شب یلدا در ایران باستان و زمان حال
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۷۴۱۳۷
به نظر من یکی از برکتهای شب یلدا این است که افرادی که در قهر یا دلخوری از همدیگر قرار دارند میتوانند در این شب، در کنار هم حضور پیدا کنند، کدورت را کنار بگذارند و با هم آشتی کرده و صمیمیت خود را تجدید کنند.
سرویس سبک زندگی فردا: روز صلح در ایران باستان
به نقل از زندگی آنلاین خور روز یعنی همان یکم دی ماه در ایران باستان، روز برابری انسانها شناخته میشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این روز جنگ کردن و خونریزی، حتی کشتن گوسفند و مرغ هم ممنوع بود. این موضوع را دشمنان ایرانیان هم میدانستند و در جبههها رعایت میکردند و خونریزی موقتاً قطع میشد و بسیار دیده شده که همین قطع موقت جنگ، به صلح طولانی و صفا انجامیده بود.
شب یلدا در زمان ما
میتوان گفت که آداب شب یلدا در طول زمان چندان تغییری نکرده است. در گذشته هم ایرانیان در این شب، باقیمانده میوههایی را که انبار کرده بودند و همینطور خشکبار و تنقلات میخوردند و دور هم، گرد هیزم افروخته و بخاری روشن مینشستند تا سپیدهدم، بشارت شکستن تاریکی و ظلمت، و آمدن روشنایی و گرمی را بدهد، زیرا که به زعم آنان در این شب، تاریکی و سیاهی در اوج خود است.
جشن یلدا در ایران امروز نیز، با گرد هم آمدن و شبنشینی اعضای خانواده و اقوام در کنار یکدیگر برگزار میشود. آیین شب یلدا یا شبچله، خوردن آجیل مخصوص، هندوانه، انار، شیرینی و میوههای گوناگون است که گفته میشود جنبه نمادی دارند و نشانه یبرکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی هستند. در این شب، حاضران با انتخاب و شکستن گردو از روی پوکی و یا پری آن، آیندهگویی میکنند که البته بیشتر جنبه تفریحی دارد.
گرد آمدن اعضای خانواده
یکی از مهمترین رسمهای شب یلدا، عبارت است از جمع شدن اعضای خانواده در منزل بزرگترین افراد فامیل، یعنی منزل مادربزرگ و پدربزرگ. در زمان ما با شروع مدارس، معمولا دید و بازدیدهای خانوادگی کمتر میشود و سرد شدن هوا هم موجب میشود که تمایل افراد به بیرون رفتن از خانهها کمتر شود.
شب یلدا باعث میشود خانوادهها یک بار دیگر دور هم جمع شوند، همدیگر را ببینند، با هم گفتگو و درددل کنند و اگر بتوانند در حل مسائل به همدیگر کمک کنند. همچنین با حضور در منزل بزرگترها و احترامی که به آنها میگذارند در واقع به آنها میگویند که برایشان عزیز و گرامی اند. جا دارد هر یک از خانوادههایی که میخواهند در منزل مادربزرگ و پدر بزرگ جمع شوند از قبل با همدیگر قرار بگذارند و تهیه برخی از خوراکیهای شب یلدا را بر عهده بگیرند تا هزینه زیاد به کسی تحمیل نشود.
یک خانواده میتواند هندوانه یا انار بیاورد و خانواده دیگر میتواند آجیل تهیه کند. پرخوری و خوردن مواد غذایی زیاد در شب یلدا متاسفانه منجر به دل درد بچهها میشود بنابراین مادرهای خانواده باید مراقب باشند که کودکان پرخوری نکنند و بیشتر از دید و بازدید و بازیها و تفریحات شب یلدا بهره ببرند.
فرصتی برای با هم بودن
شب یلدا فرصت خوبی برای با هم بودن است. با هم بودن تنها به معنای حضور در یک مکان نیست. بلکه در با هم بودن نیاز است یکدیگر را واقعا ببینیم و مشاهده کنیم، پای صحبت همدیگر بنشینیم و با هم همدلی کنیم و درک متقابل داشته باشیم؛ بنابراین بهتر است در این شب تمرکز خود را بر تماشای تلویزیون و خوردن خوراکیها قرار نداده و کمی هم با هم باشیم و در کنار هم وقت بگذرانیم.
