در مراکز تقنین مورد تصویب قرار گرفته، تأکید داشته و اولین نسشست علمی خود را در مسأله دیه با تعیین هشت محور دنبال نموده است.

در واقع چالشی بودن بحث دیه و وجود دیدگاه­های متفاوت فقهی و حقوقی در این زمینه و همچنین به چالش کشیدن بحث دیه در قانون مجازات اسلامی در سال ۹۲ و ظرفیت لازم برای این موسسه جهت ارائه بحث­های کاربردی دیه، می­توانست انگیزه و محرک کافی برای انتخاب موضوع دیه در اولین نشست فقه پژوهی موسسه فرهنگی فقه الثقلین باشد.

در دو نشست قبلی به چند درصد از اهدافتان رسیدید؟

در دو مرحله گذشته این نشست بحث­های مفیدی مطرح گردید که بنا به اظهار بسیاری از صاحب نظران، کارشناسان و حقوق­دانان حاضر و حتی غایبین اطلاع یافته از محتوای نشست، محورهای طرح شده را وجود ظرفیت لازم در این مسئله برای تغییر و ایجاد تحول در قوانین موجود دیه دانسته و بر توجه نهادهای مسئول در بهره­وری و استفاده از این دیدگاه­ها و راهبردها تأکید داشتند.

لذا جمع­بندی این نظرات و اظهارات دریافتی، موسسه فقه الثقلین را بر راه رفته خود امیدوارتر نموده و همت دست اندرکاران این مجموعه را برای هر چه بهتر برگزار نمودن این نشست­ها مضاعف کرده است.

* پس از اعلام فراخوان چند مقاله به دست شما رسیده است؟

مقالات از نظر کیفی نسبتاً خوب و از نظر کمی در حد قابل قبولی به موسسه ارسال شده که از بین آنها بیش از ۲۰ مقاله برگزیده شده است که برخی از آنها نیز در این نشست ها در مراحل قبلی ارائه شده است.

* شاخصه مقاله هایی که برای ارائه انتخاب شده اند چیست؟

موضوع محوری، علمیت، راهبردی بودن، محتوای نو با ساختار ابداعی و ابتکاری و استناد و انسجام مطالب، از جمله ویژگی های داوری مقالات برگزیده نشست فقه پژوهی با موضوع دیه بوده است.

برنامه‌های نشست روز پنج شنبه چیست؟

در مرحله پایانی اولین نشست از سلسله نشست­های فقه پژوهی که در روز پنجشنبه سی­ام آذر در شهر مقدس قم برگزار می­شود همان موضوع دیه با دو رویکرد فقهی و حقوقی  توسط افراد شاخص حوزوی و حقوق دانان مطرح کشور دنبال خواهد شد و مباحث متفاوتی نسبت به دو مرحله از نشست قبلی مطرح خواهد شد. علاوه این که دو مقاله برگزیده از بین مقالات این نشست؛ یکی توسط جناب حجت الاسلام والمسلمین دکتر نوبهار از اساتید دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی و دیگری از جناب حجت الاسلام والمسلمین موسویان از اساتید دانشگاه مفید قم ارائه خواهد شد.

از چه کسانی برای حضور دعوت شده است؟

بیشتر مدعوین نشست فقه پژوهی فقه الثقلین از بین علاقه­مندان و اندیشمندان حوزه و دانشگاه است؛ یعنی هم از صنف حوزویان که دارای وجاهت علمی در زمینه حقوق با رویکرد حقوق جزا و هم از صنف اساتید و وکلا و پژوهشگران دانشگاه که در زمینه حقوق جزا تجارب تألیفی یا استادی و یا تجربی در امر قضا و قوانین مدنی و جزایی دارند، انتخاب شدند.  البته بیان این نکته بر تکمیل این جواب مؤثر است که روشن شود که برخی از مدعوین هم از رجال شهیر و شریف سیاسی و اجتماعی کشورند که علاقه­مند به شنیدن مباحث چالشی موجود در بدنه قوانین هستند تا احیاناً در بکارگیری و استفاده از آنها در تهیه و تدوین موارد و مواد قانونی و تکمیل و غنای مباحث نظری و کارشناسی در زمینه تصمیمات کاری و شغلی بهرمنده گردند.

آیا موسسه در نظر دارد برنامه‌های دیگری را هم با همین موضوع داشته باشد؟

موسسه فقه الثقلین در چشم انداز برنامه­های خود با توجه به استقبال جامعه علمی کشور از این سلسله نشست ها، موضوعات دیگری را در آینده دنبال خواهد کرد و در این زمینه نیز از کارشناسان فن بهره خواهد جست.

خروجی این برنامه ها چه خواهد بود؟

انشالله پس از پایان اولین نشست، برون داد گفتارهای ایراد شده، مقالات ارائه شده و مصاحبه­های انجام شده به همراه مقاله مأخذ شناسی دیه در مجموعه وزین منتشر و به جامعه علمی کشور تقدیم خواهد شد.

 

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۶۴۲۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست شورای امنیت سازمان ملل برای تحولات افغانستان

گروه کاری بررسی دوره‌ای شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای بررسی گزارش‌های حقوق بشری افغانستان برای چهارمین بار در هفته‌ آینده نشست برگزار می‌کند.

این نشست قرار است روز دوشنبه، ۱۰ ثور، در جینوا برگزار شود.

افغانستان یکی از ۱۴ کشوری است که توسط این گروه سازمان ملل متحد، از تاریخ ۱۰ تا ۲۱ ماه جاری تحت بررسی قرار می‌گیرد.

بربنیاد اعلامیه‌ شورای حقوق بشر، اسنادی که براساس آن بررسی صورت می‌گیرد، شامل «گزارش ملی کشور تحت بررسی، گزارش گروه‌ها و کارشناسان مستقل حقوق بشر، معلومات نهادهای حقوق بشری و گروه‌های جامعه‌ مدنی می‌شود.»

پنجاه‌وپنجمین نشست سالانه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در اوایل ماه حوت سال گذشته برگزار شده بود.

در آن نشست گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان، گزارش خود را ارایه کرد.

در گزارش او نقض سیستماتیک و گسترده حقوق بشری زنان و دختران و اقلیت‌های قومی و مذهبی از سوی طالبان بازتاب یافته بود.

ریچارد بنت در آن گزارش خواستار بررسی جنایات طالبان علیه زنان در دادگاه‌ بین‌المللی لاهه شده بود.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • افزایش چهار برابری دبی تصفیه خانه فاضلاب یزد با ورود روان آب‌ها
  • بیگی نماینده مجلس : پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود / تا زمانی که شایعات وجود دارد نباید اصرار بر حضورش در نماز جمعه داشت
  • امنیت و زیبایی بصری ماحصل روشنایی معابر قشم
  • علیرضا بیگی : پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود / تا زمانی که شایعات در این باره وجود دارد نباید اصرار بر حضورش در نماز جمعه داشت
  • علیرضا بیگی: پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود
  • علیرضا بیگی: پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود /تا زمانی که شایعات دراینباره وجود دارد نباید اصرار بر حضورش در نماز جمعه داشت
  • نشست تخصصی مدیر توزیع برق سلماس با فرماندار
  • نشست کابینه جنگ اسرائیل برای حمله احتمالی به رفح
  • نشست شورای امنیت سازمان ملل برای تحولات افغانستان
  • نشست نقد و بررسی نظام تنظیم‌گری شبکه نمایش خانگی