Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بلاغ مازندران»
2024-05-05@21:57:14 GMT

افسانه شب یلدا

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۷۶۵۴۲

افسانه شب یلدا

افسانه‌ای وجود دارد که می‌گوید ماه عاشق و دلداده خورشید است و این هردو، سر بر کار خود دارند یعنی زمان کار ماه، شب است، اما خورشید روز‌ها بر می‌آید! ماه بر آن است که سحرگاه، راه بر خورشید ببندد و با او در آمیزد، اما همیشه در خواب می‌ماند و روز فرا می‌رسد؛ که البته ماه را در آن راهی نیست.به گزارش بلاغ، دیر زمانی است که مردمان ایرانی و بسیاری از جوامع دیگر، در آغاز فصل زمستان مراسمی را برپا می‌کنند که در میان اقوام گوناگون، نام‌ها و انگیزه‌های متفاوتی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نقل از زندگی آنلاین در ایران و سرزمین‌های هم‌فرهنگ مجاور، از شب آغاز زمستان با نام «شب چله» یا «شب یلدا» نام برده می‌شود که همزمان با شب انقلاب زمستانی است.

 

 

گرچه برخی به اشتباه بر این گمان اند که مراسم شب چله برای رفع تیرگی و نحس بودن بلندترین شب سال برگزار می‌شود، اما جالب است که بدانیم در باور‌های کهن ایرانی هیچ روز و شبی، نحس و بد یوم شناخته نمی‌شده است. بلکه در واقع، جشن شب چله، همچون بسیاری از آیین‌های ایرانی، ریشه در رویدادی کیهانی دارد. آغاز بازگشت خورشید به سوی شمال شرقی و افزایش طول روز، در اندیشه و باور‌های مردم باستان به عنوان زمان زایش یا تولد دیگر باره خورشید دانسته می‌شد و آن را گرامی و فرخنده می‌داشتند. بدین ترتیب «یلدا» یک کلمه سریانی به معنی «میلاد» و «تولد» است که آن را به معنای تولد خورشید در نظر می‌گرفتند.

شب یلدا، در این سال‌ها


شب یلدا فرصت خوبی برای با هم بودن است. همان‌طور که می‌دانیم با هم بودن تنها به معنای حضور در یک مکان نیست. بلکه در «با هم بودن» نیاز است یکدیگر را واقعا ببینیم و مشاهده کنیم، پای صحبت همدیگر بنشینیم و با هم همدلی کنیم و درک متقابل داشته باشیم؛ بنابراین بهتر است در این شب تمرکز خود را بر تماشای تلویزیون و خوردن خوراکی‌ها قرار نداده و کمی هم با هم باشیم و در کنار هم وقت بگذرانیم؛ بنابراین جا دارد حتی اگر سنت‌ها و مراسم شب یلدا را به جا نمی‌آوریم لااقل رسم دید و بازدید و رفتن به منزل بزرگتر‌ها یعنی مادر بزرگ و پدر بزرگ‌ها را به جای آوریم.

بد نیست که هر خانواده بخشی از خوراکی‌های شب یلدا را تقبل کند تا به هیچ کسی هزینه‌ی زیادی تحمیل نشود. یک خانواده می‌تواند گردو و خانواده‌ی دیگر انار بیاورد و دیگری می‌تواند هندوانه تهیه کند. به هر حال به یاد داشته باشید که آن چه در شب یلدا مهم است دور هم بودن، صحبت کردن، همدلی و محبت است نه پرخوری و زیاده‌روی در مصرف مواد غذایی.

چاشنی شب یلدا!


به نظر من یکی از جالب‌ترین رسوم شب یلدا و شاید بهترین چاشنی این شب، خواندن دیوان حافظ با صدای بلند است. البته منظورم صرفا فال گرفتن با دیوان حافظ نیست، بلکه بیشتر بازخوانی و درک اشعار حافظ مد نظر است.

خصوصا برای کودکان و نوجوانان، این رسم می‌تواند یادآور فرهنگ و ادب ایرانی باشد. متاسفانه تعداد افرادی که نمی‌توانند از روی دیوان اشعار حافظ و حتی شعرای دیگر بخوانند کم نیست. خواندن حافظ در جمع به قرائت و فهم بیشتر اشعار زیبای حافظ در بین خانواده‌ها و خصوصا کم سن و سال‌تر‌ها کمک می‌کند و در آینده خاطرات شیرینی را برای آن‌ها رقم می‌زند.

آشتی و صمیمیت در شب یلدا


یکی از نقاط مثبت و برکت‌های شب یلدا این است که افرادی که در قهر یا دلخوری از همدیگر قرار دارند می‌توانند در این شب، در کنار هم حضور پیدا کنند، کدورت را کنار بگذارند و با هم آشتی کرده و صمیمیت خود را تجدید کنند. خصوصا این که آن‌ها در منزل شخص ثالثی همدیگر را می‌بینند و آشتی کردن ساده‌تر می‌شود. جا دارد افراد خانواده‌ها این فرصت‌ها را در نظر داشته باشند و زمینه را برای آشتی اطرافیان در این شب فراهم کنند.

افسانه شب یلدا


اگر مادر بزرگ‌ها و پدر بزرگ‌ها بتوانند در طولانی‌ترین شب سال برای نوه‌ها قصه بگویند این شب را خاطره انگیزتر و جالب‌تر می‌کنند. همانطور که گفته شد پیشینیان ما معتقد بودند که شب یلدای ایرانی، شبی است که خورشید از نو زاده می‌شود.