حافظ خوانی در بلندترین شب سال
به نظر من یکی از جالبترین رسوم شب یلدا خواندن دیوان حافظ است. البته منظورم صرفا فال گرفتن با دیوان حافظ نیست، بلکه بیشتر بازخوانی و درک اشعار حافظ مد نظر است. خصوصا برای کودکان و نوجوانان، این رسم میتواند یادآور فرهنگ و ادب ایرانی باشد. متاسفانه تعداد افرادی که نمیتوانند از روی دیوان اشعار حافظ و حتی شعرای دیگر بخوانند کم نیست. خواندن حافظ در جمع به قرائت و فهم بیشتر اشعار زیبای حافظ در بین خانوادهها و خصوصا کم سن و سالها کمک میکند و در آینده خاطرات شیرینی را برای آنها رقم میزند.
شب یلدا، فرصتی برای دوستی و محبت
به نظر من یکی از برکتهای شب یلدا این است که افرادی که در قهر یا دلخوری از همدیگر قرار دارند میتوانند در این شب، در کنار هم حضور پیدا کنند، کدورت را کنار بگذارند و با هم آشتی کرده و صمیمیت خود را تجدید کنند. خصوصا این که آنها در منزل شخص ثالثی همدیگر را میبینند و آشتی کردن سادهتر میشود.
جا دارد افراد خانوادهها این فرصتها را در نظر داشته باشند و زمینه را برای آشتی اطرافیان در این شب فراهم کنند و دلها را به هم نزدیکتر کرده و خصومتها را پاک کنند. باشد تا خورشید محبت و بخشش نیز در خانوادهها دوباره طلوع کند. پیشاپیش یلدایتان مبارک.
منبع: فردا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۷۴۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کشف بقایای یک سکونتگاه 7 هزارساله در صربستان (+عکس)
باستانشناسان یک سکونتگاه بزرگ نوسنگی ۷۰۰۰ ساله را نزدیک روستای یارکوواتس در صربستان کشف کردهاند. این کشف توسط تیمی از Cluster of Excellence ROOTS انجام شد؛ طرحی که توسط چندین موسسه تحقیقاتی از سراسر جامعه دانشگاهی راهاندازی شد.
به گزارش فرادید، یک مطالعه ژئوفیزیکی منجر به کشف یک سکونتگاه ۱۳ هکتاری با خندقهای دفاعی نزدیک رودخانه تیمیز در استان وویوودینا صربستان شد. بر اساس اشیایی که در محل پیدا شدند، این سکونتگاه با فرهنگ وینچا مرتبط است؛ مردمان دوره نوسنگی که در جنوب شرقی اروپا بین ۵۴۰۰ تا ۴۵۰۰ قبل از میلاد میزیستند.
این فرهنگ که Vinča-Belo Brdo نامگذاری شده، بیشتر به دلیل ساخت سکونتگاههای بزرگ شناخته شده که بسیاری از آنها به طور قابلتوجهی بزرگتر از سایر سکونتگاههای فرهنگی معاصر خود در اروپا بودند.
فین ویلکس، دانشجوی دکترا و از رهبران تیم میگوید: «سکونتگاهی به این بزرگی واقعا دیدنی است. دادههای ژئوفیزیکی هم به ما ایده روشنی از ساختار ۷۰۰۰ ساله محوطه میدهند.»
ناهنجاریهای زاویهدار سیاه که در فیزیک زمین آشکار است، گواه تعداد زیادی خانههای سوخته است، به این معنا که شاید این شهرک در جریان درگیری رها یا ویران شده باشد.
شواهد باستانشناسی از دیگر مکانهای وینچا، باستانشناسان را به این حدس سوق داده که رقابت بینگروهی، درگیری و خشونت احتمالی، شاید از ویژگیهای این منطقه در دوره نوسنگی بوده است.
آثار مادی فرهنگ بنات (۵۴۰۰-۴۴۰۰ قبل از میلاد) نیز در این محل کشف شده است؛ مردمی محلی که در منطقه بنات در حوضه پانونی ظاهر شدند. فین ویلکس میگوید: «این نیز قابلتوجه است، چون تنها چند سکونتگاه با آثاری از فرهنگ بنات از صربستان کنونی شناخته شده است.»
این تیم در طول همین کمپین تحقیقاتی، چندین ویژگی مدور از دوران نوسنگی پسین را در مجارستان به همراه شرکایی از موزه یانوس پانونیوس در پچ بررسی کردند. این به اصطلاح «راندِلها» به فرهنگ لِنگیل (۵۰۰۰/۴۹۰۰-۴۵۰۰/۴۴۰۰ قبل از میلاد) نسبت داده میشوند.
کانال عصر ایران در تلگرام