Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@05:42:34 GMT

نمای منشور شهروندی در عرصه بین‌الملل

تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۲۲۲۱۳۴

نمای منشور شهروندی در عرصه بین‌الملل

یکی از مشکلاتی که در نظام توسعه‌ای ایران وجود دارد این است که خیلی از اسناد، عملیاتی و تبدیل به قانون نشده است.

ایران آنلاین / حشمت‌الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس

مثل سند کار شایسته و احکام و نظام عزل و نصب آن، یا سند امنیت قضایی یا سند حقوق شهروندی که اسناد آن باید مشخص شود اما متأسفانه هنوز تبدیل به حق نشده که در قالب آن رابطه بین مردم و دولت مشخص شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوع سند حقوق شهروندی هم از این جمله است که در قالب آن شهروندان می‌توانند از حق خود در محاکم و در قبال دولت و جامعه مدنی دفاع کنند. تدوین این سند بر پایه حکم قانون برنامه بود که در قالب قانون برنامه پنجم پیگیری شد و آقای روحانی سعی کرد این را تبدیل به سند بکند و در همین چارچوب با گروه‌های حقوقی و سیاسی دانشگاه‌های معتبر ایران رایزنی صورت گرفت. در مجموع معتقدم عصر جهانی شدن عصر بازی فرد است یعنی اگر ما زمانی عصر امپراتوری را پشت سر گذاشتیم و سپس نظام وستفالی دولت ملت را به وجود آورد و بعد در نیمه دوم قرن بیستم دوره کارتل‌ها و شرکت‌های بین‌المللی سپری شد، اینک عصر فرد است یعنی افراد، حق و حقوقی دارند ضمن اینکه بازیگران اصلی بین‌الملل هم به حساب می‌آیند و در عصر اطلاعات دارای جایگاه و فعالیت هستند. بنابراین در چنین عصری حقوق شهروندی می‌تواند این جایگاه را مشخص کند و نشان دهد جمهوری اسلامی ایران از نظر اسنادی و سند، کشوری مترقی در دنیای امروز است که حقوق شهروندانش مبتنی بر اسناد حقوقی است. در نتیجه خیلی از بهانه‌هایی هم که علیه ایران وجود دارد از جمله بهانه‌های حقوق بشری از میان می‌رود. شاهد هستیم که از 1990 میلادی مشخصاً مناسبات ایران با بخش عمده‌ای از جهان غرب یعنی کشورهای اروپایی تحت‌الشعاع یکسری پرونده سازی‌های حقوق بشری و اتهامات قرار گرفته است. اگرچه پایه و اساس اتهامات کشورهای غربی، سیاسی است و حد یقف ندارد اما بعضاً آنها حاضر شدند برای ادعای حقوقی مختلف مذاکرات سیاسی کنند لذا از این نظر چنانچه رابطه نظام ایران با شهروندان مبتنی بر یک بنیاد قانونی و قابل دفاع باشد در عرصه بین‌المللی نمای خوبی دارد. الان این شرایط فراهم است که سند حقوق شهروندی به سند، تبدیل و اجرایی شود و در کنار سند امنیت قضایی که قوه قضائیه تدوین کرده به قانون تبدیل شود. در این صورت حتماً این امکان فراهم می‌شود که رابطه‌ای مبتنی بر حق و تکلیف در جامعه شکل گیرد رابطه‌ای که می‌تواند بنیاد پیگیری حق و حقوق مردم هم باشد./

روزنامه ایران 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۲۲۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرک بازیافت در قم احداث می شود

سیدعبدالله میرابراهیمی در دیدار با فرمانده انتظامی استان قم که همزمان با هفته زمین پاک برگزار شد، با اشاره به اقدامات و فعالیت‌های سازمان مدیریت پسماند در سالی که گذشت، اظهار داشت: در شهر قم روزانه ۷۰۰ تن پسماند تولید می‌شود که با فعالیت ۱۵۰۰ پاکبان و پیک بهداشت جمع‌آوری و رفت‌وروب می‌شود.

وی همچنین با بیان ایجاد شهرک بازیافت با هدف کاهش ناهنجاری‌های شهری و معضلات اجتماعی ادامه داد: به‌منظور رفاه و آسایش شهروندان از آسیب‌ها و فعالیت گاراژ‌های ضایعاتی که در بافت‌های مسکونی مستقر هستند، با همکاری استانداری و سایر دستگاه‌ها به دنبال اختصاص زمین برای احداث شهرک بازیافت هستیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم به اقدامات سازمان در حوزه ارتقای فرهنگ شهروندی اشاره کرد و یادآور شد: حضور آموزشگران سازمانی در هیئات، مساجد و بهره‌گیری از ظرفیت گروه‌های جهادی در ایام مختلف سال به‌منظور توسعه فرهنگ شهروندی انجام می‌شود.

وی فعالیت ۵۴ غرفه و ایستگاه بازیافت در سطح شهر را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: به‌منظور تسهیل و رفاه شهروندان و جمع‌آوری به‌موقع پسماندها، از ظرفیت نرم‌افزاری بهره گرفته و دو نرم‌افزار برای این منظور به شهروندان معرفی‌شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • شورای شهر تأثیر مثبتی بر توسعه حقوق شهروندی دارد
  • بهبود شاخص ایمنی عملیات بندری بنادر کشور/ افزایش ضریب ایمنی بندرانزلی
  • کدام کشورها در رویداد اقتصاد دریامحور ایران شرکت می‌کنند؟
  • سودان خواهان برگزاری نشست فوری شورای امنیت درباره «تجاوزات امارات» شد
  • استقبال دانشجویان از نخستین تور شهروندی عمران و پیشرفت شهرداری شیراز
  • شهرک بازیافت در قم احداث می شود
  • تغییر عرصه بین‌الملل به واسطه اقتدار جمهوری اسلامی ایران
  • عفو بین‌الملل: دانشگاه‌های آمریکا باید از سرکوب اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین دست بردارند
  • دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
  • درخواست بلینکن از چین در رابطه با ایران و کره شمالی