یلدا در افسانه‌ها و اسطوره‌های ایرانی حدیث میلاد عشق است که هر سال در «خرم روز» مکرر می‌شود. افسانه‌ای وجود دارد که می‌گوید ماه عاشق و دلداده خورشید است و این هردو، سر بر کار خود دارند یعنی زمان کار ماه، شب است، اما خورشید روز‌ها بر می‌آید! ماه بر آن است که سحرگاه، راه بر خورشید ببندد و با او در آمیزد، اما همیشه در خواب می‌ماند و روز فرا می‌رسد؛ که البته ماه را در آن راهی نیست.

سرانجام ماه تدبیری می‌اندیشد و ستاره‌ای را اجیر می‌کند، ستاره‌ای که اگر به آسمان نگاه کنی همیشه کنار ماه قرار دارد و عاقبت نیمه شبی ستاره، ماه را بیدار می‌کند و خبر نزدیک شدن خورشید را به او می‌دهد. ماه به استقبال خورشید می‌رود و راز دل می‌گوید و دلبری می‌کند و خورشید را از رفتن باز می‌دارد.

در چنین زمانی است که خورشید و ماه کار خود را فراموش می‌کنند و معاشقه می‌کنند و در نتیجه فردا، خورشید دیر بر می‌آید و این شب، «یلدا» نام می‌گیرد. از آن زمان هر سال خورشید و ماه تنها یک شب به دیدار یکدیگر می‌رسند و نتیجتاً هر سال فقط یک شب بلند و سیاه و طولانی دارد که آن هم شب یلدا است.

محبت و عشق در شب یلدا


در طولانی‌ترین شب سال، محبت‌تان به اطرافیان را نیز بیشتر کنید. بگذارید خورشید عشق و محبت در خانواده‌ها طلوع کند و سیاهی و تاریکی‌های نفرت و دشمنی را بزداید. با افراد خانواده‌تان قرار بگذارید تا هر کدام از شما در این شب، یک کار خیر و نیک انجام بدهد و دل کسی را شاد کند تا خاطره‌ی یلدایتان شیرین‌تر شود.


منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۷۶۵۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خورشید را هرگز از این زاویه ندیده‌اید/ فیلم

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شما می‌توانید ساختارهای پردار و مو مانند ساخته شده از پلاسما را ببینید که خطوط میدان مغناطیسی را در جو پایین‌تر خورشید دنبال می‌کنند و به تاج بیرونی بسیار داغ‌تر تبدیل می‌شوند. این ویدئو از حدود یک سوم فاصله زمین و خورشید گرفته شده است.

ویدیوی زیر را ببینید که ویژگی‌های غیرعادی خورشید از جمله خزه‌های تاجی، اسپیکول‌ها و باران تاجی را نشان می‌دهد. مدارگرد خورشیدی این ویدئو را در 27 سپتامبر 2023 با استفاده از ابزار تصویربرداری فرابنفش شدید (EUI) خود ضبط کرد.

ESA گفت دمای روشن‌ترین مناطق حدود یک میلیون درجه سانتیگراد است، در حالی که نقاط سردتر تیره‌تر به نظر می‌رسند، زیرا تابش را جذب می‌کنند.

خزه تاج چیست؟

چیزی است که در اینجا به خورشید ظاهر کرکی می‌دهد. این ساختارهای عجیب و غریب روی خورشید شبیه خزه‌هایی هستند که ما در زمین می‌یابیم، زیرا به نظر می‌رسد ویژگی‌های ظریف و توری دارند.

اما در خورشید، آنها را معمولا می‌توان در اطراف مرکز گروه‌های لکه‌های خورشیدی یافت، جایی که شرایط مغناطیسی قوی است و حلقه‌های تاجی بزرگی در حال تشکیل هستند. خزه آنقدر داغ است که اکثر ابزارها نمی‌توانند آنها را تشخیص دهند. خزه دو لایه اتمسفر، کروموسفر و تاج را می‌پوشاند.

اسپیکول‌ها، همانطور که از نامشان پیداست، مناره‌های بلند گازی هستند که در افق خورشیدی دیده می‌شوند و از کروموسفر خورشید به بالا می‌رسند. اینها می‌توانند تا ارتفاع 10000 کیلومتر برسند.

در زمان 30 ثانیه این ویدئو، باران تاجی را خواهید دید. این ماده سردتر از بقیه سطح خورشید است. باران از توده‌های پلاسما با چگالی بالاتر تشکیل شده است که تحت تأثیر گرانش به سمت خورشید می‌بارد.

مأموریت‌هایی مانند مدارگرد خورشیدی، کاوشگر خورشیدی پارکر و رصدخانه دینامیک خورشیدی به ما مناظر بی‌سابقه‌ای از خورشید می‌دهند و به اخترشناسان کمک می‌کنند تا درباره توپ گازی دینامیکی که کل منظومه شمسی ما را تامین می‌کند بیشتر بیاموزند.

منبع: SCIENCE ALERT

227227

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902390

دیگر خبرها

  • تصاویری خیره‌کننده از فوران‌های خورشیدی
  • برخورد ۲ شراره خورشیدی قوی به زمین
  • برخورد دو شراره خورشیدی قوی به زمین
  • پختن، سرنوشت شوم زمین و زمینیان؟
  • تصاویر نجومی شانزدهم اردیبهشت (۵ مه)
  • این ۴ عادت به تدریج جان شما را می‌گیرد
  • ببینید | پاسخ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مورد ثروت افسانه‌ای
  • «وعده صادق» افسانه شکست ناپذیری اسرائیل را در هم شکست
  • خورشید را هرگز از این زاویه ندیده‌اید/ فیلم
  • نشان خورشید تابان از سوی امپراطور ژاپن به معصومه ابتکار اعطا شد + عکس ها